..: 50 let od železničního neštěstí ve Stéblové :..

Stéblová — Už jen pomníček uprostřed vegetace, udržovaný lidmi z okolí, připomíná nejhorší železniční neštěstí v československých dějinách. Z dodnes nevyjasněných příčin se tam za sychravého podvečera krátce před 17:45 dne 14. listopadu 1960 čelně střetly dva osobní vlaky, přičemž zahynulo 118 lidí. Takové číslo je a snad i zůstane v celé historii našich železnic nepřekonaným. V době dlouhých souprav měly spoustu vozů i oba inkriminované vlaky. Osobní vlak 608 z Liberce do Pardubic, tažený "krokodýlem" 354.7128, si vezl dvanáct vagónů, mezi dvěma "hurvínky" M 131.1272 a 1327 se pak vezly čtyři lehké přípojné vozy. Oba vlaky byly, jak už to tehdy bývalo, plné.

Toho podvečera se na polabské roviny snesla mlha. Oba vlaky se měly, jako obvykle, křižovat ve Stéblové, ale věci se odehrály jinak. Protijedoucí motorový vlak 653 měl několikaminutové zpoždění. Strojvedoucí vlaku 608 však nepočkal na opožděné křižování a z nejasných příčin se předčasně rozjel (prý se domníval, že křižování proběhne až v Rosicích nad Labem), nezareagoval na návěst Stůj, nezastavil ho ani hluk rozříznuté výměny a vjel do obsazeného traťového úseku vstříc osudu. Pozdější vyšetřování odhalilo, že návěstidla zakazujícího odjezd ani dalších varovných indicií si nevšimli ani další členové vlakového personálu. Někteří cestující potvrdili výpověď staršího průvodčího, který v mlze prý zřetelně viděl zelené světlo, které dávalo nejdřív návěst "Pohotovost k odjezdu" a poté "Odjezd" a tu také předal ústně i bílou svítilnou přes mladšího průvodčího až ke strojvedoucímu. Později u soudu si však nebyli jistí. Výpravčí to být nemohl - při vyšetřování nezvratně prokázal, že v inkriminovanou dobu se zdržoval v dopravní kanceláři. Protože událost vyšetřovala i StB, pracovalo se dokonce s teorií sabotáže. Nakonec se vyšetřovatelé přiklonili k verzi, že ono záhadné světlo bylo v rukách mladšího průvodčího, jehož služební svítilna měla nesprávně nataženou zelenou clonku. Tuto verzi prosazoval hlavně starší průvodčí, prý ve zjevné snaze svalit ze sebe vinu. Toto tvrzení se ale nepodařilo prokázat a skutečná příčina osudového odjezdu zůstává i po 50 letech obestřena tajemstvím. K objasnění nepomohly ani rozhovory se strojvedoucím parního vlaku po několika desítkách let - ještě v roce 2001 byl naživu a poskytl České televizi rozhovor.

Výpravčí zahlédl rozjíždějící se soupravu a pokusil se ji zastavit návěstí "Stůj, zastavte všemi prostředky", dávanou bílým světlem a píšťalou. Ta však opět, zčásti díky zanedbání povinností personálem vlaku, nebyla respektována. Vlakvedoucí běžícího výpravčího zahlédl, ale pokládal jej za opožděného cestujícího. Když vlak pohltila mlhavá tma, volal výpravčí ihned na sousední závorářské stanoviště č. 10, ale strážník tratě venku sledoval projíždějící vlak a zvedl telefon až po jeho odjezdu. Výhybkář ze Stéblové se pokusil dohnat soupravu na kole, taktéž marně. Do železniční tragédie zbývaly už jen desítky vteřin. Bezdrátová komunikace tehdy na lokomotivách samozřejmě chyběla, beztak nevalné viditelnosti od tehdejších slabých světlometů nepomohly ani povětrnostní podmínky - mlha a tma omezovaly viditelnost na 50 metrů. Vlaky nedostaly šanci - ačkoliv se jednalo o zcela rovný a přehledný úsek, obě čela se v 17:42 (některé zdroje uvádějí 17:44) srazila na km 8,055, přímo na železničním přejezdu, téměř plnou rychlostí - parní vlak jel asi 55 km/h, motorový o pět kilometrů v hodině více. Strojvedoucí se sice pokusili zpomalit, ale příliš pozdě; zejména tomu z motorového vlaku se to zjevně vůbec nepodařilo. První motorový vůz najel na kotel parní lokomotivy, první přívěsný vůz na její bok. Zbylé tři přívěsy byly setrvačností natlačeny na první motorový vůz a zcela rozdrceny. Ušetřen zůstal jen postrkový motorák M 131.1327 - odtrhl se od soupravy a zůstal stát na kolejích bez většího poškození. Přesto měli zabití nárazem ještě poměrně štěstí, jiní dopadli hůře. Posádka z parní lokomotivy, která nehodu přežila bez větší újmy, se totiž snažila zabránit dodatečnému výbuchu kotle a vysypala z něj žhavé uhlí. To však zapálilo rozlitou naftu ze zničeného motorového vozu a téměř celá dřevěná souprava během chvilky vzplála a upálila další desítky obětí.

Nejvíce mrtvých bylo samozřejmě v motorovém vlaku, ale štěstí neměli ani cestující ve třetím vagónu klasické soupravy. Ten byl totiž řazen mezi nákladním a služebním vozem, které jeho měkkou dřevěnou kostru rozdrtily i s lidmi uvnitř. Pasažéři ze zbytku klasické soupravy dopadli mnohem lépe a pomáhali obětem bez ohledu na vlastní zranění, zpočátku pomáhal i strojvedoucí parního vlaku, pak na něj ovšem dolehla vina a psychicky se zhroutil. Relativně brzy dorazili zdravotníci, o něco později i hasiči a vojáci. Ti na místě zůstávali nejdéle a likvidovali následky nehody. O tom, co při uklízení trosek a vyprošťování obětí zažívali, nejlépe svědčí fakt, že měli od svých nadřízených doporučeno udržovat se v mírné opilosti… Tři mrtvé se nepodařilo identifikovat, jiné tři dokonce ani nalézt. Konečná bilance je mrazivá - 110 mrtvých na místě, dalších 8 lidí zemřelo na následky zranění v nemocnici. K tomu 106 těžce zraněných (některé zdoje uvádějí 110). Škoda na vlacích byla vyčíslena na 477 000 Kčs. Tehdejší média tragédii takového rozsahu už nemohla ututlat, přesto se omezila jen na několik velmi stručných zpráv. Pochopitelně, že se mezi nimi neobjevila svědecky doložená skutečnost, že se na místě nehody vyskytlo svědecky doložené okrádání mrtvých. Za hlavní viníky byl označen personál vlaku, kromě strojvedoucího i vlakvedoucí a starší průvodčí, menší tresty udělil soud pomocníkovi strojvedoucího a mladšímu průvodčímu. Bezpečně byla prokázána nevina výpravčího, osvobozen byl i manipulant z vlaku 608.

Na místě nehody vztyčili železničáři při znovuzprovoznění tratě paměřní kříž, ten však nechaly úřady v roce 1967 odsunout o 80 metrů dále a obehnat mřížkami. Teprve v roce 2000 obecní úřad ve Stéblové při příležitosti 40. výročí nahradil zbědovaný kříž pamětní žulovou desku a upravil její okolí. K ní se scházejí pietní návštěvníci dodnes. Fotografie z nehody i dokumentaci najdete na jiných webech.

Zdroj: Wikipedia


NIcKON Poslat mail autorovi | 14.11.2010 (17:42)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Královéhradecký ČR Pardubický


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
15.11.2010 (13:47)  
Ještě jsem chtěl doplnit,že k velmi podobné nehodě (naštěstí ne s tak tragickými následky)došlo v listopadu 1977 poblíž žst.Hradčovice na trati Trenčianská Teplá-Brno.v časných ranních hodinách a husté mlze četa lokomotivy osobního vlaku do Brna (T 478.1053) považovala návěst "Popotáhnout" za rozkaz k odjezdu a téměř v plné traťové rychlosti došlo ke střetnutí s nákladním vlakem vedeným lokomotivou 556.0211.
15.11.2010 (13:04)  
Tak tak.V Moravanech jsme se spolehli na techniku natolik,že když selhala(a výpravčí dělal jen to co měl za povinnost),nebylo rovněž nikoho,kdo by neštěstí zabránil.
registrovaný uživatel hasitobur  mail  
15.11.2010 (12:36)  
karosa > Já jsem reagoval na tu rutinu v práci, kdy byla uvedena jako příklad ta nehoda v Moravanech, kde ale ta příčina byla všude jinde než v lidském selhání. Jinak ale s Drahošem souhlasím.
registrovaný uživatel karosa  mail  
15.11.2010 (12:14)  
hasitobur: Myslím, že Drahoš ve svém příspěvku neměl na mysli zavinění, ale tím slůvkem "jen"(v uvozovkách) chtěl zdůraznit, že i při těchto nehodách zahynuli lidé,(i když, v těchto případech zaplatpánbů), pouze po jednom.
registrovaný uživatel hasitobur  mail  
15.11.2010 (6:21)  
Drahos Svestka > U Moravan neudělal chybu člověk, ale selhala technika.
15.11.2010 (0:27)  
Bohužel,při této nehodě došlo k zásadnímu pochybení vlakového a strojního personálu vlaku 608...nikdo neviděl výpravčího dávat odjezd,přesto vlak odjel.Vše se odehrálo na základě domněnky rozkazu k odjezdu...navíc situace byla ztížena mimořádně nepříznivými podmínkami(tma,mlha)takže strojvedoucí vlaku 608 si nepovšimnul,že "řeže" výměnu ani nespatřil,že odjezdové návěstidlo je v poloze "Stůj."Údajně mimo obsluhy regulátoru se zabýval ještě manipulací s písečníkem,aby urychlil rozjezd vlaku.Těžko dnes po mnoha letech dělat chytráka...to tedy v žádném případě...ale s největší pravděpodobností... kdyby lok. četa dodržela povinnost vzájemně si hlásit návěsti,možná by vše dopadlo jinak.
Co dodat?Podobná nehoda se může kdykoli opakovat,pokud se z práce stane rutinní záležitost...nakonec nedávné tragické nehody u Moravan a Moravičan,byť šlo "jen" o strojvedoucího,jsou toho důkazem.
editor nebo admin ŽP JRtrain  mail  
14.11.2010 (23:46)  
registrovaný uživatel koyot 
14.11.2010 (22:57)  
Tak mě napadá jak by to si dopadlo dnes v opačném gardu, kdyby Os v čele s lokomotivou 163 projel motorákem do Liberce... Jezdím tam často, ale pomníčku si budu všímat až od teď.
registrovaný uživatel Filous  mail  
14.11.2010 (22:10)  
BigDye

Holt, sejde z očí (doby), sejde z mysli...

Nedokážu si představit že bych se v té situaci nachomýtnul. Pokud se to stalo tak, jak se píše, je to mimořádná shoda spousty okolností. Šílené
registrovaný uživatel BigDye 
14.11.2010 (20:23)  
A ještě doplněk. Ani po padesáti letech nemáme vlakový zabezpečovač.:-/
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko