..: Monografie stanic: Martinice v Krkonoších :..

Ilustrační obrázek Železniční stanice Martinice v Krkonoších ležící na uzlu tratí 040 (Chlumec nad Cidlinou – Trutnov) a 042 (Martinice v Krkonoších – Rokytnice nad Jizerou) se nachází ve stejnojmenné podhorské vesničce na úpatí Krkonoš. Rádi bychom vás tak seznámili s tímto malebným koutem na české železniční síti, který se může pyšnit několika "nej."

Trať 040 byla kompletně dostavena v roce 1871. Její délka je 101,944 km. V současné době jsou zde provozovány vlaky osobní a spěšné. Nově je zde na dvou párech spěšných vlaků nasazována první třída. Význam, jaký ještě před několika lety tato trať měla v podobě rychlíků a dlouhých nákladních vlaků ale pomalu upadá.

Trať 042, která bývá označována jako ,,Pojizerský pacifik“ byla otevřena v roce 1899 a její celková délka činí 20 km. Na trati jsou provozovány osobní vlaky, a to zejména v úseku Martinice – Jilemnice – Jablonec nad Jizerou. Do chátrajícího rokytnického nádraží dnes zajíždí jen dva vlaky denně. Spekuluje se o postupné likvidaci této tratě ze strany libereckého kraje.

Ilustrační obrázek

Stanice Martinice v Krkonoších sice leží v malé podhorské vesničce s 560 obyvateli, ale přesto se může pyšnit hned dvěma ,,nej“. To první je její nadmořská výška. Martinické nádraží je se 485 m n. m. nejvýše položenou stanicí jak na trati z Chlumce do Trutnova, tak i do hor, do Rokytnice nad Jizerou. Druhé ,,nej“ je patrně největší počet mechanických návěstidel u nás. V Martinicích jich totiž můžeme spatřit rovných patnáct. Vjezdová návěstidla do stanice jsou dvouramenná, na trati 042 od Jilemnice je tříramenné, odjezdových návěstidel je zde celkem šest a některá z nich jsou skupinová. Výhybky jsou zde vybaveny přestavníky a závorníky. Zabezpečovací zařízení zde před nedávnem prošlo rekonstrukcí.

Do stanice, která má 6 kolejí, ústí vlečka z přilehlé pily. První kolej od staniční budovy slouží v pravé části pro příjezdy a odjezdy vlaků mířících do Jilemnice, v levé části pro vykládku uhlí a pro vjezd na vlečku. Druhá a třetí kolej se používá pro osobní i nákladní dopravu přijíždějící a odjíždějící po trati 040, zbylé koleje pak většinou jako odstavné či manipulační.

Uvnitř staniční budovy se mimo jiné nachází výdejna jízdenek, čekárna a dopravní kancelář. Pro větší přehlednost a informovanost cestujících se zde používají plechové tabule umisťované na nástupištích s uvedeným směrem vlaku. Funguje zde také nádražní rozhlas, většinou mu ale bohužel nejde rozumět. Obrovským plusem je zde ale vždy ochotný, příjemný personál a místní nádražní kočka, která se při čekání na vlak postará o Vaší zábavu...

Použité fotografie: Mirek.S, internetové zdroje

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Mirek.S Poslat mail autorovi | 6.4.2008 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
23.05.2008 (12:04)  
Karosa a Pavel Martoch:

coby mlynář s Buřan u Jablonečka bych to popsal trochu jinak:

1. doporučuji podívat se do mapy - žst. Rokytnice je vzdálená 1,5km od Jablonečka a především je naprosto nevhodná pro obsluhu návaznými autobusy ( je utopená u řeky pod hlavní silnicí, nejbližší zastávka autobusu cca 300m - porovnejte s Jablonečkem, kde autobusová linka Horní Rokytnice- Jabloneček končí 5 m od nádražní budovy a na náměstí, kde jsou další autobusy, je to necelých 200m). Skibus může jezdit daleko lépe a pohodlněji z Jablonečka (ale mám pocit, že poslední zimu tomu tak nebylo a jezdil z Rokytnice od křižovatky)

2. velmi často se hovoří o onom prodloužení do Harrachova, ale spíše formou vlakotramvaje, než plnohodnotného vlaku. Existuje na to projekt s využitím tunelu z Rýžoviště pod Studenovem do Rokytnice a odtud to napojit na tamní nádraží. Ale projekt je ve fázi studie, předpokládané náklady jsou do miliard a nikdo si netroufá věštit kdy by se začalo kopat.

3. pokud někdy opravdu budou chtít prodlužovat, je otázka, co na to KRNAP - dodnes mám pocit, že KRNAP k tomu neřekl ani píp.

4. Tenhle kus Krkonoš má rozhodně svoje kouzlo a tedy neváhejte ani chvíli a vyražte!!!
registrovaný uživatel karosa  mail  
16.04.2008 (23:18)  
Pavel Martoch: ze strany ČD a kraje není zájem na tom, aby vlaky končily až v Rokytnici n. J. Muselo by se totiř investovat do opravy staniční budovy, která se úmyslně nechávala zchátrat s tím, že se pokud možno potom celá trať zruší. Že se tak dosud naštěstí nestalo, za to je třeba poděkovat místním samosprávám v oblasti a veřejnosti, kteří by naopak rádi viděli případné prodloužení až k trati 036 Tanvald-Harrachov, čímž by mohl vzniknout zajímavý projekt v turisticky exponované oblasti Jizerských hor a Krkonoš, který by značně ulevil místní silniční síti. Ovšem muselo by se jednat o moderní, pokud možno elektrifikovanou dráhu s patřičnými parametry, na které by samozřejmě nemohla být zajišťována doprava nynějšímy orchestrióny, ani Regionovou. Ale to by stálo nemálo peněz, a kde je vzít..... . Takže je jednodušší nechat současnou trať pomalu, ale jistě zchátrat a potom ji jako provozně nezpúsobilou v tichosti zavřít natrvalo.(tak nějak si to představují zřejmě někteří vedoucí pracovníci Českých drah a Libereckého kraje)
11.04.2008 (21:48)  
Dovolte mi jeden dotaz,proč všechny OS na 042 až na jeden pár končí v Jablonci? Sice je pravda ,že nádraží v Rokytnici je poměrně daleko od centra,ale i tak...myslím, že když by vlaky jezdily do Rokytnice a v zimě jezdil SkiBus od nádraží po Horní domky,že by to bylo po všech stránkách lepší...co na to místní?;)
registrovaný uživatel karosa  mail  
11.04.2008 (18:00)  
Ještě ke Krakonoši: vůbec originální Krakonoš jezdil v trase Praha-Poříčany-Nymburk-Jičín, kde se větvil, jedna část pokračovala směr Libuň- Lomnice n. P.- Stará Paka, druhá část jela z Jičína přes Ostroměř a Starou Paku do Trutnova. Z Prahy se odjíždělo kolem 19.00hodiny, příjezd do Trutnova byl cca 23.15, zpět z Trutnova 4.10 po stejné trase, v Jičíně se obě větve opět spojovaly. Dokonce jeden nebo dva roky se večer znovu spojovaly ve Staré Pace, takže do Trutnova zajížděla celá souprava a ráno se opět v Pace dělily, aby se v Jičíně zase spojily. Ale to bylo ještě za časů, kdy na Krakonoše byly nasazovány M262.0 libeňského depa.
registrovaný uživatel Mirek.S  mail  
08.04.2008 (16:23)  
To je pravda, spojení je celkem dobré ale spoustu lidí přeci jen ten přestup odradí...kdyby alespon zůstaly zachovány ,,víkendové" R 1463..mě alespon potešilo nasazaní první třídy....
07.04.2008 (23:26)  
Stále se tu vzpomíná na Krakonoš, ale dnes je spojení s Prahou lepší (např. z Martinic za 2.44 h a zpět za 2.48 h, celý den ve dvouhodinovém taktu, byť s přestupem navíc). Když započítáme čas potřebný na cestu z Čerňáku do centra, tak se doba jízdy z Jilemnice blíží jízdní době autobusů. Ale nezdá se mi, že by lidí ve vlacích v této relaci přibylo. Řekl bych, že spojení vlakem už nemůže být o moc lepší (myšleno za stávajícího stavu infrastruktury). Možná ještě cca 8-10 minut (odhad) až se udělá zab. zař. ve Staré Pace a pak čekat, zda se někdy bude optimalizovat trať 020 či 231.
07.04.2008 (21:33)  
NiteFlite: joo, to je svata pravda, jezdival okolo 17.15-17.20...Posledni bus s prestupem v Jicine jel v 16.20 z cernaku(navic pul hodka se tam dostat z centra)..Ty busy jezdi dodnes stejne, vlaky bohuzel ne
07.04.2008 (16:57)  
R 1463: Na 854 na Krakonoši vzpomínám dodnes. Navíc jeho popularita stoupala díky tomu, že poslední přímý bus z Phy do Jilemnice a Rokytnice jezdíval ve 4 odpoledne, zatímco Krakonoš IMHO nějak kolem 17:15.

Radekedar: ano, měl jsem na mysli ten, ale teď už to tak dopodrobna nesleduju, vlakem už jezdím jen občas na/z Ostravy.
06.04.2008 (23:58)  
Takové chyby jako "délka stanice" by se tu neměly objevovat.
07.04.2008 (16:16)  


Mohu vedet kde je uvedena délka stanice?
06.04.2008 (18:40)  
Hlavne ten Krakonos do Trutnova byl uz neco jineho..drivejsi Krakonos jel po trase Rakovnik-Kladno-Praha-Nymburk mesto-Jicin-Ostromer-Paka-Trutnov, pozdeji Rakovnik-Praha-Chlumec-Paka-Trutnov, stejne tak slozeni bylo drive 853+2*053, nekdy od 97 roku zde jezdila jedna z prvnich 854+2*053. jizdni doba ale nebyla nijak zavratna, presto to byl jeden z velmi popularních vlaku, ktery jezdil uz od valky....V roce 2000 vsak prisel konec. GVD tusim 2003/4 byl zcela bez primeho spojeni Trutnova a Prahy....Kdo by tomu dnes veril?
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko