..: Ohlédnutí - 1. část :..

Czech Trainspotters; Malá Skála - Líšný, foto: Pavel Martoch Matoušovo bilancování nad tvorbou roku 2015 mne vedlo k zamyšlení. Nově vkládaných fotografií v galerii s průběhem let ubývá a to možná platí i o návštěvnosti a zájmu o železniční téma celkově. Ale i navzdory tomu se často daří vyplnit celý den, tedy vystavit šest fotografií a to bez ohledu na to, jestli se jedná zrovna o sobotu, neděli či svátek. Toto by samozřejmě nebylo možné bez autorů, kterým ŽP není lhostejná, dají si práci se svým záběrem a rozhodnou se ho zde uveřejnit.

Samozřejmě výběr fotografií a případnou korekci ovlivňují správci. S ohledem na tuto aktivitu bych rád zmínil Jardu Charváta. Chary se železniční fotografií a s ní spojenou implementací postupů a fotografických hledisek zabývá řadu let. Vzpomínám si, že někdy před 6 lety, když jsem na ŽelPage začínal, mně jeho rady byly velkou pomocí, především v kapitole editace, o které jsem ještě po nedávné práci s kinofilmem neměl takové povědomí. Další, kdo byl velmi ochotný se mnou trávit večery, byl topič. I to se dost často odrazilo na uveřejněném výsledku. Později, když přišla od Charyho nabídka rozšířit tým galeristů, tak jsem si říkal, že třeba bude možnost jim toto úsilí oplatit a získané rady a zkušenosti přenést dál, na další začínající autory, kteří budou mít snahu posunout záběry do co nejlepšího výsledku. Laťka se samozřejmě stále posouvá a i na toto se snaží správci galerie reagovat, nejenom vlastní tvorbou, ale i připomínkami při schvalování. Jsou zde záběry běžného provozu, fotky se standardním násvitem, četněji fotografované lokality. Zde zpravidla bývají měřítka galeristů přísnější než u starších skenů z kinofilmové éry, kde je omezená technická kvalita. Kompozice u takových historických záběrů kolikrát není příliš rozvinutá a bývá zaměřená především na vlak či lokomotivu samotnou. Dnes je cíl jiný a poté co přišly na trh digitální fotoaparáty s přístupnější možností získat záběr, či ho i vidět nanečisto, je i skupina fotografů početnější. Za dobu mé aktivity na ŽelPage jsem poznal několik autorů a to mnohokrát i osobně. Každý z nich galerii obohacuje tím, co mu je nejbližší a na fotografiích zanechává svůj rukopis. Pojďme se tedy ohlédnout a podívat se co tvoří galerii.

Chary

V hlavě mi uvízly jeho hrátky s dlouhou expozicí. Ty jednoznačně poukazují na to, že fotografování železnice má další rozměr. Nezapomenu na záběr před tunelem u Tomic z konce roku 2014. Předcházely mu i záběry přímo z centra Prahy, složené na způsob HDR z různě exponovaných fotografií. I takové pohledy třeba inspirují některé autory k nekonvenčnímu pojetí železniční fotografie. Mě osobně ano. Jardovi je blízká i práce s „dlouhým sklem“, umí ho cíleně využít. Fotografie vynikají výborným zpracováním v editoru, zvláštností je skládání celkové kompozice z několika fotografií, čímž se dosáhne vysokého rozlišení s lepším prokreslením.

Do tunelu, Tomice - Bystřice u Benešova, foto: Chary Příššští ssstanice, Čássslav; Třebešice - Čáslav, foto: Chary Půlnoční svítání; Mýto - Kařízek, foto: Chary Frmol, Praha hlavní nádraží, foto: Chary Odjezd!; Praha hlavní nádraží, foto: Chary Dravec jde na klesání; Všesulov - Čistá, foto: Chary 471, Praha-Smíchov - Výh. Praha-Vyšehrad výhybna, foto: Chary

topič

Ani jeho záběry nejsou pouhým dokumentem a mají určitou tvář, ba někdy je přímo i ta fyzická zachycena. Nejedná se pouze o konzervativní tvorbu se sterilním násvitem. Mají ukázat něco víc. Kompozice se mi vžily jako „čtivé“ a někdy jsem bádal nad logikou souhry objektů. Tomáš sice poslední dobou omezil zveřejňování, ale to nic nemění na tom, jak je to zkušený fotograf.

V kuchyni II.; Rakovník zastávka - Lužná u Rakovníka, foto: topič Na tandemu; Svätý Ján - Šánské, foto: topič 99.787, Olbersdorf Niederdorf - Olbersdorf Oberdorf, foto: topič Zátop; DKV Libeň, foto: topič U 45.903, Hronec obec, foto: topič Šraňky pod Řípem; Cítov - Vraňany, foto: topič 422.0108, Michalová - Pohronská Polhora, foto: topič 213.902, Sedlčany - Kosova Hora, foto: topič

Tomáš Kubovec

Jeho tvorbě vévodí záběry z majestátných hor Rakouska nebo Švýcarska. Dechberoucí záběry jsou do jisté míry dány fotogeničností Alp, Tomáš ale dokázal fotografie umocnit o precizní kompozici, často obohacenou o přidanou hodnotu daného prostředí. Věřím, že takové podání mu můžou tiše závidět i tamější fotografové.

1116.184, Fieberbrunn [2] - Grieswirt, foto: Tomáš Kubovec 150.202, Meiringen - Brünig-Hasliberg, foto: Tomáš Kubovec 111, Flintsbach - Oberaudorf, foto: Tomáš Kubovec 1116.182, Bad Hofgastein Haltestelle - Angertal, foto: Tomáš Kubovec 1116.235, Landeck-Zams - St. Anton am Arlberg, foto: Tomáš Kubovec 163.061-5, Bezpráví, foto: Tomáš Kubovec

Martin Válek

Zaměřením je na tom Martin podobně jako Tomáš Kubovec. Kde je Martin, je i pěkná příroda a Martinova příležitost vytvořit zajímavý motiv, v němž třeba vlak nebude hrát hlavní roli. Martin nestojí tam, kde na svůj záběr čeká většina, hledá si jiný úhel pohledu. Rozhodně se nenechá svazovat zažitými dogmaty či formáty. Jak to vidí, tak to ztvární. I když Martinova tvorba není na ŽelPage tak četná, pokud se záběr objeví, vždy je něčím jedinečný a vyskytuje se na něm přidaná hodnota v podobě dalších objektů či atmosféry, což o to více odlišuje jeho fotografie od standardu.

1116.181-7 ÖBB, Grieswirt - Fieberbrunn [2], foto: Martin Válek 1020.018-6, Penk (Pfaffenberg-Zwenberg-Brücke), foto: Martin Válek Zimní louky nad Bergünem; Bergün/Bravuogn - Muot, foto: Martin Válek 1116, Wolfsbergkogel - Breitenstein, foto: Martin Válek Strojvůdce III - v písečníku; Branná, foto: Martin Válek 163.011-0,Malé Žernoseky - Litochovice nad Labem (Porta Bohemica), foto: Martin Válek 1116 + 1116.003-3 ÖBB, Breitenstein - Wolfsbergkogel (Krausel-Klause-Viadukt), foto: Martin Válek

Raven

I když se poslední dobou dráha modernizuje a zajímavých motivů i lokomotiv ubývá, Honza si stále uchovává elán a snaží se objevit nové pohledy, nebo známá místa z pohledu, či spíš nadhledu, který je netradiční. Fyzická příprava fotofleku mu není cizí a tak je záběr vydobytý. Záběry zdobí kvalitní kompozice a edit.

752.045-5, Palota - výhybňa Víťazstva, foto: Raven 754.051-1, Suchovršice - Velké Svatoňovice, foto: Raven 464.008, Smiřice - Lochenice, foto: Raven 464.102, Butoves - Vitiněves, foto: Raven 750.222-2 + 750.287-5, Lukavice v Čechách - Žamberk, foto: Raven 754.050-3, Malé Svatoňovice - Velké Svatoňovice, foto: Raven

Žíža

Ivoše budu mít vždy spojeného s Ravenem. Některé motivy kují společně. Ivoš nezanevřel ani na klasiku a je schopný vyfotografovat záběr na svitek 6 x 6, který se stále vyznačuje vysokou obrazovou kvalitou. Tam, kde fotografují všichni, Ivoš není a dumá nad vlastní kompozicí. Kromě dvouoké zrcadlovky si oblíbil dlouhé sklo. Má rád náročné stavby, především tunely a blízká mu je JHMD. Často nám připomene doby, které již odnesl čas.

750.292-5, Police nad Metují - Žďár nad Metují, foto: Žíža T 47.005, Obrataň zastávka - Sudkův Důl, foto: Žíža 752.045-5, Łupków (úsek Medzilaborce štátna hranica - Lupków), foto: Žíža 52.8079-7, Novina - Křižany, foto: Žíža 556.0506, Spáňov - Domažlice, foto: Žíža 831.105-2, Ostružná - Branná, foto: Žíža 555.3008, Stratená - Dedinky, foto: Žíža

Bean

Michal se vyznačuje tím, že dokáže najít pěkný motiv a zároveň nemusí lézt na žádný objekt, i když také se najdou výjimky. Fotka působí čistokrevně, příjemně, což je do jisté míry dáno vyváženou kompozicí. Ta je někdy prostorná a nabízí tak divákovi dost ze scény. Nikdy se mu neupře štěstí na počasí v závislosti na fotografovaném území. Oblíbenou lokalitou se mu stalo Posázaví, kde je pro něj pokaždé výzvou udělat záběr jiný, než jak ho znají ostatní. Michal je ale všestranný a tak mu není lhostejný ani provoz na úzkém rozchodu či pod měděnou pavučinou.

451.057-4, Mnichovice - Mirošovice u Prahy, foto: Bean Poslední hodiny…; Rtyně v Podkrkonoší zastávka - Červený Kostelec, foto: Bean 749.006-3 + 749.162-4, Petrov u Prahy - Luka pod Medníkem, foto: Bean 749.039-4, Luka pod Medníkem - Jílové u Prahy, foto: Bean 754.061-0, Velké Svatoňovice - Malé Svatoňovice, foto: Bean 451.008-7, Praha-Hostivař - Praha-Horní Měcholupy, foto: Bean T 47.005, Benešov nad Lipou - Včelnička, foto: Bean

Pavel Šturm

Pavla mám asi nejvíce spjatého s tvorbou na naší nejstrmější trati, i když se vydává i do okolí. Společně s železnicí dokáže vystihnout krásu Jizerských hor. Jeho druhým tématem jsou bezesporu „hydry“ – motorové vozy řady 854, za kterými je ochotný se vydat různě po Česku.

642.161-4, Smržovka dolní nádraží - Smržovka-Zvonková, foto: Pavel Šturm 843.010-0 + 854.027-0 + 854.002-3 + 843.013-4, Tanvald, foto: Pavel Šturm 721.549-4, Jeřmanice - Pilínkov, foto: Pavel Šturm 743.003-6, Smržovka střed, foto: Pavel Šturm 820.056-0, Dolní Polubný, foto: Pavel Šturm 840.004-6, Desná-Pustinská - Dolní Polubný, foto: Pavel Šturm

Michael Hajn

Je jedním z nejmladších správců galerie, ale už to samo o sobě mluví o jeho rychlém růstu, který je dán jeho citem pro kompozici a edit. Člověk, kterého si vážím i díky své sebereflexi a slušnosti, což se odráží i v kvalitě jeho práce.

742.441-9 + 742.219-9 + 749.019-6 + 749.018-8, Dobrá Voda u Březnice - Myslín, foto: Michael Hajn 749.018-8 + 749.187-1, Kolinec - Mokrosuky, foto: Michael Hajn Soumrak nad řadou 451…; Praha Masarykovo nádraží - Praha-Holešovice zastávka, foto: Michael Hajn 464.102, Kovač - Butoves, foto: Michael Hajn 751.112-4, Medzibrodie nad Oravou - Bziny, foto: Michael Hajn Ráno v Dobšinské Ľadové…; Dobšinská Ľadová Jaskyňa, foto: Michael Hajn

BBvK

Petra jsem poznal ještě před příchodem na ŽelPage a nikdy bych nevěřil, že to zde „tak roztočí“. Jeho vzpomínky prostřednictvím záběrů z devadesátých let jsou dalším segmentem, který by v galerii chyběl. I navzdory kompozici, soustředěné především na lokomotivu, se jedná o historicky hodnotné záběry, které již nelze opakovat.

781.597-0 + 781.430-4, Dalovice - Hájek, foto: BBvK 477.043 + 498.022, Perštejn, foto: BBvK 751.046-4, Telgárt penzión - Telgárt, foto: BBvK 387.043, Vojkovice nad Ohří - Ostrov nad Ohří, foto: BBvK 749.130-1, Vojkovice nad Ohří, foto: BBvK 754.065-1, Stráž nad Ohří - Boč, foto: BBvK

Protože mé ohlédnutí zahrnuje nemalou část autorů zde přispívajících, je poněkud delší a je rozděleno na několik částí:

Čtyřdílné Ohlédnutí Petra Holuba je zakončeno malým bonusem.

Autorský text.


Petr Holub Poslat mail autorovi | 16.1.2016 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky ŽelPage

Další z regionu Česká republika (celá)


17.01.2016 (13:18)  
"Nově vkládaných fotografií v galerii s průběhem let ubývá a to možná platí i o návštěvnosti a zájmu o železniční téma celkově."
Nemám pocit, že by klesal zájem o železnici. Já mám spíš pocit, že těch lidí, co fotí při různých akcích, je čím dál víc. Když je vypraven nějaký speciální parní vlak, tak ho doprovází kolona aut plná nadšenců s foťáky. Podél trati je vidět spoustu postav s foťáky. U vybraných fleků je narváno a není pomalu kde zaparkovat auto. A je to i čím dál nebezpečnější, protože vlak projede, všichni do aut a hurá na další flek. Při rozjezdu se auty málem pomlátí....
16.01.2016 (20:14)  
Bean: Můžeš být, prosím, konkrétnější? Myslím, že není hodně lidí zasvěcených, aby věděli, jaké stránky a fotografy máš na mysli. Mne by to zajímalo.
registrovaný uživatel Bean 
16.01.2016 (16:56)  
I já jsem překvapen, moc hezky udělaný portfolio.

Je mi jasný, že zlí jazykové a ortodoxní odpůrci budou mít pocit z vydaného článku, že si tu navzájem plácáme po ramenou. Není tomu tak! Už podle prvních komentářů je jasné, že o tom nikdo neměl tušení.

Je pravda, že doba je nepřející. Ale i přes to všechno může držet parta lidí pořád pohromadě a společně se držet nějakého cílu. Určitě lepší, než být rozhádaný jako na některých internetových stránkách.

Taky nelze opomenout to, že se tu vychoval nejeden fotograf. Ať už se naučil fotografovat a upravovat snímky po technické stránce, ale jsou tací co tu našli i sami sebe. A pokud by to byl jeden jedinný, tak taková činnost má smysl.

A pokud něco takovýho vleje čerstvou krev do našich žil (ať už správců, autorů či návštěvníků), tak není rozhodně na místě cokoliv kritizovat.

Práci, zábavě, koníčkům zdar!
registrovaný uživatel Žíža  mail  
16.01.2016 (13:13)  
Petře, asi bych opakoval Petrův komentář, taky je mi ctí. A to jsem ještě mezi samou cenzurou.
registrovaný uživatel BBvK  mail  
16.01.2016 (13:04)  
Ani jsem netušil, že něco chystáš. Dobře si to napsal. A jsem poctěn, že jsem se dostal do 1. dílu...
16.01.2016 (11:49)  
Pěkný výběr a pěkné fotky :-)

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2016 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko