..: Historie reklamních lokomotiv :..

Detail skříně 151.001, foto: Josef Petrák Česká republika — První lokomotiva Českých drah v celoplošném reklamním nátěru vyjela na koleje již před sedmi lety. Dnes se po českých kolejích prohání přes čtyři desítky reklamních strojů a díky svým neobvyklým barevným kombinacím poutají pozornost cestujících, což je vlastně jejich prvotní účel, ale také se stávají oblíbeným terčem železničních fotografů. Právě pro jejich neobvyklost vám přinášíme nový seriál, ve kterém se pokusíme shrnout vše zajímavé o reklamních lokomotivách a představit jednotlivé stroje. V úvodním díle se pojďme společně ponořit do historie vzniku jednotlivých nátěrů a sledovat, jak se postupně rodila nynější flotila reklamních lokomotiv Českých drah i jiných dopravců, jejichž stroje na českých kolejích můžeme potkat.

Dnes se běžně setkáváme s reklamou v novinách, televizi nebo na billboardech. Reklama se však rozšířila také na železnici; v osobních vozech nalezneme inzertní rámečky, na vozových skříních různé plakáty a v čele vlaku můžeme potkat reklamní lokomotivu. Celoplošné reklamní nátěry či fólie jsou zajímavým místem pro propagaci s rozsáhlou a snadno definovatelnou cílovou skupinou zákazníků a zpestřují škálu tradičních laků vozidel.

Prvním reklamním průkopníkem se u nás stala lokomotiva 151.001 z DKV Praha. V roce 2002 obdržela nátěr, propagující obchodní program Duhová energie společnosti ČEZ. Během následujících sedmi let se různé reklamní laky objevily na dalších 16 elektrických lokomotivách, jedné motorové a několika motorových vozech Českých drah.

363.015 v čele nákladního vlaku u Adamova, foto: MilošDlouhé dva roky neprojevila žádná jiná společnost zájem o reklamní plochu na lokomotivě a 151.001 tak neměla žádnou kolegyni. Teprve v letech 2005 a především 2006 však nastal v této oblasti boom. Jako druhá reklamní lokomotiva Českých drah byla v září 2005 na slavnostním křtu představena plzeňská 363.078. Její skříň ožila motivy českého olympijského týmu a připomínala účast českých sportovců na blížících se zimních olympijských hrách v Turíně 2006. Další barevnou lokomotivou se po dvou měsících od uvedení olympijské krasavice stala 363.015. Na pražském hlavním nádraží se představila veřejnosti jako pojízdná reklama nákladní divize ČD Cargo. Pozadu nezůstali ale ani soukromí dopravci. Radek Šauer totiž zapůjčil plochu své lokomotivy 740.898 skupině Čechomor, a tak mohla lokomotiva v červnu 2005 vyjet v červenobílých barvách s nápisy této české hudební skupiny.

Logo Poštovní spořitelny 362.121, foto: OndíkV roce 2006 začaly „reklamky“ přibývat jako houby po dešti. Ihned na začátku roku, v rozmezí ledna až dubna 2006, vyrazily na koleje 151.014, 362.119, 362.121, 362.166, 363.086 a 363.127 v červenožlutém nátěru Poštovní spořitelny. Od září do listopadu se postupně přidaly stroje 151.019, 163.030, 163.093, 363.019 a 363.021 s reklamou Skupiny ČEZ a nakonec ještě v tomto roce vyjela na koleje lokomotiva 363.039 nesoucí nátěr společný vydavatelství GRAND PRINC a časopisu ČD pro Vás. Ta si, na rozdíl od kolegyň s reklamou Poštovní spořitelny a ČEZu, odbyla i svůj křest; proběhl 31. října 2006 na pražském hlavním nádraží a kmotrou lokomotivy se stala Lucie Vondráčková.

363.084 Pomozte dětem logo, foto: Ondik Rok 2007 přinesl dvě změny a dva nové zájemce o reklamu. První změna proběhla v únoru, kdy elitní stroj 151.001 přišel o svůj slušivý duhový kabát a začal propagovat spoje vyšší kvality Českých drah. O měsíc později byla slavnostně pokřtěna 363.084 s reklamou nadace Pomozte dětem. V říjnu se do společnosti reklamních lokomotiv připojila 363.033 v červených barvách sítě prodejen Relay a naopak ji opustila 363.078, která stále nesla na skříni postavičky sportovců, i když zimní olympijské hry již dávno skončily. Proto došlo k odstranění postaviček a 363.078 jezdila pouze v modrobílém nátěru. Neobvyklá barevná kombinace jí ale nevydržela dlouho a v prosinci loňského roku se vrátila zpět do kolektivu reklamek v novém nátěru propagujícím Unii českých a slovenských zoologických zahrad. Po dvou letech přišel také druhý český soukromý dopravce s další reklamní lokomotivou. Dopravce BF Logistics totiž proměnil svůj stroj 740.705 ve „Veselou lokomotivu ZAPA“.

749.039 v čele osobního vlaku mezi Poříčím a Pecerady, foto: Vítek VoráčekLetošní rok přinesl ve své polovině dva přírůstky. Na začátku června proběhla proměna poštovky 363.086 do nátěru propagující ekonomický týdeník Euro a konec června přinesl druhou letošní novinku. Stala se jí 749.039 s modrožlutým nátěrem, propagujícím firmu AŽD. Tím se mj. 749.039 stala první motorovou lokomotivou ČD s reklamním nátěrem. O necelé dva měsíce později, přepsal pátek 14. srpna 2009 statistiky reklamních lokomotiv. Politická strana ČSSD představila na Masarykově nádraží svojí volební flotilu 26 motorových vozů řady 809 a 810 ve stranických oranžových barvách s logy a předvolebními slogany.

Příště se v druhém díle seriálu o historii reklamních lokomotiv podíváme podrobněji na stroje z DKV Praha. Především na nejzajímavější kousek, a to 151.001. Kromě mnoha faktů o nátěrech a jejich fotkách, také uvedeme, kde lze všechny stroje potkat. Na úplný závěr dnešního úvodního dílu ještě přikládáme seznam všech reklamních lokomotiv ČD a ČD Cargo.

Reklamní lokomotivy ČD a ČD Cargo

ČísloNátěrDKV/SOKVObdobí
151.001Duhová energiePraha6/2002 – 12/2006
151.001EuroCity/InterCityPraha3/2007 –dosud
151.014Poštovní spořitelnaPraha4/2006 – dosud
151.019ČEZPraha11/2006 – dosud
163.030ČEZČeská Třebová10/2006 – dosud
163.093ČEZPraha9/2006 – dosud
363.015ČD CargoOstrava11/2005 – dosud
362.119Poštovní spořitelnaBrno1/2006 – dosud
362.121Poštovní spořitelnaBrno2/2006 – dosud
362.166Poštovní spořitelnaBrno3/2006 – dosud
363.019ČEZBrno9/2006 – dosud
363.021ČEZBrno9/2006 – dosud
363.033RelayBrno10/2007 – dosud
363.039GRAND PRINC/ČD pro VásBrno10/2006 – dosud
363.078Český olympijský výborPlzeň9/2005 – 10/2007
363.078Unie zoologických zahradPlzeň12/2008 – dosud
363.084Pomozte dětemPlzeň3/2007 – dosud
363.086Poštovní spořitelnaPlzeň2/2006 – 5/2009
363.086EuroPlzeň6/2009 – dosud
363.127Poštovní spořitelnaPlzeň3/2006 – dosud
749.039AŽDPraha6/2009 – dosud

Motorové vozy s reklamou politické strany ČSSD

ČísloDKVPJKraj
809.336BrnoVeselí nad MoravouJihomoravský
809.495PlzeňLounyÚstecký
809.596OlomoucOpavaMoravskoslezský
810.009OlomoucOpavaMoravskoslezský
810.050OlomoucOlomoucOlomoucký
810.071OlomoucValašské MeziříčíZlínský
810.094OlomoucValašské MeziříčíZlínský
810.110PlzeňVolaryJihočeský
810.165PrahaDěčínÚstecký
810.196Česká TřebováPardubicePardubický
810.222BrnoZnojmoJihomoravský
810.229PrahaKolínStředočeský
810.250PlzeňPlzeňPlzeňský
810.309Česká TřebováTrutnovKrálovéhradecký
810.386PrahaPraha–VršovicePraha a Středočeský
810.400Česká TřebováPardubicePardubický
810.449BrnoHavlíčkův BrodVysočina
810.482PlzeňRakovníkPraha a Středočeský
810.550Česká TřebováTrutnovKrálovéhradecký
810.583OlomoucOlomoucOlomoucký
810.588PrahaKolínStředočeský
810.597Česká TřebováLiberecLiberecký
810.644PlzeňChebKarlovarský
810.652Česká TřebováLiberecLiberecký
810.669PlzeňTáborJihočeský
810.674BrnoHavlíčkův BrodVysočina

Text: Walker, Ondík; foto: Josef Petrák, Miloš, Ondik, Vítek Voráček


Ondík , Walker Poslat mail autorovi | 31.10.2009 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Nechic  mail  
02.11.2009 (14:20)  
Chary dík, tuhle vlastnost jsem nevěděl :)
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
01.11.2009 (21:20)  
Nechic: pokud do vyhledávání v galerii zdáš 810 583, bude hledat všechny fotky, které mají v názvu 810 NEBO 583. Pokud chceš konkrétní stroj, nutno zadat v úvozovkách, "810 583"

http://www.zelpage.cz/fotogalerie.php?search=%22810+583%22
registrovaný uživatel Nechic  mail  
01.11.2009 (20:54)  
Nemáte někdo tady detailní fotku té ČSSD 810ky ? Snažim se to vyhledávat, ale ten vyhledávač po zadání 810.xxx vyhledá všechny 810 na ŽP :(
01.11.2009 (13:49)  
Šéfredaktor >
TTtrain) Stejně jako ty si myslím, že je absolutní nesmysl, abychom dostali reklamní nátěr od ČD zadarmo, ale kdyby (jakkoliv je to nepravděpodobné) nám někdo něco takového nabídl, říkat "ne" nebudeme.

Co se týká servility vůči ČD - absolutně nesouhlasím. Objektivní zpravodajství neznamená, že jen vše do úmoru budeme kritizovat. Musí se hledat klady a zápory. A co víc, naší motivací je, aby se to někam posunoval. Hlavně laické vnímání, že železnice není tak nespolehlivá, drahá a zastaralá se musí vyvracet. Ale to je čistě naše věc, jak to tady pojmeme.

Tímto prosím konec debat o reklamním stroji ŽelPage. Takový projekt není ve stádiu úvah natož v přípravě.

Edit ex post
Další jakékoliv náměty a připomínky redakce, prosím, směřujte sem:
http://www.zelpage.cz/forum/vzkazy-redakci-t22.html
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
01.11.2009 (9:29)  
TTrain: S tou servilitou bych byl opatrný...to, že propagujeme jejich akce ještě neznamená, že jim jdeme na ruku. Myslím, že pokud bychom porovnali výčet "pochvalných a propagačních" článků s těmi kritickými, dostaneme vyrovnaná čísla, ne-li více těch druhých. To, že se v internetových vodách nosí absolutní a bezpředmětně absurdní kritika ČD, ale my v ní až tak bezhlavě nejedeme, je nám nejspíš křížem...holt někdo musí být objektivní, když tendenční vlivy jsou jednostranné. Paradoxně jsou to právě původci tohoto křížového tažení, kteří nemají informace ani ze druhé ruky, natož z první...
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
01.11.2009 (6:32)  
Reklamní nátěry určitě loko oživí a přitáhnou pozornost, o tom není pochyb. Navíc zatím jsou všechny vesměs povedené (úlet socanů nepočítám). Přestože je ŽP ve vztahu k ČD poměrně servilní a pro jejich propagaci dělá opravdu dost, představa že ČD budou zdarma vozit reklamu je absurdní. Navíc kolik procent cestujících má povědomí o samotné existenci ŽP, tipuji maximálně jeden ze sta.
01.11.2009 (0:20)  
Nerozumím tomu, proč by měly mít ČD zájem na propagaci ŽP, když se zde realizuje značné množství jejich kritiků.
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
31.10.2009 (21:37)  
Moc zajímavé čtení, pamatuju se, když vyjela 151 001 v původním reklamním nátěru, to byla bomba a myslím, že tuto reklamu jen tak něco nepřekonalo.

pepe151: No úvaha zajímavá což o to, ale na druhou stranu co by z toho dopravce měl, kdyby vozil reklamu zadarmo. Ono se to asi moc neví a nebo se o tom nechce mluvit, ale ŽP nemá jen své příznivce, ale také jsou zde lidé, kteří ŽP nemusí a není jich bohužel málo. Takže pokud bys chtěl reklamu mít na mašince, asi nic jiného než rozbít prasátko nebo vytunelovat bankovní účet ti nezbyde
31.10.2009 (20:12)  
omlouvam se že rušim vaši diskuzi ale český stát má hodně velký finanční dluh s možným bankrotem ale šak co hlavně že čssd má na reklamy už i na vlacích....tak se v české republice šetří......
registrovaný uživatel pepe151  mail  
31.10.2009 (19:12)  
Omlouvám se že odbočují od článku ale želpage je železnični stranka, a to střikani barev se kona tak či tak, takže kdyby se želpage s českami drahami dohodlo o nátěru zadarmo, nemělo by to pro české dráhy asi žádné ztráty, a navic české dráhy by měli na železniční stránky, zvlášt pak jako na želpage ukazovat, jestli chcou veřejnosti ukazovat svoje plusy a svoje výhody, jednoznačné plus by to bylo i z hlediska vychovávani mladých zaměstnancu v prospěch svojí strany. ....no trochu jsem se rozepsal, ale úvaha zajímavá ne? :-)
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko