..: Cestování vlakem na Jadran :..

Jadran, Odb.Lučební, foto: DuhyUvažovali jste někdy nad možností jet na letní dovolenou vlakem? Každý dopravní prostředek má však své plus i minus. V následujícím článku autor představí známý mezinárodní letní vlak Jadran do chorvatského Splitu. Proč tedy nevyzkoušet jízdu vlakem, kdy máte oproti autobusu výhodu kdykoliv se projít, provětrat si myšlenky v otevřeném okénku, pohodlně se natáhnout v noci. Jedinou nevýhodou je poměrně dlouhá jízdní doba rychlíku a také to, že příjezdem do Splitu musíte všechny své kufry a batohy znovu naložit na svá záda a vydat se na další dopravní prostředek, oproti tomu vás vaše auto nebo autobus cestovní kanceláře dopraví přímo na místo rekreace.

Já osobně jezdím každý rok vlakem, dříve přes Rakousko a Slovinsko, nyní přímým spojením – rychlíkem Jadran. Není nad pohodlí a pořádné dobrodružství. Rád bych však předeslal a upozornil, že cílem mého článku není přemlouvat motoristy k jízdě na dovolenou vlakem, ale pouze informovat o této možnosti a přiblížit vlak těm, kteří o cestě s ním přemýšlí.

ČD každoročně v letních měsících vypravují přímý vlak do Splitu na pobřeží Jaderského moře. Ve vlaku je možné přepravovat vlastní auto či motorku, ale pouze z Prahy. Kapacita autovozu je 10 aut, příp. 20 motorek. V soupravě je řazen lůžkový vůz, lehátkový vůz a vozy 2. třídy určené k sezení. Nutno podotknout, že mimo českého vozu BDbmsee jsou na vlaku i dva nově zrekonstruované vozy chorvatských drah Bl. Pokud jde o sezení, pohodlnější jsou chorvatské vozy, na ležení a spánek přes noc je však příjemnější český vůz. Když si budete kupovat místenky, lepší je si je pořídit do českého vozu. V Maďarsku a Chorvatsku jede Jadran jako klasický rychlík a barvy chorvatských vozů tamější cestující dobře znají. A tak se může stát, že si k Vám cestou přisedne nějaký ten cestující. Mnozí z Vás namítají, že ve vlaku chybí jídelní vůz. Občerstvení se však prodává i v lehátkovém a lůžkovém voze. Kompletní nabídku nabízených produktů najdete na stránkách společnosti JLV.

Večer můžete usínat s pocitem slasti po vychlazeném „Gambáči“, ráno se naopak osvěžit teplou kávou. Na noc však steward lůžkový vůz zamyká, tudíž není průchozí. Je proto vhodné se informovat na přesné časy, kdy bude vůz opět průchozí. V Bratislavě jsou odpojeny vagony pravidelně jezdícího rychlíku Slovan, jenž je přes léto součástí našeho vlaku a je připojen lehátkový vagon provozovaný firmou Wagon Slovakia. I v tomto voze je možné zakoupit si občerstvení stejně jako v předešlém případě. Nabídka jednotlivých výrobků se neliší, ve slovenském voze však bývá občerstvení levnější.

Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusTRychlík Jadran projíždí čtyřmi státy, Českem, Slovenskem, Maďarskem a Chorvatskem. Jízda přes Česko a Slovensko je díky elektrickým lokomotivám dosti rychlá. Znatelná změna přichází až v přechodové stanici Rajka, kde dojde k přepřahu. A vlakovou lokomotivou se zde stává maďarský motor M 41. Cesta Maďarskem Vás přestane bavit jakmile opustíte stanici Csorna, ve které při troše štěstí můžeme shlédnout novou vlajkovou loď Rakouských spolkových drah – Railjet. Maďarsko – to jsou samé listnaté lesy a nebo kukuřice. Možné zpestření existuje – pokud je výluka (což před rokem byla), jede se náhradní cestou kolem Balatonu. Více o tom najdete na podrobné mapě železniční sítě Maďarska.

Ilustrační foto, foto: TaurusTV pohraniční stanici Gyekenyes do vlaku nastoupí celníci a začnou kontrolovat pasy. Mezitím na konec vlaku najede chorvatská elektrická lokomotiva - vlak se po čtvrthodince vydá na cestu v obráceném směru. Před osmou večerní se už nacházíme na chorvatském území ve stanici Koprivnica. Na hlavním nádraží v Zagrebu bude na přední část vlaku připojen jiný rychlík, směřující z Bosny a Hercegoviny. Pokud nejsme v lehátkovém ani v lůžkovém voze a cestujeme v kupé více než ve 2 osobách, můžeme jít obhlédnout volná kupé v nově připojených vagonech. Sedačky v nich jsou rozkládací a tak si můžeme ze sedačky v momentě udělat pohodlnou postel. Přes noc bychom měli být v kupé zamčeni – ve vlaku přes noc bohužel dochází ke krádežím.

Po probuzení do brzkého rána si jistě všimneme opačné jízdy vlaku. V Ogulinu byla totiž na konec vlaku přistavena motorová lokomotiva, která s vlakem pokračuje v opačném směru. To byl již poslední přepřah. Cestující však nemusí využít služeb rychlíku až do Splitu. Přesednutím v Kninu se dostanou do Zadaru, z Perkoviče se zase dostanou osobním vlakem do Šibeniku. Příjezdy a odjezdy vlaků v těchto stanicích poskytují Chorvatské dráhy.

S teplou kávou v ruce můžeme pozorovat východ slunce. Sem tam vlak projede nově opravenou vesničkou, většina z nich byla totiž za Bosenské války v letech 1992 - 1995 zničena. Jízdou můžeme pozorovat bývalou vojenskou základnu s přistávací plochou pro vrtulníky a u tunelů kulometná hnízda. Náladu také jistě zlepší pohled na starou pastevkyni koz a ovcí s rákoskou v ruce. Zaujmout mohou také zvláštní kamenné ploty mezi jednotlivými políčky. Železničního nadšence nejvíce zaujme americký šestikolák táhnoucí celou soupravu. Z kopce do kopce, z oblouku do oblouku se pomalu přibližujeme na konec cesty, do Splitu. Po projetí stanice Labin Dalmatinski je již z vrcholku pohoří vidět moře a město Split. Při průjezdu prvních splitských čtvrtí lze zahlédnout velké nákladní lodě brouzdající vody u překladiště a lokomotivy na nákladním odstavném nádraží. Přiblížení ke splitskému nádraží signalizuje 3 km dlouhý tunel vedoucí pod centrem Splitu.

Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT

Orientace na nádraží ve Splitu je velmi jednoduchá. Za nádražní budovou se nachází autobusové stanoviště a za ním hned přes silnici najdeme přístav. Milovníci památek se mohou vydat k nedalekému Diokleciánovu paláci, který je vidět i z nástupiště. Železniční fanda si jistě důkladně prohlédne místní nádraží a půjde si prohlédnout ten mohutný stroj, díky němuž dojel právě až do Splitu. Pokud budeme chtít pokračovat do nějaké destinace na pobřeží, vydáme se na cestu autobusem. Nejnavštěvovanější oblastí na jih od Splitu je jistě Makarská riviéra. Na tu se dopravíme bílo-fialovými autobusy společnosti Promet Makarska. Dostanete se s nimi do letovisek jako jsou Omiš, Brela, Baška Voda, Makarska, Tučepi, Podgora, Drvenik, Živogošče či Dubrovnik. Společnost Promet-Makarska jízdní řády zveřejnila i na internetu.

Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT

Ilustrační foto, foto: TaurusTMůžete se také vydat k letoviskům na sever od Splitu, jako Primošten a Šibenik (do nějž se můžete také dostat již zmiňovaným přestupem z rychlíku Jadran v Perkoviči). I zde jsou veškeré potřebné časy zveřejněny na síti. V případě, že se rozhodnete trávit svoji dovolenou na ostrově, stačí přejít silnici a koupit si lístky na trajekt společnosti Jadrolinija. Ze Splitu se dostanete na nejbližší ostrovy Brač, Hvar, Jelsa a Vis. Vlak jezdí od 19. června do 4. září a veškeré informace o něm lze vyčíst ze stránek ČD.

Použité fotografie: TaurusT


TaurusT | 22.3.2009 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Maďarsko Česká republika (celá) Chorvatsko


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
22.03.2009 (18:46)  
Jadran je pro většinu Čechů bohužel skutečně pomalým spojením do Chorvatska a já osobně hodnotím nevýhodu nutnost cestovního pasu...když k moři, tak jedině vlakem (autem je to o nervy, v buse se nedá hýbat), ale nejlepší je jih Itálie (Kalábrie, Sicílie a tak):)
22.03.2009 (18:27)  
Pikehead:
A proč ten vlak teda jezdí v ubytovací části víceméně plný, a to platících cestujících? FIPkařů je menšina.
Hospoda už tam jezdila (jako jediný klimatizovaný vůz).
22.03.2009 (18:13)  
Nějaká obdoba jadranu má jít Wien-Split Odchod s Vídně cca 18,00
22.03.2009 (18:09)  
No nic proti tomu cestovat vlakem k mori, ale tahle forma je vhodna leda pro odolne cestujici s FIP. :) Jak "komfortem" osvedcenych vozidel B a Bc, absenci jidelnaku, tak otresnou jizdni dobou.

Zminene zruseni vlaku mi tedy prijde docela logicke, nahradil bych to autovlakem do jizni Francie, Chorvatsko je svym pomerem cena/vykon stejne uz mimo...
22.03.2009 (18:01)  
Zamcan:
A jak s případným (ne)zájmem ČD souvisí i nevedení z Blavy na jih? U ČD se tam nacpalo Pendolino (takže z Prahy do Blavy vlak bude), ale dál na jih je trasa snad volná, ne?
22.03.2009 (17:33)  
Jiří Průša: Trochu jste mě znejistěl s tou 4.místenkou, jestli jí měli nebo ne. V každém příadě ČD reklamaci uznali i bez potvrzení od vlakového personálu.
registrovaný uživatel Cuba 
22.03.2009 (17:25)  
Škoda, že na Jadranu nejezdí lepší lůžka. S luxusem třeba z Vltavy (ruské WLAB tuším) cestou do Stakan Petěrburgu se to nemůže rovnat.
Ranní zpoždění na příjezdu do Splitu je skutečně plus - snad jediná situace, ve které to potěší :-)
registrovaný uživatel Zamcan 
22.03.2009 (17:11)  
Martin Jarath
Nejde o nijaké dúvody mimo ČR a SR ale len o nezaujem ČD viesť tento vlak v GVD 2009/2010
22.03.2009 (16:41)  
Zaměstnanci jedou přes Maďarsko a Chorvatsko na jízdenky FIP. + místenka (buď lůžko, lehátko nebo kupé)
22.03.2009 (16:25)  
AD František Omáčka ještě jednou když chci celé lehátkové kupé pro sebe potřebuji na počet míst jízdenku + stejný počet lehátkových lístků.V případě podobného problému je nutné ho řešit hned na místě s průvodcem letákového vozu.V cílové stanici je celkem pozdě,jedině by snad bylo možné (a to netvrdím) v Praze žádat návratek rozdílu mezi cenou lehátkového lístu pro 6 a 4 místné kupé ale pak je třeba mít potvrzení od průvodce lehátkového vozu.
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko