Česká republika — První lokomotiva Českých drah v celoplošném reklamním nátěru vyjela na koleje již před sedmi lety. Dnes se po českých kolejích prohání přes čtyři desítky reklamních strojů a díky svým neobvyklým barevným kombinacím poutají pozornost cestujících, což je vlastně jejich prvotní účel, ale také se stávají oblíbeným terčem železničních fotografů. Právě pro jejich neobvyklost vám přinášíme nový seriál, ve kterém se pokusíme shrnout vše zajímavé o reklamních lokomotivách a představit jednotlivé stroje. V úvodním díle se pojďme společně ponořit do historie vzniku jednotlivých nátěrů a sledovat, jak se postupně rodila nynější flotila reklamních lokomotiv Českých drah i jiných dopravců, jejichž stroje na českých kolejích můžeme potkat.
Dnes se běžně setkáváme s reklamou v novinách, televizi nebo na billboardech. Reklama se však rozšířila také na železnici; v osobních vozech nalezneme inzertní rámečky, na vozových skříních různé plakáty a v čele vlaku můžeme potkat reklamní lokomotivu. Celoplošné reklamní nátěry či fólie jsou zajímavým místem pro propagaci s rozsáhlou a snadno definovatelnou cílovou skupinou zákazníků a zpestřují škálu tradičních laků vozidel.
Prvním reklamním průkopníkem se u nás stala lokomotiva 151.001 z DKV Praha. V roce 2002 obdržela nátěr, propagující obchodní program Duhová energie společnosti ČEZ. Během následujících sedmi let se různé reklamní laky objevily na dalších 16 elektrických lokomotivách, jedné motorové a několika motorových vozech Českých drah.
Dlouhé dva roky neprojevila žádná jiná společnost zájem o reklamní plochu na lokomotivě a 151.001 tak neměla žádnou kolegyni. Teprve v letech 2005 a především 2006 však nastal v této oblasti boom. Jako druhá reklamní lokomotiva Českých drah byla v září 2005 na slavnostním křtu představena plzeňská 363.078. Její skříň ožila motivy českého olympijského týmu a připomínala účast českých sportovců na blížících se zimních olympijských hrách v Turíně 2006. Další barevnou lokomotivou se po dvou měsících od uvedení olympijské krasavice stala 363.015. Na pražském hlavním nádraží se představila veřejnosti jako pojízdná reklama nákladní divize ČD Cargo. Pozadu nezůstali ale ani soukromí dopravci. Radek Šauer totiž zapůjčil plochu své lokomotivy 740.898 skupině Čechomor, a tak mohla lokomotiva v červnu 2005 vyjet v červenobílých barvách s nápisy této české hudební skupiny.
V roce 2006 začaly „reklamky“ přibývat jako houby po dešti. Ihned na začátku roku, v rozmezí ledna až dubna 2006, vyrazily na koleje 151.014, 362.119, 362.121, 362.166, 363.086 a 363.127 v červenožlutém nátěru Poštovní spořitelny. Od září do listopadu se postupně přidaly stroje 151.019, 163.030, 163.093, 363.019 a 363.021 s reklamou Skupiny ČEZ a nakonec ještě v tomto roce vyjela na koleje lokomotiva 363.039 nesoucí nátěr společný vydavatelství GRAND PRINC a časopisu ČD pro Vás. Ta si, na rozdíl od kolegyň s reklamou Poštovní spořitelny a ČEZu, odbyla i svůj křest; proběhl 31. října 2006 na pražském hlavním nádraží a kmotrou lokomotivy se stala Lucie Vondráčková.
Rok 2007 přinesl dvě změny a dva nové zájemce o reklamu. První změna proběhla v únoru, kdy elitní stroj 151.001 přišel o svůj slušivý duhový kabát a začal propagovat spoje vyšší kvality Českých drah. O měsíc později byla slavnostně pokřtěna 363.084 s reklamou nadace Pomozte dětem. V říjnu se do společnosti reklamních lokomotiv připojila 363.033 v červených barvách sítě prodejen Relay a naopak ji opustila 363.078, která stále nesla na skříni postavičky sportovců, i když zimní olympijské hry již dávno skončily. Proto došlo k odstranění postaviček a 363.078 jezdila pouze v modrobílém nátěru. Neobvyklá barevná kombinace jí ale nevydržela dlouho a v prosinci loňského roku se vrátila zpět do kolektivu reklamek v novém nátěru propagujícím Unii českých a slovenských zoologických zahrad. Po dvou letech přišel také druhý český soukromý dopravce s další reklamní lokomotivou. Dopravce BF Logistics totiž proměnil svůj stroj 740.705 ve „Veselou lokomotivu ZAPA“.
Letošní rok přinesl ve své polovině dva přírůstky. Na začátku června proběhla proměna poštovky 363.086 do nátěru propagující ekonomický týdeník Euro a konec června přinesl druhou letošní novinku. Stala se jí 749.039 s modrožlutým nátěrem, propagujícím firmu AŽD. Tím se mj. 749.039 stala první motorovou lokomotivou ČD s reklamním nátěrem. O necelé dva měsíce později, přepsal pátek 14. srpna 2009 statistiky reklamních lokomotiv. Politická strana ČSSD představila na Masarykově nádraží svojí volební flotilu 26 motorových vozů řady 809 a 810 ve stranických oranžových barvách s logy a předvolebními slogany.
Příště se v druhém díle seriálu o historii reklamních lokomotiv podíváme podrobněji na stroje z DKV Praha. Především na nejzajímavější kousek, a to 151.001. Kromě mnoha faktů o nátěrech a jejich fotkách, také uvedeme, kde lze všechny stroje potkat. Na úplný závěr dnešního úvodního dílu ještě přikládáme seznam všech reklamních lokomotiv ČD a ČD Cargo.
Reklamní lokomotivy ČD a ČD Cargo
Číslo | Nátěr | DKV/SOKV | Období |
---|---|---|---|
151.001 | Duhová energie | Praha | 6/2002 – 12/2006 |
151.001 | EuroCity/InterCity | Praha | 3/2007 –dosud |
151.014 | Poštovní spořitelna | Praha | 4/2006 – dosud |
151.019 | ČEZ | Praha | 11/2006 – dosud |
163.030 | ČEZ | Česká Třebová | 10/2006 – dosud |
163.093 | ČEZ | Praha | 9/2006 – dosud |
363.015 | ČD Cargo | Ostrava | 11/2005 – dosud |
362.119 | Poštovní spořitelna | Brno | 1/2006 – dosud |
362.121 | Poštovní spořitelna | Brno | 2/2006 – dosud |
362.166 | Poštovní spořitelna | Brno | 3/2006 – dosud |
363.019 | ČEZ | Brno | 9/2006 – dosud |
363.021 | ČEZ | Brno | 9/2006 – dosud |
363.033 | Relay | Brno | 10/2007 – dosud |
363.039 | GRAND PRINC/ČD pro Vás | Brno | 10/2006 – dosud |
363.078 | Český olympijský výbor | Plzeň | 9/2005 – 10/2007 |
363.078 | Unie zoologických zahrad | Plzeň | 12/2008 – dosud |
363.084 | Pomozte dětem | Plzeň | 3/2007 – dosud |
363.086 | Poštovní spořitelna | Plzeň | 2/2006 – 5/2009 |
363.086 | Euro | Plzeň | 6/2009 – dosud |
363.127 | Poštovní spořitelna | Plzeň | 3/2006 – dosud |
749.039 | AŽD | Praha | 6/2009 – dosud |
Motorové vozy s reklamou politické strany ČSSD
Číslo | DKV | PJ | Kraj |
---|---|---|---|
809.336 | Brno | Veselí nad Moravou | Jihomoravský |
809.495 | Plzeň | Louny | Ústecký |
809.596 | Olomouc | Opava | Moravskoslezský |
810.009 | Olomouc | Opava | Moravskoslezský |
810.050 | Olomouc | Olomouc | Olomoucký |
810.071 | Olomouc | Valašské Meziříčí | Zlínský |
810.094 | Olomouc | Valašské Meziříčí | Zlínský |
810.110 | Plzeň | Volary | Jihočeský |
810.165 | Praha | Děčín | Ústecký |
810.196 | Česká Třebová | Pardubice | Pardubický |
810.222 | Brno | Znojmo | Jihomoravský |
810.229 | Praha | Kolín | Středočeský |
810.250 | Plzeň | Plzeň | Plzeňský |
810.309 | Česká Třebová | Trutnov | Královéhradecký |
810.386 | Praha | Praha–Vršovice | Praha a Středočeský |
810.400 | Česká Třebová | Pardubice | Pardubický |
810.449 | Brno | Havlíčkův Brod | Vysočina |
810.482 | Plzeň | Rakovník | Praha a Středočeský |
810.550 | Česká Třebová | Trutnov | Královéhradecký |
810.583 | Olomouc | Olomouc | Olomoucký |
810.588 | Praha | Kolín | Středočeský |
810.597 | Česká Třebová | Liberec | Liberecký |
810.644 | Plzeň | Cheb | Karlovarský |
810.652 | Česká Třebová | Liberec | Liberecký |
810.669 | Plzeň | Tábor | Jihočeský |
810.674 | Brno | Havlíčkův Brod | Vysočina |
Text: Walker, Ondík; foto: Josef Petrák, Miloš, Ondik, Vítek Voráček
1 2 | Zpráv na stránku: |
http://www.zelpage.cz/fotogalerie.php?search=%22810+583%22
TTtrain) Stejně jako ty si myslím, že je absolutní nesmysl, abychom dostali reklamní nátěr od ČD zadarmo, ale kdyby (jakkoliv je to nepravděpodobné) nám někdo něco takového nabídl, říkat "ne" nebudeme.
Co se týká servility vůči ČD - absolutně nesouhlasím. Objektivní zpravodajství neznamená, že jen vše do úmoru budeme kritizovat. Musí se hledat klady a zápory. A co víc, naší motivací je, aby se to někam posunoval. Hlavně laické vnímání, že železnice není tak nespolehlivá, drahá a zastaralá se musí vyvracet. Ale to je čistě naše věc, jak to tady pojmeme.
Tímto prosím konec debat o reklamním stroji ŽelPage. Takový projekt není ve stádiu úvah natož v přípravě.
Edit ex post
Další jakékoliv náměty a připomínky redakce, prosím, směřujte sem:
http://www.zelpage.cz/forum/vzkazy-redakci-t22.html
pepe151: No úvaha zajímavá což o to, ale na druhou stranu co by z toho dopravce měl, kdyby vozil reklamu zadarmo. Ono se to asi moc neví a nebo se o tom nechce mluvit, ale ŽP nemá jen své příznivce, ale také jsou zde lidé, kteří ŽP nemusí a není jich bohužel málo. Takže pokud bys chtěl reklamu mít na mašince, asi nic jiného než rozbít prasátko nebo vytunelovat bankovní účet ti nezbyde
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.