Canfranc — Dne 1. 12. 2017 bylo v této pohraniční stanici (ležící na španělském území) podepsáno důležité memorandum o financování programu pro opětovné zprovoznění železničního spojení Pau – Canfranc – Zaragoza (306 km). Stalo se tak mezi zástupci francouzského regionu Nouvelle-Aquitaine a španělské provincie Aragon za účasti jednoho ze zástupců Evropské komise. Předpokládaná cena přípravné dokumentace je 14,7 mil EUR a 50 % nákladů bude uhrazeno z rozpočtu Evropské unie.
Již v roce 2010 byla kompletně revitalizována trať v úseku Pau – Oloron (34,8 km). Součástí byla výměna železničního svršku a dílčí sanace železničního spodku. Dále bylo sneseno přestárlé trakční vedení 1,5 kV ss. Uzavírka trvala 6 měsíců a v roce 2011 byl tento traťový úsek opětovně uveden do provozu. V současnosti je provoz zajišťován pouze v nezávislé trakci jednotkami X73500. V červnu 2016 následovalo otevření sekce Oloron – Bedous (25 km). Provoz na tomto úseku stejně jako na tom následujícím do Canfranc byl ukončen již v roce 1970. Úsek do Bedous, který před rekonstrukcí připomínal železniční trať místy pouze díky relativně zachovalým umělým stavbám, byl za 122 milionů eur kompletně opraven mezi zářím 2014 a červnem 2016. Rok po otevření tohoto úseku vzrostl počet cestujících z Pau o 29,4 %. Je to dáno tím, že železnice opět dostala příležitost přivést lidi až do srdce hor. Bedous je výchozím bodem pro mnoho turistických cest do nejvyšší části Pyrenejí, mimo jiné i transpyrenejské GR 10, a dále dobrým startovním bodem pro cyklisty. Dalším faktorem je výrobní závod Safran v Bidos, který spolupracuje s Airbusem. Aktuálně jsou denně provozovány 4 páry vlaků Pau – Oloron a další 4 páry až do stanice Bedous.
Úsek Bedous – Canfranc (33,2 km) jako stěžejní část chystaného projektu obsahuje rampy až 43 promile a dlouhý hraniční tunel Somport (7875 m) s kulminačním bodem v nadmořské výšce 1211 m. Na španělské straně je úsek Canfranc – Huesca (134,9 km) stále využíván jak osobní, tak nákladní železniční dopravou a je zde iberský rozchod 1668 mm. Nicméně jsou zde úseky, kde je rychlost limitována na 30 km/h kvůli špatnému stavu infrastruktury. Tento bude rekonstruován na standardní rozchod 1435 mm. Úsek Huesca – Zaragoza (78,1 km) již kolej s normálním rozchodem obsahuje od doby zprovoznění vlaků AVE.
Studie z roku 2015 odhaduje roční počty cestujících na 500 tisíc, z toho v přeshraničním úseku 100 tisíc. Zbývajících lokálních 400 tisích cestujících je distribuováno ze 2/3 na francouzské straně a z 1/3 na španělské. V nákladní dopravě je počítáno (po elektrifikaci trati střídavým systémem 25 kV 50 Hz) s 1,5 milionem tun přepraveného zboží. Ohledně počtu frekvencí studie počítá s 5 páry vlaků Pau – Oloron a dalšími 4 páry Pau – Zaragoza s cestovní dobou 4 hodiny a 45 minut. V nákladní dopravě pak se 6 páry vlaků a jízdní dobou šest a půl hodiny. Celkové náklady na výstavbu mezistátního spojení jsou odhadovány na 450 milionů eur, z čehož 40 % bude financováno prostřednictvím fondů EU. Již v prvním trimestru letošního roku je plánováno mýcení dřevin mezi Bedous a Les Forges-d’Abel (severní vstup do tunelu Somport) za účelem zajištění topografických a geotechnických průzkumů. První vlak by měl projet v roce 2024.
Zdroj: Rail Passion No. 244
1 2 | Zpráv na stránku: |
Evropská komise tento projekt začala nakonec tlačit, protože příjezdové cesty k oběma pobřežním železničním přechodům jsou zejména na francouzské straně kapacitně nedostačující. LGV Montpellier (Lattes) - Perpignan (Le Soler) je v nedohlednu a podle toho vypadá saturace staré trati. Takže i když tu máme kapacitní LGV Tunnel de Perthus, tak není kudy k němu ty (nákladní) vlaky ze severu v dostatečném množství propasovat.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.