..: Kristova léta zrušené lokálky :..

M152_libchava, foto: SindlauerRáno sobotu 29. září 1979 všechno vypadalo úplně normálně. Motorák z českolipského hlaváku vyjel do Kamenice tak, jako každý den. Akorát někteří ve voze říkali, že dnes naposled. Ale já tomu shovívavě nevěřil. Proč by to mělo být naposled? Poslední byla tahle zářijová sobota, možná byl poslední hřejivý víkend celkem slušného babího léta. A že poslední vlak na šenovské lokálce? Teď v sobotu? Ale jděte…

Seběhli jsme s kamarády ze Zámeckého vrchu a poštěkávali se, jestli nám, šestnáctiletým bažantíkům, v hospodě na českokamenickém bánhofu nalejou pivo. „Kluci, dejte si jednu na zdraví a na šenovskou! Aspoň si na ni jednou třeba vzpomenete.“ přivítal nás ve dveřích restauračního zařízení bůhví kolikáté cenové skupiny poněkud narůžovělý štamgast. Krátce nato u verandy zastavil předposlední vlak z Lípy v sestavě skleník plus přívěsný hurvajs, opatřený březovými větvemi, a jeho osazenstvo, doprovázeno harmonikářem a bubeníkem, rozšířilo množinu štamgastů. Tak teda fakt? Fakt je dnes konec?

A pak v ponuré tmě vyjel opravdu poslední vlak z České Kamenice do České Lípy. Bubeník se tvářil poněkud vožrale a hurvajsem rezonoval improvizovaný mužský mnohohlasně doprovodný sbor. My ze skleníku už jsme v odlesku tmy oken neviděli nic. Přesněji řečeno, jenom na zastávkách jsem v přítmí unavených výbojek a žárovek viděl desítky místních, známých i neznámých, kteří se přišli podívat na poslední vlak do Lípy. Ti lidé v obou šenovských nádražích ještě chvilku zůstávali. Ještě se chtěli podívat na ten úplně poslední vlak do Kamenice. Nový Oldřichov zažil poslední křižování. A pak už jsme ve tmě jen brzdili a brzdili, skleník skřípěl, ryčné hudební těleso v hurvajsu jamovalo a ve 20.41 jsme zastavili v Lípě na hlaváku u pošty. Tak tohle je opravdu konec. Šlus.

Z ničeho nic jsme si s kamarádem honem střihli, kdo vyleze z vagónu úplně poslední. Prohrál jsem a tak jsem byl předposledním oficiálním cestujícím. A jsem jím dodnes a už mi to nikdo nikdy nevezme. Inu, v tom posledním zoufalství i celkem inteligentního člověka mohou napadnout dětinské pitomosti.

Dnes už netuším, na co jsem myslel, když jsem hopkal ze schůdků skleníku M 152.0255. Že je něco naposledy? Pche, život bude přece ještě dlouhý. Takové pojmy jako „naposledy“ nebo „už nikdy“ - ty se v junáckém mládí neřeší. Měl jsem všechny zuby, měl jsem bujné háro, vzdorovitého kníra, kozí bradku, kanady, kápézetku a mnohé další propriety optimistického mládí. V neděli ráno jsem v celostátním jízdním řádu ČSD 1979 – 1980 tabelár tratě 8c Česká Kamenice – Česká Lípa směle přeškrtnul verzatilkou a pro jistotu ještě připsal zprávu pro budoucnost: PROVOZ ZRUŠEN 29. IX. Hotovo.

Dnes jsem pořád tady a jsem o třiatřicet let starší. Z propriet junáckého mládí mi zůstaly už jen ošoupané kanady a poněkud prořídlý knír. Ale na druhé straně dnes mám něco, s čím jsem v onen sobotní večer v září roku 1979 vůbec nepočítal. Totiž poznání, že trať, byť třiatřicet let zrušená, ze světa nezmizela. Ano, šenovská lokálka je tady pořád se mnou.

volfartice, foto: Zdenek Sindlauer

Bože, kolikrát jsem tu trať z českolipské Střelnice do Šenova, nebo aspoň její část, za těch posledních třicet tři let prošel? Dvacetkrát? Padesátkrát? Ani vlakem jsem tady asi tolikrát nejel. Jako průmyslovák a inženýr strojař bych asi měl pochopit, že když na trati nejsou koleje, tak na ní žádný vlak pravděpodobně nepojede. Jenže – ať jsem po traťovém tělese pochodoval vzrostlými přesličkami, ať jsem se prodíral trním, ať jsem se vyhýbal patnácticentimetrovým kmenům, ať jsem na asfaltové stezce uhýbal cyklistům - vždycky jsem se co chvilku neodvratně ohlédl. Neozvou se údery kol o styky kolejnic? Nevyhoupne se z oblouku M 131.1427, nebo T 435.0143, a já budu nucen uskakovat za pangejt?

Ale kdež. Žádné skákání nebude. Žádný vlak už nepojede. Nikdy. Nanejvýš nějací cyklisté. No dobře - ale je to pak ještě vůbec lokálka? Inu, nejezdí po ní žádné vlaky, tak jakápak lokálka? To dá přece rozum.

Rozum, rozum … Před třemi týdny jsem kráčel prořezaným a vyčištěným drážním tělesem od oldřichovského hřbitova až na mistrovické nádraží. Na náspu v lese chlapi s tatrovkou, bagrem a vidlemi rozhrnovali štěrk. Přišlo mi divné, že neměli taky pražce, kolejnice a vůbec všechnu tu svrškovou drobotinu. Jářku - co kdyby místo asfaltového koberce položili kolej? Třeba by si toho na svazku obcí Cyklostezka Varhany zprvu nevšimli. A Haškův úctyhodný pitomec plukovník Bedřich Kraus von Zillergut by neochvějně mohl podotknout: "Místní dráha, po níž jezdí vlaky - toť, pánové, lokálka." To dá přeci rozum.

Musel jsem se od tak praštěné myšlenky hodně pracně odtrhnout. Ale jedno je jasné: tratě se zrušit dají, ale vzpomínky - vzpomínky, ty se zrušit nedají. A proto, milá zrušená šenovská lokálko, k tvým třiatřicetinám – vše nejlepší.

Autor textu a fotografíí, či obrázků Zdeněk Šindlauer


Zdeněk Šindlauer | 29.9.2012 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
03.10.2012 (12:13)  
Pánové, všem Vám moc děkuji, nejen za skvělý článek, ale i za výbornou diskusi. Výborně mi doplnila vzpomínky na mé potulky tímto regionem z jara tohoto roku.
registrovaný uživatel Kosac 
03.10.2012 (8:26)  
To netusim. Znam to jen z vypraveni onoho strojvedouciho, ktery uz neni mezi nami.
registrovaný uživatel Kosac 
02.10.2012 (7:58)  
...a jednoho vecera, kdyz se takhle po senovske lokalce jede do Ceske Lipy flamendrem s Hurvinkem, najednou prijde cestujici, ze ten motor nejak divne klape. Strojvedouci si poslechne projev motoru v oddile pro cestujici a opravdu. Motor ma nezdravy zvuk. Je to divne, protoze je cerstve po oprave. Ale nac riskovat zniceni motoru a zpozdeni uz takhle pozdniho vlaku. Motor se stopne a dolu se sjede a zastavi pred dopravni kancelari jen za vydatne pomoci rucni brzdy... (Motor mel, tusim, utrzenou ojnici.)
registrovaný uživatel Honza  mail  
01.10.2012 (20:26)  
A to v té době byl ten šukafón asi něco jako dneska RS1 ne? :-)
registrovaný uživatel gp 
01.10.2012 (14:20)  
Vůbec ne do počtu, horní Šenov a Nový Oldřichov nakládaly a vykládaly o sto šest. Ale s odsunem většiny obyvatel a zánikem drobných výrob najednou nebylo co vozit. Takže dobré vyhlídky na úživných prvních sto let provozu se tak ze čtvrtiny naplnily. Telecí optimismus, že?(Uznávám, že není chytré zrovna tady říkat, že trati se nestavěly k dosažení vyšších cílů a zvětšení společenského dobra, ale z nadměrného optimismu a chuti prostavět co nejvíc peněz, nejlíp cizích, no tak nejsem chytrý.) Kolik nových pracovních příležitostí vznikne nebo zůstane zachováno díky nové cyklostezce? Bude se žít v Libchavě s cyklodálnicí do Manušic líp? Odpovězte si sami. Autor je militantní pumpičkář.
01.10.2012 (12:29)  
Bez ohledu na "logiku" bolševického plánování se také nemůžu zbavit dojmu, že tato lokálka tam byla tak nějak "do počtu", a její zrušení tak trochu chápu. Kamenický Šenov měl stále nižší potřebu obsluhy nákladními vlaky z obou stran a osobní doprava v této relaci není příliš silným argumentem. Jinak trasu této pěkné tratě mám také prošlou a tu novou cyklostezku beru jako dobrý tip na výlet v budoucnu.
01.10.2012 (12:18)  
Něco podobného jsem chtěl napsat. Za Bolševika byl plán, každý rok zrušit x km takzvaných málovýkonných tratí. Kde a co se zruší se nařizovalo od stolu po stranické linii. V Železnicáři vycházel na pokračování článek Stopou dějin zrušených tratí, a autor tam musel napsat dovětek, že dnes není vhodné oživovat vzpomínky na zrušené tratě.
registrovaný uživatel gp 
01.10.2012 (11:38)  
Zrušení navrhly ČSD. První důvod: rušení lokálek bylo in. Elektrizace šla pomaleji, než se plánovalo, takže zrušením lokálek se zvětšilo procento elektrizovaných tratí. Druhý důvod: trať je krátká, trakčně náročná a vytvářela málo něco-kilometrů. Prostě nepomáhala plnit plán. Třetí důvod: žádný z dotčených národních výborů (krajský v Ústí, okresní v Děčíně a v Lípě nedokázaly vymyslet důvod, k čemu je taková lokálka dobrá a ani se o to nesnažily, protože po stranické linii jim bylo sděleno, že ČSD jí prostě chtějí zrušit, jak mi sdělil nějaký chasník z toho KNV u piva).
01.10.2012 (10:40)  
Pane Šindlauere,
snad se nebudete červenat, když Vám příspěvek pochválím. Psáno opravdu srdcem. (aspoň já to tak vnímám)
Jako bych tam s Vámi šel, po těch "kolejích" s U. S. tornou na zádech a s kytarou v ruce.
Jen je mi líto, že popisujete asi tu nejsmutnější chvíli této lokálky…
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
01.10.2012 (10:13)  
koukám, že když nejsou po ruce knihy Zdeňka Šindlauera, kde se lze o trati Svor - Cvikov - Jablonné v Podještědí dočísti, tak dotyční ani neumějí vyhledávat na internetu, protože jinak by tam po zadání jednoduchého spojení: trať jablonné svor, nalezli třeba tyto odkazy
http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_tra%C5%A5_Svor_-_Jablonn%C3%A9_v_Podje%C5%A1t%C4%9Bd%C3%AD
http://www.k-report.net/clanky/prochazka-po-zrusene-trati-jablonne-v-podjestedi-svor/
http://zrus-zan-zel.blog.cz/0805/8n-svor-jablonne-v-podjestedi
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko