..: R Bezdrev na konci života - historie, současnost a budoucnost :..

Ilustrační obrázek Beroun - Jediné přímé vlakové spojení ze severu na jih Čech a obráceně - za to lze považovat rychlík Bezdrev. Dalo by se říci, že tento již "tradiční" motorový rychlík je u konce svého slavného a mnoha fotografy vděčně dokumentovaného života. Bohužel, efektivita a financování provozu se jen málokdy pojí s atraktivitou pro železniční fanoušky a fotografy. Díky tomu se letos s tímto vlakem, pojmenovaném po stejnojmenném rybníku u Hluboké nad Vltavou, setkáváme pravděpodobně naposledy.


Historie

Ilustrační obrázek Když se řekne Bezdrev, nejednomu železničnímu fanouškovi se vybaví legendární rychlík na trase České Budějovice - Most, který prakticky jezdí již od roku 1956. Jelikož byl vlak za doby ČSD velmi vytížen, zajišťovaly vozbu lokomotivy řady 749 až s deseti vozy, mezi nimiž byl řazen i vůz restaruační. Postupem času ovšem popularita vlaku postupně klesala, a tak docházelo k jeho degradaci až do dnešní podoby. Nyní by na něm cestující jen marně hledali například onen restauarční vůz, či vozy první třídy. Od nového GVD tak zde namísto dieselových lokomotiv řady 749 s klasickými vozy B případně Bdt jezdí motorové vozy 842 s přívěsnými osbními vagony řad 021 Btx nebo 050 Bmx.

Jízdní řád, trasa a řazení vlaku

Ilustrační obrázek Projetí celé trasy trvá vzhledem k ujeté vzdálenosti poctivých 5 hodin a 23 minut. Cena jízdného je 328 Kč (246,– zákaznické jízdné) z Českých Budějovic (ČB) do Mostu; ČB - Beroun 187 Kč (141,–) a Beroun - Most 149 Kč (112,–). Aktuální řazení vlaku je ve složení 842+050+050. V pátek, v neděli a svátek je řazen i vůz Ddax, který však spatříte spíše jen výjimečně. Při výlukách nebo nedostatku motorových vozů připadne vozba na tradiční motorové lokomotivy, zpravidla na dnes již dosluhující bardotky 749 s vozy B (Bdt). Stalo se tak například i dne 9. 5. 2008, kdy vypomáhal "kocour" 742 087-0 s dvěma vozy 042. S lokomotivní řadou 749 jsme se tak toho dne na Bezdrevu sice nesetkali, ale i tak šlo o jízdu neméně zajímavou. Mezi větší stanice na trase tohoto rychlíku patří České Budějovice, Písek, Březnice, Příbram, Zdice, Beroun, Rakovník, Louny či Most.

Budoucnost

Ilustrační obrázek Bezdrev od nového GVD nejspíš jezdit nebude. Tuto informaci nám potvrdil i zástupce Ministerstva dopravy. „Důvodů pro tento zamýšlený krok je hned několik. Kromě nevytíženosti soupravy jde hlavně o zavádění nových spojů na trase Praha – Příbram – Písek – České Budějovice. Kvůli těmto změnám se již pro rychlík Bezdrev nepodařilo najít vhodnou trasu,“ sdělil Jakub Ptačinský z tiskového oddělení MD. Vytížení vlaku je opravdu malé, neboť většina cestujících využívá vlak pro přepravu spíše na kratší vzdálenosti. Jejich počet mimo vybrané dny odpovídá plnému obsazení motorového vozu ř. 842.

Ilustrační obrázek V současné době se, jak již bylo řečeno, jedná o zavádění nových spojů trase Praha - Příbram - Písek - České Budějovice, vedených motorovou jednotkou řady 832 "Desiro". Tímto krokem dráhy zvolily strategii nahrazování jednoho vlaku větším množstvím nových, jezdících v pravidelném intervalu. O tom, zda tento krok bude správnou volbou, se přesvědčíme až v praxi. Počet rychlíků se však v celorepublikovém měřítku zvýšil. Například mezi Děčínem, Ústím nad Labem a Prahou. I zde došlo k nárůstu počtu cestujících. Rychlíky objednává ministerstvo dopravy, které na jejich provoz přispívá cca 4 miliardami ročně (úhrada tzv. prokazatelné ztráty).

Zdroje: Mostecký deník; Dopravní web K-Report, autor

Použité fotografie: galerie ŽelPage, archiv Jakuza, autor


Dominik Jaroš | 8.7.2008 (20:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Jihočeský ČR Středočeský ČR Ústecký


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rakocmelak  mail  
14.12.2008 (14:08)  
Tak jsme se zúčastnili posledního zamávání tomu, co z R BEZDREV zbylo, když 13.12.2008 projížděl Rakovníkem na Most. Byl již v podobě Regionovy, protože kvatro 842.027 převáželi z Berouna do Brna a 2 vozy 050 do Olomouce. Žádné houkání z vlaku se při zastavení v Rakovníku nekonalo, ale zahráli mu alespoň z amplionů fanfárky. Narodil se 21.5.1951 a 13.12.2008 odpoledne a večer jel tedy NAPOSLED. ČEST JEHO SVĚTLÉ PAMÁTCE ! :-(
registrovaný uživatel rakocmelak  mail  
13.12.2008 (16:27)  
Tak dnes 13.12.2008 BEZDREV v podobě R 893 skutečně končí. V Budějicích vypravená souprava 842 a 042 skončí v Berouně. Dále bude pokračovat rakovnickou Regionovou přes Rakovník do Mostu. Taková potupa jeho někdejší slávy! Po jídelním voze ani vidu, natož slechu a "pohřbí ho" modernizovaná lokálka !
07.08.2008 (14:13)  
Pamatuju si jak jednou jel z důvodu výluky přes Chomutov - v Rakovníku se spojil s tehdy 2519 (nebo 1499 - už newim přesně - oba jeli po šestý hodině) a v Lužný zas sám pokračoval na Chomutov a Most.
04.08.2008 (12:31)  
Bezdrev je dost dobrej rychlík a já osobně bych byl rád kdyby jezdil i nadále protože ho dost využívám na své cestě za prací atd.
28.07.2008 (16:00)  
Ddax v praxi na bezdrevu v tomto Gvd nejel ani jednou

Ale jel.
registrovaný uživatel milos  mail  
13.07.2008 (23:49)  
karosa, sharky: diky, ale jsem rocnik 76, takze to uz je pro me neznama... nicmene tento pulnocak ve svych obmenach jezdil jeste do nedavna, urcite ho pamatuju... ze stredu nekdy pred pulnoci, nekdy po pulnoci, ale pamatuju konecnou uz jen chomutov. jako malej jsem s nim cestu na chomutov taky jednou absolvoval
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
12.07.2008 (23:23)  
Bezdrevem jsem jezdíval jako malý kluk. V Českých Velenicích jsme tehdy nasedli na motorák směr Budějovice (tehdy jezdívala hydra M296.1 s 053 - nevím, jaké označení tehdy ty přívěšáky měly), tam přesedli na Bezdrev a v Mostě přesedali na osobák směr Ústí nad Labem, kde jsme měli konečnou. Pamatuju ještě i hospodu, která na Bezdrevu jezdívala, červenokrémový vůz typu BRam, který jezdíval svého času na Vindoboně. To byly časy...
12.07.2008 (23:15)  
karosa napsal:někdy kolem roku 71 jezdil z Masaryčky(tehdy střed)motorový rychlík v trase Kladno- Žatec- Chomutov-Karlovy Vary,odkud pokračoval jako os do Chebu.Odjížděl z Prahy těsně před nebo po půlnoci(23.45, potom 0.15),příjezd do Chebu byl kolem 5.30. Sloužil i k rozvozu deního tisku pro poštu do stanic, kde zastavoval.Ano ten rychlík jezdil ze Středu před půl nocí ,a byla to strašně "velká" souprava. Jezdilo to v řazení M262 (dnes 830),dále pošta a dále jeden Balm. Jo a bylo to povině místekový.
registrovaný uživatel Novak 
11.07.2008 (20:45)  
Jidelni vuz na Bezdrevu byl rady BRam. Myslim, ze mel dokonce jeste klasicky vycep. Sudy se chladily ledem. Provozovalo ho jako jediny svuj vykon JLV Praha-kolejove stredisko Most. Mimo to meli jeste nadrazni restauraci. Vozy postupne odchazeli po technicke strance. V jednom roce byl snad zapujcen vuz BRcm z Prahy a kdyz nebyl ani ten, vyprosila si pani reditelka alespon Bac s kuchynkou, aby se mohla varit kava, parky a podavat studene napoje.
registrovaný uživatel karosa  mail  
11.07.2008 (8:07)  
Miloš: někdy kolem roku 71 jezdil z Masaryčky(tehdy střed)motorový rychlík v trase Kladno- Žatec- Chomutov-Karlovy Vary,odkud pokračoval jako os do Chebu.Odjížděl z Prahy těsně před nebo po půlnoci(23.45, potom 0.15),příjezd do Chebu byl kolem 5.30. Sloužil i k rozvozu deního tisku pro poštu do stanic, kde zastavoval.Podobně jako osobní vlaky z Masny(a ještě předtím Těšnova) směr M.Boleslav-Turnov- Liberec a Lysá-Nymburk- Chlumec.n.C.-Hr.Králové-Týniště- Letohrad.(ten hradecký odjížděl z Prahy těsně po půlnoci, v Hradci byl ve 3.00,odkud byl ve 3.20 přípoj směr Jaroměř -Trutnov/příj.cca5.30,ten liberecký měl přípoj v Turnově na St. Paku).A podobně jezdily vlaky i opačnými směry.Jen namátkou osobní Cheb- Chomutov-Žatec- Praha,odj. cca 22.30,příj. Praha střed 5.30.Později se v Chomutově rozdělil na dvě části:Cheb-Chomutov a Chomutov-Praha,pak z něho postupně z něho zbyla jen torza Cheb- K. V. a Lužná u Rakovníka- Praha,dnes jezdí už zase aspoň souvisle Cheb- Chomutov.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko