..: Nehoda u Červenky ukázala na problémy při nehodách na přejezdech :..

PZZ, Cítov, foto: topičČervenka - Psal se 15. březen loňského roku, když se po silnici 3. třídy číslo 4496 blížil osobní automobil k železničnímu přejezdu P6520, který leží na hlavní železniční trati 270 poblíž stanice Červenka. Řidič místní soukromé taxislužby v obloucích před přejezdem ztratil nad vozidlem kontrolu a ve smyku s ním doklouzal až na železniční přejezd. Část auta se dostala mimo vozovku do kolejiště. Taxikář proto po zjištění, že auto z prostoru přejezdu nemůže sám vyprostit, začal volat linku 158 a doufal, že se podaří provoz na trati včas zastavit a nedojde k nehodě s vážnými následky. I přes to, že operační důstojník Policie ČR přejezd identifikoval, se během více než pěti minut od nahlášení nehody nepodařilo dopravu včas zastavit a do překážky na trati najel noční expres 444 Slovakia. Jaké jsou výsledky následného vyšetřování?

Výsledky vyšetřování

Bezprostřední příčiny

• uváznutí automobilu na přejezdu;

• nezastavení dopravy v úseku Červenka - Moravičany po obdržení požadavku na její zastavení

Zásadní příčiny

• předání požadavku na zastavení dopravy při bezprostředním ohrožení bezpečnosti zaměstnanci provozovatele dráhy, který nedisponoval prostředky k zastavení provozu a který plnil pouze roli prostředníka

Příčiny v systému bezpečnosti

• nestanovení priority (důležitosti v pořadí) telefonních kontaktů, poskytnutých provozovatelem dráhy integrovanému záchrannému systému, na které má operátor IZS při hrozícím nebezpečí z prodlení požádat o zastavení dopravy

Bezpečnostní doporučení

• SŽDC - stanovit IZS prioritu telefonních kontaktů, na kterých má operátor kontaktovat provozovatele dráhy a žádat zastavení provozu v případě nebezpečí;

• Správě silnic Olomouckého kraje - umístit na pozemní komunikaci z obou směrů před pravými oblouky, na které navazuje přejezd, svislé výstražné dopravní značky upozorňující na tento oblouk, popř. učinit další vhodná opatření směřující ke zvýšení bezpečnosti v okolí přejezdu;

• Ministerstvu dopravy a Drážnímu úřadu - obsahem pravidel silničního provozu rozšířit povinnost řidičů o znalost umístění čísel jednotné identifikace železničních přejezdů a jejího použití, rozšířit povědomí veřejnosti o umístění těchto čísel

Zdroj: Závěrečná zpráva DI, kráceno

Běžné závěry většiny nehod na železničních přejezdech jsou jasné - řidič silničního vozidla nedal přednost drážnímu vozidlu, případně navíc nerespektoval výstražná signalizační zařízení nebo jiné dopravní předpisy. I v tomto případě byla jedna z hlavních příčin rovněž mimo železnici, taxikář totiž zřejmě nepřizpůsobil jízdu počasí, viditelnosti a stavu vozovky a díky tomu uvázl na přejezdu. Následná zjištění vyšetřovatelů však poukázala na zásadní systémové problémy, které mohou zapříčinit další nehody způsobené nedostatečně včasným zastavením provozu na trati.

Prvním alarmujícím faktorem je to, že jde již i několikátou podobnou mimořádnost, kdy řidič automobilu neznal systém jednotného označování přejezdů a operátorovi tísňové linky nedokázal číslo přejezdu sdělit. Drážní inspekce proto již poněkolikáté vydala směrem k Ministerstvu dopravy a Drážnímu úřadu bezpečnostní doporučení, aby byla v tomto směru zajištěna osvěta veřejnosti a aplikace tohoto systému do legislativy. Podstatná část nových řidičů i uchazečů o řidičský průkaz totiž o nějakém označování přejezdů ani v posledních letech v autoškolách nikdy neslyšela a těžko ho pak může znát v praxi.

CDP Přerov, foto: AŽD Praha s.r.o.Velký vykřičník však poslala Drážní inspekce také správci infrastruktury, Správě železniční dopravní cesty. Té DI vytýká, že ačkoliv přejezd byl policejním operačním důstojníkem ihned identifikován a požadavek na zastavení provozu SŽDC předán, ta nebyla schopna neprodleně zastavit provoz. Důvodů bylo několik - od nevhodně zvoleného kontaktního čísla přes problémy s vnitřní komunikační sítí v CDP Přerov až po téměř třičtvrtěminutovou vyzváněcí dobu, než se policie dispečerům dovolala, nebo špatně naladěnou rádiostanici strojvedoucího vlaku.

Pro případ mimořádností na kříženích dráhy se silnicí mají operátoři tísňových linek po identifikaci přejezdu několik čísel, na která mají volat s žádostí o zastavení dopravy. U nich však není stanovena priorita a je tak na operátorovi záchranného systému, které číslo si vybere. A tak se může stát, stejně jako v tomto případě, že se dovolá zaměstnanci SŽDC, který nemá přímé prostředky k zastavení provozu a je pouze prostředníkem, který požadavek posílá dál. Tím však dochází k nebezpečnému zdržení až v řádu minut.

A jak tomu bylo v tomto konkrétním případě? Policejní operátor tísňové linky si vybral číslo na vedoucího dispečera CDP Přerov, odkud se celý traťový úsek dálkově řídí. Nejprve telefon 40 sekund vyzváněl, následně po telefonátu ještě minutu probíhala lokalizace přejezdu a vyhledání příslušného dispečera s možností zastavit provoz. Poté se navíc v důsledku chybného nastavení komunikačního zařízení TouchCall nemohl vedoucí dispečer dotyčnému kolegovi dovolat, takže musel do jiného patra budovy běžet pěšky. V momentě, kdy vešel do místnosti a došlo k zadání rádiového příkazu Generální stop, však už bylo několik sekund po srážce.

Navíc se ukázalo, že ani kdyby traťový dispečer vyslal pokyn k zastavení dříve, nemuselo by to být k ničemu. Strojvedoucí osudného vlaku totiž zapomněl v určeném místě správně nastavit komunikační zařízení TRS, které tak nebylo naladěno na správné frekvenci a kódový příkaz Generální stop tak nemohlo přijmout.

Rok poté

Zabezpečený přejezd, foto: RailmanA k jakým změnám tedy nakonec došlo necelý rok po této mimořádné události? SŽDC změnila typ rádiového spojení na trati, kdy je nově prvotním dorozumívacím prostředkem síť GSM-R a systém TRS je až záložním řešením. Otázkou však zůstává, zdali již SŽDC určila složkám integrovaného záchranného systému prioritu v telefonních číslech, na něž mají volat v případě mimořádné události na železničním přejezdu. Na tuto otázku odpověděl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský značně neurčitě: „Telefonní číslo má PČR samozřejmě k dispozici,“ uvedl pouze. Informace o aplikaci klíčové části svého bezpečnostního doporučení pak zatím neměl ani mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Odkaz: Závěrečná zpráva Drážní inspekce (.pdf)

Zdroje: Drážní inspekce, Správa železniční dopravní cesty


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 4.2.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
04.02.2015 (22:16)  
Martin Grill: Teoreticky by to mohlo řvát na pracovišti dispečera železniční dopravní cesty, což je takový malý kanclík vedle sálů… ale těžko říct, zda tomu tak je (nevím).

Další věc ze závěrečné zprávy:
Prostor ŽP P6520 byl v době vzniku MU monitorován funkčním kamerovým systémem
signál z kamer je přenášen a automaticky zaznamenáván v aplikaci GEOVISION na CDP Přerov.


Ze záznamu kamery plyne:
4.12.51 OA při nájezdu na ŽP P6520 vyjel vlevo mimo pozemní komunikaci do TK č. 2, kde ve směru jízdy vlaku Ex 444 uvázl v prostoru začátku ŽP na levém kolejnicovém pásu. Řidič ponechal rozsvícená světla OA;

O 7 minut později bum. Vím, že dispečer nemůže sledovat na kamerách 20-30 přejezdů najednou, ale nemohl by například SW umět rozeznat, že na přejezdu stojí auto nějak dlouho a dispečera varovat, ať se podívá (a koná)?
04.02.2015 (21:25)  
vítek_v: proč blbost? zaprvé - pro volání pčr k nehodě jsou jisté pravidla, když není důvod, pčr není nutné volat ( nemusí jít o nehodu se zraněním, nevznikne škoda třetí osobě apod. ) zadruhé - v co by se mělo zvrhnout zveřejnění čísla dispečera? když bude puboš chtít, tak si ho najde na netu, číslo přejezdu cestou ze školy a zavolá stejně. totéž by mohl udělat s pčr ( nahlásit na pčr nehodu na přejezdu s požadavkem na zastavení provozu ).
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
04.02.2015 (20:50)  
Před lety jsem zažil poruchu přejezdu na křížení trati 317 s I/56 (bez závor). Trvale blikala červená, dlouho nic nejelo. Takže reakce řidičů po delším čekání byla jasná - jeli. Přidal jsem se k nim. Opatrně. A současně okamžitě informoval Policii ČR na tel. 158.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
04.02.2015 (20:39)  
Je ten přejezd opatřen závorami? A i kdyby, pozná vůbec nějaký systém, že nejsou šraňky dole? Že by stačilo ji zvednout, aby to někde řvalo, že je přejezd v poruše a vyhodilo to aspoň výstrahu na AB? Ano, mohlo by to být kontraproduktivní ve chvíli, kdy se znudění fakani,věkem mezi šesti lety a smrtí dozví, že to jde a dělali by to schválně, ale tyhle situace by to pomohlo řešit.
registrovaný uživatel chio 
04.02.2015 (20:05)  
Slepý/farboslepý blb/debil je vcelku bežný termín použivaný na weboch pri šotovyšetrovaní nehôd na priecestiach. Nemusí to mať nič spoločné so skutočnosťou.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
04.02.2015 (19:32)  
Tak mě napadlo, dá se nějak vnutit zabzař, aby si myslelo, že je obsazen úsek a shodil autoblok? Propojit koleje startovacíma kabelama? Nebo je to tak chytrý, že to nejde ani z cdp? Nemusí bejt přece naladěná trs, ale když fíra uvidí červenou, tak se podle toho zachová. Nepomohlo by to sice zde konkrétně (prodleva v komunikaci), ale jinde by mohlo. Nenaladěná trs není zjevně žádná vzácnost.
registrovaný uživatel Zek  mail  
04.02.2015 (18:14)  
Na jakou vzdalenost se pozna, ze blikajici auto stoji v kolejich a ne par metru vedle na silnici?
Chvili trva, nez si tu informaci co vidite vyhodnotite. A za tech par sekund je vlak uz o par set metru jinde.
registrovaný uživatel Kakov 
04.02.2015 (18:13)  
Radek Papež:

1) nefunkční přejezd - takový, který znemožňuje provoz nebo jej umožňuje pouze při zvýšeném riziku, tj. např.:

a) bliká červená, ale nestahují se závory (myšleno některá ze závor)
b) zabezpečení přejezdu vůbec nereaguje
c) závory se stahují, ale nebliká červená
d) závory jsou stále dole (i když nemá jet vlak a bliká bílá)

2) mě přijde nelogické (ale pozadí neznám) volat v takovém případě AŽD, protože:

a) jsou skutečně všechna zabezpečení přejezdu jejich výrobkem?
b) mají všechny přejezdy dodané AŽD doživotní záruku nebo smluvní servis?
c) co by Vám tam (AŽD) asi tak řekli? např. "s vámi nemáme žádnou smlouvu"? nebo "co je nám do toho mi ten přejezd nevlastníme"?
04.02.2015 (18:10)  
Koukám ty snímky jsou jenom ilustrační, ten přejezd jsem našel. Ten řidič musel být opravdu umělec nebo pod vlivem. Komunikace u přejezdu umožňují nasměrování vozu mimo koleje, ať už jel z kterékoli strany, asi jako jsou odvratné koleje na železnici. Podle mně tam přejezd vůbec není nutný, ve vzdálenosti 3410m je nadjezd a do vesnice Králová se dá dojet přes Střelice a Benkov. ZRUŠIT a cestu ponechat pouze pro účely lesní správy.

Tadyhle to je:

49.7434247N, 17.0413833E

Pokud někdo spojuje pojmy barvoslepý a blbeček, tak je vedle. Úplný dement může správně rozeznávat barvy a vysokoškolák s několika tituly může mít porušený barvocit, o inteligenci to není.
registrovaný uživatel dohlib 
04.02.2015 (17:44)  
: Jiří Hovorka
No přece hlavně světla, pak hluk (pokud ho nepřekrýval hluk přejezdu). Možná byla chyba nechat rozsvícené potkávací světla - fíra si myslel, že tam je protijedoucí vlak a zhasl dálkové. Kdyby byla úplná tma, uviděl by to dříve, nebo kdyby aspoň blikaly blinkry.
  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko