..: Happy hour JLV: sleva v jídelních vozech na mezinárodních vlacích :..

Jídelní a lůžkové vozy - výročí 50 let, foto: Jídelní a lůžkové vozy (www.jlv.cz)Praha - Na počátku týdne jsme pro vás připravili článek shrnující nedávné změny v oblasti gastronomických služeb poskytovaných v jídelních vozech ČD. Ačkoliv se článek společnosti Jídelní a lůžkové vozy přímo netýkal, v následné diskuzi se opakovaně objevovaly názory negativně hodnotící cenu jejích služeb v mezinárodních vlacích. Krátce na to JLV pružně zareagovaly a upozornily na svém webu na slevu "happy hour".

Ačkoliv tato akce trvá již delší dobu, mezi cestujícími není příliš známa. Přitom se jedná o zajímavý způsob, jak lze za služby JLV na mezinárodních vlacích výrazně ušetřit. Nabídka "šťastné hodinky" se týká vlaků směřujících (s jídelním vozem JLV) do Rakouska - většina jejich trasy je totiž vedena po českém území.

V článku iDnes to potvrzuje Kateřina Topinková odpovídající za marketing JLV. "Tuto nabídku jsme zavedli v úseku, kde je nejvyšší podíl české klientely". Cílem slevy je alespoň částečně vykompenzovat vysoké ceny služeb v jídelních vozech na mezinárodních vlacích: "Ty kopírují zahraniční cenovou politiku států, kterými vozy projíždějí. Zároveň jsou stanovovány s ohledem na konkurenční poskytovatele restauračních služeb," doplňuje pro iDnes Topinková.

Kde, kdy, za kolik?

Zatímco doposud sleva platila jen v úseku mezi Prahou a Brnem, letos v prosinci byla nově rozšířena i na vlak EC 100/101 "Jože Plečnik" spojující Prahu se Solnohradem (Salzburg). V rámci "happy hour" tak nyní obdržíte slevu 33% z ceníku JLV platného pro:

"Happy hour" - sleva 33% z ceníku JLV Směr do Rakouska Směr z Rakouska
EC 71/70 Gustav Mahler (nejede mezi Prahou a Brnem) Brno 20:41 Praha hl.n. 23:31
EC 73/72 Franz Schubert P. Holešovice 8:30 Brno hl.n. 11:14 Brno hl.n. 18:41 Praha hl.n. 21:31
EC 100/101 Jože Plečnik Praha hl.n. 7:14 Č. Budějovice 9:56 Č. Budějovice 18:01 Praha hl.n. 20:41
EC 172/173 Vindobona P. Holešovice 13:30 Brno hl.n. 16:14 Brno hl.n. 11:41 P. Holešovice 14:29
EC 178/177 Johannes Brahms P. Holešovice 17:30 Brno hl.n. 20:14 (nejede mezi Prahou a Brnem)
EC 378/379 Carl Maria von Weber P. Holešovice 19:30 Brno hl.n. 22:14 Brno hl.n. 7.41 P. Holešovice 10.29

Petra Morávková - tvář ČD 2008, foto: Jídelní a lůžkové vozy (www.jlv.cz)

Vznik "šťastné hodinky"

Vůbec poprvé se sleva "happy hour" objevila již před pěti lety. Byla zavedena k 1.6.2003, stejně jako další novinka - relační sleva v úseku Praha-Brno. Ta se vztahovala na veškerou konzumaci v jídelních vozech na vlacích EuroCity "Smetana" a "Johann Gregor Mendel". Podobně jako nyní byla omezena na úsek Praha-Brno a zpět, avšak její výše činila celých 50%.

České dráhy výši cen ovlivnit nemůžou

Za ceny gastronomických služeb poskytovaných v mezinárodních spojích bývají občas kritizovány i České dráhy. Většina jídelních vozů řazených na mezinárodních vlacích projíždějících ČR je totiž v jejich vlastnictví. Za tiskové oddělení ČD Petr Štáhlavský vysvětluje, proč cenovou úroveň ovlivnit nemůžou: "Pokud by vlastník vozu chtěl ceny regulovat, musel by provozovateli restaurace uhradit případný propad tržeb". Dle jeho vyjádření ani není možné přizpůsobit ceník zemi, na jejímž území se jídelní vůz nachází: "Změna cen třeba na česko-německé hranici skutečně není možná," doplnil Šťáhlavský.

Ilustrační obrázek - restaurační vůz WRmzOdkazovaný článek na iDnes doporučujeme k přečtení - obsahuje řadu informací dále rozšiřujících souhrnný článek k jídelním vozům publikovaný zde na ŽelPage. Za pozornost stojí vysvětlení, jak funguje obchodní model provozování jídelních vozů. Podle Petra Štáhlavského v květnu 2008 platil Pavel Urblík drahám za nájem vozů, zatímco smlouva mezi ČD a JLV určovala, že: "České dráhy si servis v těchto vozech najímají, zároveň ale dostávají tržby za jejich provoz pouze v zahraničí".


Autorský text; Více informací na ŽelPage: Jídelní vozy ČD - rošáda v poskytování gastronomických služeb

Zdroje: JLV - Mezinárodní jídelní vozy, Jídelní lístek na vlacích Praha-Vídeň; Porovnání webu JLV se stavem k 22.12.2008

Doplňující materiály k tématu: iDnes - Guláš ve vlaku může stát i tři stovky; JLV - informace k zavedení nové slevy "happy hour"


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 28.12.2008 (9:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu ČR Jihočeský ČR Jihomoravský Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
31.12.2008 (1:26)  
Ty vypraskane spajzaky tady zkratka nejsou pro cestujici, ale pro to, aby se CD mohly napakovat za jejich provoz na vlacich OeBB a DB. (Zda jsou tito dopravci padli na hlavu, nebo jim pomer cena/vykon u JLV prijde lepsi nez provoz vlastnich vozu, melo by se nekde zjistit.)

Nic to neukazuje lip nez spajzaky na Mahlerovi a Brahmsovi... Jeste by se mohl spajzak pridavat na Sp vlacich do Lince (staci v Dvoristi) a na Silva Nortice (Velenice)...
registrovaný uživatel M 
31.12.2008 (0:25)  
Ze by se dva jidelnaky uzivily, tak tuhle tezi jsem ja neprinesl. Ja napsal jenom to, ze ta druha spolecnost by rozhodne nebyla levna, jak v tom nekteri veri...

Jinak jestli do McD venku chodi jist pouze socialne slabi, tak ja jsem Obamuv bratranec:-) Kazdopadne o to, kam saha moje rodina ani tak nejde. Jde o to, ze za neco super ti Cechacci (tvoje slovo, nevim, proc se degradujes...) povazuji i jidelnaky. Je to z nejakeho zahadneho duvodu vnimano jako luxusni vec. Stejne jako ty fastfoody...
registrovaný uživatel Aleš Franc  mail  
30.12.2008 (9:19)  
ale jake nasadil BK ceny? No, je to s podivem, ale ani BK se nesnazi zakaznika uchvatit s cenou. Vedle McD a KFC bude v nakupacich dalsi fastfood s uplne stejnou cenou

To je bohužel český nešvar. V očích Čecháčků je MCD či KFC něco extra a proto jsou ochotni zde platit zlodějské ceny.
V Německu chodí do MCD obědvat pouze sociálně slabí , pro které je normální restaurace drahá. Stejné to je i s "butiky" v obchodních centrech.

Takze tolik k tomu, ze nekteri veri v tom, ze by dva jidelnaky na jednom vlaku donutily primet JLV ke zlevneni

Já si myslím, že dva jídelňáky by se mohly uživit maximálně na několika nejvytíženějších vlacích.

ČD a.s. vlastní cca 35 % akcií. Takže Štáhlavský má pravdu v tom, že ČD a.s. nemohou nic určovat

Já si myslel , že mají 100%. Ze své zkušenosti vím , že strany ve smluvním vztahu se neustále ovlivňují. Zde dochází k tomu,že JLV podnikají ve vozech ČD , které jsou řazeny do vlaků ČD. Opravdu zde není potenciál , jak k tomuto snížení cen JLV přesvědčit ? Buď po dobrém , nebo úpravou plateb , které mezi sebou mají ? V reálném životě mimo železnici toto funguje .Nevím proto , proč by to nemohlo fungovat i v rámci železnice.
Tvrdit,že něco nejde dokáže každý blb. Vymyslet ale cestu , jak toho docílit , to už je trochu složitější.
registrovaný uživatel M 
30.12.2008 (0:54)  
Doplnek - ze tri firmy nemusi znamenat tri ruzni majitele, tak to je pravda:-)
registrovaný uživatel M 
29.12.2008 (23:56)  
Hele, tak ci onak - podle myho zbytecna debata. Pokud by ve vlaku byly dva jidelnaky, tak by to pravdepodobne dopadlo tak, ze by ten druhej byl jen o malo levnejsi nebo drazsi (a za cenu o neco malo horsich nebo lepsich jidel) a zadnej dumping (ani dumpling - s tim, co popisuje Zikmund obe slova souvisi zhruba stejne) by to nezmenil.

Do Ceska vstoupil tusim jako prvni McDonalds. Ceny tam zadane jsou podle mne docela vysoke (svym zpusobem celkem paradox - v Americe je to restaurace vicemene nejnizsi tridy, v Evrope tuctovka, u nas se to z nejakeho zahadneho zpusobu zavedlo jako vybrana restaurace, do ktere tupe maminky vodi sve deti v nedeli za odmenu na obed...). McD ma u nas tu reklamu, co "vsechno" clovek dostane za dvacku. V Americe to maji taky - ale misto dvacky je tou "magickou hranici" dolar a clovek by se asi divil, co vsechno se tam da za dolar poridit. Timhle nechci hodnotit ceny v McD, ale naznacuji tim, ze prostor pro snizeni cen McD je giganticky (pokud by chteli nebo museli).
Jako dvojka nastoupilo KFC. V nakupacich maji casto stanky hned vedle sebe (jakoby dva jidelnaky v jednom vlaku) a jake nasadilo ceny? Svete div se - "oproti ocekavani" to nebyly ceny, ktere by McD zesmesnily, ale v podstate uplne stejne.
Ted na cesky trh vstupuje Burger King. Jiste, vsichni zkuseni hamburgrari vedi, ze BK je jasna jednicka (dobry reklamy s eskymakama a tak:-)), ale jake nasadil BK ceny? No, je to s podivem, ale ani BK se nesnazi zakaznika uchvatit s cenou. Vedle McD a KFC bude v nakupacich dalsi fastfood s uplne stejnou cenou

Takze tolik k tomu, ze nekteri veri v tom, ze by dva jidelnaky na jednom vlaku donutily primet JLV ke zlevneni. Stat se to muze, ale osobne si to nemyslim
registrovaný uživatel M 
29.12.2008 (23:47)  
Ne, mily Miroslave Zikmunde, svoji poznamkou o brozurce z roku 1985 jsem chtel naznacit to, ze vas povazuji za komunistickeho planovace vyroby. Tot vse

PS: Takze uz vite, ze primereny zisk je 10%. Jenze tech deset procent se tusim pocita jako prijmy minus naklady. nepocita se to jako prodejni cena minus nakupni cena (piva). Takze v jedne hospode muze pivo stat 19 korun, v jine 59 korun a pritom obe dve muzou mit zrovinka ten primereny zisk 10%... Podobne JLV na severu muze prodavat skopek za tolik a mit 10% zisk a uplne stejne ho muze prodavat na jihu za dvojnasobek a opet mit jen ten 10% zisk. Je totiiz rzdil, jestli mam jidelnak plnej lidi chlemtajici pivo nebo jestli umoznim jinym, aby si dali i jidlo a k nemu pivo. Tech klinetu pivo+jidlo bude zrejme o neco mene, takze budou muset zaplatit kazdej o neco vic

Michal Janko - uplne monopolni trh ani uplne dokonale konkurencni ani neexistujou. Takze ano, to co mi podsouvas (ze neexistuje monopolni trh) si opravdu myslim. Alespon do okamziku, kdy jedna firma nezacne prodavat vzduch (kterej asi fakt nehradit nepujde:-)
Co se tyce toho identickyho jidla, tak to jsem, mam za to, snad popsal - jde o to, ze cim vetsi shoda produktu, tim vetsi konkurence. CEZ a dynamo je konkurence minimalni, jidelnaky v ruznych vlacich je konkurence urcita, dva jidelnaky ve stejnym vlaku je konkurence vetsi a pokud budou mit stejna jidla, tak je to konkurence nejvetsi (za konkurenci lze ale prohlasit vsechno, akorat tu vetsi a tu mensi). Bych to taknak prirovnal k tomu, kdyz ti manzelka udela rizoto a maminka svickovou (jidelnaky s ruznou nabidkou) s tim, ze mas rict, co je lepsi. Urcite se to srovnat da, ale neni to snadny, obzvlast pokud ti rizoto nechutna a muzou ho klidne udelat Kluci v akci:-) Kdyz ti obe dve nabidnou svickovou (dva jidelnaky se stejnou nabidkou), tak se to da srovnat mnohem snaz.
29.12.2008 (22:04)  
Aleš Franc : JLV a.s. spoluvlastní ti, kteří jsou majiteli akcií. Každý vlastník akcií je ideálním spoluvlastníkem v tom poměru, kolik procent akcií vlastní. ČD a.s. vlastní cca 35 % akcií. Takže Štáhlavský má pravdu v tom, že ČD a.s. nemohou nic určovat. Určit ceny by mohla valná hromada, kde by se na tom usnesla většina akcionářů vyjádřená počtem 50 % akcií + 1.
Před privatizací JLV (bylo to cestou I. vlny kuponové privatizace) byly JLV součástí ČSD (už si přesně nevzpomínám zda to byla specializovaná organizační složka). V čele byl ředitel jmenovaný ústředním ředitelem ČSD.
To uzavírání špajzáku při překračování státní hranice souviselo taky s tím, že cestující musel být celní a pasové kontrole na svém místě (vzpomínáte ...) aby mohl ukázat co vyváží nebo dováží ... Personál špajzáku musel projít stejnou kontrolou, vyvážená československá měna (tržba) se musela deklarovat. Ale - pokud si vzpomenete na poučení v celním a devizovém prohlášení, tak tam bylo napsáno, že v letadlech ČSA a jídelních a lůžkových vozech můžete plait Kčs, které jste si vyvezl (300 Kčs) a musíte na to mít účtenku ... kterou budete při návratu prokazovat úbytek Kčs při návratu.

M : svoji poznámkou o příručce z roku 1985 jste prokázal, že jste učebnicový ekonomický teoretik (ti plácají v médiích zasvěceně nesmysly neb nikdy ekonomicky firmu prakticky neřídili), protože tento pojem se u nás začal používat až s příchodem "tržní ekonomiky" a v civilizovaném obchodním světě se za něj považuje částka mezi 7 - 10 % nákladů. Za "bolševika" byl pojem zisk téměř kacířský pojem (zisk byl označován jako nadhodnota vytvořená těžce pracujícími dělníky, kterou si přivlastňuje zlý - nic nedělající - kapitalista tyjící z jejich mozolů).
Zahraniční poskytovatel cateringových služeb může kupovat samozřejmě pivo od českého pivovaru, ale tím by pochopitelně ekonomicky poškozoval domácího výrobce piva což je "politicky" nepřijatelné a nikdo to neudělá jen proto, aby "trpěná" společnost JLV a.s., případně někdo jiný mohl ve svých vozech prodávat nápoje na "české" cenové úrovni.
29.12.2008 (15:08)  
M, identická nabídka jídel není žádnou podmínkou konkurence. Konkuruje si typ poskytované služby/produktu, nikoli jeho skladba/kvalita. I na plně konkurenčním trhu může firma A nasadit karosy a druhý volva, důležité je, že oba dva nabízejí autobusovou přepravu.

Podle tvého pojetí by de facto nemohl existovat žádný monopolní trh, neboť třeba elektřině od ČEZu konkurují dynama a domácí generátory na tekutá paliva, případně svíčky a lucerny.
Rozuměj, to je absurdní. Služba se jmenuje "catering ve vlaku" a z pohledu třeba antimonopolního úřadu jí domácí chleba s paštikou nekonkuruje, stejně jako službě "přeprava osob po železnici" nekonkuruje jízda na kole.

Cestující Praha--Brno by si třeba vybral jiný spoj s lepším cateringem, ovšem jaksi nemůže. A navíc, jak tu kdosi poznamenal, JLV spoluvlastněné ČD zvyšuje cenu jízdenky.
registrovaný uživatel tenzor 
29.12.2008 (13:46)  
XXL řízek.. dle zákona by měla být v jídelním lístku uvedena gramáž, na internetovém lístku ale chybí.

M: no tak nejde o teorii, pokud to má oporu např. v zákoně na ochranu spotřebitele (nejsem si jistý), tak to obchodníci musí respektovat a pokud to nedělají, mají být sankcionováni dle zákona...
registrovaný uživatel M 
29.12.2008 (13:37)  
Michal Janko - tak jak muzes jit do vedlejsi vesnice (ono to neni az tak prakticke, jsou tam urcite "transakcni naklady"), tak stejne tak muzes vystoupit a jet jinym vlakem (pripadne si dat jidlo na nadrazi a pokracovat pote). Teoreticky...
Kazdopadne ta konkurence tam proste je a je to konkurence napric trhem (poptavka vs nabidka). Absence konkurence by tam byla pouze v pripade, ze by platil zakaz vnaseni potravin do vlaku.

Abych tak rekl, ze to jen o stupni konkurence. Nejidealnejsi by to bylo, kdyby tam byly dva jidelnaky a soucasne nabizely absolutne totez jidlo (mimochodem, dost pochybuju, ze by se ceny nejak zasadne lisily:-), dalsi stupen budou dva jidelnaky, ale jina jidla (uz to nelze porovnat tak snadno), dale A v lichou, B v sudou (tady si clovek muze vybrat spolecnost jen pred odjezdem, ve vlaku uz moznost nema), potom vlak kde je jidelnak jeden, ale clovek si muze vzit vlastni jidlo a nakonec vlak, kde clovek vlastni jidlo mit nesmi. Vsechno tohle JE konkurence, nekde vetsi, nekde mensi (v tom poslednim pripade je konkurenci to, ze clovek tam proste nepujde a naji se pred nebo po ceste...). Jediny pripad, kdy by konkurence nebyla, tak to by byl stav, kdy by do vlaku byylo zakazane vnaset potraviny a cesta by trvala nekolik tydnu - tam by clovek opravdu asi volbu nemel:-))
BTW - cena te koly nebo snikrsky, co prodavaji v letadle asi taky neni tvorena stylem nakup plus primereny zisk:-)))

Busman - tak dobre, teoreticky mozna jo... Teoreticky by ti taky meli vyreklamovat prodrany rifle za dvojku po trech mesicich obcasneho noseni...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko