Praha - Na počátku týdne jsme pro vás připravili článek shrnující nedávné změny v oblasti gastronomických služeb poskytovaných v jídelních vozech ČD. Ačkoliv se článek společnosti Jídelní a lůžkové vozy přímo netýkal, v následné diskuzi se opakovaně objevovaly názory negativně hodnotící cenu jejích služeb v mezinárodních vlacích. Krátce na to JLV pružně zareagovaly a upozornily na svém webu na slevu "happy hour".
Ačkoliv tato akce trvá již delší dobu, mezi cestujícími není příliš známa. Přitom se jedná o zajímavý způsob, jak lze za služby JLV na mezinárodních vlacích výrazně ušetřit. Nabídka "šťastné hodinky" se týká vlaků směřujících (s jídelním vozem JLV) do Rakouska - většina jejich trasy je totiž vedena po českém území.
V článku iDnes to potvrzuje Kateřina Topinková odpovídající za marketing JLV. "Tuto nabídku jsme zavedli v úseku, kde je nejvyšší podíl české klientely". Cílem slevy je alespoň částečně vykompenzovat vysoké ceny služeb v jídelních vozech na mezinárodních vlacích: "Ty kopírují zahraniční cenovou politiku států, kterými vozy projíždějí. Zároveň jsou stanovovány s ohledem na konkurenční poskytovatele restauračních služeb," doplňuje pro iDnes Topinková.
Kde, kdy, za kolik?
Zatímco doposud sleva platila jen v úseku mezi Prahou a Brnem, letos v prosinci byla nově rozšířena i na vlak EC 100/101 "Jože Plečnik" spojující Prahu se Solnohradem (Salzburg). V rámci "happy hour" tak nyní obdržíte slevu 33% z ceníku JLV platného pro:
"Happy hour" - sleva 33% z ceníku JLV | Směr do Rakouska | Směr z Rakouska | ||
---|---|---|---|---|
EC 71/70 Gustav Mahler | (nejede mezi Prahou a Brnem) | Brno 20:41 | Praha hl.n. 23:31 | |
EC 73/72 Franz Schubert | P. Holešovice 8:30 | Brno hl.n. 11:14 | Brno hl.n. 18:41 | Praha hl.n. 21:31 |
EC 100/101 Jože Plečnik | Praha hl.n. 7:14 | Č. Budějovice 9:56 | Č. Budějovice 18:01 | Praha hl.n. 20:41 |
EC 172/173 Vindobona | P. Holešovice 13:30 | Brno hl.n. 16:14 | Brno hl.n. 11:41 | P. Holešovice 14:29 |
EC 178/177 Johannes Brahms | P. Holešovice 17:30 | Brno hl.n. 20:14 | (nejede mezi Prahou a Brnem) | |
EC 378/379 Carl Maria von Weber | P. Holešovice 19:30 | Brno hl.n. 22:14 | Brno hl.n. 7.41 | P. Holešovice 10.29 |
Vznik "šťastné hodinky"
Vůbec poprvé se sleva "happy hour" objevila již před pěti lety. Byla zavedena k 1.6.2003, stejně jako další novinka - relační sleva v úseku Praha-Brno. Ta se vztahovala na veškerou konzumaci v jídelních vozech na vlacích EuroCity "Smetana" a "Johann Gregor Mendel". Podobně jako nyní byla omezena na úsek Praha-Brno a zpět, avšak její výše činila celých 50%.
České dráhy výši cen ovlivnit nemůžou
Za ceny gastronomických služeb poskytovaných v mezinárodních spojích bývají občas kritizovány i České dráhy. Většina jídelních vozů řazených na mezinárodních vlacích projíždějících ČR je totiž v jejich vlastnictví. Za tiskové oddělení ČD Petr Štáhlavský vysvětluje, proč cenovou úroveň ovlivnit nemůžou: "Pokud by vlastník vozu chtěl ceny regulovat, musel by provozovateli restaurace uhradit případný propad tržeb". Dle jeho vyjádření ani není možné přizpůsobit ceník zemi, na jejímž území se jídelní vůz nachází: "Změna cen třeba na česko-německé hranici skutečně není možná," doplnil Šťáhlavský.
Odkazovaný článek na iDnes doporučujeme k přečtení - obsahuje řadu informací dále rozšiřujících souhrnný článek k jídelním vozům publikovaný zde na ŽelPage. Za pozornost stojí vysvětlení, jak funguje obchodní model provozování jídelních vozů. Podle Petra Štáhlavského v květnu 2008 platil Pavel Urblík drahám za nájem vozů, zatímco smlouva mezi ČD a JLV určovala, že: "České dráhy si servis v těchto vozech najímají, zároveň ale dostávají tržby za jejich provoz pouze v zahraničí".
Autorský text; Více informací na ŽelPage: Jídelní vozy ČD - rošáda v poskytování gastronomických služeb
Zdroje: JLV - Mezinárodní jídelní vozy, Jídelní lístek na vlacích Praha-Vídeň; Porovnání webu JLV se stavem k 22.12.2008
Doplňující materiály k tématu: iDnes - Guláš ve vlaku může stát i tři stovky; JLV - informace k zavedení nové slevy "happy hour"
Změna ceny při přejezdu státní hranice je možná, za předpokladu, že je vůz vybaven elektronickou pokladnou umožňující udělat kdykoli uzávěrku. O tomhle mluvil někdejší generální ředitel JLV a.s. Paul někdy v roce 1995 když se v červenci představoval na Masaryčce první špajzák od Siemense.
Čili když si objednám na českém území, tak účtující číšník (vedoucí vozu) namarkuje do pokladny objednávku "v Kč" a v této výši (bez ohledu na měnu, v níž bude platit) bude taky zákazník platit. Pokud si týž zákazník objedná něco na rakouském území, tak se mu to namarkuje v EURO, resp. ceně na rakouském území. Při placení si pak "kasička" sama provede propočty a případné přepočty a zákazník bude platit celkovou útratu buď v Kč nebo EURO. Pochopitelně naopak. Takže když si zákazník objedná jedno pivko za Vídní a druhé za Břeclaví, tak bude za každé platit částku odpovídající "územní cenové politice".
Jeden by rekl, ze presne tohle je princip te happy hour (ktera ale skutecne neni mozna:-))
Paní Topinkové jste otiskli 2 věty a obě jsou mimo mísu.
Co to je cenová politika států a kde je konkurence jídelních vozů mi ale zcela, zcela uniká.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.