..: 50 let od železničního neštěstí ve Stéblové :..

Stéblová — Už jen pomníček uprostřed vegetace, udržovaný lidmi z okolí, připomíná nejhorší železniční neštěstí v československých dějinách. Z dodnes nevyjasněných příčin se tam za sychravého podvečera krátce před 17:45 dne 14. listopadu 1960 čelně střetly dva osobní vlaky, přičemž zahynulo 118 lidí. Takové číslo je a snad i zůstane v celé historii našich železnic nepřekonaným. V době dlouhých souprav měly spoustu vozů i oba inkriminované vlaky. Osobní vlak 608 z Liberce do Pardubic, tažený "krokodýlem" 354.7128, si vezl dvanáct vagónů, mezi dvěma "hurvínky" M 131.1272 a 1327 se pak vezly čtyři lehké přípojné vozy. Oba vlaky byly, jak už to tehdy bývalo, plné.

Toho podvečera se na polabské roviny snesla mlha. Oba vlaky se měly, jako obvykle, křižovat ve Stéblové, ale věci se odehrály jinak. Protijedoucí motorový vlak 653 měl několikaminutové zpoždění. Strojvedoucí vlaku 608 však nepočkal na opožděné křižování a z nejasných příčin se předčasně rozjel (prý se domníval, že křižování proběhne až v Rosicích nad Labem), nezareagoval na návěst Stůj, nezastavil ho ani hluk rozříznuté výměny a vjel do obsazeného traťového úseku vstříc osudu. Pozdější vyšetřování odhalilo, že návěstidla zakazujícího odjezd ani dalších varovných indicií si nevšimli ani další členové vlakového personálu. Někteří cestující potvrdili výpověď staršího průvodčího, který v mlze prý zřetelně viděl zelené světlo, které dávalo nejdřív návěst "Pohotovost k odjezdu" a poté "Odjezd" a tu také předal ústně i bílou svítilnou přes mladšího průvodčího až ke strojvedoucímu. Později u soudu si však nebyli jistí. Výpravčí to být nemohl - při vyšetřování nezvratně prokázal, že v inkriminovanou dobu se zdržoval v dopravní kanceláři. Protože událost vyšetřovala i StB, pracovalo se dokonce s teorií sabotáže. Nakonec se vyšetřovatelé přiklonili k verzi, že ono záhadné světlo bylo v rukách mladšího průvodčího, jehož služební svítilna měla nesprávně nataženou zelenou clonku. Tuto verzi prosazoval hlavně starší průvodčí, prý ve zjevné snaze svalit ze sebe vinu. Toto tvrzení se ale nepodařilo prokázat a skutečná příčina osudového odjezdu zůstává i po 50 letech obestřena tajemstvím. K objasnění nepomohly ani rozhovory se strojvedoucím parního vlaku po několika desítkách let - ještě v roce 2001 byl naživu a poskytl České televizi rozhovor.

Výpravčí zahlédl rozjíždějící se soupravu a pokusil se ji zastavit návěstí "Stůj, zastavte všemi prostředky", dávanou bílým světlem a píšťalou. Ta však opět, zčásti díky zanedbání povinností personálem vlaku, nebyla respektována. Vlakvedoucí běžícího výpravčího zahlédl, ale pokládal jej za opožděného cestujícího. Když vlak pohltila mlhavá tma, volal výpravčí ihned na sousední závorářské stanoviště č. 10, ale strážník tratě venku sledoval projíždějící vlak a zvedl telefon až po jeho odjezdu. Výhybkář ze Stéblové se pokusil dohnat soupravu na kole, taktéž marně. Do železniční tragédie zbývaly už jen desítky vteřin. Bezdrátová komunikace tehdy na lokomotivách samozřejmě chyběla, beztak nevalné viditelnosti od tehdejších slabých světlometů nepomohly ani povětrnostní podmínky - mlha a tma omezovaly viditelnost na 50 metrů. Vlaky nedostaly šanci - ačkoliv se jednalo o zcela rovný a přehledný úsek, obě čela se v 17:42 (některé zdroje uvádějí 17:44) srazila na km 8,055, přímo na železničním přejezdu, téměř plnou rychlostí - parní vlak jel asi 55 km/h, motorový o pět kilometrů v hodině více. Strojvedoucí se sice pokusili zpomalit, ale příliš pozdě; zejména tomu z motorového vlaku se to zjevně vůbec nepodařilo. První motorový vůz najel na kotel parní lokomotivy, první přívěsný vůz na její bok. Zbylé tři přívěsy byly setrvačností natlačeny na první motorový vůz a zcela rozdrceny. Ušetřen zůstal jen postrkový motorák M 131.1327 - odtrhl se od soupravy a zůstal stát na kolejích bez většího poškození. Přesto měli zabití nárazem ještě poměrně štěstí, jiní dopadli hůře. Posádka z parní lokomotivy, která nehodu přežila bez větší újmy, se totiž snažila zabránit dodatečnému výbuchu kotle a vysypala z něj žhavé uhlí. To však zapálilo rozlitou naftu ze zničeného motorového vozu a téměř celá dřevěná souprava během chvilky vzplála a upálila další desítky obětí.

Nejvíce mrtvých bylo samozřejmě v motorovém vlaku, ale štěstí neměli ani cestující ve třetím vagónu klasické soupravy. Ten byl totiž řazen mezi nákladním a služebním vozem, které jeho měkkou dřevěnou kostru rozdrtily i s lidmi uvnitř. Pasažéři ze zbytku klasické soupravy dopadli mnohem lépe a pomáhali obětem bez ohledu na vlastní zranění, zpočátku pomáhal i strojvedoucí parního vlaku, pak na něj ovšem dolehla vina a psychicky se zhroutil. Relativně brzy dorazili zdravotníci, o něco později i hasiči a vojáci. Ti na místě zůstávali nejdéle a likvidovali následky nehody. O tom, co při uklízení trosek a vyprošťování obětí zažívali, nejlépe svědčí fakt, že měli od svých nadřízených doporučeno udržovat se v mírné opilosti… Tři mrtvé se nepodařilo identifikovat, jiné tři dokonce ani nalézt. Konečná bilance je mrazivá - 110 mrtvých na místě, dalších 8 lidí zemřelo na následky zranění v nemocnici. K tomu 106 těžce zraněných (některé zdoje uvádějí 110). Škoda na vlacích byla vyčíslena na 477 000 Kčs. Tehdejší média tragédii takového rozsahu už nemohla ututlat, přesto se omezila jen na několik velmi stručných zpráv. Pochopitelně, že se mezi nimi neobjevila svědecky doložená skutečnost, že se na místě nehody vyskytlo svědecky doložené okrádání mrtvých. Za hlavní viníky byl označen personál vlaku, kromě strojvedoucího i vlakvedoucí a starší průvodčí, menší tresty udělil soud pomocníkovi strojvedoucího a mladšímu průvodčímu. Bezpečně byla prokázána nevina výpravčího, osvobozen byl i manipulant z vlaku 608.

Na místě nehody vztyčili železničáři při znovuzprovoznění tratě paměřní kříž, ten však nechaly úřady v roce 1967 odsunout o 80 metrů dále a obehnat mřížkami. Teprve v roce 2000 obecní úřad ve Stéblové při příležitosti 40. výročí nahradil zbědovaný kříž pamětní žulovou desku a upravil její okolí. K ní se scházejí pietní návštěvníci dodnes. Fotografie z nehody i dokumentaci najdete na jiných webech.

Zdroj: Wikipedia


NIcKON Poslat mail autorovi | 14.11.2010 (17:42)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Nehody a mimořádnosti

More from ČR Královéhradecký ČR Pardubický


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
Registered user JK ml. 
17.11.2010 (20:34)  
DŠ: děkuju za vysvětlení.
17.11.2010 (0:27)  
Zpráva o nehodě je napsána fundovaně,to se musí uznat.Ale jednu věc si dovedu představit.Je listopad,tma a hustá mlha,viditelnost cca 50 metrů.V takových podmínkách může dojít i ke zkreslení barev.Vlak 608 nikdo nemusel"chytat" s červeným světlem,pokud šlo o pravidelné křižování vlaků.Strojvedoucí věděl,kde má zastavit,i kdyby jeho souprava měla 20 vozů.Je to stejné jako dnes(jen dnes jsou ty vlaky podstatně kratší,pravda).Ta červená kolečka ,čtverečky apod. v sešitovém jízdním řádu,,jak o tom píše kolega JK ml.mají význam,pokud je vjezd vlaku PRAVIDELNĚ na obsazenou kolej,což je úplně jiný případ.Jenže pak někdo spatřil z mlhy záhadné zelené světlo,které ovšem vůbec nemuselo být zelené...jen se někdo domníval,že bylo zelené.Proto jsem napsal komentář v tom smyslu,jak je nebezpečné u tak zodpovědné práce podlehnout rutině a zapomenout myslet.Takových situací bezesporu mohlo v minulých (i současných dobách)nastat nespočet.Ale pokud by třeba fíra s topičem koukali po odjezdovém návěstidle(a vlakvedoucí rovněž,měl to tenkrát za povinnost),třeba by si všimli,že něco není v pořádku (vlak měl 12 rybáků/céíček,hmotnost 236 tun), z toho je možno usoudit že na odjezdovém zhlaví ještě nemusela být rychlost tak vysoká).Ale jak říkám,nechci zde rozdávat rozumy,přece jen ty pracovní podmínky byly tenkrát trochu odlišné od těch dnešních(i když princip zůstává)a kromě toho...člověk stejně neví co ho kdy potká...
16.11.2010 (19:47)  
JK ml.: Minulý GVD se ve Stéblové křižovaly vlaky os. dopravy tak, že zastavující byl na koleji nejblíže DK a po vzdálenější koleji projížděl jiný vlak. Letos se ve Stéblové vlaky os. dopravy nekřižují (kromě ranní špičky), příští rok bude model stejný jako v roce minulém (1 stojí, druhý projíždí).
Registered user JK ml. 
16.11.2010 (19:33)  
Omlouvám se za neodborný dotaz ale...Proč někdy stojí na nástupišti posunovač s červeným praporkem, který fírovi určuje kde má s vlakem zastavit a někdy nestojí a vlaky se přesto křižují....a s čím to souvisí? (chápu že když je na nástupišti podchod je jedno kde souprava zastaví:-)A jak to bylo tenkrát a jak je to dneska při křižování ve stéblové? Napadá mě jedině že to souvisí s červenými kolečky, čtverečky, trojúhelníčky v sjř, které jsem jako mladší tatíkovi v horách této literatury vybarvoval a podtrhával poznámky. Narážím na to jestli někdo takový s červeným světlem neměl ve stéblové určovat páře, kde má zastavit...pak by bylo tuplem nepochopitelné, že odjeli, aniž z protisměru něco přijelo.
Ale i tak vjet do stanice do odbočky (víceméně mimořádně navíc) zastavit a vyjet z ní aniž by cokoliv z protisměru přijelo a nepřišel ani výpravčí s rozkazem nebo s nějakou informací a nepídit se po vysvětlení....No nevím, doufám že se do dneška mnohé změnilo....
Editor or ŽelPage Administrator NIcKON  mail  
16.11.2010 (16:54)  
MZ: Na stejnou stránku je odkaz na konci článku, jestli jste si nevšiml. Mám ten text, stejně jako několik jiných, prostudovaný pečlivě, patří k nejpodrobnějším rozborům této tragédie. A přesto, ačkoliv se v jiných důležitých údajích (např. počtu obětí, přesném sledu událostí či některých okolnostech) různé zdroje liší, všechny uvádějí jako prvopočáteční příčinu záhadné zelené světlo v mlze, jehož původ jsem nikde uspokojivě vysvětlený nenašel. Zřejmě proto, že jej nikdy nikdo nevysvětlil a už ani nevysvětlí. Závěr vyšetřovatelů je neúplný a zavání z něj snaha co nejdříve událost uzavřít. Výpravčí to nebyl určitě, sice se naznačuje, že možná mladší průvodčí, ale jeho vyjádření dostupné není. Navíc mohl lhát, prokázat mu to nelze. I kdyby to ovšem byl on, proč by to dělal? A jakto, že si starší průvodčí spletl směr, ze kterého světlo vycházelo? Z jeho následného jednání více než co jiného vysvítá snaha za každou cenu ze sebe svalit vinu na kohokoliv. Samozřejmě, že hrubé zanedbání povinností ze strany posádky vlaku vše uvedlo do tragického konce, ale prapůvodní spouštěč, bez něhož by se to neodehrálo, byl jen jeden. Někdo zřejmě opravdu zasvítil zelenou baterkou směrem k vlaku, kdo a proč, tím by měly závěry vyšetřování začínat. Proto na své formulaci trvám.
Registered user rk_kn.  mail  
16.11.2010 (11:47)  
Podobná nehoda sa stala na trati 140 ŽSR, v časoch, kedy ešte nebola elektrifikovaná. Rušňocodič na vlakovom Sergeji pre a odišiel zo stanice, oproti inému Pn vlaku. vzal záblesk zeleného svetla nočnej výpravky, alebo baterky. Pripomínam, že sa jeenalo o vojenský prevoz Sov. armády , ktorí sa vracali z Lešti z cvičenia, do voj. pevnosti . do posádky do Komárna. Nariadené bolo , na papieri, že rušňovodič musí výpravcu vidieť, aj v noci, čo spôsobilo veľké zdržania najmä pre vlaky nákl. , bez vl. čaty, najmä pre dlhé stanice a dlhé vlaky. po pár rokoch bolo toto opatrenia zrušené, najmä, keď sa vybudovali odch. svetelné návestidlá, ktoré na trati vo veľkej miere chýbali. Ovšem gen. stop tuším na trati doteraz nie je. Jedine vysielačky býv. Tesla, a teraz novšie Motoroly.
Registered user JK ml. 
15.11.2010 (22:50)  
stéblová se opakovat ve svém principu na stejném místě opakovat nebude, Spálov také ne, Vojkovice nad ohří - stráž také ne, Vřesina - Poruba koupaliště také ne, Moravany také ne, Moravičany - Mohlenice a čerčany.....moc rád bych napsal také ne.....Tátovi historky o hradle Tužinka jsou úsměvné, ale...Za vlahé letní noci se zastavilo u boudy před klackem nejlépe s Lv (znalci prominou pokud to na tužince takhle z prostorových důvodů nešlo pak lze dosadit Bedrč, Mezno apod:-), návěstidlo samozřejmě na stůj a fíra pozoroval co se děje uvnitř...Vida oknem nebohého signalistu v tipycky zhorucené poloze znaveného střelce ležícího spícího za stolkem, pak fíra příslušník skupiny A vymetl v píšťalách všechny pavučiny a dělalo mu obrovské potěšení sledovat, jak se postava signalistova řítí ze židle....Ale údajně se našli i borci, příslušníci skupiny B, kteří nelenili a předpisově zajistili lokomotivu proti ujetí po spádu a šli si sprostě uvařit do boudy kafe .... Otázka je, co kdyby usnul ten fíra a ne signalista že.....Pan Drahoš má pravdu, Stéblová se může opakovat, sice někde jinde ale je to už 40 let, statistika je svinstvo a lidi jsou lidi.....
15.11.2010 (22:15)  
Miroslav Zikmund:
Dá se ta závěrečná zpráva z Ješetic někde sehnat? (na stránkách DI není).
15.11.2010 (19:20)  
Já bych nesouhlasil s tou formulací "Z dodnes nevyjasněných příčin "

Velmi podrobně se tomu věnuje článek na

http://loko.goo.cz/menu-nehody.htm

rozcestník NEHODY

se samostatným odkazem ...

Závěr materiálu je poměrně jednoznačný :
Jako u mnoha podobných neštěstí byl tedy na vině lidský faktor a nešťastná shoda několika hrubých pochybení zúčastněných zaměstnanců ČSD – strojvedoucího, pomocníka, vlakvedoucího i obou průvodčích vlaku 608, kteří by při řádném plnění svých povinností mohli (a měli) nehodě zabránit.

Není bez zajímavosti, že závěrečná zpráva týkající se nehodové události ze dne 16.8.2010 - protisměrná jízda vlaků IC 101 a R 636 (odjezd vlaku ze žst. Ješetice bez výpravy) mezi stanicemi Ješetice - Heřmaničky vyznívá velice podobně ...

Na rozdíl od "Stéblové 1960" bylo možné oba vlaky zastavit pomocí generálního stopu obslouženého výpravčím žst. Ješetice a následně i výpravčím žst. Heřmaničky a předejít tak opakování tragické události ...
Registered user hasitobur  mail  
15.11.2010 (13:47)  
Drahos Svestka > To je pravda. Naštěstí je ta technika spolehlivější než člověk a párkrát už dokázala zabránit nehodě po chybě člověka. Ale člověk jí nemůže věřit úplně.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2014 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko