..: Cestování vlakem na Jadran :..

Jadran, Odb.Lučební, foto: DuhyUvažovali jste někdy nad možností jet na letní dovolenou vlakem? Každý dopravní prostředek má však své plus i minus. V následujícím článku autor představí známý mezinárodní letní vlak Jadran do chorvatského Splitu. Proč tedy nevyzkoušet jízdu vlakem, kdy máte oproti autobusu výhodu kdykoliv se projít, provětrat si myšlenky v otevřeném okénku, pohodlně se natáhnout v noci. Jedinou nevýhodou je poměrně dlouhá jízdní doba rychlíku a také to, že příjezdem do Splitu musíte všechny své kufry a batohy znovu naložit na svá záda a vydat se na další dopravní prostředek, oproti tomu vás vaše auto nebo autobus cestovní kanceláře dopraví přímo na místo rekreace.

Já osobně jezdím každý rok vlakem, dříve přes Rakousko a Slovinsko, nyní přímým spojením – rychlíkem Jadran. Není nad pohodlí a pořádné dobrodružství. Rád bych však předeslal a upozornil, že cílem mého článku není přemlouvat motoristy k jízdě na dovolenou vlakem, ale pouze informovat o této možnosti a přiblížit vlak těm, kteří o cestě s ním přemýšlí.

ČD každoročně v letních měsících vypravují přímý vlak do Splitu na pobřeží Jaderského moře. Ve vlaku je možné přepravovat vlastní auto či motorku, ale pouze z Prahy. Kapacita autovozu je 10 aut, příp. 20 motorek. V soupravě je řazen lůžkový vůz, lehátkový vůz a vozy 2. třídy určené k sezení. Nutno podotknout, že mimo českého vozu BDbmsee jsou na vlaku i dva nově zrekonstruované vozy chorvatských drah Bl. Pokud jde o sezení, pohodlnější jsou chorvatské vozy, na ležení a spánek přes noc je však příjemnější český vůz. Když si budete kupovat místenky, lepší je si je pořídit do českého vozu. V Maďarsku a Chorvatsku jede Jadran jako klasický rychlík a barvy chorvatských vozů tamější cestující dobře znají. A tak se může stát, že si k Vám cestou přisedne nějaký ten cestující. Mnozí z Vás namítají, že ve vlaku chybí jídelní vůz. Občerstvení se však prodává i v lehátkovém a lůžkovém voze. Kompletní nabídku nabízených produktů najdete na stránkách společnosti JLV.

Večer můžete usínat s pocitem slasti po vychlazeném „Gambáči“, ráno se naopak osvěžit teplou kávou. Na noc však steward lůžkový vůz zamyká, tudíž není průchozí. Je proto vhodné se informovat na přesné časy, kdy bude vůz opět průchozí. V Bratislavě jsou odpojeny vagony pravidelně jezdícího rychlíku Slovan, jenž je přes léto součástí našeho vlaku a je připojen lehátkový vagon provozovaný firmou Wagon Slovakia. I v tomto voze je možné zakoupit si občerstvení stejně jako v předešlém případě. Nabídka jednotlivých výrobků se neliší, ve slovenském voze však bývá občerstvení levnější.

Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusTRychlík Jadran projíždí čtyřmi státy, Českem, Slovenskem, Maďarskem a Chorvatskem. Jízda přes Česko a Slovensko je díky elektrickým lokomotivám dosti rychlá. Znatelná změna přichází až v přechodové stanici Rajka, kde dojde k přepřahu. A vlakovou lokomotivou se zde stává maďarský motor M 41. Cesta Maďarskem Vás přestane bavit jakmile opustíte stanici Csorna, ve které při troše štěstí můžeme shlédnout novou vlajkovou loď Rakouských spolkových drah – Railjet. Maďarsko – to jsou samé listnaté lesy a nebo kukuřice. Možné zpestření existuje – pokud je výluka (což před rokem byla), jede se náhradní cestou kolem Balatonu. Více o tom najdete na podrobné mapě železniční sítě Maďarska.

Ilustrační foto, foto: TaurusTV pohraniční stanici Gyekenyes do vlaku nastoupí celníci a začnou kontrolovat pasy. Mezitím na konec vlaku najede chorvatská elektrická lokomotiva - vlak se po čtvrthodince vydá na cestu v obráceném směru. Před osmou večerní se už nacházíme na chorvatském území ve stanici Koprivnica. Na hlavním nádraží v Zagrebu bude na přední část vlaku připojen jiný rychlík, směřující z Bosny a Hercegoviny. Pokud nejsme v lehátkovém ani v lůžkovém voze a cestujeme v kupé více než ve 2 osobách, můžeme jít obhlédnout volná kupé v nově připojených vagonech. Sedačky v nich jsou rozkládací a tak si můžeme ze sedačky v momentě udělat pohodlnou postel. Přes noc bychom měli být v kupé zamčeni – ve vlaku přes noc bohužel dochází ke krádežím.

Po probuzení do brzkého rána si jistě všimneme opačné jízdy vlaku. V Ogulinu byla totiž na konec vlaku přistavena motorová lokomotiva, která s vlakem pokračuje v opačném směru. To byl již poslední přepřah. Cestující však nemusí využít služeb rychlíku až do Splitu. Přesednutím v Kninu se dostanou do Zadaru, z Perkoviče se zase dostanou osobním vlakem do Šibeniku. Příjezdy a odjezdy vlaků v těchto stanicích poskytují Chorvatské dráhy.

S teplou kávou v ruce můžeme pozorovat východ slunce. Sem tam vlak projede nově opravenou vesničkou, většina z nich byla totiž za Bosenské války v letech 1992 - 1995 zničena. Jízdou můžeme pozorovat bývalou vojenskou základnu s přistávací plochou pro vrtulníky a u tunelů kulometná hnízda. Náladu také jistě zlepší pohled na starou pastevkyni koz a ovcí s rákoskou v ruce. Zaujmout mohou také zvláštní kamenné ploty mezi jednotlivými políčky. Železničního nadšence nejvíce zaujme americký šestikolák táhnoucí celou soupravu. Z kopce do kopce, z oblouku do oblouku se pomalu přibližujeme na konec cesty, do Splitu. Po projetí stanice Labin Dalmatinski je již z vrcholku pohoří vidět moře a město Split. Při průjezdu prvních splitských čtvrtí lze zahlédnout velké nákladní lodě brouzdající vody u překladiště a lokomotivy na nákladním odstavném nádraží. Přiblížení ke splitskému nádraží signalizuje 3 km dlouhý tunel vedoucí pod centrem Splitu.

Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT

Orientace na nádraží ve Splitu je velmi jednoduchá. Za nádražní budovou se nachází autobusové stanoviště a za ním hned přes silnici najdeme přístav. Milovníci památek se mohou vydat k nedalekému Diokleciánovu paláci, který je vidět i z nástupiště. Železniční fanda si jistě důkladně prohlédne místní nádraží a půjde si prohlédnout ten mohutný stroj, díky němuž dojel právě až do Splitu. Pokud budeme chtít pokračovat do nějaké destinace na pobřeží, vydáme se na cestu autobusem. Nejnavštěvovanější oblastí na jih od Splitu je jistě Makarská riviéra. Na tu se dopravíme bílo-fialovými autobusy společnosti Promet Makarska. Dostanete se s nimi do letovisek jako jsou Omiš, Brela, Baška Voda, Makarska, Tučepi, Podgora, Drvenik, Živogošče či Dubrovnik. Společnost Promet-Makarska jízdní řády zveřejnila i na internetu.

Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT Ilustrační foto, foto: TaurusT

Ilustrační foto, foto: TaurusTMůžete se také vydat k letoviskům na sever od Splitu, jako Primošten a Šibenik (do nějž se můžete také dostat již zmiňovaným přestupem z rychlíku Jadran v Perkoviči). I zde jsou veškeré potřebné časy zveřejněny na síti. V případě, že se rozhodnete trávit svoji dovolenou na ostrově, stačí přejít silnici a koupit si lístky na trajekt společnosti Jadrolinija. Ze Splitu se dostanete na nejbližší ostrovy Brač, Hvar, Jelsa a Vis. Vlak jezdí od 19. června do 4. září a veškeré informace o něm lze vyčíst ze stránek ČD.

Použité fotografie: TaurusT


TaurusT | 22.3.2009 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Maďarsko Česká republika (celá) Chorvatsko


  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   
22.03.2009 (21:38)  
Fanda:
díky, zjišťoval jsem to jen kvůli příštímu roku, kdy by Jadran už neměl vyjet. Pár členů naší výpravy totiž nejezdí na FIP a cesta přes Maďary je vyjde o dost levněji než přes Rakousy a Slovinsko.
registrovaný uživatel fanda 
22.03.2009 (21:31)  
Clanek moc hezkej.Pred 3roky taky jadran nejezdil a nic se nestalo.MI sme jeli HASKEM o BUDapesti a tam ocat Maestalem az do Splitu.Jelikoz sem jeste nedelal na draze tak sem musel jet takhle.Vzahrebu do nasd nastoupilo spostu cechu do splitu,cesta to byla perfektni.je pravda ze Hž vozy sice nejsou klimatizovany ale jsou pohodlne.slo je natahnout.takze sme se vyspali.je pravda ze se tam prijizdelo ve stejnem case co ted jezdi Jadran.to cesta z patky byla horsi protoze v Budapesti o 15min ujizdel hasek a mi tam museli tvrvnout az na Panonnku.k Jadranu jedine VLAKEM.TAURUS.co vim ja tak BUDA.split ma oppet prime vozy na Maestralu.ale casovou polohu nevim.bohuzel
registrovaný uživatel T 
22.03.2009 (21:24)  
Jatyrko: Pokud správně pochopil Váš příspěvek - cesta do Chorvatska = nutnost vlastnit pas - tak to tak neni. Do Chorvatska se již léta dá jezdit pouze na občanku - existuje nějaká mezistátní dohoda o uznávání. Praktikuji to každý rok a celník nezdržuje listováním vízy a razítky. Až na hranicích Bosny mne donutili (oprávněně) ukázat pas :)
22.03.2009 (20:45)  
Jojo, jenze pracovat se Zagrebskym kurzem neni uplne legrace - je potreba vymyslet, co s vozem na auta a udelat na to nejake lepsi jizdne nez TCV... :)
22.03.2009 (20:41)  
MZ, TZ:
Ale co cena (náklady na vedení spoje) při jízdě přes Rakousko? Obávám se, že delší a pomalejší trasou přes Maďarsko to nejezdí jen tak kvůli ničemu...
22.03.2009 (19:51)  
Ještě by se dalo jet do Zagrebu přímým lůžkovým vozem na R 206. Článek je napsán velice pěkně, po tomhle uvažuju že ho asi vyzkouším
22.03.2009 (19:12)  
Kde by se dalo sehnat nějaké bližší info o jedoucích vlacích v příštím roce? Přes tu Vídeň je to určitě zajímavé - taky jsem párkrát absolvoval cestu (tehdy ještě IC) Croatií s přestupem v Zagrebu na rychlík do Splitu. Ocenil bych také informaci, zda bude jezdit z Budapesti (v návaznosti na EC z Bratislavy) rychlík do Splitu.
22.03.2009 (19:07)  
No já nevím, ale ono se nějak drasticky zhorší spojení do Záhřebu přes Salzburg? Při vší úctě k Jadranu jako nápadu, kdybych už měl jet do HR vlakem, tak 207kou.

Odjíždí to navečer = není celý den ztracený, a přijede to později než v tu absolutně hrůzostrašnou hodinu jako Jadran. A tak člověk při cca stejné době jízdy vidí za světla přírodní krásy Jugoslávie, místo kukuřičných polí (pozn.: Alpy jsou dost blízko, tam netřeba jezdit jednou za rok nebo méně ;-) ). Morava zase může jet něčím z Vídně.

Já tedy pro Jadran plakat nebudu, neboť ve srovnání s WLABmz nebo čím přes Salzburg mi Bc a spol v nevyhovující časy přijdou jako nesrovnatelně horší až zbytečná nabídka. Snad jen kdyby se přes léto protáhlo tohle lůžko až do Splitu s příjezdem lehce po poledni (= s určitým dojezdem cca v době, kdy se můžu v hotelu/penzionu ubytovat).
22.03.2009 (19:01)  
Tahání Jadranu přes Bratislavu a Maďarsko je logický nesmysl, tahle se jezdilo do Jugoslávie (Splitu) za bolševika, protože se muselo objet Rakousko. Já si tuhle cestu pamatuji z roku 1964 jako dítě, no díky tomu mám ale projetu dnes už neexistující trať přes "starý most".
Nejkratší a nejrychlejší trasa je přes Vídeň (mimo jiné se dají projet i různé spojovací trati). Já jsem tuhle trasu projel, když jezdil JADRAN jako "separát" a dobíral se jeden autovůz v Brně.
V jízdních dobách byla značná rezerva. Jenže vozba vlaku jen jednou týdně nebyla z hlediska organizace dopravy příliš šťastná ...
registrovaný uživatel XYZH  mail  
22.03.2009 (18:57)  
Pikehead: Samozřejmě - to je dobrý nápad - takový autovlak do St. Tropez by byl daleko lepší, než do Splitu.
  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko