Priština — Kosovo je jedním z nejmenších států Evropy nacházející se na Balkáně a zároveň i nejmladším, který vyhlásil svou jednostrannou nezávislost na Srbsku 17. února 2008. Do povědomí světa se země, bohužel, dostala kvůli krvavé nacionalistické válce plné nenávisti na obou válčících stranách. Přesto i zde po válce začala opět fungovat železniční doprava, která na tom v tomto roce není příliš dobře. Pokud jste pravidelnými čtenáři ŽelPage, jistě jste zahlédli cestopis Navštivte Kosovo, který popisoval aktuální situaci železniční dopravy v dubnu 2017. Od té doby však nastalo několik nepříliš radostných změn.
Dne 31. 7. 2017 společnost Trainkos oznámila téměř kompletní zastavení osobní dopravy ve své režii, které nastalo 3. 8. 2017. Utichnul provoz na trati Prishtinë – Pejë a Fushë Kosovë – Hani i Elezit. Společnost argumentuje nedostatečným financováním ze strany Ministerstva infrastruktury Republiky Kosovo. Dle slov firmy za šest let prodělala více než pět milionů eur a další financování provozu z vlastních zdrojů je již neúnosné. Jediným osobním vlakem v celém Kosovu pak zůstal jediný pár vlaků Prishtinë – Skopje, který je vládou dotován ve výši 500 000 eur ročně. Vlak v této podobě je však veden pouze papírově, v pohraniční stanici Hani i Elezit bylo nutno přestoupit do makedonské soupravy. Problémem bylo, že makedonská strana (МЖТ) vlak na svém území v létě nevypravovala, avšak dle informace od čtenáře dne 1. 10. mezistátní vlak opět jel. Dva páry vlaků Kraljevo – Kosovska Mitrovica sever pak v režii Železnice Srbije zůstávají v provozu beze změn.
Dne 5. 10. se však objevila pozitivní zpráva o obnovení provozu Prishtinë – Pejë. Prozatím bude vypraven jeden pár vlaků, na který budou nasazeny zakoupené ojeté vozy Silberlinge z Německa, které prošly opravou v Srbsku. Dopravce chce cestující do vlaků přilákat i nabídkou wifi připojení. Další zajímavostí je také nedávný příchod druhého kosovského železničního dopravce Railtrans, který s pomocí dvou lokomotiv Faur, zakoupených v Bulharsku, bude zajišťovat část přepravy niklové rudy z dolu u města Drenas.
Zdroje: TrainKos; Railjournal
Tady je fotka z přestupu:
https://photos.app.goo.gl/vqdtNNPP52dytql72
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.