Česko — Rozmary počasí, neočekávané technické závady na vozidlech, podudržovaná infrastruktura a dlouhodobě zanedbávané bezprostřední okolí železničních tratí — tyto faktory se zejména v posledních dnech a týdnech podílejí na častých problémech, které postihují vlakovou dopravu v Česku. Vysočina, Praha, Střední Čechy, Severní Morava, to je jen stručný seznam míst, které rozmary počasí zasáhly. Český hydrometeorologický ústav minulý týden během středečního podvečera vydal výstražnou informaci o silných bouřkách s velmi nebezpečnými doprovodnými jevy pro celé území Česka. Varování to nebylo první, ale snad již poslední. Celá série nehodových událostí začala 22. června 2009 vykolejením nákladních vlaku v Olomouci, čímž byl přerušen III. tranzitní koridor a půlden měly všechny spoje Praha — Ostrava/Slovensko hodinová zpoždění. Řešením byly odklony i autobusy. Mysleli jsme, že tato mimořádnost bude na dlouho jediná a věnovali jí půldenní on–line zpravodajství. O tři dny později však přišly silné bouřky, které stejnou národní tepnu přerušily o 50 km dál a k tomu zpustošily další trati. Omezení a lokální výpadky sužují železniční síť doteď. Pokusíme se pro vás krátce shrnout mimořádnosti na síti SŽDC za poslední dobu, aktuální kritická místa stejně jako přidat pár rad a postřehů, jak cestovat a získat od nejen od drážních zaměstnanců informace potřebné k tomu, abyste dojeli.
Minulý týden během úterního večera se babitron „červenal“ v oblasti Vysočiny zejména na trati 230, kde ve stanici Okrouhlice došlo k pádu sloupu trolejového vedení, na místě operovala pohotovost SŽDC a dráhy se snažily zajistit náhradní autobusy, neboť provoz byl značně omezen. Zatímco o několik kilometrů dále byly vlaky nahrazeny v celém rozsahu. Na trati 240 v obci Bransouze došlo po přívalovém dešti k sesuvu půdy a pádu většího množství stromů na trať. S problémy se však potýkaly i další tratě, výpadek napájení, spadané stromy a následné omezení provozu se dotklo i frekventované tratě 171 v oblasti Prahy–Radotína. Zejména pak v posledním jmenovaném případě se jednalo o vzrostlé stromy, které se nacházejí velmi blízko trolejovému vedení.
Právě tento problém již dříve způsobil vlakovou nehodu rychlíku 1250 u Černošic, kdy vlak najel do těsně před ním spadlého stromu a motorová lokomotiva řady 749.170 se vzňala. Při nehodě nebyl nikdo zraněn, avšak míst, kdy se v těsné blízkosti tratě nacházejí stromy a jiné dřeviny, které ohrožují provoz, je na síti SŽDC nepočítaně. "Koleje nám nepatří" — obvyklé vyjádření, kdy se jeden subjekt distancuje od problému, na kterém ale nese svůj podíl viny; ČD až do loňského léta obhospodařovaly i správu nad železničními tratěmi, tudíž i údržbu, apod. Nyní toto břemeno převzala SŽDC.
Správce infrastruktury nelze jen hanět. Například odstranit následky vykolejení kotlových vozů ve stanici Olomouc hl.n. se podařilo zaměstnancům SDC Olomouc o mnoho hodin dříve, než tvrdila nejoptimistější prognóza. Stejně tak zprůjezdnění jedné koleje v úseku Hranice na Moravě — Polom, která byla zasažena naplaveninami po silných deštích minulý týden. Kvůli stejným dešťům došlo také k odříznutí vlakového spojení Nového Jičína. Ten však, díky usilovné práci zaměstnanců, již opět má své spojení; trať 278 Nový Jičín město — Suchdol nad Odrou byla opět zprovozněna v pondělí 30.6. 2009 ve večerních hodinách. Naopak trať od Hostašovic je nadále uzavřena a zavedena náhradní autobusová doprava. Zprovoznění je bez výhledu, jak uvádí SŽDC. Aktuálně je dlouhodobě nesjízdných pět tratí:
Číslo trati | Trasa | Postižený úsek |
---|---|---|
323 | Valašské Meziříčí – Ostrava | Valašské Meziříčí – Hostašovice |
326 | Hostašovice - Nový Jičín horní nádraží | (Celá trať) |
295 | Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku | Žulová – Javorník ve Slezsku |
296 | Velká Kraš – Vidnava | (Celá trať) |
198 | Volary – Strakonice | Lčovice – Volyně |
Jistou stabilizaci české dálkové dopravy přinesla i částečná oprava stanice Wien Süssenbrunn v Rakousku. Při bouřce 28. května 2009 došlo nešťastnou souhrou okolností k vyhoření místnosti s řízením stanice a trať na Wien Südbf, vychozí pro všechny EuroCity z Vídně do Prahy a Ostravy, byla neprůjezdná. 27. června se povedlo Rakouským spolkovým drahám (ÖBB) stanici částečně opravit, a vlaky EC opět jezdí bez zpoždění po řádné trase. Do té doby všechny spoje v těchto relacích mívaly 30 až 120 minut zpoždění, což destabilizovalo zejména relaci Brno — Praha.
Zatímco vlaky od Vídně začaly jezdit přesně. Výluková činnost kolem Břeclavi zasáhla relaci Bratislava — Praha, kdy všechny vlaky jedou odklonem přes stanice Kúty, Holíč, Hodonín a Břeclav. Ani výluková opatření nepomáhají k jízdě vlaků bez zpoždění. Kromě toho začala rekonstrukce zabezpečovacího zařízení v úseku Brno až Břeclav, což je citelná rána pro IDS JMK — všechny vlaky jsou nahrazeny NAD.
Hned 1. července se nedařilo na Valašsku, kdy po pádu stožáru trolejového vedení na koleje uvázly vlaky Ex 126 Fatra a hlavně EC 121 Košičan, který nakonec nebyl odkloněn a po zprůjezdnění trati dorazil do Košic v rekordních 1:52 ráno namísto pravidelného času 19:21. Smolný je i první červencový víkend. Hned v sobotu 4.7. 2009 způsobily přívalové deště a bouřky nejen výpadek zabezpečovacího zařízení v uzlové železniční stanici Děčín hl.n., ale také sesuvy půdy či pády stromů na tratích v Ústeckém kraji – 090 u Povrlů, 081 u Benešova nad Ploučnicí, 098 u Dolního Žlebu, 073 u Boletic nad Labem. NAD nebyla pro většinu spojů použita, zpoždění dostaly také mezinárodní spoje z/do Německa, tj. 170 Hungaria, 172 Vindobona, 177 Johannes Brahms a 379 Carl Maria von Weber, kdy jen poslední jmenovaný byl částečně nahrazen autobusy z Drážďan do Děčína, odkud mohla jedna z uvázlých souprav točit do Brna. Osobní vlaky vlaky do Bad Schandau byly bez náhrady odřeknuty.
Nekřičte na zaměstnance!
Současná informační společnost a moderní komunikační technologie mají svá plus i mínus, co se řízení dopravy a informování zákazníků během mimořádností týká. O všem se hned ví a píše. Existuje několik rozličných tuzemských fór, kde najdete aktuální diskusi o mimořádnostech na trati. Navštěvují je fandové, pokročilí cestující i zaměstnanci, kteří si během své práce najdou pár vteřin, aby do světa odeslali útržkovité informace, že se něco děje. Ať už sledujete ŽelPage fóra k tématu Provoz, Babitronní zprávy z provozu, Aktuální informace z provozu na K–reportu či cokoliv jiného, obvykle se o komplikaci dozvíte včas a stihnete cestu zrušit, přeplánovat nebo se obrnit trpělivostí. Na klasická média nesázejte. Informují jen o největších problémech, většinou povrchně a účelem je vyhledávat senzace. V dobrých i zlých časech se vyplatí sledovat hlavně oficiální informační toky. Informace o poloze vlaku poskytují samy České dráhy. Zde najdete nejaktuálnější informaci o poloze vámi hledaného spoje. Na tuto službu jsou napojeni i všichni mobilní operátoři. Aplikace babitron pak s menším prodlením data skládá dohromady do přehledné tabulky a také mapy sítě, kde můžete vidět místo větších komplikací a nebo, že je zle všude. (Pozn. redakce: Nezapomeneme na zrudlou mapu republiky během VII. narozeninové jízdy ŽelPage, po jejímž uzřením nám teprve došlo, že zatímco my měli krásné počasí, v Evropě řádil orkán Emma.) České dráhy vyjma polohy vlaky informují také o omezení provozu, ať už z důvodu mimořádností nebo výluk. Souhrnný seznam výluk najdete i na našem portálu www.vyluky.cz. SŽDC s.o. poskytuje na Portálu provozování dráhy informace o aktuálně problematických úsecích a kdy se čeká jejich oprava.
Většina těchto aplikací funguje i v mobilních prohlížečích typu Opera Mini, takže informace můžete získávat kdekoliv — třeba i mezi poli, kde váš spoj kvůli mimořádnosti zastaví. Kde končí technika a snažení nadšenců, musí přiložit ruku k dílu vlakový doprovod, popř. zaměstnanci ve stanici. Základem komunikace je nekřičet, tím odradíte kohokoliv k nápomocnému dialogu! Komunikujete–li s průvodčím/vlakvedoucím, musíte mít na paměti, že mnohdy má stejně kusé informace jako vy a je odkázán jen na služební telefon. Nemůže vyřešit zprůjezdnění trati nebo opravu rozbité lokomotivy, je–li příčinou zpoždění. Naopak může pro vás zajistit čekání přípoje, pokud je posledním, který ten den jede vaším směrem nebo by vám měl těsně ujet. Ale i tak je vše v rukou dispečera, pod kterého vaše přestupní stanice spadá. Nebude–li spoj čekat, pište na Dráhy a ptejte se proč.
Ačkoliv se mnozí laikové domnívají, že výpravčí prakticky nic nedělá, nosí modrou, resp. červenou čepici, výpravku a píšťalku, ve skutečnosti tomu tak není. Na síti je nepočítaně stanic, kdy je výpravčí ve službě sám a zodpovídá za veškerou provozní stránku. Při řešení mimořádností je to právě on, kdo je nejvíce vytížen a leží na něm veškerá zodpovědnost, rozhodnutí a koordinace. To si však (opět) řada cetujících neuvědomuje, výpravčího a personál stanice slovně napadá za nečinnost apod. Je dobré si uvědomit, že nadávkami, urážkami a napadáním nic nezměníte! Vyčkejte podání informací staničním rozhlasem, řiďte se jimi, nezatěžujte výpravčího svou zbytečnou přítomností a opakujícími se dotazy. V těchto případech i zde platí, že kolikrát i on má kusé informace a vše závisí na rozhodnutí několika dispečerů. Je dobré si taktéž uvědomit, že zpoždění vlaků může být způsobeno obraty, přechody lokomotiv, jejich poruchami, tak i seznáním strojvedoucích, kdy se v případě odklonů musí najít kolega znalý náhradní trasy. Pokud však dojde k mimořádné události, obnovení provozu závisí na probíhajícím vyšetřování příslušných orgánů, což vskutku urychlit nejde. Hovořili jsme zde zejména o infrastruktuře, nicméně mezi další faktory, které ovlivňují pravidelnost dopravy mohou být i krádeže, vandalství a výtržnosti samotných cestujících.
Železnice není unitární! To je základní omyl, se kterými neznalí cestující vstupují do hádek se zaměstnanci. Uvědomte si, že správcem infrastruktury je státní organizace SŽDC, vlaky na ní provozují různé firmy — většinu České dráhy, dále OKD Doprava, Veolia Transport, Viamont a jiní. Je tedy třeba mít na paměti, koho jste „ulovili“ a tudíž, co pro vás může udělat. Ale pozor, nenechte se odbýt frází „nejde to“, ať už bojujete o nějaký jistě existující tarif u pokladny nebo stihnutí svého přípoje, vždy to totiž jde…
Pro dnešní večer vydal Český hydrometeorologický ústav varování o vyšších srážkách na jihu Čech a Moravy. Snad se tentokrát obejde bez komplikací. Přejeme všem klidnou a bezproblémovou jízdu, případně noční směnu.
Zdroj: ŽelPage, České dráhy, SŽDC (Portál provozování dráhy), ČHMÚ; foto: ČD, SŽDC, Bean, JTB
Již několikrát se mi stalo, zejména v okruhu brněnského hlavního nádraží, nebo přímo na Hl.n v Brně, kdy z neznámých příčin přestaly být odbavovány osobní vlaky. Vlak stál u nástupiště, zmizel z informační tabule a hlášení o zpoždění a odjezdu vlaku žádné. Rovněž průvodčí ve vlaku tvrdili cestujícím že nic neví. Mezitím přijel další vlak, který měl následovat podle jízdního řádu po našem zpožděném vlaku ve stejném směru. Cestující tak nevěděli, který vlak dříve odjede a zda si mají přestoupit. Rovněž v ČD centru ani dozorčí stanice (na kterého odkazovali průvodčí) se nechtěl s nikým bavit. Je vidět, jak moc si tato organizace váží cestujících. Vše se navíc odehrálo v době přepravní špičky, zpoždění odjezdu vlaku dosáhlo 120min (interval mezi vlaky je 30min, asi si dovedete představit, kolik cestujících nakonec odjelo jedním vlakem). 120 minut také platila moje jízdenka IDS JMK, kterou cestující musí označovat před nástupem do vlaku, navazující přípoj IDS na mě nečekal a jízdenka mi celá bez náhrady propadla.
Nechápu, jak je možné, že v době, kdy na trati funguje komunikační systém GSM-R, jehož instalace nebyla zrovna levnou záležitostí (682 milionů korun), nejsou zaměstnanci drah schopni informovat cestující o vniklých situacích případně o době předpokládaného zpoždění. Určitě není problém, aby výpravčí sdělil pomocí tohoto systému informaci všem strojvedoucím na trati a ti ji dále předali vlakové četě. Pokud by se cestující dozvěděl informaci o situaci včas, často může využít i alternativní dopravu například autobusem.
Bohužel, z takové komunikace ze strany ČD se pak nemůžeme divit, že řádně platící cestující řeší situaci nadávkami, urážkami a napadáním personálu ČD.
potrebnymi informacemi jsem mel na mysli jednu sms pro vsechny vlaky blizice se k problemovemu mistu z jednoho smeru.tak by mel vlakvedouci prehled kde co pojede po okoli a mohl cestujici informovat o moznostech (nekdo radeji pojede hned odklonem, jiny si radeji pocka hodinu na NAD jedouci po "puvodni" trase). Pochopitelne pro vlaky jedouci z druhe strany by musela byt jina sms
cenu za sms bych neresil, jednak by ji neplatili pruvodci (ale odesilatel), jednak by jiste slo zridit nejakou VPN kde by to bylo zdarma
ovsem my to tady nevyresime, to musi resit jini, dobre placeni, kteri jiste najdou 1000 duvodu proc jo a stejne tak proc ne... kdyby vsechno fungovalo jak ma tak by to bylo vlastne nuda,diskuze by byly mrtve,nemelo by smysl resit razeni, nebylo by na koho nadavat:-)
Stále je tu čertovo kopýtko co se míníte výrazem "veškeré potřebné informace". Pod tímhle půvabným výrazem si každý představuje něco jiného. Vlakové četa Potěmkina, které odkloněno třebas přes Břeclav jsou ukradené informace o tom, že třebas Ostravan pojede přes Nezamyslice a naopak.
Nezapomínejte, že použití mobilu nebo posílání SMS není zadarmo. Vlaková četa má nějaký limit, co je přes limit platí za svého ... Stejně tak posílání SMS přes nějaký hromadný systém.
Josef Petrák zlatá slova o využití BABITRONU (v historické podobě) pro potřeby informování zákazníků ČD a sledování po dnech. Jenomže to by stále nesměla sedět žába na prameni tvrdící, že takové informace škodí "dobrému jménu ČD"...
Škoda, že pan "nejvyšší" nečte ŽelPage, dozvěděl by se jistě hodně podnětného ...
SYN : nejsem si jist, že to tak všeobecně funguje v zahraničí, např. že v Německu můžete místo osobního vlaku použít ICE aniž by to bylo výslovně povoleno ... Ve Švýcarsku / Rakousku to je celkem jedno, tam nejsou žádné příplatky na vlaky "jiného druhu", takže v zásadě můžete jet čím chcete. Konec konců, u nás – s výjimkou Potěmkina taky. Máte–li nějakou SONE+ (apod.), tak vám může být povoleno použití "vyššího druhu vlaku" i na tuhle jízdenku.
Ale tvrdit 15 min když vlak má 45 je celekem sprosté vůdči cestujícím.
Takže se pak dost obtížně vcítí do role člověka okolo kterého jede vlak co jede jeho potřebným směrem, už tak o hodinu zpožděný, ale člověkovi řeknou že jeho lístek na něj neplatí a že si má ještě hodinku počkat na ten co jede ještě o hodinu zpožděnější. To je pak napočuni. Spoléhat na lidské porozumění od kontrolního úřada se může v Česku dost nevyplatit, proto tvrdím že si příslušné ustanovení žádá akutní úpravu, něco jako "pokud je spoj zpožděný více než o 10 minut má cestující právo použít libovolný jiný spoj ve stejném směru, stejné nebo nižší kategorie, bez jakéhokoliv doplatku" (a ve slušných zemích by tam bylo i vyšší kategorie).
ten vlak jste v pohodě stíhal, takže k reklamaci v zásadě není důvod
Tohle zni hrozne a desive (i kdyz ano, je to pravda:)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.