..: Když nejsou koleje, neprojedete; dva týdny komplikací na dráze :..

CityFrog v bouřce u Hořátve, foto: Bean Česko — Rozmary počasí, neočekávané technické závady na vozidlech, podudržovaná infrastruktura a dlouhodobě zanedbávané bezprostřední okolí železničních tratí — tyto faktory se zejména v posledních dnech a týdnech podílejí na častých problémech, které postihují vlakovou dopravu v Česku. Vysočina, Praha, Střední Čechy, Severní Morava, to je jen stručný seznam míst, které rozmary počasí zasáhly. Český hydrometeorologický ústav minulý týden během středečního podvečera vydal výstražnou informaci o silných bouřkách s velmi nebezpečnými doprovodnými jevy pro celé území Česka. Varování to nebylo první, ale snad již poslední. Celá série nehodových událostí začala 22. června 2009 vykolejením nákladních vlaku v Olomouci, čímž byl přerušen III. tranzitní koridor a půlden měly všechny spoje Praha — Ostrava/Slovensko hodinová zpoždění. Řešením byly odklony i autobusy. Mysleli jsme, že tato mimořádnost bude na dlouho jediná a věnovali jí půldenní on–line zpravodajství. O tři dny později však přišly silné bouřky, které stejnou národní tepnu přerušily o 50 km dál a k tomu zpustošily další trati. Omezení a lokální výpadky sužují železniční síť doteď. Pokusíme se pro vás krátce shrnout mimořádnosti na síti SŽDC za poslední dobu, aktuální kritická místa stejně jako přidat pár rad a postřehů, jak cestovat a získat od nejen od drážních zaměstnanců informace potřebné k tomu, abyste dojeli.

Minulý týden během úterního večera se babitron „červenal“ v oblasti Vysočiny zejména na trati 230, kde ve stanici Okrouhlice došlo k pádu sloupu trolejového vedení, na místě operovala pohotovost SŽDC a dráhy se snažily zajistit náhradní autobusy, neboť provoz byl značně omezen. Zatímco o několik kilometrů dále byly vlaky nahrazeny v celém rozsahu. Na trati 240 v obci Bransouze došlo po přívalovém dešti k sesuvu půdy a pádu většího množství stromů na trať. S problémy se však potýkaly i další tratě, výpadek napájení, spadané stromy a následné omezení provozu se dotklo i frekventované tratě 171 v oblasti Prahy–Radotína. Zejména pak v posledním jmenovaném případě se jednalo o vzrostlé stromy, které se nacházejí velmi blízko trolejovému vedení.

Právě tento problém již dříve způsobil vlakovou nehodu rychlíku 1250 u Černošic, kdy vlak najel do těsně před ním spadlého stromu a motorová lokomotiva řady 749.170 se vzňala. Při nehodě nebyl nikdo zraněn, avšak míst, kdy se v těsné blízkosti tratě nacházejí stromy a jiné dřeviny, které ohrožují provoz, je na síti SŽDC nepočítaně. "Koleje nám nepatří" — obvyklé vyjádření, kdy se jeden subjekt distancuje od problému, na kterém ale nese svůj podíl viny; ČD až do loňského léta obhospodařovaly i správu nad železničními tratěmi, tudíž i údržbu, apod. Nyní toto břemeno převzala SŽDC.

Podemletá trať, foto: ČD / SŽDC Poškozená trať, foto: ČD / SŽDC Správce infrastruktury nelze jen hanět. Například odstranit následky vykolejení kotlových vozů ve stanici Olomouc hl.n. se podařilo zaměstnancům SDC Olomouc o mnoho hodin dříve, než tvrdila nejoptimistější prognóza. Stejně tak zprůjezdnění jedné koleje v úseku Hranice na Moravě — Polom, která byla zasažena naplaveninami po silných deštích minulý týden. Kvůli stejným dešťům došlo také k odříznutí vlakového spojení Nového Jičína. Ten však, díky usilovné práci zaměstnanců, již opět má své spojení; trať 278 Nový Jičín město — Suchdol nad Odrou byla opět zprovozněna v pondělí 30.6. 2009 ve večerních hodinách. Naopak trať od Hostašovic je nadále uzavřena a zavedena náhradní autobusová doprava. Zprovoznění je bez výhledu, jak uvádí SŽDC. Aktuálně je dlouhodobě nesjízdných pět tratí:

Číslo tratiTrasaPostižený úsek
323Valašské Meziříčí – OstravaValašské Meziříčí – Hostašovice
326Hostašovice - Nový Jičín horní nádraží(Celá trať)
295Lipová Lázně – Javorník ve SlezskuŽulová – Javorník ve Slezsku
296Velká Kraš – Vidnava(Celá trať)
198Volary – StrakoniceLčovice – Volyně

Jistou stabilizaci české dálkové dopravy přinesla i částečná oprava stanice Wien Süssenbrunn v Rakousku. Při bouřce 28. května 2009 došlo nešťastnou souhrou okolností k vyhoření místnosti s řízením stanice a trať na Wien Südbf, vychozí pro všechny EuroCity z Vídně do Prahy a Ostravy, byla neprůjezdná. 27. června se povedlo Rakouským spolkovým drahám (ÖBB) stanici částečně opravit, a vlaky EC opět jezdí bez zpoždění po řádné trase. Do té doby všechny spoje v těchto relacích mívaly 30 až 120 minut zpoždění, což destabilizovalo zejména relaci Brno — Praha.

Zatímco vlaky od Vídně začaly jezdit přesně. Výluková činnost kolem Břeclavi zasáhla relaci Bratislava — Praha, kdy všechny vlaky jedou odklonem přes stanice Kúty, Holíč, Hodonín a Břeclav. Ani výluková opatření nepomáhají k jízdě vlaků bez zpoždění. Kromě toho začala rekonstrukce zabezpečovacího zařízení v úseku Brno až Břeclav, což je citelná rána pro IDS JMK — všechny vlaky jsou nahrazeny NAD.

Hned 1. července se nedařilo na Valašsku, kdy po pádu stožáru trolejového vedení na koleje uvázly vlaky Ex 126 Fatra a hlavně EC 121 Košičan, který nakonec nebyl odkloněn a po zprůjezdnění trati dorazil do Košic v rekordních 1:52 ráno namísto pravidelného času 19:21. Smolný je i první červencový víkend. Hned v sobotu 4.7. 2009 způsobily přívalové deště a bouřky nejen výpadek zabezpečovacího zařízení v uzlové železniční stanici Děčín hl.n., ale také sesuvy půdy či pády stromů na tratích v Ústeckém kraji – 090 u Povrlů, 081 u Benešova nad Ploučnicí, 098 u Dolního Žlebu, 073 u Boletic nad Labem. NAD nebyla pro většinu spojů použita, zpoždění dostaly také mezinárodní spoje z/do Německa, tj. 170 Hungaria, 172 Vindobona, 177 Johannes Brahms a 379 Carl Maria von Weber, kdy jen poslední jmenovaný byl částečně nahrazen autobusy z Drážďan do Děčína, odkud mohla jedna z uvázlých souprav točit do Brna. Osobní vlaky vlaky do Bad Schandau byly bez náhrady odřeknuty.

Nekřičte na zaměstnance!

810 087-7, Čížkovice, foto: JTB Současná informační společnost a moderní komunikační technologie mají svá plus i mínus, co se řízení dopravy a informování zákazníků během mimořádností týká. O všem se hned ví a píše. Existuje několik rozličných tuzemských fór, kde najdete aktuální diskusi o mimořádnostech na trati. Navštěvují je fandové, pokročilí cestující i zaměstnanci, kteří si během své práce najdou pár vteřin, aby do světa odeslali útržkovité informace, že se něco děje. Ať už sledujete ŽelPage fóra k tématu Provoz, Babitronní zprávy z provozu, Aktuální informace z provozu na K–reportu či cokoliv jiného, obvykle se o komplikaci dozvíte včas a stihnete cestu zrušit, přeplánovat nebo se obrnit trpělivostí. Na klasická média nesázejte. Informují jen o největších problémech, většinou povrchně a účelem je vyhledávat senzace. V dobrých i zlých časech se vyplatí sledovat hlavně oficiální informační toky. Informace o poloze vlaku poskytují samy České dráhy. Zde najdete nejaktuálnější informaci o poloze vámi hledaného spoje. Na tuto službu jsou napojeni i všichni mobilní operátoři. Aplikace babitron pak s menším prodlením data skládá dohromady do přehledné tabulky a také mapy sítě, kde můžete vidět místo větších komplikací a nebo, že je zle všude. (Pozn. redakce: Nezapomeneme na zrudlou mapu republiky během VII. narozeninové jízdy ŽelPage, po jejímž uzřením nám teprve došlo, že zatímco my měli krásné počasí, v Evropě řádil orkán Emma.) České dráhy vyjma polohy vlaky informují také o omezení provozu, ať už z důvodu mimořádností nebo výluk. Souhrnný seznam výluk najdete i na našem portálu www.vyluky.cz. SŽDC s.o. poskytuje na Portálu provozování dráhy informace o aktuálně problematických úsecích a kdy se čeká jejich oprava.

Většina těchto aplikací funguje i v mobilních prohlížečích typu Opera Mini, takže informace můžete získávat kdekoliv — třeba i mezi poli, kde váš spoj kvůli mimořádnosti zastaví. Kde končí technika a snažení nadšenců, musí přiložit ruku k dílu vlakový doprovod, popř. zaměstnanci ve stanici. Základem komunikace je nekřičet, tím odradíte kohokoliv k nápomocnému dialogu! Komunikujete–li s průvodčím/vlakvedoucím, musíte mít na paměti, že mnohdy má stejně kusé informace jako vy a je odkázán jen na služební telefon. Nemůže vyřešit zprůjezdnění trati nebo opravu rozbité lokomotivy, je–li příčinou zpoždění. Naopak může pro vás zajistit čekání přípoje, pokud je posledním, který ten den jede vaším směrem nebo by vám měl těsně ujet. Ale i tak je vše v rukou dispečera, pod kterého vaše přestupní stanice spadá. Nebude–li spoj čekat, pište na Dráhy a ptejte se proč.

Poslední vypravení vlaku výpravčím v žst. Praha-Radotín, foto: vitek_V Ačkoliv se mnozí laikové domnívají, že výpravčí prakticky nic nedělá, nosí modrou, resp. červenou čepici, výpravku a píšťalku, ve skutečnosti tomu tak není. Na síti je nepočítaně stanic, kdy je výpravčí ve službě sám a zodpovídá za veškerou provozní stránku. Při řešení mimořádností je to právě on, kdo je nejvíce vytížen a leží na něm veškerá zodpovědnost, rozhodnutí a koordinace. To si však (opět) řada cetujících neuvědomuje, výpravčího a personál stanice slovně napadá za nečinnost apod. Je dobré si uvědomit, že nadávkami, urážkami a napadáním nic nezměníte! Vyčkejte podání informací staničním rozhlasem, řiďte se jimi, nezatěžujte výpravčího svou zbytečnou přítomností a opakujícími se dotazy. V těchto případech i zde platí, že kolikrát i on má kusé informace a vše závisí na rozhodnutí několika dispečerů. Je dobré si taktéž uvědomit, že zpoždění vlaků může být způsobeno obraty, přechody lokomotiv, jejich poruchami, tak i seznáním strojvedoucích, kdy se v případě odklonů musí najít kolega znalý náhradní trasy. Pokud však dojde k mimořádné události, obnovení provozu závisí na probíhajícím vyšetřování příslušných orgánů, což vskutku urychlit nejde. Hovořili jsme zde zejména o infrastruktuře, nicméně mezi další faktory, které ovlivňují pravidelnost dopravy mohou být i krádeže, vandalství a výtržnosti samotných cestujících.

Železnice není unitární! To je základní omyl, se kterými neznalí cestující vstupují do hádek se zaměstnanci. Uvědomte si, že správcem infrastruktury je státní organizace SŽDC, vlaky na ní provozují různé firmy — většinu České dráhy, dále OKD Doprava, Veolia Transport, Viamont a jiní. Je tedy třeba mít na paměti, koho jste „ulovili“ a tudíž, co pro vás může udělat. Ale pozor, nenechte se odbýt frází „nejde to“, ať už bojujete o nějaký jistě existující tarif u pokladny nebo stihnutí svého přípoje, vždy to totiž jde…

Pro dnešní večer vydal Český hydrometeorologický ústav varování o vyšších srážkách na jihu Čech a Moravy. Snad se tentokrát obejde bez komplikací. Přejeme všem klidnou a bezproblémovou jízdu, případně noční směnu.

Zdroj: ŽelPage, České dráhy, SŽDC (Portál provozování dráhy), ČHMÚ; foto: ČD, SŽDC, Bean, JTB


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Vítek_V | 7.7.2009 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
07.07.2009 (23:06)  
Tohle pošlete do iDnes.cz, třeba do Technetu, tam dělají rozumní lidé. Tady to moc mít efekt nebude.
07.07.2009 (22:57)  
A mezi námi, v takovém dohledovém/informačním/diagnostickém centru by se zcela uplatnil babitron, ať už náhledová mapa nebo dnes již nedostupné přesné tabulky zpoždění per stanice po dnech, kde se daly vysledovat "pravidelné problematické body".
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
07.07.2009 (22:46)  
Miroslav Zikmund. Proč nerozšířit call-centrum Českých drah o službu centrální databáze hlášení o problémech na tratích? Pokud by někde nastal problém, příslušný dispečer by to nahlásil na callcentrum, ukončení mimořádnosti by nahlásil tamtéž. Nemusel by to řešit telefonem, stačilo by naťukat pár vět do intranetové aplikace.

Díky tomu by byly všechny mimořádnosti evidovány v jednom místě, operátoři by měli k ruce aktuální informace pro cestující a zároveň by vznikla zajímavá statistika četnosti výskytu závad na tratích. Vždy je jednodušší posílit stávající callcentrum pro příjem hlášení z provozu, než doufat, že si to jednotliví dispečeři "nějak" ohlásí sami svým podřízeným.
registrovaný uživatel M 
07.07.2009 (22:38)  
Trainman - rekl bych, ze ta jeho odpoved patrila mne:)

Comenius - to je jiny pribeh nez ten muj - ty jsi na nadrazi prisel pozde z "vlastni" viny, ne kvuli CD
07.07.2009 (22:15)  
EC 119 Comenius : A co má nevrácení jízdného společného s vlakovým personálem? Mícháte jablka a hrušky.

Jiří Průša: Souhlas, několikrát jsem byl svědkem, kdy se horlivý cestující s palbou slov, které si tu neodvážím zveřejňovat, dobýval na strojvedoucího. Ten, řka že by rád jel ale mašina už není chopna, byl poslán do oněch míst. Takže si za to částečně můžou i cestující sami.
07.07.2009 (21:36)  
Ad M klidně ale často opravdu "nejde". A poslední dobou už i "já sám bych rád ale nemůžu".
07.07.2009 (21:34)  
Trainman-já jsem toho vlakem nacestoval také dost,myslím si že natolik abych mohl posoudit personál ve vlacích,ve vlacích vyšší kvality si to většinou nedovolí,ale jinak tak nějak podle nálady,jízdenku přes internet jsem si koupil poprvé a naposledyv lednu,Ova-Pha za 320 Kč na vlak 118.Z důvodu námrazy mi nepřijel včas autobus MHD a vlak mi ujel před nosem,chtěl jm to vrátit,pokladní vyplnila nějaký papír,a řekla mi že nemám počítat s návrácením jízdného,takže jsem byl nucen si koupit další jízdenku za 320 Kč,takže mě to vyšlo docela draho.
07.07.2009 (21:22)  
kuchi : průvodčí se často nedozví informace proto, že dispečer není mnohohlavý a mnohoruký drak, jehož každá hlava by dokázala komunikovat samostatně. Na jednu ruku a jednu hlavu postačuje jediná telefonní linka (víc je jich proto zbytečných), takže může komunikovat pouze s jedním průvodčím (pracovníkem obsluhy vlaku). A pokud komunikuje na "jiné" lince, která není pro komunikaci s vlakovými četami určena, tak zase nekomunikuje s vlakovými četami.

Na mnoha stanicích (Říčany u Prahy) výpravčí není, takže tam se cestující dočká akorát informace ze staničního rozhlasu ovládaného dálkově z "řidicí" stanice.

Jakou formu a jak dlouhé by měly být ty informační SMS ? Co by měly obsahovat a kdo by je měl posílat ? Dispečer SŽDC s.o. nebo dispečer ČD a.s. ?

Ono to informování kulhá i zahraničí, nemüslete si, že "se všude třpytí zlato".

Cca přes 14 dny jsem jel do Kodaně. V Lübecku se na informačním panelu objevilo sdělení, že ICE Berlin – Kodaň je "etwa 60 Minuten" opožděn. Po uplynutí této doby se z "etwa" stalo "über", nakonec jsem jel vlakem jedoucím o 120 minut později ( ICE mělo stále jen "über") a teprve v Dánsku jsem zjistil, že vlak ICE má zpoždění necelé 3 hodiny ... V tom Dánsku byl jiný "můj" vlak nahrazen NAD, autobus byl přistaven asi se 20 minutami zpoždění - v době, kde se blížil odjezd následujího vlaku nepostiženého NAD > což samo o sobě znamenalo, že NAD u "prvního" vlaku byla postavena na hlavu. Absurdita takovéto organizace vynikla v okamžiku, kdy u busu NAD došlo k defektu pneumatiky, takže jsme museli čekat na náhradní autobus. Do cíle jsme dojeli s 80 minutovým zpoždění a cca o hodinu za "následujícím" vlakem.
Při návratu do Česka jsem si zase užil neschopnost jednotky ICE a 40 minutové zpoždění vzniklé především odstavením "neschopné" soupravy, ačkoli i po ohlášení závady na "vedoucí" jednotce jsme jeli rychlostí 160 km/h.
registrovaný uživatel M 
07.07.2009 (21:07)  
Jiri Prusa - jo a z druhe strany dveri nalepte "nejde to neni odpoved"...

jeffer - jiste jela i pohodlneji:-)))
registrovaný uživatel M 
07.07.2009 (21:06)  
Osobne jsem "testoval" problem u Decina a zajimalo by mne, jak se spravne ma resit nasledujici situace:

Mel jsem koupeny listek listek Praha-Brno na vlak 21:30 (koupeny na internetu, tzn. na konkretni vlak). V dobe odjezdu jeste ani nebyl v CR, ale u Usti byl vlak, ktery mel z Prahy odjizdet 19:30. Takze misto odjezdu 19:30 a 21:30 z toho byly odjezdy 22:30 a 23:30. Ja samozrejme nalezl do toho 22:30, pricemz jsem byl odhodlany hrat blbeho (jasne, tohle je ten zpozdeni vlak do Brna), agresivniho (to si snad delate prdel, cekam hodinu a mel bych cekat dalsi?) i odhodlaneho (jako klidne zavolejte policajty, je mi to jedno), ale pruvodci nerekl vubec nic. Nevim, jestli si toho nevsiml, protoze byl asi nasrany, ze dom prijde kdo vi kdy nebo vsiml, ale pouzil "logicky" postup. Jak to teda je spravne? Pokud clovek ma listek na konkretni vlak, pricemz diky zpozdeni se "poradi" vlaku zmeni, pripadne kvuli zpozdeni predchoziho vlaku ujede pripoj (kam je koupeny listek). Jaky je spravny postup? Kdo vi, at poradi, ve FAQ se se zpozdenim jaksi nepocita:-)

PS: Ironii osudu bylo, ze jsem si pri chuzi na MHD rikal, ze by 5 minut zpozdeni bodlo, protoze jsem to mel tesne. Informace na babitronu jsem napred nechapal:-))
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko