..: Rozhovor - Antonín Blažek o obnově vozového parku Českých drah :..

Antonín Blažek, foto: České dráhy Česká republika — Vozy Bimz či leasovaná Desira, to je jen nesmělý začátek možné modernizace vozového parku národního železničního dopravce České dráhy. Podaří–li se drahám uzavřít všechny důležité smlouvy a najít zajímavé finanční partnery, slibují skutečně razantní modernizaci flotily vozidel pro dálkovou a regionální dopravu. „Nebráníme se ani další naklápěcí technice,“ nechal se slyšet náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Ing. Antonín Blažek, který poskytl pro náš magazín koncem června rozhovor na téma modernizace vozového parku ČD a její financování. Dva roky staré plány na modernizaci vozového parku Českých drah tak dostávají reálnější podobu a konkrétní termíny. Jaké novinky můžeme v následujících letech čekat a čeho se naopak nedočkáme?

Jaké jsou současné probíhající a v krátkodobém horizontu plánované modernizační projekty?

Probíhají notoricky známé věci – naplno běží výroba dalších CityElefantů (471), dokončuje se série řídících vozů (954), běží modernizace vložených vozů (054), výroba nebo modernizace motorových vozů 810 a přívěsných vozů 010 na jednotky RegioNova. Je podepsána smlouva na druhou sérii 68 RegioNov, které budou výhradně dvouvozové. Celkem bude 168 RegioNov. Tím jsme shrnuli jednotky. Dokončila se modernizace 40 vozů druhé a první třídy pro rychlíkovou dopravu (provedená v ŽOS Trnava, pozn. redakce). Nyní připravujeme, není to modernizace, ale lepší revize nebo chcete-li generální oprava vozů pro osobní dopravu. Získávají korporátní lak a mírným způsobem modernizujeme interiér – přečalounění, nový nátěr interiéru a nové toalety. Možná jste viděli na letošních Czech RailDays (dále jen CRD) vystavený vůz první třídy. Takto se budou dělat vozy první třídy a postupně i vozy třídy druhé. Do toho nám běží modernizace 6 restauračních vozů ve Vrútkách, ze kterých se stanou bistrovozy.

Z lokomotiv připravujeme pokračování modernizací lokomotiv řady 150 na 150.2, 363 na 362, 163 na 162. U těchto modernizací už budeme uvažovat o vestavbě komunikačních kabelů a VTV komunikací, aby tyto lokomotivy mohly vozit řídicí vozy. To už se asi dostávám k tomu, co bude. Abych dokončil modernizaci lokomotiv, nesmíme zapomenout na lokomotivy řady 242. Ne, že bychom je nějak výrazně modernizovali, ale je potřeba ty lokomotivy, co budou vozit řídící vozy, taktéž vybavit komunikací, aby mohly dopravovat řídicí vozy, například na rameni Brno – Břeclav, kde se určitě vyplatí jezdit s řídicím vozem.

A k tomu co bude. Z novinek budou především řídicí vozy řady 961. Do konce měsíce (června, pozn. redakce) finalizujeme technické podmínky a myslíme si, že do roka by mohl stát prototyp vozu. Výběrové řízení již proběhlo a vyhrál PARS. Teď se čeká na finanční prostředky. V cashi na tom nejsme úplně dobře, ale jakmile přijdou peníze, které mají dostat České dráhy přes kraje, spustíme masivnější obnovu parku, i co se týče oprav. Kromě řídících vozů se chystá také nákup nových vozidel – 15 nízkopodlažních RegioShuttlů obdobných těm, co jezdí na Špičák, a pronájem vozidel Desiro pro dopravu mezi Prahou a Českými Budějovicemi přes Písek.

Nemůžeme nezmínit známou kauzu Bimz-y. Proč trvá uzavřít smlouvu tak dlouho a jaký je aktuální stav?

Prototyp Bmeer ČD (Bimz DB), foto: ČD Problém tkví v tom, že se zatím nenašel vhodný finanční partner, který by zakázku překryl. Vozy se budou kupovat na půjčku, nebo-li na leasing a tam je, bohužel, v dnešní době velice složité vyjednávání o financích. V souvislosti s ekonomickou krizí jedna banka za druhou, které se původně hlásily k projektu, buďto odpadají, nebo zvyšují svoje nároky na různé jištění a další administrativní složitosti. Já osobně vidím problémy v tom, že si v současnosti nemůžeme dovolit větší rozmach. Proč to nejde rychleji? Protože každý, kdo uzavře dlouhodobou smlouvu na provozování osobní dopravy, ať už s regionem nebo se státem, dostane do ruky obrovské finanční možnosti. Pokud máte dlouhodobou smlouvu, například na 10 nebo na 15 let, tak můžete modelovat finanční model a koupíte si jakékoliv vozidlo - regionální, pro dálkovou dopravu, jednotku, lokomotivu, vagony. Finanční instituce vám udělá krásný finanční plán a vy jezdíte. Dokud ale takovou dlouhodobou smlouvu nemáme, tak se nic nezmění. Těžko se hledá tento finanční partner, protože problémem je otázka záruk.

Takže výhrou pro dráhy je, že se budou uzavírat smlouvy na delší období na rychlíkovou dopravu?

Ještě uzavřené nejsou a proto je mou úplně hlavní prioritou uzavřít smlouvu se státem na provozování dálkové osobní dopravy na dobu 10 let. Jestli se tohle povede, tak v tu chvíli jsme velice zajímavými partnery pro finanční instituce a můžeme uvažovat o nákupu nových a moderních vozidel. A nebo druhá věc - musí se nám podařit uzavřít co nejvíce dlouhodobých smluv s kraji, kde se jedná o regionální operační programy (dále ROP). Čím více bude uzavřených dlouhodobých smluv, tím více můžeme vstoupit do programů ROP pro obnovu kolejových vozidel, kde se také jedná o nákupu nových nízkopodlažních vozidel.

Pokud se vrátíme k těm Bimz-ům, uvažuje se pouze o vozech z Německa nebo jsou tam další možnosti?

Jsou tam ještě další možnosti. Můžou to být například vozy z Francie. Problém není ve vozech, v existenci, provedení nebo získání vozů, problém je v zajištění finančního modelu.

Jaký je aktuální stav lokomotiv řady 380? Je tam nějaké zdržení?

Škoda 109E / 380.001, závod Škoda TS, Plzeň, foto: Škoda Transportation Nevím přesně. Je pravda, že v současné době jsou ve zkouškách 2 lokomotivy, z čehož jedna je na zkušebním okruhu ve Velimi. Škodovka jede sériovou výrobu, na dílně má teď asi 4 v rozpracovaném stavu. Jedna věc je oživení lokomotivy jako prototypu, to se povedlo. Už dostala oprávnění jezdit ve zkušebním provozu rychlostí 200 km/h po zkušebním okruhu, druhá věc jsou vlastní homologační zkoušky, o nich něco víme po zkušenostech s jinými vozidly (řada 680, pozn. redakce). Tam je to složitější, postupuje se podle seznamu zkoušek, kdy každá zkouška má předepsaný rozsah a parametry. Podrobnosti nevím, ty zatím nejsou veřejné.

Ptát se, jestli proběhl test EMC kompatibility, je tedy předčasné?

Určitě neproběhl. Proběhly oživovací zkoušky.

Co se týká vozů ARmpee, bistro a první třída, tušíte, kdy bude první dodaný nebo v jakém jsou stavu teď aktuálně? Bude v nich uvažovaný vizuální informační systém a jaké bude jejich první nasazení?

Nevím, řekl bych, že tento měsíc. Co mám informace, experti jeli na dotvoření koncepce interiéru, byly tam nějaké připomínky. Ještě do toho jde vstoupit, to znamená, že je to určitě v rozpracovaném stavu. Vizuální informační systém bude. A mám pocit, že se počítá s nasazením v GVD 2010. Tento termín se hlídá. Nasazeny by měly být do Rakouska, Německa a na Slovensko.

Desira na rameno do Budějovic přes Písek - proč se bude jednat o ten pronájem, jak to vyjde finančně, bude to lepší, než kdyby se uskutečnila koupě a kolik jich bude dodáno?

Posuzujeme, zda-li by to (koupě, pozn. redakce) nebylo výhodnější. Rozhodně, na první pohled, je vždy výhodnější nákup, než platit pronájem, ale právě tím, že momentálně nemáme cashové peníze a tím, že nemáme dlouhodobé smlouvy, i cena peněz je vyšší. Každou garanci musíte platit. Stejně jako když si koupíte dům na hypotéku, teoreticky si můžete koupit, jak chcete drahý dům, finanční instituce vám určitě zpracuje dobrý splátkový kalendář, ale pak je druhá věc, abyste to vy cashově zvládnul měsíčně. Tím, že nemáte příslušné garance, které se budou líbit, tak vám určitě zvýší poplatek. Pak se možná pro vás stane celý nákup domu nevýhodným.

Bude se jednat o 8 jednotek na rameno do Budějovic plus Rakovník, to turnusovou potřebu pokryje.

Doplňková otázka na facelift vozů druhé třídy – je na to konkrétní plán?

151.001 a InterCity, v design Najbr, foto: České dráhy I druhá třída se bude dělat postupně, jak budou vozy chodit do velkých revizí. Projekt je schválený a připravený, harmonogram není, protože všechno je o financích. Navíc nemůžeme nijak masivně přistavovat vozy do těchto revizí. Toto se stalo u vozů rekonstruovaných v Trnavě, kdy se intenzivně přistavovaly a pak chyběly. Takovou cestou se už nepůjde. Taková chyba už se za mě neudělá. Vždy 1 - 2 vozy, které se přistaví do dílen, projdou celkovou rekonstrukcí.

A současně s tím se budou aplikovat korporátní barvy?

Ano. Když bude mít revize část lak, tzn. velká revize, tak už půjde do korporátní barvy.

Střednědobý horizont, co se plánuje do budoucna, pokud se uzavřou smlouvy a vše bude příznivé?

ETR610 v unifiku ČD, foto: Cjoctavian Rozhodně dojedou akce, o kterých jsme se bavili, včetně dostatečného počtu řídicích vozů, protože ty ohromně usnadní technologie. Očekáváme od nich úspory v provozu. Potom určitě plánujeme nákup nízkopodlažních vozidel pro regionální dopravu a modernizaci hnacích vozidel. Věřím, že se jednou dostane i na 742 s novým spalovacím motorem tak, jako má třeba ČD Cargo, což přinese ohromnou úsporu. Tím pádem by mohly projít rekonstrukcí i menší série brejlovců 750 nebo 754. Dokončíme drobné rekonstrukce na hnacích vozidlech 362, 162, 151. Do budoucna můžeme uvažovat i o případné přestavbě tak, jako dělalo ČD Cargo 163 na 362 (363.2, pozn. redakce), ale ne samozřejmě s převodem na sílu, ale do rychlosti, abychom měli víc vozidel pro rychlost 160 km/h. Pokud budeme opravdu vizionáři, tak si myslím, že se můžeme pustit i do obnovy parku nebo zvýšení počtu vozidel pro dálkovou dopravu, tzn. viděli jsme railjet a uvažujeme, že by mohla existovat garnitura s naší 380kou a novými vozy. Nebráním se ani myšlence, že bychom mohli mít další naklápěcí techniku, nějaká pendolina. Ideální oběh pro takové soupravy je mít 12 vozidel. 7 souprav máme, kdybychom měli ještě 5, bude to samozřejmě už nějaká jiná vývojová řada. Teď dělají ETR 610, ale pořád vychází z našich komponentů, parametrů, která má řada 680 i ve vztahu k TSI a k tomu všemu. Rozhodně máme ambiciózní plány.

Čím se to bude financovat? Můžete zrekapitulovat možnosti?

V souvislosti s railjety se prezentoval také způsob financování. Už samotný příjezd vozidel musí být doprovázený finančním tokem. V podstatě to je rozfázované do 15 let. Je to jiná obdoba, ale pořád stejný princip - půjčka, leasing a vrací se provozováním. Dlouhodobé smlouvy jsou zde nutností. Tím nechci říct, že nebudeme dál provozovat komerční dopravu bez dotací nebo bez dorovnání ztráty z osobní dopravy, ale musíte mít cashově zdravou firmu, finančně stabilní rozpočet a pak už si hrajete s čísly.

Když se mluví o railjetu, jestli může proběhnout vyrovnávka pendolina do Rakouska vs. railjet do České republiky?

Taky může.

Akorát ÖBB by u nás najezdilo více než pendolina v Rakousku, jak to vyrovnáte, co se kilometrů týká?

Další věc je, jak se změní vozební ramena, až se dokončí koridory, například koridor do Budějovic. Pokud nedojde ve stavbě ke skluzu, počítáme s rokem 2016. Pak máte krásné vozební rameno pro naklápěcí techniku na tři proudové systémy, všechno v oblouku, na 160 km/h. To je ideální rameno pro pendolino a může se jezdit do Lince, do Salcburku, do Innsbrucku. Jsou různé možnosti.

A co se týká regionální dopravy, tam bude financování z ROP, případně spolufinancování kraji?

Ano. Taky možno, ale základ všeho je ROP. Ten má meze a jsme trochu časově limitovaní, aby se všechno zvládlo vyčerpat v období, kdy ROP mají běžet. Vozidla by se měla objevit v horizontu 2012 – 2013. A bez evropských peněz to rozhodně nejde, takže se musíme snažit.

Co se týká regionální dopravy, poohlíží se České dráhy po dvouproudových CityElefantech – třeba pro brněnské regionální linky nebo do Plzně?

EJ 671 ZSSK, foto: Cjoctavian Také. Řadu 671 bude kupovat Slovensko a máme to také v záměru. To je tak střednědobý horizont. Počítáme do roku 2012 nebo tak nějak.

Dva projekty jednopatrových jednotek – eletrické a dieselektrické – začala je vyvíjet Škoda, poohlížíte se po takových projektech, spolupracujete s výrobcem?

Tak určitě, my jsme zadali podmínky a parametry, co vyžadujeme od takových vozidel a teď je na výrobci, aby přišel s návrhem.

Takže vývoj těchto projektů je na zakázku ČD?

Ne, to ne. Parametry jsou známé a teď záleží na výrobcích. V Evropě není jen Škoda, čili uvidíme, jak se to komu podaří a jak dopadne výběrové řízení. Tady podotýkám, že v první fázi budou vozidla právě pro projekty ROP, to znamená ve spolupráci s kraji.

O dálkové dopravě jsme mluvili, ale co vozy klasické stavby, tzn. velkoprostorové, oddílové, služební nebo lehátkové, nákup nebo leasing, plánujete nákup nových vozů?

Ne, jedině, kdybychom dávali dohromady garnituru railjet za 380ky, tam bychom uvažovali o nákupu. Ad vozy speciální stavby - teď probíhá analýza provozu vozidel, ať už lůžkových, lehátkových nebo jídelních. Také máme skupinu jídelních vozů WRm, z roku 1978, které mohou jezdit 160 km/h. U nich bychom mohli do budoucna uvažovat o rekonstrukci nebo o přestavbě na bistrovůz, pokud uvidíme, že se to osvědčilo u ARmpee. Co se týče lůžek a lehátek, teď také pracujeme s analýzou, kdy si musíme říct, co je pro nás výhodné. Ukazuje se, že nejefektivnější je rozvoj lůžkové dopravy směrem na východ. Pak ale potřebujeme úplně nová vozidla. Nemáme spočteno, jestli se nám vyplatí je kupovat a nebo spolupracovat např. s ruskými nebo ukrajinskými železnicemi na provozu vozidel. Musí to být samozřejmě vozidla, který umožňují výměnu podvozků.

Budu mít otázku na služby ve vlaku. Uvažuje se dostavba zásuvek do pendolin nebo do vozů druhé třídy? Třeba do vozů z Trnavy, pokud by vznikla třetí generace?

V souvislosti s velkou revizí nebo generální opravou určitě, ale…

Ale tady to vozy byly ve větší revizi, ale zásuvky se nedodaly…

Tam je to složitější. Zasahujete do celého interiéru, čili to jde dodělat jedině, když děláte generální opravu celého vozu, protože musíte vytrhat umělé obložení a dát nový interiér. Tam, kde se to dělat bude, tam se určitě zásuvky dodají, ale půjde to pomalu, protože těchto vozů do generálek moc nechodí.

No a u těch nejstarších?

Ty vozy, co nemají CZE, tam to ani nepřipadá v úvahu.

Nějaký globální plán zavádění digitálního značení uvnitř a vně vozů, navigace, informace o dalších stanicích, časů, trase, přípojích?

Teď startujeme projekt wi-fi, který tady už kdysi byl, ale nedopadl. Teď ho křísíme znovu. Není to jen o příjmu internetového signálu, ale o celé informační technologii ve vozech. Tam, pokud se nám to podaří rozjet tak, jak si představujeme, bude nová nadstavba v informačním systému, který bychom pak postupně zaváděli.

Takže by šlo např. distribuovat v rámci wi-fi palubní web s aktuální rychlostí a lokací vlaku? Mají to např. vlaky Thalys.

Teoreticky ano. Uvidíme, co nám wi-fi umožní, samozřejmě existuje celá řada modifikací.

Podařilo se nějak donutit operátory, aby pokryli kritická území?

To jde bohužel špatně. Snažíme už mnoho let a vždy to skončí na nedohodě s operátory. Tím, že je víc operátorů, tak je dohoda poměrně špatná. To je asi největší problém z hlediska informatiky; prostě v tom nejste sami. Kdyby to byla jen naše věc, tak už to máme dávno zvládnuté. Ale operátoři berou železnici v potaz minimálně, není to věc jen naše, ale i SŽDC. Jak se budou stavět i dlouhé tunelové úseky, třeba jestli někdy vznikne tunel mezi Berounem a Prahou nebo tam někde na jihu, tam samozřejmě. Ale to už budou vybavené tratě GSM-R. Takže je nutná souhra nás, SŽDC a operátorů.

Takže GSM repeatery se řeší, ale je to na dlouho?

Repeatery jdou velice složitě, protože je bez operátorů neuděláme. Wi-fi snad už půjde rychleji, pokud vybereme dodavatele informačních technologií, jaké my si představujeme, a uvidíme, co bude odpovídat ve spektru možností, které jsou v současnosti veliké.

Na CRD byl vystavený český vagon druhé třídy (Bee240.508) s dálkovou diagnostikou plus lokací, kdy si depo může zjistit aktuální stav, poruchy, indikátory. Je na to centrální projekt nebo plánujete instalaci?

To je jako wi-fi. To jsou možnosti dálkového přenosu dat, které máme, a jedna z nich je i lokace závad a jejich přenos.

Takže to byl demostrátor? Slováci to montují do všech posledních rekonstrukcí…

Ano.

Herculy Arriva, teď jezdí Plzeň – Furth – do Německa, jaký mělo smysl zavést je v polovině roku? Proč se nepočkalo na prosinec?

Otázku oběhu nevím. Ale v plánu to bylo od prosince 2008. Projekt měl půlroční zdržení, od prosince se počítá s nasazením výhradně lokomotiv Hercules na rychlíky do Bavorska. Mělo by to vyjít levněji než provoz české lokomotivy.

Redakce ŽelPage děkuje za rozhovor.


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 16.7.2009 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Rozhovory

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
23.07.2009 (10:26)  
Sharky33 > mas pravdu, ctu to nekolikrat a nevsim sem si toho ani jednou. Takze si sypu popel na hlavu.

Na stranu druhou me napada zajimava otazka. Kam jdou vlastne penize z mistenek?

Proc se ptam... pokud napriklad bude vypsana soutez na dany spoj, muze byt v podminkach, ze vybrane jizdne si dopravce bud necha, nebo naopak odecte od dotaci. Paradoxne ale zrovna jizdne na dany spoj muze jit pomerne spatne vyjadrit, protoze krome eshopu neni jizdenka na konkretni vlak. I v pripade, ze budou data z POPky to neni zcela jednoznacne, nikde neni psano, ze pri trase Praha - Brno nemuzu v Koline vystoupit a jet jinym vlakem (pricemz data budou v POPce obou vlaku, ale nikdo nezjisti, kde jsem prestupoval).

Naproti tomu mistenka je vzdy naprosto jasne dana, ale nikdy jsem neslysel, jestli je to v ramci vyberoveho rizeni definovano, jak se s financemi z ni ma zachazet. Nikdy jsem po tom take nepatral, protoze me to vlastne nikdy nenapadlo, az ted ... takze vi nekdo, jak to je?
22.07.2009 (19:13)  
Sim: vypadá to, že jsi to pořádně nepochopil i když tu větu cituješ. Tak tedy ještě jednou, M.H. napsal toto: Pakliže máš místenku a místo ti neuvolní stěžuj si. Je tam něco o jízdence? Není, viď.
registrovaný uživatel lbc 
21.07.2009 (18:35)  
Rozhovor s panem Blažkem o obnově vozového parku byl velmi zajímavý. Jsem rád, že pan Petrák provedl s panem Blažkem tento rozhovor.
registrovaný uživatel Sim 
21.07.2009 (8:47)  
Mirek Hruska > "A to, že zabírá místo někomu s jízdenkou? Pakliže máš místenku a místo ti neuvolní stěžuj si. Ačkoliv nebude to spíše tak, že český cestující by měl pro sebe nejraději celé kupé? V lepším případě pouze 4-ku? Myslím, že tam bude pes zakopán že pánové?"

... ano, smysl toho odstavce byl zcela jiny, nez na co ted narazim... nicmene prosim o vysvetleni, na zaklade ceho by mohl platici cestujici vyhodit z mista rezijkare?

Pokud nekdo ma rezijku a "zabira misto", neni to jeho problem, ale problem toho, kdo mu to umoznuje. Proste ve vlaku neni rezijkar "menecenny" cestujici nez kdokoliv jiny.

V podstate stejne jako rezijkar na tom budu ja, pokud pojedu vlakem a cestu mi bude platit zamestnavatel (aby to bylo stejne, musela by se cast jizdenky nechat proplatit ze statniho/krajskeho rozpoctu, ale to v tomto pripade vubec nehraje roli). Budu kvuli tomu "neco min" nez nekdo, kdo si to plati ze sveho platu/kapesneho/duchodu?
registrovaný uživatel Sim 
21.07.2009 (8:37)  
Mirek Hruska > "Sim: Jsi poněkud trapný a ubohý. Zvláště s těmi režijkářemi. Tomu se říká posedlost a možná, že to hraničí až s debilitou."

par faktu:
- je to OT vuci tematu, stejne jako tento muj prispevek
- je to primy utok, rekl bych ze to tu nema co delat. Smazani ale nepozaduji, protoze to krasne dotvari nazor na osobu autora
- ja rezijky nevytahoval, ja se pouze zucastnil diskuse o nich, kdyz se tu rozbehla
- nikdy jsem nenarazel na rezijky jako na benefit zamestnavatele
- rezijka mi vadi proto, ze ji ve skutecnosti financuje nekdo uplne jinej, nez ten, kdo rozhoduje o tom, kdo ji dostane
- nelibi se mi system trideni vcasnosti spoju podle poctu vlaku a ne podle cestujicich. Fakt, ze se nevztahuje na platici cestujici (tedy vyrazeni rezijkaru, poslancu ale treba i cernych pasazeru), je uz jen tresnicka na dortu
- rezijka mi vadi jako nastroj politiky, zejmena v rukou odboraru: "Zruste nam ji a budeme stavkovat!"
- podobnym zpusobem jako rezijka mi vadi poslanecka imunita (v jinych souvislostech nez pri vykonu povolani ... tedy odmitnuti dechove zkousky pri silnicni kontrole) a jine veci
- posedlost treba ja vidim v braneni rezijky, CD, SA nebo cehokoliv jineho za kazdou cenu. Proste nemame argumenty proc to tak je, tak proste rekneme, ze takhle je to nejlepsi a jedine mozne.
- nejde neni pravdiva odpoved. Pravda muze byt pokud reknu neumim nebo nevim jak. Stejne tak muze pravda slo by to, ale bylo by to drahe.
registrovaný uživatel M 
21.07.2009 (1:44)  
Mirek Hruska 10:20
Chtel jsem rict, ze objektivni cisla jsou tam malokdy. Naklady se upravuji vselijak (pokud se na auto pocita treba servisni prohlidka (ano, je to v poradku), tak na vlak to zase muze byt cas straveny studiem jizdniho radu nebo tarifu (to se obvykle neuvazuje), vestinou podle toho "kdo ma vyhrat"...

Co se tyce tech kolon po meste co pises, tak to je presne ono. Jako nedemonizujme to, tech kolon zase tolik neni a kdyz jedu v sobotu kamkoliv, tak na kolonu narazim spis zazrakem. Hlavne mi slo o to, ze cas vlakem se zpravidla pocita jako nadrazi-nadrazi, ale tuhle trasu nikdo nejezdi. Soucasne ne vzdy je pravidlem, ze nekde skoncim presne tak, ze mi hned jede vlak (cili pokud vlak odjizdi v 14:00 a jede 2 hodiny a ja "s praci na nadrazi" skoncim 12:30, tak nejedu 2 hodiny, ale defacto 3.5 - tohle se taky zpravidla ignoruje).

Takze ten clanek na idnesu je tezce protivlakovej, tady je to zase casto provlakovy, protoze obe strany vidi jen to, co videt chteji...
20.07.2009 (22:25)  
Ačkoliv mne je to jedno. Ta ohraná písnička o režíjkách a režíjkářích už začíná být celkem trapná a unavující. Přitom se nejedná o nic jiného a nic víc než o závist několika procent národa. Je mi záhadou, že někteří dokáží přivést diskuzi o režijkách i pod článek, který s něčím takovým ani trochu nesouvisí a je naprosto mimo. A neskutečně mne mrzí, že jsem se nechal do této zatáhnout. A skutečně mi to připomíná diskuze na novinkách, kde zase několik jedinců pod každý článek dotáhne politiku. A jestli si myslíte, že touto diskuzí a shazováním železničářů něčeho dosáhnete? Pravděpodobně ano, ale přesného opaku než chcete. A to, že zabírá místo někomu s jízdenkou? Pakliže máš místenku a místo ti neuvolní stěžuj si. Ačkoliv nebude to spíše tak, že český cestující by měl pro sebe nejraději celé kupé? V lepším případě pouze 4-ku? Myslím, že tam bude pes zakopán že pánové?

A protože vy jste ti nejlepší, nejchytřejší, nejinteligentnější a železničáři jsou jen póvl, který je třeba vymýtit a vy jste ti jediní co si režijku zaslouží, nikdo Vás nenutí u ČD nepracovat. Přijďte mezi nás. Ale to ne, to stáhnete ocas a jste pryč že?
20.07.2009 (22:02)  
http://www.novinky.cz/krimi/174255-na-lounsku-se-prevratil-autobus-se-43-lidmi.html Už se na ně těším na kolejích!

land: Souhlasím, ale pouze částečně. Berete pouze svůj případ. Ano pro vás může být z vašeho bydliště, do práce, na Šumavu apod. výhodnější. Ale rozhodně nelze paušalizovat. A to je to o čem se zde mluví, to je to co si můžete přečíst na iDnesu.

Sim: Jsi poněkud trapný a ubohý. Zvláště s těmi režijkářemi. Tomu se říká posedlost a možná, že to hraničí až s debilitou.

Dispatcher: Souhlas.
20.07.2009 (20:19)  
Land:
Pravda a připomněl bych, že takto jezdí i spousta železničářů, i když si tu většina myslí, že nemáme nic jiného na starosti než jezdit (ještě k tomu 1. třídou) po republice a zabírat cestujícím místa.
registrovaný uživatel land 
20.07.2009 (18:56)  
Malá poznámka k soutěži IAD versus MHD/ČD. Dovolte mi srovnání na zcela konkrétním modelovém příkladě, a nebudu se tvářit, že se mě osobně netýká. Zcela typicky řeším pravidelně dvě dopravní úlohy - každodenní cesta za prací (a ne vždy jen v pracovní dny) a občasné cesty na dovolenou, výlety apod. Podívejme se na tyto dopravní úlohy a jejich řešení odděleně.

Cestu do práce pro mě dříve řešila MHD. Nemám štěstí na trasu bez přestupu, takže tehdy to bylo 50 min s přestupem, pod nedávné optimalizaci vlivem nové trasy k novým stanicím metra je to 1hod 10 min (Ano, a to řešíme Prahu, co dělají lidi v hůře MHD obsloužených místech nechci domýšlet). To je s cestou na zastávky 2 hod 30 min denně. To je dost. Auto (již 4 roky) plní se železnou pravidelností tento úkol za 15 min jedna jízda, a to od domu k domu. Čili pouhou půlhodinu denně. Je pravda, že nevyjadřuji cenu svého času v Kč, ale jako otec rodiny jsem raději 2 hod doma (ráno v klidu snídaně, odpoledne si trochu užít ratolestí), a to už pro mě hodnota je - nebo dokonce jinak, já už 2 hod denně ze svého času vyhazovat oknem (autobusu) NEMŮŽU!

K tomu přistupuje další faktor - libovolnost časů vs. jízdní řád. Výše uvedené časy platí pro běžný provoz na silnici versus odladěné spoje MHD. Běda, začneme-li se bavit o So či Ne, nebo o časech mimo běžný termín. Doslova - pokud potřebuji o půl druhé ráno, vůz startuje o odjíždí v půl druhé ráno. Taxík? Pak v Praze zapomeňte na argument Kč/km.

Třetím faktorem jsou nákupy, ať pravidelné, či příležitostné. Takovou modernu, jakou je nákup potravin po internetu ještě přece jen neprovozuji, u potravin chci mít možnost posoudit stav, kvalitu, a to pokud možno co nejvyšším počtem lidských smyslů. (Proč jen u ovoce a zeleniny Vietnamci drtivě vítězí nad supermarkety...) Sorry, ale v autobuse se nákup pro naši rodinu prostě v igelitkách a přepravkách odvézt nedá. I k tomu autu musím na několikrát na parkoviště, Karosa MHD na mě pod domem čekat nejspíše nebude. A to nemluvím o transportu zboží k autu (v pojízdném košíku) versus k MHD (pěkně v teplejch...)

Takže si to shrneme - denní doprava po městě Praha MHD:IAD 0:3, a to pro mě v existenčních bodech, neúměrně natahovat čas dopravy, nemoct jet v určité časy nebo nebýt schopen dopravit požadované zboží domů prostě není možné. A když tu někdo potvrdí, že MHD je z 80% dotovaná, tak Vás ujišťuji, že ještě šetřím pěkných pár kaček za svou dopravu městu či já nevím komu, a ještě pěkných pár kaček platím na dani PHM státu. A stále se mi to (při započtení nedotované ceny MHD) vyplatí.

Pojďme na tu turistiku. Pokusy jet na dovolenou vlakem, autobusem či kombinací jsem učinil 3, naštěstí ještě v době, kdy jsem neměl děti. (Dnes by mi to zodpovědnost nedovolila). Jistě by bylo zajímavé zvolit si za cíl Ostravu hlavní nádraží, ale přiznejme si, i v tuzemsku jsou v mnoha ohledech turisticky zajímavější cíle, bohužel už s trochu horší dopravní obslužností. V globále však vítězí IAD nad vlakem či busem tytéž body, jako v případě denní mikrodopravy:

Doba jízdy - nepochybuji o potenciálu ČD mě dopravit do Ostravy překvapující rychlostí, ale v Porubě se rekreuji málokdy. Zajímá mě spíše Šumava, Krkonoše, Jeseník, Orlické Hory, Vranov nad Dyjí apod. A tu náhle i objemově slabší rodinný kombík dosahuje překvapivě nižších jízdních dob, způsobených především přestupy, nenávaznostmi, zpožděními, ujetím přípojů atd. Jsem fanda železnice a čas strávený na nádrží mi osobně nevadí, naopak si ho vychutnávám, pokud to ovšem není na přesunu na dovolenou v zimním období (a nebej Bože s dětmi)!!!

Druhým faktorem z pohledu turistiky jsou kultura cestování a její libovolnost - tentokrát především z hlediska celého časového průběhu dovolené. Pokud se někam po republice už dotrmácíte, zjistíte, že jste s další dopravou po okolí upřímně řečeno v hajzlu. Jednak to tam s dopravou docela neznáte a až se s místní nabídkou seznámíte, zjistíte, že to, co prohrávalo s autem v Praze na ryze praktických důvodech mimo Prahu de facto neexistuje, a tím pádem nemá co s autem soutěžit. Chcete s dětmi do aquaparku pár km, protože u přehrady není počasí a teplota vody pro děti? Autem kdykoliv, nic jiného ostatně nejede. Chcete vzít rodinu na oběd do restaurace do okolních městeček? Autem nebo pěšky. Chcete na hrad, zámek v případě nejistého počasí, nebo do lékarny pro cokoliv v případě potřeby nebo kamkoliv jinam, kdy prostě chcete či potřebujete? Auto, na cokoliv jiného v těchto oblastech zapomeňte. Právě zde IAD válcuje svou pružností ,,, a teď mi chybí, co vlastně válcuje. Zde prostě alternativa není, v tomhle případě auto mít prostě MUSÍTE. Ne, ovšemže nemusíte, ale upřímně, dohrabat se někam, zkysnout tam 14 dní a pak se odhrabat domů, to je pobyt za trest, nikoliv dovolená. I kdybych to přijal osobně za některá svá provinění, svou rodinu bych takto ztrestat opravdu nechtěl.

Nu, a jsme (pro jednoduchost a přehlednost) opět do třetice u převozní kapacity vlaku/busu vs. auto. Pamatuji na naše cesty vlakem, když jsem byl ještě malý. Každý kufr, který si musel unést sám, časy busů a vlaků vyhledány, místenky rezervovány, jízdenky zakoupeny, příbuzní v cílové destinaci (to se podržte, trasa Kolín-Karviná) všechno jako na drátkách. A pak zpoždění, plány v háji, příbuzní v nejistotě (mobily nebyly), přípoje v háji, všechno v čoudu. I zimní záchranné akce jednoho známého s vozem Lada kombi (už tehdy jako malý jsem cítil, že bez auta je cestující něco jako hříčka dopravní společnosti) v případě mnohahodinových zpoždění s nejistým výhledem, ale to není teď to hlavní. S sebou prostě každý jedno zavazadlo a šmytec. V autě? Kapacitu rodinného kombi je třeba náležitě využít, s malými dětmi do tří let ani nemusíte vyvíjet žádné zvláštní úsilí. Spíše naopak je třeba ženu seznámit s faktem, že i rodinný van se střešním autoboxem nepojme docela tak úplně vše, a něco může doma i zůstat. Navíc jste ušetřeni překládání v časovém limitu, či dokonce ztráty nepostradatelných věcí pro děti, pokud jste to neuváženě poslali jako spěšninu, jež bohužel v (téměř) cíli Vaší cesty není k nalezení... Ne, potřeba je něco jiného - již několik hodin, neřkuli přímo dní je třeba mít dopravní prostředek přistaven u domu, v něm pak zavazadla postupně kumulovat, a po dosažení cíle s přesností na metry, nikoliv kilometry ho opět po hodiny či dny plynule a bez úmoru podle potřeb přesouvat na místo určení.

Auto : vlak/bus, v existenčních otázkách stravitelnosti cest, použitelnosti BĚHEM dovolených a reálné kapacity transportovaných věcí v turistické odvetě 3:0.

Jsem fanda železnic, ale s rodinou na dovolené mimo Prahu reálně použitelnou alternativu vedle auta nemám. Přestala existovat. Pokud někdy byla. V denním tempu alternativa (mluvím o Praze) existuje, ale znamená pro mě tolik časovýchztrát, nepružných omezení jízdním řádem a kapacitních nákupních znemožnění, že už se k ní dnes nemohu vrátit. Je mi líto.

Pokud bych někdy dožil důchodu, koupím si za jeho valorizovanou výši In-Gold, podrobnou mapu tratí (nebo to, co z nich zbude), a budu po republice kroužit dokola a sledovat staré 380 a vyřazovaná pendolina a stroje, které je jednou nahradí. Budu jezdit sám, nebudou mi vadit zpoždění, stále špinavá WC, neexistence přebalovacích pultů pro děti (na rozdíl čerpacích stanic, které potřebnost tohoto vybavení pochopily), zapráskané nádražní restaurace ani skučící ledový vítr ženoucí se oknem, které nejde dovřít. Budu se na kožence usmívat a bude mi dobře. Ale dřív mě ve vlaku nehledejte. Nejde to. Opravdu. Fakt.
  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko