Železniční stanice Martinice v Krkonoších ležící na uzlu tratí 040 (Chlumec nad Cidlinou – Trutnov) a 042 (Martinice v Krkonoších – Rokytnice nad Jizerou) se nachází ve stejnojmenné podhorské vesničce na úpatí Krkonoš. Rádi bychom vás tak seznámili s tímto malebným koutem na české železniční síti, který se může pyšnit několika "nej."
Trať 040 byla kompletně dostavena v roce 1871. Její délka je 101,944 km. V současné době jsou zde provozovány vlaky osobní a spěšné. Nově je zde na dvou párech spěšných vlaků nasazována první třída. Význam, jaký ještě před několika lety tato trať měla v podobě rychlíků a dlouhých nákladních vlaků ale pomalu upadá.
Trať 042, která bývá označována jako ,,Pojizerský pacifik“ byla otevřena v roce 1899 a její celková délka činí 20 km. Na trati jsou provozovány osobní vlaky, a to zejména v úseku Martinice – Jilemnice – Jablonec nad Jizerou. Do chátrajícího rokytnického nádraží dnes zajíždí jen dva vlaky denně. Spekuluje se o postupné likvidaci této tratě ze strany libereckého kraje.
Stanice Martinice v Krkonoších sice leží v malé podhorské vesničce s 560 obyvateli, ale přesto se může pyšnit hned dvěma ,,nej“. To první je její nadmořská výška. Martinické nádraží je se 485 m n. m. nejvýše položenou stanicí jak na trati z Chlumce do Trutnova, tak i do hor, do Rokytnice nad Jizerou. Druhé ,,nej“ je patrně největší počet mechanických návěstidel u nás. V Martinicích jich totiž můžeme spatřit rovných patnáct. Vjezdová návěstidla do stanice jsou dvouramenná, na trati 042 od Jilemnice je tříramenné, odjezdových návěstidel je zde celkem šest a některá z nich jsou skupinová. Výhybky jsou zde vybaveny přestavníky a závorníky. Zabezpečovací zařízení zde před nedávnem prošlo rekonstrukcí.
Do stanice, která má 6 kolejí, ústí vlečka z přilehlé pily. První kolej od staniční budovy slouží v pravé části pro příjezdy a odjezdy vlaků mířících do Jilemnice, v levé části pro vykládku uhlí a pro vjezd na vlečku. Druhá a třetí kolej se používá pro osobní i nákladní dopravu přijíždějící a odjíždějící po trati 040, zbylé koleje pak většinou jako odstavné či manipulační.
Uvnitř staniční budovy se mimo jiné nachází výdejna jízdenek, čekárna a dopravní kancelář. Pro větší přehlednost a informovanost cestujících se zde používají plechové tabule umisťované na nástupištích s uvedeným směrem vlaku. Funguje zde také nádražní rozhlas, většinou mu ale bohužel nejde rozumět. Obrovským plusem je zde ale vždy ochotný, příjemný personál a místní nádražní kočka, která se při čekání na vlak postará o Vaší zábavu...
Použité fotografie: Mirek.S, internetové zdroje
1 2 | Zpráv na stránku: |
coby mlynář s Buřan u Jablonečka bych to popsal trochu jinak:
1. doporučuji podívat se do mapy - žst. Rokytnice je vzdálená 1,5km od Jablonečka a především je naprosto nevhodná pro obsluhu návaznými autobusy ( je utopená u řeky pod hlavní silnicí, nejbližší zastávka autobusu cca 300m - porovnejte s Jablonečkem, kde autobusová linka Horní Rokytnice- Jabloneček končí 5 m od nádražní budovy a na náměstí, kde jsou další autobusy, je to necelých 200m). Skibus může jezdit daleko lépe a pohodlněji z Jablonečka (ale mám pocit, že poslední zimu tomu tak nebylo a jezdil z Rokytnice od křižovatky)
2. velmi často se hovoří o onom prodloužení do Harrachova, ale spíše formou vlakotramvaje, než plnohodnotného vlaku. Existuje na to projekt s využitím tunelu z Rýžoviště pod Studenovem do Rokytnice a odtud to napojit na tamní nádraží. Ale projekt je ve fázi studie, předpokládané náklady jsou do miliard a nikdo si netroufá věštit kdy by se začalo kopat.
3. pokud někdy opravdu budou chtít prodlužovat, je otázka, co na to KRNAP - dodnes mám pocit, že KRNAP k tomu neřekl ani píp.
4. Tenhle kus Krkonoš má rozhodně svoje kouzlo a tedy neváhejte ani chvíli a vyražte!!!
Radekedar: ano, měl jsem na mysli ten, ale teď už to tak dopodrobna nesleduju, vlakem už jezdím jen občas na/z Ostravy.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.