..: Historie reklamních lokomotiv :..

Detail skříně 151.001, foto: Josef Petrák Česká republika — První lokomotiva Českých drah v celoplošném reklamním nátěru vyjela na koleje již před sedmi lety. Dnes se po českých kolejích prohání přes čtyři desítky reklamních strojů a díky svým neobvyklým barevným kombinacím poutají pozornost cestujících, což je vlastně jejich prvotní účel, ale také se stávají oblíbeným terčem železničních fotografů. Právě pro jejich neobvyklost vám přinášíme nový seriál, ve kterém se pokusíme shrnout vše zajímavé o reklamních lokomotivách a představit jednotlivé stroje. V úvodním díle se pojďme společně ponořit do historie vzniku jednotlivých nátěrů a sledovat, jak se postupně rodila nynější flotila reklamních lokomotiv Českých drah i jiných dopravců, jejichž stroje na českých kolejích můžeme potkat.

Dnes se běžně setkáváme s reklamou v novinách, televizi nebo na billboardech. Reklama se však rozšířila také na železnici; v osobních vozech nalezneme inzertní rámečky, na vozových skříních různé plakáty a v čele vlaku můžeme potkat reklamní lokomotivu. Celoplošné reklamní nátěry či fólie jsou zajímavým místem pro propagaci s rozsáhlou a snadno definovatelnou cílovou skupinou zákazníků a zpestřují škálu tradičních laků vozidel.

Prvním reklamním průkopníkem se u nás stala lokomotiva 151.001 z DKV Praha. V roce 2002 obdržela nátěr, propagující obchodní program Duhová energie společnosti ČEZ. Během následujících sedmi let se různé reklamní laky objevily na dalších 16 elektrických lokomotivách, jedné motorové a několika motorových vozech Českých drah.

363.015 v čele nákladního vlaku u Adamova, foto: MilošDlouhé dva roky neprojevila žádná jiná společnost zájem o reklamní plochu na lokomotivě a 151.001 tak neměla žádnou kolegyni. Teprve v letech 2005 a především 2006 však nastal v této oblasti boom. Jako druhá reklamní lokomotiva Českých drah byla v září 2005 na slavnostním křtu představena plzeňská 363.078. Její skříň ožila motivy českého olympijského týmu a připomínala účast českých sportovců na blížících se zimních olympijských hrách v Turíně 2006. Další barevnou lokomotivou se po dvou měsících od uvedení olympijské krasavice stala 363.015. Na pražském hlavním nádraží se představila veřejnosti jako pojízdná reklama nákladní divize ČD Cargo. Pozadu nezůstali ale ani soukromí dopravci. Radek Šauer totiž zapůjčil plochu své lokomotivy 740.898 skupině Čechomor, a tak mohla lokomotiva v červnu 2005 vyjet v červenobílých barvách s nápisy této české hudební skupiny.

Logo Poštovní spořitelny 362.121, foto: OndíkV roce 2006 začaly „reklamky“ přibývat jako houby po dešti. Ihned na začátku roku, v rozmezí ledna až dubna 2006, vyrazily na koleje 151.014, 362.119, 362.121, 362.166, 363.086 a 363.127 v červenožlutém nátěru Poštovní spořitelny. Od září do listopadu se postupně přidaly stroje 151.019, 163.030, 163.093, 363.019 a 363.021 s reklamou Skupiny ČEZ a nakonec ještě v tomto roce vyjela na koleje lokomotiva 363.039 nesoucí nátěr společný vydavatelství GRAND PRINC a časopisu ČD pro Vás. Ta si, na rozdíl od kolegyň s reklamou Poštovní spořitelny a ČEZu, odbyla i svůj křest; proběhl 31. října 2006 na pražském hlavním nádraží a kmotrou lokomotivy se stala Lucie Vondráčková.

363.084 Pomozte dětem logo, foto: Ondik Rok 2007 přinesl dvě změny a dva nové zájemce o reklamu. První změna proběhla v únoru, kdy elitní stroj 151.001 přišel o svůj slušivý duhový kabát a začal propagovat spoje vyšší kvality Českých drah. O měsíc později byla slavnostně pokřtěna 363.084 s reklamou nadace Pomozte dětem. V říjnu se do společnosti reklamních lokomotiv připojila 363.033 v červených barvách sítě prodejen Relay a naopak ji opustila 363.078, která stále nesla na skříni postavičky sportovců, i když zimní olympijské hry již dávno skončily. Proto došlo k odstranění postaviček a 363.078 jezdila pouze v modrobílém nátěru. Neobvyklá barevná kombinace jí ale nevydržela dlouho a v prosinci loňského roku se vrátila zpět do kolektivu reklamek v novém nátěru propagujícím Unii českých a slovenských zoologických zahrad. Po dvou letech přišel také druhý český soukromý dopravce s další reklamní lokomotivou. Dopravce BF Logistics totiž proměnil svůj stroj 740.705 ve „Veselou lokomotivu ZAPA“.

749.039 v čele osobního vlaku mezi Poříčím a Pecerady, foto: Vítek VoráčekLetošní rok přinesl ve své polovině dva přírůstky. Na začátku června proběhla proměna poštovky 363.086 do nátěru propagující ekonomický týdeník Euro a konec června přinesl druhou letošní novinku. Stala se jí 749.039 s modrožlutým nátěrem, propagujícím firmu AŽD. Tím se mj. 749.039 stala první motorovou lokomotivou ČD s reklamním nátěrem. O necelé dva měsíce později, přepsal pátek 14. srpna 2009 statistiky reklamních lokomotiv. Politická strana ČSSD představila na Masarykově nádraží svojí volební flotilu 26 motorových vozů řady 809 a 810 ve stranických oranžových barvách s logy a předvolebními slogany.

Příště se v druhém díle seriálu o historii reklamních lokomotiv podíváme podrobněji na stroje z DKV Praha. Především na nejzajímavější kousek, a to 151.001. Kromě mnoha faktů o nátěrech a jejich fotkách, také uvedeme, kde lze všechny stroje potkat. Na úplný závěr dnešního úvodního dílu ještě přikládáme seznam všech reklamních lokomotiv ČD a ČD Cargo.

Reklamní lokomotivy ČD a ČD Cargo

ČísloNátěrDKV/SOKVObdobí
151.001Duhová energiePraha6/2002 – 12/2006
151.001EuroCity/InterCityPraha3/2007 –dosud
151.014Poštovní spořitelnaPraha4/2006 – dosud
151.019ČEZPraha11/2006 – dosud
163.030ČEZČeská Třebová10/2006 – dosud
163.093ČEZPraha9/2006 – dosud
363.015ČD CargoOstrava11/2005 – dosud
362.119Poštovní spořitelnaBrno1/2006 – dosud
362.121Poštovní spořitelnaBrno2/2006 – dosud
362.166Poštovní spořitelnaBrno3/2006 – dosud
363.019ČEZBrno9/2006 – dosud
363.021ČEZBrno9/2006 – dosud
363.033RelayBrno10/2007 – dosud
363.039GRAND PRINC/ČD pro VásBrno10/2006 – dosud
363.078Český olympijský výborPlzeň9/2005 – 10/2007
363.078Unie zoologických zahradPlzeň12/2008 – dosud
363.084Pomozte dětemPlzeň3/2007 – dosud
363.086Poštovní spořitelnaPlzeň2/2006 – 5/2009
363.086EuroPlzeň6/2009 – dosud
363.127Poštovní spořitelnaPlzeň3/2006 – dosud
749.039AŽDPraha6/2009 – dosud

Motorové vozy s reklamou politické strany ČSSD

ČísloDKVPJKraj
809.336BrnoVeselí nad MoravouJihomoravský
809.495PlzeňLounyÚstecký
809.596OlomoucOpavaMoravskoslezský
810.009OlomoucOpavaMoravskoslezský
810.050OlomoucOlomoucOlomoucký
810.071OlomoucValašské MeziříčíZlínský
810.094OlomoucValašské MeziříčíZlínský
810.110PlzeňVolaryJihočeský
810.165PrahaDěčínÚstecký
810.196Česká TřebováPardubicePardubický
810.222BrnoZnojmoJihomoravský
810.229PrahaKolínStředočeský
810.250PlzeňPlzeňPlzeňský
810.309Česká TřebováTrutnovKrálovéhradecký
810.386PrahaPraha–VršovicePraha a Středočeský
810.400Česká TřebováPardubicePardubický
810.449BrnoHavlíčkův BrodVysočina
810.482PlzeňRakovníkPraha a Středočeský
810.550Česká TřebováTrutnovKrálovéhradecký
810.583OlomoucOlomoucOlomoucký
810.588PrahaKolínStředočeský
810.597Česká TřebováLiberecLiberecký
810.644PlzeňChebKarlovarský
810.652Česká TřebováLiberecLiberecký
810.669PlzeňTáborJihočeský
810.674BrnoHavlíčkův BrodVysočina

Text: Walker, Ondík; foto: Josef Petrák, Miloš, Ondik, Vítek Voráček


Ondík , Walker Poslat mail autorovi | 31.10.2009 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
31.10.2009 (19:10)  
Reklama se snad vyhotovuje a platí kvůli návratnosti. Jakou by měla návratnost reklama pro zelpage?
registrovaný uživatel Pivo  mail  
31.10.2009 (15:34)  
co takhle udělat reklamní nátěr na Želpage??? :-)
registrovaný uživatel pepe151  mail  
31.10.2009 (13:44)  
složime se na reklamní nátěr na 151: želpage!!!! :-D jinač članek moc zájímavý a určítě pracný, akorád se připojuji k jahodě...zajimala by mě přesná cena, a pak bych se chtěl zeptat jak je to s reklamnimi nátěry v zahraniči.:-)
31.10.2009 (12:53)  
to Jahoda: Tipuji, že to bude kolem 1-3M za rok (+ zhotovení). Reklama na tramvaji stojí od 200-500k za rok.
registrovaný uživatel jahoda 
31.10.2009 (10:58)  
Měl bych dotaz?Kolik stojí reklama na jedné lokomotivě?Aspoň orientačně.Díky.
registrovaný uživatel Yves 
31.10.2009 (9:50)  
Dneska jsem viděl svou první princeznu v najbrtovi a nelíbí se mi to skoro vůbec.
31.10.2009 (9:39)  
Tuším, že nejoblíbenější byla duhovka ještě s původním - kulatým logem. Ale i EC/IC 160 je barevně velice líbivá a díky výrazné barevné kominaci vyniká ne téměř všech fotografiích.
Děkuji za super článek a přeji si, ať je co nejvíc reklamek na úkor najbrta:-)
registrovaný uživatel karel.f  mail  
31.10.2009 (9:14)  
Pěkný článek o reklamě na železnici. Pamětníci určitě ví že něco podobného už bylo daleko dříve . Třeba různé nápisy na čele parních strojů v době budování socializmu ale i před to už zase já nepamatuji.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko