..: Arriva kontra PKP - spor o uznávání jízdenek v Polsku :..

Ilustrační obrázek - vůz společnosti Arriva na R456 Franz KafkaBydgoszcz - Od prosince 2007 v Kujavsko-pomořanském vojvodství dopravu provozují dvě konkurenční společnosti - Arriva PCC a PKP Przewozy Regionalne. Až doposud to pro cestující nebyl žádný problém, protože obě společnosti si navzájem své jízdní doklady uznávaly. Nicméně, od pondělí 1.9.2008 společnost Arriva PCC speciální tarifní nabídky PKP PR uznávat přestala.

Počínaje 9.12.2007 společný podnik Arrivy a PCC Rail zahájil osobní dopravu v Kujavsko-pomořanském vojvodství. S úřadem maršálka vojvodství byl uzavřen tříletý kontrakt zahrnující všechny neelektrifikované tratě (v délce cca 530 km). Původně byly ve vlacích Arrivy PCC uznávány rovněž síťové jízdenky PKP PR - včetně nabídek bilet turistyczny či REGIO Karnety. Soukromý dopravce se však rozhodl dohodu vypovědět a v současnosti již akceptuje pouze jednorázové a předplatní jízdenky PKP PR.

Rozdílné představy o zúčtování tržeb za jízdné

"Problém spočívá v rozdílných představách o podílu na prodaných jízdenkách. Arriva očekávala vyšší podíl na tržbách oproti podílu reprezentujícím cestující s našimi jízdenkami v jejich vlacích," vysvětluje Pawel Ney, tiskový mluvčí PKP PR. Jeho společnost dále konkurentovi navrhla společnou realizaci studie, která by zjistila skutečné počty cestujících. To však Arriva odmítla.

Maciej Królak, tiskový mluvčí Arriva PCC, oponuje: "Za současných podmínek prostě není možné, aby bylo vzájemné zúčtování přesné. Je potřeba zavést společný celonárodní zúčtovací systém založený na speciálních počítačových programech, tak jak je úspěšně využívají v západní Evropě." Nicméně, ze strany PKP není k zavedení tohoto systému vůle.

Nejvíce poškozeni zůstávají cestující

Ilustrační obrázek - EN57Úřad maršálka vojvodství nemá v úmyslu do sporu zasahovat. Podle Tomasze Moraczewského, ředitele odboru infrastruktury není možné, aby úřad maršálka společnosti ke vzájemnému uznávání jízdenek nutil. Nejvíce poškozeni tak bohužel zůstanou samotní cestující. Síťové jízdenky PKP PR totiž v porovnání s běžným jízdným umožňují výrazně levnější cestování po celé zemi (obzvlášť bilet turistyczny je dobře znám i v ČR).

I u nás bývá argument neuznávání jízdních dokladů ČD a narušení celosíťového efektu často zmiňován jako klíčový argument v diskuzích o působení soukromých dopravců - především v dálkové dopravě. Naposledy tak velkou polemiku vyvolalo oznámení společnosti Veolia Transport o nabídce na zajištní dopravy na třech linkách v severovýchodních Čechách.

zdroj: Gazeta Wyborcza Bydgoszcz, Spolek přátel železnic


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 4.9.2008 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Tarify

Další z regionu Polsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel thingie  mail  
04.09.2008 (21:36)  
A tohle celé asi vede k vtipné otázce, jakýže je vlastně podíl jízdného na financování celé té srandy a kolik se v jeho vybírání utopí. Něco je špatně.
04.09.2008 (21:32)  
Spíše mne překvapilo, že když Arriva vyhrála výběrovku na provoz na neelektrifikovaných tratích V Kujavsko - Pomořanském vojvodství, tak že se vůbec s PKP PR na uznávání dohodla. Protože když vezmu v úvahu to, že si neuznávají navzájem jízdenky PKP PR, PKP IC, PKP SKM a PKP WKD které jsou dohromady v jedné grupě PKP, tak byl zázrak, že si jízdenky navzájem uznaávali. No ale dopadlo to asi jak to dopadnout muselo.
registrovaný uživatel JK ml. 
04.09.2008 (21:28)  
Best: Nejen Iredo je zmítáno tímto chaosem. ODIS se svým zónovým "systémem" je totéž. TQM (ex čsad Opava) neuznává jízdenky Connex (ex čsad Ostrava) a jak kdo z řidičů Connexu uznává/neuznává jízdenky MHD Ostrava.U TQM uznávání jízdenek MHD Ostrava neexistuje. Při jízdě pomocí TQM na jakýkoliv předplatní doklad obdržíte jízdenku na které je trasa ze zastávky x.... do zastávky y a potom parádní nápis "ZDARMA" u Connexu obdržíte nic. Takže suma sumárum byté jsou ponejvíce obce mezi těmito městy.(nebo pokud chcete pomocí TQM jet z Ostravy někam a přijedete kupříkladu na Svinov tramvají). já vím že to jsou korunové položky které se musí platit navíc, ale když integrace tak pro všechny...(nebo jak kdy a jak pro koho?)
registrovaný uživatel Roger 
04.09.2008 (20:38)  
Joska: Pokud si dobře vzpomínám, podobný systém funguje v Německu u DB -- při příchodu do výchozí stanice si "odpíchnete" nástup a při ukončení cesty se zase odhlásíte. Vyúčtování vám pak přijde nějak souhrnně.
Tenhle systém se mi z hlediska pohodlnosti uživatele líbí, je to trochu jako moje oblíbená KMB, jen bez otravování s vypisováním a kontrolami (které jistě průvodčí tak zbožňují). Má to bohužel i nepříjemné zápory, např. v evidentním šmírování, které si jistě příslušné orgány (o samotných DB nemluvě) nenechají ujít.
registrovaný uživatel Best  mail  
04.09.2008 (20:37)  
napr. IREDO pan řidič Karel Smrček by vám nabízel pár facek za přestupní jízdenku nebo jízdenku koupenou na dráze. Takto funguje integrovaná doparava v Hradeckém kraji a OREDO to nezajímá, prej můj problém.
04.09.2008 (20:19)  
Samozřejmě by zůstal zachován i prodej klasických jízdemek, DP Pardubice také nadále ty papírové prodává. Pokud bude karta výhodnější, bude jí používat velká část cestujících a např. ČD můžou ušetřit na pracovní síle a DP na jízdenkových automatech.
Ještě bych to rozšířil o možnost nepředplacené jízdenky - po skončení kalendářního měsíce by mi domů přišel účet za to, co jsem projel (jako za telefon).
registrovaný uživatel M 
04.09.2008 (19:37)  
Ani tohle by nebylo dokonale, protoze mas tady cizince, mas tady lidi, co jezdi tak malo, ze nejakou kartu nechteji. Nerikam, ze je to spatne, jen, ze to neni dokonale
04.09.2008 (19:27)  
Mě se líbí systém zavedený v MHD Pardubice: cestující při nástupu přiloží čipovou kartu ke snímači, při výstupu udělá totéž. Systém odečte odpovídající částku z elektronické peněženky. Kdyby tímto systémem vybavili svá vozidla všichni dopravci (vlak, bus, MHD), dalo by se po celé republice cestovat s jedinou kartou. Cestující by měl jednodušší odbavení, nemusel by se starat, kdy, kde a jakou jízdenku koupit. Dopravci by měli méně práce s vydáváním jízdenek a méně manipulace s hotovostí, navíc by získali přesnější údaje o obsazenosti. Výhodou by bylo i to, že by takový systém nevyžadoval jednotné "státní jízdné", každý dopravce by mohl o svých tarifech rozhodovat sám.
04.09.2008 (19:07)  
Správně :
Vyučtování mezi dopravci bude vždy problém,

protože základem uvažování téměř každého česko & slovenského (a zjevně i polského) dopravce [tedy jeho manažerů] je, že při vzájemném uznávání jízdenek parazitují jiní dopravci na jeho tržbách.
Tohle uvažování existuje již od dob reálného socialismu, kdy stála jízdenka u všech městských dopravních podniků stejně. Od roku 1953 0,60 Kčs, pak 1 Kčs.
Ideologicky bylo všechno všech, tedy nebyl problém, aby se v době tzv. samoobslužného provozu jízdenka zakoupená v předprodeji v městě A použila v městě B. Cestující, který by si štípl pražskou korunovou jízdenku v Ostravě nebo Košicích by socialismu žádnou škodu nezpůsobil. Podobně by nebyl socialismus v ekonomických základech ohrožen, kdyby se bratislavská jízdenka použila v Praze. Jenže téměř všichni dopravci tohle odmítali s tvrzením, že by na tom prodělávali. Jedinou výjimku tvořili dopravní podniky v Pardubicích a Hradci Králové, kde existovalo vzájemné uznávání jízdenek pro jednotlivou jízdu (nakolik to bylo s předplatními jízdenkami nevím). Ani jeden z dopravců kupodivu nezkrachoval...
Pravda, Brno bylo se svými nudličkami výjimkou ...

Přitom ve Velké zemi, která "nám" byla ve všem vzorem, v rámci svazové republiky, tedy například na Ukrajině jízdenka MHD pro jednotlivou jízdu zakoupená v jednom městě - např. Kyjevě – platila v MHD v jiném městě, např. Charkov. Takže cestující se po příjezdu do jiného města nemusel shánět nejdříve po jízdence na MHD, použil tu, kterou měl. Když vyjezdil zásobu, tak si koupil nové a po návratu je zase mohl projezdit doma. Jak jednoduché ...

Před časem jsem dostal svodku diskusních příspěvků z nějakého potlachu týkajícího se veřejné dopravy.
Z celé té tlachanice měl smysl jedině příspěvek pana Petra Šimrala, který hovořil o nutnosti existence "státního jízdného", které by akceptovali všichni dopravci, takže by pak bylo celkem jedno, kdo na dané trati jezdí. Zejména z hlediska nějakých síťových jízdenek, protože základním cílem dopravce by nebyly tržby, ale kvalita služeb a spokojenost zákazníků.
V podstatě něco podobného představuje SWISS TRAVEL SYSTEM, v němž jezdí většina železničních dopravců podle jednoho tarifu. Pokud se u dopravce používá odlišné jízdné (vesměs horské "turistické" trasy, lanovky), tak se buď bez nějakých doplatků uznává síťová jízdenka GENERALABO, případně (společenství Jungfraubahnen) platí GA jako průkaz na 50 % slevu. Jinak všichni dopravci (včetně lanovek, busů a lodí mnohde i MHD) akceptují průkaz HalbtaxAbo na slevu, v MHD cca 33 %.

Blbostmi tarifního typu "kdo na kom parazituje" se tam proto nikdo nezabývá. Garantem síťových jízdenek GA a průkazů Halbtax a jízdenek "Gleis 7" jsou SBB, zpracovatelské centrum je v Brigu.
SWISS Travel System představuje celostátní "tarifní svaz", který zahrnuje řadu kantonálních nebo mezistátních (oblast Basel zahrnuje vymezené území francouzské, německé, švýcarské, oblast Bodamského jezera vymezenou oblast Německa, Rakouska, Lichtenštejnska, Švýcarska) integrovaných dopravních a tarifních subsystémů.
Jízdenku i pro cestu uskutečněnou výlučně autobusy zakoupenou u železniční pokladny nebo v jízdenkovém automatu na zastávce můžete zakoupit pro celou projetou trasu, i když jedete různými dopravci.
Pro řidiče - pokud tam není "samokontrolní systém" - máte jízdenku z A do B a nezajímá ho, kde si cestující jízdenku koupil.

Jestliže na části českého státu mohou být drážní i autobusoví dopravci součástí mezistátního tarifního svazu EGRONET, pak neexistuje jediný smysluplný důvod k tomu, aby existoval tarifní svaz zahrnující území celého státu, řekněmě ČESKONET, naplňující představu pana Šimrala o "státním jízdném".
registrovaný uživatel D_N 
04.09.2008 (17:52)  
No hlavně že mi tam ten bilet turystyczny neuznali už v březnu. Stížnost na PCC Arriva zůstala bez odezvy...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko