..: Doprava 21. století? V jižních Čechách ani náhodou! :..

242.239-2, foto: Michal DemčilaČejetice — Je chladná lednová neděle, za okny skučí vítr a ze šedivé oblohy se snáší spousta velkých bílých sněhových vloček. Sedím u stolu a při výtečném obědě debatuji s kamarádovou rodinou. Divím se, že i při tristním stavu veřejné hromadné dopravy v Jihočeském kraji ještě nemají vlastní automobil. A to jsou na tom Čejetice společně s dalšími menšími obcemi na jižní části trati 190 téměř nejhůře. Absurdní je, že například v úseku Černý Kříž – Nové Údolí na trati 194 jezdí vlaky v hodinovém intervali i přesto, že v Novém Údolí „dávají lišky turistům dobrou noc“, zatímco třeba na trati 226, používané cestujícími celoročně, jezdí sice často zdvojené Regionovy, avšak krom jedné ranní výjimky v lepším případě po dvou hodinách.

Po dojedení posledních soust děkuji za jídlo i nocleh a pomalu se připravuji na odchod. Vlak mi jede za patnáct minut. Opouštím vyhřátý dům a sněhem se brodím k nádraží. Na kabátě mi přistává spousta ledových krystalů, ale jejich život je krátký. Pomalu tají, aby je zas mohly nahradit další. Přicházím ke kolejím. Ze zvyku si sahám na zadní kapsu, kde by se měla nacházet peněženka. S hrůzou zjišťuji, že kapsa je prázdná! Obracím se tedy čelem vzad a co nejrychleji pospíchám zpět k domu. Rozrážím vrátka a řítím se ke zvonku. Tisknu jej a doufám v záchranu. Čas se neuvěřitelně vleče, v hlavě mi pomalu ubíhají vzácné sekundy. Slyším kroky. Paní domu otvírá dveře a s úsměvem mi podává peněženku. S hlubokým oddechnutím jí děkuji a dávám se na zběsilý úprk k nádraží.

Letmým pohledem na hodinky zjišťuji, že do odjezdu vlaku zbývají pouhé čtyři minuty. Mokrý sníh se mi lepí na podrážky a značně ztěžuje běh. Zdá se, jako by mi koleje kamsi utíkaly. Další pohled na hodinky. Minuta. „To bych mohl stihnout!“ říkám si v duchu. V dálce však již slyším přijíždějící vlak. Naděje v podobě zpoždění zklamala. Přejezd přede mnou začal zlověstně cinkat. Abych se dostal na peron, musím přejezd přejít. Raději dávám ocelovému kolosu přednost a doufám, že na mne chvilku počká. Hned po průjezdu vlaku zvyšuji svou rychlost na maximum. Běžet se nedá, neboť sníh stále přibývá a klouže. 100 metrů. Hvizd píšťalky. Zoufale mávám na průvodčí, ale ta si mne nevšímá. Dveře se za ní prudce zavírají, a vlak se dává do pohybu…

Naprosto vyčerpán se opírám o lampu a ani nevnímám její chlad. Co teď? Další vlak mi jede za šest hodin. Zhluboka oddechuji a doufám v zázrak. Potřebuji být doma co nejdříve. Kdybych tu měl čekat, přijedu v deset večer. Rodiče nejsou doma a nenapadá mne nikdo, kdo by mne mohl odvézt.

Stanice Čejetice, foto: Štěpán Kučera Náhle mi hlavou probleskla nadějná myšlenka. Co kdybych došel pěšky do Ražic na rychlík? Šest kilometrů, to bych měl za hodinu stihnout! Vydávám se tedy vstříc loterii. Mé kroky vedou po silnici, tudíž by mi s trochou štěstí mohlo zastavit i nějaké auto.

Z těžkých šedých mračen se bez ustání sype další sníh. Poslouchám sténající led, co zakrývá rybník po mé pravici, a pomalu se blížím ke známé vesnici Sudoměř. Kdysi po této silnici kráčeli odhodlaní a stateční žižkovi bojovníci. Já jsem jen odhodlaný – stihnout rychlík, a co nejdříve napsat úředníkům na krajském úřadě. Procházím středem vesnice, nikde nevidím živou duši. Ani pes nezaštěká.

Znaven rychlou chůzí po krajnici nepříliš dobře prohrnuté silnice usedám na starý kamenný patník ke krátkému odpočinku. Přibližně kilometr daleko vidím kouřící komíny ražických domků. Za zády mi crčí voda vytékající ze zamrzlého rybníčku. Ze stromů opodál na mne kráká několik havranů, asi je ruším z rozjímání nad sněhovými vločkami. V dálce slyším známý hukot – vlak. Vystrašeně koukám na hodinky, rychlík by měl ovšem jet až za čtvrt hodiny. Po chvíli ze zářezu vyjíždí ucelená souprava „uhláků“ s modrokrémovým esem v čele a víří za sebou spousty sněhu. Po chvíli pokračuji v cestě do Ražic.

Stanice mne vítá vytopenou čekárnou a funkčním automatem. Kupuji si jízdenku a jednu kávu na zahřátí. Rychlík přijíždí s deseti minutami zpoždění, to ale vůbec neřeším a jsem rád, že se dostanu domů. Ve Strakonicích na mne již čeká vyhřátý motorák. Tentokrát mi ani nevadí, že se budu čtyřicet minut kodrcat v nepohodlném a zastaralém šukafonu. V duchu nadávám na jízdní řád v Jihočeském kraji a na všechny, co za ním stojí. Jsem vděčný, že alespoň do Blatné jezdí vlak od Strakonic i Březnice v pravidelném dvouhodinovém intervalu.

Tímto článkem bych chtěl apelovat na objednatele dopravy, aby se pokusil současný stav zlepšit a umožnil lidem z vesnic nezávislost na osobním automobilu, studentům a důchodcům větší mobilitu, a dopomohl tak ke spokojenosti všech.


Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 8.1.2011 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
08.01.2011 (11:05)  
Tak musím říct, že 6ti hodinový takt je opravdu o ničem, ale sám jsi napsal: Procházím středem vesnice, nikde nevidím živou duši. Ani pes nezaštěká. A tak opravdu většina vesnic o víkendu vypadá, holt nejsme švýcarsko, kde se to o víkendu může hemžit turisty. Takže vypravovat o víkendu do takových vesnic vlaky je opravdu hloupost. Dopravní obslužnost by o víkendu mohl zajišťovat třeba nějaký minibus...
registrovaný uživatel rpet  mail  
08.01.2011 (11:01)  
@ Matouš Vinš:

Špatně je to, že na HLAVNÍ trati s velmi slušným potenciálem jezdí víkendové osobní vlaky v ŠESTIHODINOVÉM taktu. To se vám zdá v pořádku?

spatne? a co ma byt spatne? stestihodinovy takt o vikendu? nezlobte se na me Matousi, ale kdyby jste v tom clanku podrobneji popsal, jaky je stav v tydnu, rano, vecer a k tomu srovnani s vikendem plus statiskticky pocet cestujicich v prac. dny a o vikdendove a svatecni dny, dost mozna bych se v tom zorientoval. ale takto?? musim chte - nechte souhlasit Cooperem: popis cesty domu je fajn, lec o tom to asi byt nemelo?.

a k te vyzve: apelujete sice hezky, ale nejspis na spatnem hrobe. pochybuju o tom, ze urednici z jihoceskeho krajskeho uradu si ctou na zelpage...
08.01.2011 (10:54)  
JČ kraj je jedna velká zoufalost a to nejen na trati 226, 199, 190 ale takřka uplně všude! lze pochopit, že hustota zalidnění není jako ústecký nebo středočeský kraj, ale pro lidi toto opravdu není. pak se čemu divit, že si raději každý pořídí auto a na vlak kašle
registrovaný uživatel R 646  mail  
08.01.2011 (10:22)  
jenda.mrak : Když prošla 199 elektrifikací prohlašovalo se,že zavedou příme R čb-wien a realita?Z čb do Velenic osobák a odta´d osobák do Vídně
registrovaný uživatel R 646  mail  
08.01.2011 (10:20)  
Přesně tak!Na 226 je situace uplně děsná jezdím na střední do Velenic z Třeboně a ten interval je něco děsnýho.Vstávání v .5:50 mi ani tak nevadí(příjezd v 7:10 ve škole za 10 minut)ale končíme ve 2 a vlak jede až v 15:26 to je uplnej nesmysl
08.01.2011 (10:16)  
Přečetl jsem si to dvakrát a přiznám se, že mi uniklo, co je jako špatně... Že vlak jel včas a nepočkal? Třeba vás průvodčí opravdu neviděla.
Jinak je článek takový hezký popis jedné cesty domů, nic víc.
08.01.2011 (9:22)  
Jihočeský kraj je na tom snad fakt ještě hůře než ústecký kraj..Kašle se na lidi, proč by ne. Vlaky jsou drahé, jak by ne, když musí jet plečka plus tři vozejky. Když by za vedení kraje netahalo provázky vedení jedné nejmenované autobusové dopravní společnosti, mohlo by vypadat vše jinak. Myslím, že když by kraj nabídl dopravu soukromníkům, určitě by nejezdili s nevratnými soupravami, ale pořídili lehkou vratnou elektrickou jednotku, která by naprosto minimalizovala náklady a pak by se mohlo jednat o konkurenci silniční dopravy a také by mohlo za stejný peníz jezdit více vlaků..
08.01.2011 (9:00)  
Moc pěkné! Bohužel takové je realita. Na trati 226 opravdu platí 2 hodinový interval, i přesto, že například ještě před tuším 2 lety, jezdily vlaky alespoň odpoledne (od 13 do 17h) každou hodinu. Z důvodu "zlepšení dopravní dostupnosti" zavedením taktové dopravy funguje v současnosti doprava dost tristně. Ještě horší situace než na trati 226 je trať 199 (české Budějovice - České Velenice), která prošla elektrifikací za více než miliardu + oprava kolejiště v Českých Velenicích také miliarda a výsledek je že o víkendech je takt 4 hodiny! Tím ztrácí železnice jakýkoliv potenciál a sám můžu potvrdit, že než abych riskoval, že mi vlak ujede a budu čekat 4 hodiny na další, jedu radši autem.
registrovaný uživatel EMD 
08.01.2011 (8:45)  
kéž by 19. století...
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko