..: Doprava 21. století? V jižních Čechách ani náhodou! :..

242.239-2, foto: Michal DemčilaČejetice — Je chladná lednová neděle, za okny skučí vítr a ze šedivé oblohy se snáší spousta velkých bílých sněhových vloček. Sedím u stolu a při výtečném obědě debatuji s kamarádovou rodinou. Divím se, že i při tristním stavu veřejné hromadné dopravy v Jihočeském kraji ještě nemají vlastní automobil. A to jsou na tom Čejetice společně s dalšími menšími obcemi na jižní části trati 190 téměř nejhůře. Absurdní je, že například v úseku Černý Kříž – Nové Údolí na trati 194 jezdí vlaky v hodinovém intervali i přesto, že v Novém Údolí „dávají lišky turistům dobrou noc“, zatímco třeba na trati 226, používané cestujícími celoročně, jezdí sice často zdvojené Regionovy, avšak krom jedné ranní výjimky v lepším případě po dvou hodinách.

Po dojedení posledních soust děkuji za jídlo i nocleh a pomalu se připravuji na odchod. Vlak mi jede za patnáct minut. Opouštím vyhřátý dům a sněhem se brodím k nádraží. Na kabátě mi přistává spousta ledových krystalů, ale jejich život je krátký. Pomalu tají, aby je zas mohly nahradit další. Přicházím ke kolejím. Ze zvyku si sahám na zadní kapsu, kde by se měla nacházet peněženka. S hrůzou zjišťuji, že kapsa je prázdná! Obracím se tedy čelem vzad a co nejrychleji pospíchám zpět k domu. Rozrážím vrátka a řítím se ke zvonku. Tisknu jej a doufám v záchranu. Čas se neuvěřitelně vleče, v hlavě mi pomalu ubíhají vzácné sekundy. Slyším kroky. Paní domu otvírá dveře a s úsměvem mi podává peněženku. S hlubokým oddechnutím jí děkuji a dávám se na zběsilý úprk k nádraží.

Letmým pohledem na hodinky zjišťuji, že do odjezdu vlaku zbývají pouhé čtyři minuty. Mokrý sníh se mi lepí na podrážky a značně ztěžuje běh. Zdá se, jako by mi koleje kamsi utíkaly. Další pohled na hodinky. Minuta. „To bych mohl stihnout!“ říkám si v duchu. V dálce však již slyším přijíždějící vlak. Naděje v podobě zpoždění zklamala. Přejezd přede mnou začal zlověstně cinkat. Abych se dostal na peron, musím přejezd přejít. Raději dávám ocelovému kolosu přednost a doufám, že na mne chvilku počká. Hned po průjezdu vlaku zvyšuji svou rychlost na maximum. Běžet se nedá, neboť sníh stále přibývá a klouže. 100 metrů. Hvizd píšťalky. Zoufale mávám na průvodčí, ale ta si mne nevšímá. Dveře se za ní prudce zavírají, a vlak se dává do pohybu…

Naprosto vyčerpán se opírám o lampu a ani nevnímám její chlad. Co teď? Další vlak mi jede za šest hodin. Zhluboka oddechuji a doufám v zázrak. Potřebuji být doma co nejdříve. Kdybych tu měl čekat, přijedu v deset večer. Rodiče nejsou doma a nenapadá mne nikdo, kdo by mne mohl odvézt.

Stanice Čejetice, foto: Štěpán Kučera Náhle mi hlavou probleskla nadějná myšlenka. Co kdybych došel pěšky do Ražic na rychlík? Šest kilometrů, to bych měl za hodinu stihnout! Vydávám se tedy vstříc loterii. Mé kroky vedou po silnici, tudíž by mi s trochou štěstí mohlo zastavit i nějaké auto.

Z těžkých šedých mračen se bez ustání sype další sníh. Poslouchám sténající led, co zakrývá rybník po mé pravici, a pomalu se blížím ke známé vesnici Sudoměř. Kdysi po této silnici kráčeli odhodlaní a stateční žižkovi bojovníci. Já jsem jen odhodlaný – stihnout rychlík, a co nejdříve napsat úředníkům na krajském úřadě. Procházím středem vesnice, nikde nevidím živou duši. Ani pes nezaštěká.

Znaven rychlou chůzí po krajnici nepříliš dobře prohrnuté silnice usedám na starý kamenný patník ke krátkému odpočinku. Přibližně kilometr daleko vidím kouřící komíny ražických domků. Za zády mi crčí voda vytékající ze zamrzlého rybníčku. Ze stromů opodál na mne kráká několik havranů, asi je ruším z rozjímání nad sněhovými vločkami. V dálce slyším známý hukot – vlak. Vystrašeně koukám na hodinky, rychlík by měl ovšem jet až za čtvrt hodiny. Po chvíli ze zářezu vyjíždí ucelená souprava „uhláků“ s modrokrémovým esem v čele a víří za sebou spousty sněhu. Po chvíli pokračuji v cestě do Ražic.

Stanice mne vítá vytopenou čekárnou a funkčním automatem. Kupuji si jízdenku a jednu kávu na zahřátí. Rychlík přijíždí s deseti minutami zpoždění, to ale vůbec neřeším a jsem rád, že se dostanu domů. Ve Strakonicích na mne již čeká vyhřátý motorák. Tentokrát mi ani nevadí, že se budu čtyřicet minut kodrcat v nepohodlném a zastaralém šukafonu. V duchu nadávám na jízdní řád v Jihočeském kraji a na všechny, co za ním stojí. Jsem vděčný, že alespoň do Blatné jezdí vlak od Strakonic i Březnice v pravidelném dvouhodinovém intervalu.

Tímto článkem bych chtěl apelovat na objednatele dopravy, aby se pokusil současný stav zlepšit a umožnil lidem z vesnic nezávislost na osobním automobilu, studentům a důchodcům větší mobilitu, a dopomohl tak ke spokojenosti všech.


Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 8.1.2011 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
08.01.2011 (14:46)  
Babilon:
Do Ražic se jde přeci jen o dost lépe. A to i kdyby dotyčný cestu dobře znal.
08.01.2011 (14:28)  
Mě spíše fascinuje, jak si JČ nepokrytě nechává vozit čistě regionální segment spoji, které platí MD (částečně Sušice - Písek, Zliv - ČB, Tábor - Soběslav), aniž by se to snažil nějak taktně vyřešit. Jako třeba alespoň tomu ministerstvu poděkovat, nebo se domluvit na nějakém společném produktu (jako že by zahustil ČB - Písek do rychlé hodiny apod.).
08.01.2011 (14:28)  
Autor: Jen tak pro zajímavost, proč jste nešel rovnou do Strakonic?
08.01.2011 (14:25)  
Ad rpet: To Vám stejně nepomůže, protože veličiny, které Vy chcete jako vstupní se Vám stejně během několika let změní podle toho, jak se mění nabídka. Prostě zjednodušeně lidé jezdí tam, kam jim to jede :-) A také bydlí tam, kam jim to jezdí.
Takže já bych to s těmi daty nepřeháněl.
Navíc dost často se optimálnímu řešení hodně přiblížíte i pomocí jednoduchých postupů, jen Vás to tolik nestojí (což bych na nejbližších 10 let viděl pro JČ jako postačující).
registrovaný uživatel rpet  mail  
08.01.2011 (14:18)  
@ JP:
Matouš Vinš, Martin Jarath i ostatní z JČK) Když JIKORD není schopný ani pomocí přesných čísel a selského rozumu navrhnout funkční koncepci žel. dopravy kraji, svedete to vy? Nemusí být 100% přesná, ale pokud stačí data ze sčítání a znalost reálií kraje, je tu šance. Berte to jako hozenou rukavici na víc než potřebný námět – navrhněme řešení.

tu myslenku vcelku chapu a kdyby byla realna, asi bych byl prvni, kdo by rekl "jdu do toho" (presne takovyhle silenosti me bavi - vetsinou je u toho spousta zabavy). jenze.
mam obavy, ze data, o kterych je rec, by v pripade JC na postaveni koncepce nestacila. je k tomu zpotrebi mnohem vice parametru: migrace obyvatelstva za pracovni prilezitosti, doprava do/ze zamestnani, prilezitostna doprava, vekove rozvrstveni obyvatelstva v jednotlivych regionech kraje, pozadavek na ZVS v zavislosti na vekove skladbe obyvatelstva v danych regionech kraje... - vse v ramci zeleznice, a to jsem nevyjmenoval vsechny, protoze na to neni misto ani vhodna stranka.

za dalsi: konkurecni druhy dopravy (autobusova + automobilova individualni). za dalsi: infrastruktura. jeji soucasny stav a investice do ni. vyhled infrastruktury na dalsich 20 let v zavislosti na kapacitnim vytizeni...

proste mam pocit, ze si chcete zjednodusit jedno tema tak, aby tu nikdo nahodou nenapsal: kdyz je to tam tak zly, porid si auto.
08.01.2011 (14:15)  
Honnzok: Z Dobrušky v neděli mezi 8-16 hodinou 27 autobusů (tj. v hlavních směrech cca po hodině), tomu říkáte velmi omezená doprava? Tak to by mě zajímalo, jak byste si představoval dopravu, která není omezená.
08.01.2011 (14:12)  
V jakémže úseku je ta 6hodinová proluka, nějak to nemůžu najít?
registrovaný uživatel rpet  mail  
08.01.2011 (13:57)  
@ JP:
Čísla z JČK do ruky nedostaneš. Přepravní statistiky smluvně tají ČD a JIKORD je dostane jen pod hrozbou pokuty, když je předá dál veřejnosti.

tak to pak moje omluva, neuvedomil jsem si, ze v CR to neni s informovanosti a pristupnosti k datum asi ani vzdalene podobne tomu, co je k dispozici v UK... Matousi, sorry.
registrovaný uživatel rpet  mail  
08.01.2011 (13:55)  
@ Martin Jarath:
Stačí prolistovat jihočeský JŘ a mít aspoň základní povědomí (aspoň na základě sčítání obyvtelstva) o přepravních potřebách.

nerozumime si. za prve, proc bych neco takoveho mel delat ja? stav zel. dopravy me zajima pouze jako ctenare, nikoli zapaleneho znalce mistnich podminek. a proto jsem Matouse postavil do pohledu z "druhe strany" - tedy strany ctenare, ktery sem prijde a o JC doprave vi kulovy.

za druhe: jako obcasny autor, ktery se take dopousti mnoha chyb pri psani (komentovani) cehokoliv vim moc dobre, jak je tahle problematika osidna. navic vim, ze clanky maji obsahovat "co nejvice konkretnich dat a co nejmene pridruzeneho balastu". popis cesty z vesnice do vesnice mi neprijde zrovna konkretnim popisem stavu veci.

mrzi me, ze jsem zustal jaksi nepochopen.
registrovaný uživatel Honnzok  mail  
08.01.2011 (13:19)  
Na šestihodinovém intervalu bych, neviděl nic špatného, kdyby byl tento takt i přesto nevyužitý je kandidátem na pouze pracovní provoz. Je pravda, že nárok na spojení má každý. SPíše než vlak který je pravděpodobně trochu dražší by se vyplatil šestihodinový takt vlaků doplnit ještě jedním 6 hodinovým taktem autobusů tím pádem by spojení bus/vlak jezdilo kažé tři hodiny (např: v 6 Vlak, v 9 Bus, v 12 vlak, v 15 bus, v 18 vlak, a 21 bus)

Šestihodinový provoz je furt dobrý, např. Dobruška to má ještě horší, tam má vlak jen jednou denně a to pouze v X a tuším ještě bez letních prázdnin. A je to MĚSTO, pravdou je, že má nadstandartní spojení autousem, ale autobusy o víkendu jezděj velmi omezeně.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko