..: Nehoda u Červenky ukázala na problémy při nehodách na přejezdech :..

PZZ, Cítov, foto: topičČervenka - Psal se 15. březen loňského roku, když se po silnici 3. třídy číslo 4496 blížil osobní automobil k železničnímu přejezdu P6520, který leží na hlavní železniční trati 270 poblíž stanice Červenka. Řidič místní soukromé taxislužby v obloucích před přejezdem ztratil nad vozidlem kontrolu a ve smyku s ním doklouzal až na železniční přejezd. Část auta se dostala mimo vozovku do kolejiště. Taxikář proto po zjištění, že auto z prostoru přejezdu nemůže sám vyprostit, začal volat linku 158 a doufal, že se podaří provoz na trati včas zastavit a nedojde k nehodě s vážnými následky. I přes to, že operační důstojník Policie ČR přejezd identifikoval, se během více než pěti minut od nahlášení nehody nepodařilo dopravu včas zastavit a do překážky na trati najel noční expres 444 Slovakia. Jaké jsou výsledky následného vyšetřování?

Výsledky vyšetřování

Bezprostřední příčiny

• uváznutí automobilu na přejezdu;

• nezastavení dopravy v úseku Červenka - Moravičany po obdržení požadavku na její zastavení

Zásadní příčiny

• předání požadavku na zastavení dopravy při bezprostředním ohrožení bezpečnosti zaměstnanci provozovatele dráhy, který nedisponoval prostředky k zastavení provozu a který plnil pouze roli prostředníka

Příčiny v systému bezpečnosti

• nestanovení priority (důležitosti v pořadí) telefonních kontaktů, poskytnutých provozovatelem dráhy integrovanému záchrannému systému, na které má operátor IZS při hrozícím nebezpečí z prodlení požádat o zastavení dopravy

Bezpečnostní doporučení

• SŽDC - stanovit IZS prioritu telefonních kontaktů, na kterých má operátor kontaktovat provozovatele dráhy a žádat zastavení provozu v případě nebezpečí;

• Správě silnic Olomouckého kraje - umístit na pozemní komunikaci z obou směrů před pravými oblouky, na které navazuje přejezd, svislé výstražné dopravní značky upozorňující na tento oblouk, popř. učinit další vhodná opatření směřující ke zvýšení bezpečnosti v okolí přejezdu;

• Ministerstvu dopravy a Drážnímu úřadu - obsahem pravidel silničního provozu rozšířit povinnost řidičů o znalost umístění čísel jednotné identifikace železničních přejezdů a jejího použití, rozšířit povědomí veřejnosti o umístění těchto čísel

Zdroj: Závěrečná zpráva DI, kráceno

Běžné závěry většiny nehod na železničních přejezdech jsou jasné - řidič silničního vozidla nedal přednost drážnímu vozidlu, případně navíc nerespektoval výstražná signalizační zařízení nebo jiné dopravní předpisy. I v tomto případě byla jedna z hlavních příčin rovněž mimo železnici, taxikář totiž zřejmě nepřizpůsobil jízdu počasí, viditelnosti a stavu vozovky a díky tomu uvázl na přejezdu. Následná zjištění vyšetřovatelů však poukázala na zásadní systémové problémy, které mohou zapříčinit další nehody způsobené nedostatečně včasným zastavením provozu na trati.

Prvním alarmujícím faktorem je to, že jde již i několikátou podobnou mimořádnost, kdy řidič automobilu neznal systém jednotného označování přejezdů a operátorovi tísňové linky nedokázal číslo přejezdu sdělit. Drážní inspekce proto již poněkolikáté vydala směrem k Ministerstvu dopravy a Drážnímu úřadu bezpečnostní doporučení, aby byla v tomto směru zajištěna osvěta veřejnosti a aplikace tohoto systému do legislativy. Podstatná část nových řidičů i uchazečů o řidičský průkaz totiž o nějakém označování přejezdů ani v posledních letech v autoškolách nikdy neslyšela a těžko ho pak může znát v praxi.

CDP Přerov, foto: AŽD Praha s.r.o.Velký vykřičník však poslala Drážní inspekce také správci infrastruktury, Správě železniční dopravní cesty. Té DI vytýká, že ačkoliv přejezd byl policejním operačním důstojníkem ihned identifikován a požadavek na zastavení provozu SŽDC předán, ta nebyla schopna neprodleně zastavit provoz. Důvodů bylo několik - od nevhodně zvoleného kontaktního čísla přes problémy s vnitřní komunikační sítí v CDP Přerov až po téměř třičtvrtěminutovou vyzváněcí dobu, než se policie dispečerům dovolala, nebo špatně naladěnou rádiostanici strojvedoucího vlaku.

Pro případ mimořádností na kříženích dráhy se silnicí mají operátoři tísňových linek po identifikaci přejezdu několik čísel, na která mají volat s žádostí o zastavení dopravy. U nich však není stanovena priorita a je tak na operátorovi záchranného systému, které číslo si vybere. A tak se může stát, stejně jako v tomto případě, že se dovolá zaměstnanci SŽDC, který nemá přímé prostředky k zastavení provozu a je pouze prostředníkem, který požadavek posílá dál. Tím však dochází k nebezpečnému zdržení až v řádu minut.

A jak tomu bylo v tomto konkrétním případě? Policejní operátor tísňové linky si vybral číslo na vedoucího dispečera CDP Přerov, odkud se celý traťový úsek dálkově řídí. Nejprve telefon 40 sekund vyzváněl, následně po telefonátu ještě minutu probíhala lokalizace přejezdu a vyhledání příslušného dispečera s možností zastavit provoz. Poté se navíc v důsledku chybného nastavení komunikačního zařízení TouchCall nemohl vedoucí dispečer dotyčnému kolegovi dovolat, takže musel do jiného patra budovy běžet pěšky. V momentě, kdy vešel do místnosti a došlo k zadání rádiového příkazu Generální stop, však už bylo několik sekund po srážce.

Navíc se ukázalo, že ani kdyby traťový dispečer vyslal pokyn k zastavení dříve, nemuselo by to být k ničemu. Strojvedoucí osudného vlaku totiž zapomněl v určeném místě správně nastavit komunikační zařízení TRS, které tak nebylo naladěno na správné frekvenci a kódový příkaz Generální stop tak nemohlo přijmout.

Rok poté

Zabezpečený přejezd, foto: RailmanA k jakým změnám tedy nakonec došlo necelý rok po této mimořádné události? SŽDC změnila typ rádiového spojení na trati, kdy je nově prvotním dorozumívacím prostředkem síť GSM-R a systém TRS je až záložním řešením. Otázkou však zůstává, zdali již SŽDC určila složkám integrovaného záchranného systému prioritu v telefonních číslech, na něž mají volat v případě mimořádné události na železničním přejezdu. Na tuto otázku odpověděl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský značně neurčitě: „Telefonní číslo má PČR samozřejmě k dispozici,“ uvedl pouze. Informace o aplikaci klíčové části svého bezpečnostního doporučení pak zatím neměl ani mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Odkaz: Závěrečná zpráva Drážní inspekce (.pdf)

Zdroje: Drážní inspekce, Správa železniční dopravní cesty


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 4.2.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
04.02.2015 (17:16)  
dohlib - a jak má řidič předpokládat, z jakého směru se vlak přiřítí? Co když ten řidič poběží na druhou stranu v domnění, že vlak přijede spíše z toho směru? Předpokládám, že o pravidlech jízdy vlaků nemá žádný ahnung
registrovaný uživatel dohlib 
04.02.2015 (17:09)  
Ze zprávy :
ve 4.19.48 h, při rychlosti 130 km/h, ve vzdálenosti 111 m před ŽP P6520, strojvedoucí použil lokomotivní houkačku;

•ve 4.19.50 h, při rychlosti 129 km/h, ve vzdálenosti 36 m před ŽP P6520, strojvedoucí obsluhou ovládače elektricky řízeného brzdiče průběžné samočinné tlakové brzdy vlaku DAKO-OBE1 zavedl rychločinné brzdění;

• ve 4.19.51 h, při rychlosti 128 km/h, došlo ke vzniku MU;

• ve 4.20.17 h vlak zastavil na dráze 556 m, 27 s od zavedení rychločinného brzdění;

Dle zprávy tam měla být rovinka, takže min. na 600 m by přejezd mělo být vidět, tedy kdyby šel kousek naproti, na dálková světla by mohl být dříve spatřen a vlak by zastavil ještě před přejezdem.
registrovaný uživatel dohlib 
04.02.2015 (16:53)  
: M 474 003 16:19
Což o to, infrazávora nebo něco obdobného by jistě šlo, ale co kdyby na to někteří "koumáci" přišli a začali tak zastavovat dopravu ? Zastavit vlak by asi neměli, ale jako upozornění strojvedoucímu na možné komplikace snad ano, měl by možná zpomalit, ale zase ne zastavit.
registrovaný uživatel dohlib 
04.02.2015 (16:41)  
: Chary 16:22
Já to chápu, "po bitvě je každý generálem", ale je fakt, kdyby nechal puštěné blinkry, strojvedoucí by si nemohl myslet, že jde o protijedoucí vlak. Dále jakmile začne zvukové zařízení, uplyne nějaká doba ještě do spuštění závor a další doba do příjezdu vlaku. Ve 4 ráno byla ještě tma, takže nějaký hluk a světla vlaku by mohla být z dálky vidět, aby poznal odkud vlak jede. A strojvedoucí mají dobrý zrak. Já mám třeba u sebe blikající baterku s velkým dosvitem...no nic, stalo se a 7 minut je na zastavení dopravy v dnešní době asi málo...dispečer zaneprázdněn, není signál atd. (Já sloužil na vojně u "drátů" u Pohraniční stráže před rokem 1989 a spojení jsme měli neustále (signální stěna-mikrotelefon-pojítko, nebo vysílačka, tehdy mobily nebyly). Já vím, nejsou dráty jako dráty, ale nedá se to v dnešní době nějak využít (po více jak 25 letech) ?
Nikdo nepřišel o život nebyl zraněn.
Ale mělo by toto více probírat v autoškolách či školeních. Co by řidič dělal, kdyby měl na zadní sedačce dítě a nešlo vyprostit ? Určitě by blikal, svítil a běžel naproti vlaku co nejdříve. Takhle si řekl, pojišťovny zaplatí nebo to není moje a šlus...
registrovaný uživatel chio 
04.02.2015 (16:33)  
M 474 003: máte takéto priblblé komentáre, aj keď strojvedúci prejde návestidlo na "Stoj"? Tiež je to farboslepý blb, ktorý nepozná rozdiel medzi červenou a zelenou?
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
04.02.2015 (16:22)  
Dohlib: A kdyby slyšel vlak, mohl mu jít naproti

Je tam rovinka, kdyby předpokládal, že PČR nic nezařídila a vlak nezastaví...

Na jakou vzdálenost je slyšet vlak? Dáme kilometr?
Na jakou vzdálenost je vidět vlak v noci? Dáme dva, ať nežeru.
Za jakou dobu tuto vzdálenost ten vlak ujede? Při rychlosti 120 km/h je to jedna minuta.

Jakou vzdálenost uběhne průměrný člověk v nepříznivém terénu za jednu minutu, přičemž je dost příčetný na to, aby u toho ještě mával nějakým výstražným předmětem, protože neví, na jakou vzdálenost ho fíra ve tmě uvidí (bylo 4:20 ráno).

O kolik metrů dřív by tedy měl fíra šanci začít brzdit z té stodvacítky?
04.02.2015 (16:19)  
1) Dispečerům je v době GSM-R generální stop na dvě věci.
2) Pokud by zůstal řidič v autě zaklíněn, bylo by mu na dvě věci i to číslo přejezdu.
04.02.2015 (16:19)  
Co takhle zrušit přejezdy? Udělat mimoúrovňové, a pokud na to nebudou peníze, naúčtovat to řidičům. Ať klidně litr benzínu stojí 100 korun, když neumí jezdit a dělají pr****y tak ať platí. Taky by se mělo přísněji vybírat, kdo dostane řidičák a kdo ne, tady stačí rozeznat barvičky a už se sedí za volantem, že je člověk dement nebo psychopat, to nikoho nezajímá, pokud to někdy neřešil s psychiatrem. Ten taxikář určitě jel jako d***l, jinak by se to nestalo. Teoreticky nejlepší by bylo na přejezdu nějaké nouzové tlačítko, ale ne v českých poměrech, protože tady by bylo věčně vybavené a nedojelo by se nikam. Nejlepší by byla nějaká infrazávora, která by po rozsvícení výstrahy a před povolením jízdy vlaku zkontrolovala volnost přejezdu. Ono taky to, že dostal smyk a doklouzal až na přejezd mohla být dodatečná pohádka, prostě se mu nechtělo čekat.
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko