..: R Bezdrev na konci života - historie, současnost a budoucnost :..

Ilustrační obrázek Beroun - Jediné přímé vlakové spojení ze severu na jih Čech a obráceně - za to lze považovat rychlík Bezdrev. Dalo by se říci, že tento již "tradiční" motorový rychlík je u konce svého slavného a mnoha fotografy vděčně dokumentovaného života. Bohužel, efektivita a financování provozu se jen málokdy pojí s atraktivitou pro železniční fanoušky a fotografy. Díky tomu se letos s tímto vlakem, pojmenovaném po stejnojmenném rybníku u Hluboké nad Vltavou, setkáváme pravděpodobně naposledy.


Historie

Ilustrační obrázek Když se řekne Bezdrev, nejednomu železničnímu fanouškovi se vybaví legendární rychlík na trase České Budějovice - Most, který prakticky jezdí již od roku 1956. Jelikož byl vlak za doby ČSD velmi vytížen, zajišťovaly vozbu lokomotivy řady 749 až s deseti vozy, mezi nimiž byl řazen i vůz restaruační. Postupem času ovšem popularita vlaku postupně klesala, a tak docházelo k jeho degradaci až do dnešní podoby. Nyní by na něm cestující jen marně hledali například onen restauarční vůz, či vozy první třídy. Od nového GVD tak zde namísto dieselových lokomotiv řady 749 s klasickými vozy B případně Bdt jezdí motorové vozy 842 s přívěsnými osbními vagony řad 021 Btx nebo 050 Bmx.

Jízdní řád, trasa a řazení vlaku

Ilustrační obrázek Projetí celé trasy trvá vzhledem k ujeté vzdálenosti poctivých 5 hodin a 23 minut. Cena jízdného je 328 Kč (246,– zákaznické jízdné) z Českých Budějovic (ČB) do Mostu; ČB - Beroun 187 Kč (141,–) a Beroun - Most 149 Kč (112,–). Aktuální řazení vlaku je ve složení 842+050+050. V pátek, v neděli a svátek je řazen i vůz Ddax, který však spatříte spíše jen výjimečně. Při výlukách nebo nedostatku motorových vozů připadne vozba na tradiční motorové lokomotivy, zpravidla na dnes již dosluhující bardotky 749 s vozy B (Bdt). Stalo se tak například i dne 9. 5. 2008, kdy vypomáhal "kocour" 742 087-0 s dvěma vozy 042. S lokomotivní řadou 749 jsme se tak toho dne na Bezdrevu sice nesetkali, ale i tak šlo o jízdu neméně zajímavou. Mezi větší stanice na trase tohoto rychlíku patří České Budějovice, Písek, Březnice, Příbram, Zdice, Beroun, Rakovník, Louny či Most.

Budoucnost

Ilustrační obrázek Bezdrev od nového GVD nejspíš jezdit nebude. Tuto informaci nám potvrdil i zástupce Ministerstva dopravy. „Důvodů pro tento zamýšlený krok je hned několik. Kromě nevytíženosti soupravy jde hlavně o zavádění nových spojů na trase Praha – Příbram – Písek – České Budějovice. Kvůli těmto změnám se již pro rychlík Bezdrev nepodařilo najít vhodnou trasu,“ sdělil Jakub Ptačinský z tiskového oddělení MD. Vytížení vlaku je opravdu malé, neboť většina cestujících využívá vlak pro přepravu spíše na kratší vzdálenosti. Jejich počet mimo vybrané dny odpovídá plnému obsazení motorového vozu ř. 842.

Ilustrační obrázek V současné době se, jak již bylo řečeno, jedná o zavádění nových spojů trase Praha - Příbram - Písek - České Budějovice, vedených motorovou jednotkou řady 832 "Desiro". Tímto krokem dráhy zvolily strategii nahrazování jednoho vlaku větším množstvím nových, jezdících v pravidelném intervalu. O tom, zda tento krok bude správnou volbou, se přesvědčíme až v praxi. Počet rychlíků se však v celorepublikovém měřítku zvýšil. Například mezi Děčínem, Ústím nad Labem a Prahou. I zde došlo k nárůstu počtu cestujících. Rychlíky objednává ministerstvo dopravy, které na jejich provoz přispívá cca 4 miliardami ročně (úhrada tzv. prokazatelné ztráty).

Zdroje: Mostecký deník; Dopravní web K-Report, autor

Použité fotografie: galerie ŽelPage, archiv Jakuza, autor


Dominik Jaroš | 8.7.2008 (20:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Jihočeský ČR Středočeský ČR Ústecký


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
08.07.2008 (22:35)  
Škoda, sice jsem tento vlak nikdy nevyužil, ale s jeho jménem jsem v JŘ dycky počítal, ale podle mě je daleko větší škoda plánované zrušení rychlíku Pannonia.
registrovaný uživatel Honza-loko  mail  
08.07.2008 (22:10)  
Dovoluji si nesouhlasit s názorem, že bezdrev jezdí málo vytíženej. V pracovní dny je to sice trochu slabší, ale souprava 842+050 se vždy příjemně zaplní. Cca 25-35 cestujících na takovouto soupravu není nic hrozivého. Ale přes léto a i často o víkendy ani dlouhá souprava 842+050+050( Ddax v praxi na bezdrevu v tomto Gvd nejel ani jednou) často, především za Zdicema, sotva kapacitně postačuje. Loni o prázdninách v úseku Rakovník-Louny se mi taky jednou nepodařilo najít volnou čtyřku/kupé v třívozové zelené soupravě. Já si myslím že by bylo nejlepší tento problém rychlíku vyřešit podobně jako letos R Otavu(mmch.taky ho rušej), že by jezdil třeba jenom o prázdniny klidně v klasice...Je ho škoda tohoto tradičního rekreačního vlaku, téměř veškerá rekreační doprava kolabuje. I vlaku 7777 který před lety jezdil Praha-Beroun-Rakovník je věčná škoda.
08.07.2008 (21:47)  
Něco z reality :

1) Asi z Vás to ví málokdo (možná nikdo), ale s Bezdrevem až takový konec být něměl, protože se uvažovalo jeho zachování v úseku Beroun-Most jako přípojový vlak od Desir z ČB v přibližněé časové poloze jako nyní, měl to být R a uvažovalo se na něj nasazení ř.812+912, ale co jsem se dozvěděl tak už se MD tohoto údajně stačilo vzdát. :(

2) Co se týče Desir, tak v současné době probíhá teprve podepisování smlouvy se Siemensem na výrobu jednotek, takže nevěřím tomu že všechno půjde tak rychlem, že se tu v prosinci zjeví. Podle mých odhadů se budou tyto výkony několik prvních měsíců lepit všim co bude po ruce z čehož vyplývá že by se mohly tyto vlaky stát rájem šotoušů ;)
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
08.07.2008 (21:31)  
Vítek_V: To skutečně nebude...nám tady taky loni skončily dva osobáky, které tu jezdily celý rok, a nikdo o tom nepíše samostatnej článek :oD
08.07.2008 (21:30)  
doomlukas: taky si myslim, ze Bezdrev bez lokomotiv uz jezdi dele, min 4-5 let...
08.07.2008 (21:29)  
Martine a nebude to jen proto, že máš jakýsi odpor k lokomotivním řadám 749 a jejím mutacím, tedy k těm chrchlajícím, bublajícím šestiválcům, ze kterých nejeden fíra leze po stromech ;)
08.07.2008 (21:01)  
"Od nového GVD tak zde namísto dieselových lokomotiv řady 749 s klasickými vozy B případně Bdt jezdí motorové vozy 842..."

Bezdrev je řadou 842 veden už od GVD 2001/2002.
registrovaný uživatel karosa  mail  
08.07.2008 (20:58)  
A co třeba od jednoho Desira( jedoucího v přibližně v časové poloze nynějšího Bezdreva) navázat v Berouně přípojem do Mostu, popř. až do Ústí n.L. Mohl by to být(podle obsazenosti)v tomto úseku i jen motor 854, případně s 954(1.třída). Jen ne, proboha, žádnou 810!
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
08.07.2008 (20:57)  
Nic proti článku, a tak podobně, ale nebylo by fajn se domluvit, a něco podobného sepsat souhrnně? jestli se totiž něčeho podobného dočkáme i s Otavou, tedy srdceryvného článku, tak mě asi omejou...
08.07.2008 (20:23)  
Dík ze hezkej článek. Nechť je Bezdrevu v železničárském nebi co nejlépe :)
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko