..: Arriva kontra PKP - spor o uznávání jízdenek v Polsku :..

Ilustrační obrázek - vůz společnosti Arriva na R456 Franz KafkaBydgoszcz - Od prosince 2007 v Kujavsko-pomořanském vojvodství dopravu provozují dvě konkurenční společnosti - Arriva PCC a PKP Przewozy Regionalne. Až doposud to pro cestující nebyl žádný problém, protože obě společnosti si navzájem své jízdní doklady uznávaly. Nicméně, od pondělí 1.9.2008 společnost Arriva PCC speciální tarifní nabídky PKP PR uznávat přestala.

Počínaje 9.12.2007 společný podnik Arrivy a PCC Rail zahájil osobní dopravu v Kujavsko-pomořanském vojvodství. S úřadem maršálka vojvodství byl uzavřen tříletý kontrakt zahrnující všechny neelektrifikované tratě (v délce cca 530 km). Původně byly ve vlacích Arrivy PCC uznávány rovněž síťové jízdenky PKP PR - včetně nabídek bilet turistyczny či REGIO Karnety. Soukromý dopravce se však rozhodl dohodu vypovědět a v současnosti již akceptuje pouze jednorázové a předplatní jízdenky PKP PR.

Rozdílné představy o zúčtování tržeb za jízdné

"Problém spočívá v rozdílných představách o podílu na prodaných jízdenkách. Arriva očekávala vyšší podíl na tržbách oproti podílu reprezentujícím cestující s našimi jízdenkami v jejich vlacích," vysvětluje Pawel Ney, tiskový mluvčí PKP PR. Jeho společnost dále konkurentovi navrhla společnou realizaci studie, která by zjistila skutečné počty cestujících. To však Arriva odmítla.

Maciej Królak, tiskový mluvčí Arriva PCC, oponuje: "Za současných podmínek prostě není možné, aby bylo vzájemné zúčtování přesné. Je potřeba zavést společný celonárodní zúčtovací systém založený na speciálních počítačových programech, tak jak je úspěšně využívají v západní Evropě." Nicméně, ze strany PKP není k zavedení tohoto systému vůle.

Nejvíce poškozeni zůstávají cestující

Ilustrační obrázek - EN57Úřad maršálka vojvodství nemá v úmyslu do sporu zasahovat. Podle Tomasze Moraczewského, ředitele odboru infrastruktury není možné, aby úřad maršálka společnosti ke vzájemnému uznávání jízdenek nutil. Nejvíce poškozeni tak bohužel zůstanou samotní cestující. Síťové jízdenky PKP PR totiž v porovnání s běžným jízdným umožňují výrazně levnější cestování po celé zemi (obzvlášť bilet turistyczny je dobře znám i v ČR).

I u nás bývá argument neuznávání jízdních dokladů ČD a narušení celosíťového efektu často zmiňován jako klíčový argument v diskuzích o působení soukromých dopravců - především v dálkové dopravě. Naposledy tak velkou polemiku vyvolalo oznámení společnosti Veolia Transport o nabídce na zajištní dopravy na třech linkách v severovýchodních Čechách.

zdroj: Gazeta Wyborcza Bydgoszcz, Spolek přátel železnic


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 4.9.2008 (15:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Tarify

Další z regionu Polsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
11.09.2008 (19:30)  
sames1 : v evropském dopravním ráji platíte stejný peníz za jízdu "nákladním vlakem s přepravou cestujících" na RhB, ale také za jízdu vlakem IC, EX, RE, EC,
či CIS, TGV, ICE, ve vlacích sytému S-Bahn. Drobet jiné je jízdné na turisticky exponovaných tratích (Jungfraubahen apod.).
registrovaný uživatel Roger 
11.09.2008 (10:55)  
MZ: Viz můj komentář z 04.09.2008 (20:38).
10.09.2008 (20:53)  
Roger : jaký německý systém ? Nerozumím.
registrovaný uživatel M 
08.09.2008 (12:25)  
No vida, neni nad informace od insideru:-))
registrovaný uživatel hull 
08.09.2008 (9:31)  
Jenom dodatek k Oyster Card - jsou dva typy.
1. Pay As You Go -- tozn. ze se odecita castka za kazdou cestu -- neplati na vlacich.
2. varianta - Travelcard - tozn. ze si zaplatim prisuluny pocet dnu(tyden, mesic) na urcity pocet zon, plati i na primestke vlaky (v ramci zon).

Co se tyce poplatku za vedeni uctu, tak vetsina bank ma nabidku bezplatneho vedeni uctu. Rozdil mezi Barlays 0.0GBP 6.50GBP a 12.5GBP je opravdu minimalni (jedna se o vyhodnejsi pujcky a pojisteni). Banky se ovsem snazi vam otevrit radeji placeny ucet nez zadarmo (i kdyz i placeny se da zpetne prevest na neplaceny dokonce s tim ze vam vrati poplatky, ktere od vas vybrali, pokud jste placene sluzby nevyuzili - alespon u Barclay).
registrovaný uživatel M 
07.09.2008 (18:31)  
Ta Oyster card ma podle mne jednu nevyhodu - z webu mi to prislo silene slozity, podle toho tvyho popisku je to naopak jednoduchy (teda az na to, ze ten limit tri libry mi prijde dost extremne nizkej - ale jestli je to tak, tak OK:)

Akorat se musim ohradit proti tem poplatkum a tak - jednak i u nas mame banky, kde nejsou poplatky a naopak nevim, kde se porad berou ty famy o tom, ze v cizine je vsechno zadarmo. Pri posilani penez do Anglie mi banka prijemce nauctovala i poplatek za nizkou platbu (bylo to pet liber) - takhle blbej poplatek u nas neni. Na hlavni strance Barclays je nabidka na ucet za pouhych 14 liber mesicne, Bank of Scotland 12.50, banky v Nemecku nebo Rakousku tady nejsou zdarma (jo, Barclays ma i ucet zdarma, ale myslim, ze nebude uplne totozny s tim zpoplatnenym:-)) Fakt netusim, odkud ty hlasky, ze "tam" je vsechno zadarmo a "tady" je vsechno drahy, plynou...

Mimochodem, vazne nechapu, proc maji nekteri lidi strach z karet nebo co. Obzvlast v situaci, kdy jsou karty pojistene a to i zpetne...

No nic, sorry za odbehnuti, ale ty stesky, ktere nejsou na miste, mne vazne serou...

EDIT - jo aha, ty tri libry jsem pochopil spatne, ta "5" mi nak unikla:)
registrovaný uživatel sames1 
07.09.2008 (13:01)  
Chci se pochlubit i svou zkusenosti s Londyna. Pouzivaji se Oyster karty. Pro turistu ci rodileho londynana je za 3 libry s tim ze je to zaloha za kartu jak odjizdite z londyna dostanete 3 libry z5 po odevzdani kary (po pripade i se zustatkem) A pouzivat se da ma netro. autobusy, nadzemku a primestsky vlak podle zon. Pri prilozeni na turniketu nebo u ridice v autobuse se vam objevi odectena castka a zustatek. Po projezdeni 3 liber za den v autobusech uz pak muzete jezdit zadarmo az do 24h u metra je to do 5 a nejake drobne(uz to ani nesleduju) mate automaty kde si muzete koupit i klasickou papirovou karticku (jizdenku nebo tennik tydennik...) nebo si tam nabyt penezenku do karty nebo denni tydenni dobijeni treba jen na vybrane zonny. U ridice Busu muzete za 2 libry dostat normalne papirovy listek jinak z cipovky vas stoji cesta 0.90p ty automaty berou i bankovni karty a jsou na kazdem nadrazi a netrostanici. Pokud by tento sistem byl v cele EU zaveden verim ze by lide byli velice spojojeni. Krom toho zadne vypisy domu o zustatku nechodi protoze platite primo co mate nabyto. V havirove mame cepove karty ale kdyz jedu do Karvine tak mi je na prd i kdyz oni maji take cipovy sistem ale Havirovske neberou ... A V ostrave porad listky! Nejlepsi je prijet do Prahy a vlastne se vozit v metru zadarmo a ti co maji rychel nohy v klidu neresi nic. Revizor je pro ne jen postavicka bez moci. (podotykam ze u primestske v Londyne jsou turnikety mezi halou a vstupem na perony) To ve Swajcu se mi libi ale ted tu v Londyne Bacly Bank nabizi debetni-kreditni-cipovou kartu (sam bych se bal zneuziti ale napad dobrej) mate jednu kartu komu ucet na pouzivani a muzete s ni vybirat vyplatu - zajit do minusu jako pujcka - a jezdit v Londyne dle tarifu. Vse zadarma, vybery i vedeni uctu je zdarma jen v CR vsichni na vsem chteji zbohatnout. Samozdrejmne kdyz zajdete do minusu tak podle castky pujcene a doby vam naskakuji uroky. A to chci podotknout ze metro vlak a autobusy patri kazde jine soukrome spolecnosti (maji dobre osetrenou smlouvu narozdil od Polaku kde bych vypovedel kontrakt spolecnosti ..ta musela pocitat do ceho jde a poskozovani zakazniku tedy volicu je preci muj zajem jako politika. Vypsal bych novy kontrakt a upresnil ceny. Arriva proste porusila smlouvu ve smyslu nespolupracovani s ostatnimi operatory coz narusuje hospodarskou rovnovahu).
Jen dodam ze listky si muzete koupit i v kdejakem kramku kterych je pozehnane. Nejhorsi je ze ve spojene EU vsichni premysleji nacionalisticky takze ne aby se to zavedlo v cele EU tak by jste museli i vy porad premyslet to u Nas tedy v CR nikdy nebude. Jak dlouho je EU a spolecny zabezpecovaci sistem se do dnes nezprovoznil ani v jedne z dvojic clenskych zemi.
michawel 04.09.2008 (22:48)

PS:
michawel 04.09.2008 (22:48)
mmch v tom Polsku to je fakt absurdistán nejhrubšího zrna, budme u nás rádi, že si Ceské dráhy uzávají jízdenky na své produkty. Už vidím, jak na Os, Sp by platil jeden tarif, na rychlíky druhý, na expresy tretí, na EC/IC povinná rezervace a speciál tarif a úplne extra tarif na Pendolina, jo a vlastne EN by mohl mít taky svuj. -:)

No nechci do toho kecat ale kdyz to tak vemu tak rychlik me nestoji stejne jako Pendolino z Pha do Ovy takze kdyz prijdu na nadr tak u jedne spolecnosti musim rikat pani cim vlastne chci jet .... a to IC EC tam uz zrusili priplatek ??? Uznavaji se doklady ale co ja si pamatuju koupim si P-O jizdenku a v IC me okradly o dalsi drobne. Jo pane mel jste si pocka o hodinu pozdeji jede normalni rychlik prestup v Olomoci ci kde.

Miroslav Zikmund : Co si budeme namlouvat i na zapade maji v tom stejny bordel jako je u nas (v necem se ta centralizace mozna i hodi) jinak by se udelala ,,socialisticka,, smlouva, zavedl jeden tarif na Km a sluzbu(Sp, EC, IC, SC ...) a dopravci at se snazi v tom rozmezi vydelat. Ale zacit podnikat uznavat cizi doklady a v z niceho nic prestat ... to maji v managmentu opravdu dobre poctare. Pokud by to byl novy PKP produkt tak to jeste beru.
registrovaný uživatel Roger 
05.09.2008 (17:43)  
MZ: Třeba v tom německém systému prostě zavoláte na infolinku, kde nahlásíte, kde jste cestu ukončil.
05.09.2008 (17:13)  
Joska Holibajda : a jak to uděláte u přestupu ve vlaku ?
Co se stane, když v těch Pardubicích při výstupu kartu nepřiložíte ?
Já dost dobře nechápu, jaký ekonomický smysl má provoz dvou systémů = elektronická jízdenka a papírová jízdenka, když tu papírovou nemůžu zrušit, ledaže bych obnovil kasičku u řidiče a stejně tam musím jako dopravce vydávat jízdenku coby daňový doklad, třeba kvůli cesťáku. Jestli někdo tvrdí, že mu to slouží ke zjišťování vytíženosti jednotlivých spojů v konkrétních úsecích, tak existují jíné sčítací metody, protože chování cestujících je v periodicky se opakujících obdobích stejné.
Kdyby ty elektronické peněženky byly tak dokonalé a přinášely snížení nákladů, tak proč je už nepoužívají všechny dopravní společnosti v západní Evropě.
Na Gornergratbahn existuje turniketová kontrola, takže když přijedete s papírovou jízdenkou zakoupenou na opačném konci Švýcarska, musíte si nafasovat turniketovou jízdenku. Přesto se při troše drzosti ten systém dá obejít. Podobný turniketový systém funguje pří jízdě na Pilatus.
dopisovatel nebo člen ŽP michawel  mail  
04.09.2008 (22:42)  
Miroslav Zikmund: Jo kéž by to takhle fungovalo, jedna jízdenka na všechno po celé republice. Jenže to tady nikdy nebude, "Protože to tady vlastně nikdy nemůže fungovat, protože to nejde a je to složité, komplikované a dopravci budou stávkovat, když to tak bude a vlastně ona se tím zruší konkurence takže to nejde" A tak dál a tak dál, zdravý rozum v tom smysl hledat nemá.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko