Vážení cestující a přátelé železnic, milé čtenářky, milí čtenáři,
sotva jsme si začali zvykat na nový jízdní řád, máme nejen na českých i evropských železnicích nový rok a příležitost k bilancování a výhledům. A že to nebyl zrovna rok beze změn. Před několika dny jste mohli zhlédnout výběr fotografií, připomeňme si tedy v malém výběru, u čeho všeho jsme byli na poli osobní dopravy a co nás čeká letos.
Co se stalo vloni:
- SŽDC poprvé nevydala úřední knižní jízdní řád v tištěné podobě. České dráhy vzniklou situaci využily, práva k JŘ zakoupily a ve stejné (=své) prodejní síti začaly distribuovat nápadně podobnou, ale dodatečně upravenou verzi bez vlaků nevítané konkurence. Situace zůstala nezměněna i v roce 2017.
- České dráhy zrušily možnost vrácení jízdenky z e-shopu v den platnosti bez srážky na kredit. Dodnes v tomto trpí silnou konkurenční nevýhodou oproti ostatním dopravcům.
- Společnost Arriva vlaky začala jezdit na vlastní riziko mezi Prahou a Benešovem a do Trenčína.
- SŽDC převzala po dlouhých jednáních od ČD cca 1500 výpravních budov a asi 300 zaměstnanců.
- Ústecký kraj objednal u několika dopravců několik víkendových turistických linek po dobu celé turistické sezony. Z důvodu neshody se SŽDC se to však doposud nepodařilo na tzv. Kozí dráze Děčín – Telnice.
- České dráhy i podruhé v létě podpořily turistiku na Šumavě linkami návazných autobusů ČD Šumava.
- České dráhy rozjely pod značkou ČD Nostalgie nově zážitkový provoz na trati Tábor – Bechyně.
- RegioJet v září oslavil 5 let provozu vlaků v ČR.
- LEO Expres oznámil nákup čínských vlaků.
- SŽDC vypovědělo nájemní smlouvu Grandi Stazioni, to muselo předat zpět hlavní nádraží v Praze.
S čím vstupujeme do roku 2017:
- Ministerstvo dopravy prosadilo jednotně své označování dálkových linek vlaků.
- České dráhy znovu výrazně omezily skupinovou slevu, kterou je nově nutné nahlásit a uhradit předem.
- Ministerstvo dopravy objednalo na trase Praha – České Budějovice u ČD tzv. expresní vrstvu vlaků.
- RegioJet zavedl tři páry dodatečných spojů mezi Prahou a Brnem, z nich dva jezdí až do Bratislavy. Přidělení kapacity je stále předmětem sporů.
- Mezi Prahou a Olomoucí byl zaveden pásmový provoz vlaků linek Ex2 a R18, kdy jedna zastavuje v rychlíkových stanicích před a druhá za Českou Třebovou.
- Motoráčky Arriva vlaky vyjíždí nově do Trenčína nejen jednou za víkend, ale jezdí častěji do Benešova a nově i na víkend do Nové Pece.
- Mezi Plzní a Mostem na lince R16 vyjel na vlacích objednávaných Ministerstvem dopravce GW Train Regio. Jde o zadání „z ruky“, kterému předcházela zrušená soutěž.
- Arriva Morava předala osobní dopravu na Železnici Desná dopravci České dráhy, který zde na objednávku Olomouckého kraje zajišťuje přímé vlaky z Koutů až do krajské metropole.
- Noční vlaky německých drah DB skončily a s nimi po letech i vlaky CNL přes Děčín. České dráhy však obnovily noční spojení s Curychem přes České Budějovice a Linec.
- Švýcaři spustili provoz Gotthardského patního tunelu. Nesporný stavařský úspěch sice narazil na provozně-technologické obtíže, to však Švýcarům radost z nového tunelu vzít nemůže.
Co nás pravděpodobně čeká v roce 2017, případně později:
- Ministerstvo dopravy chystá objednávku tzv. expresní vrstvy vlaků i na trať Praha – Plzeň.
- Jihočeský kraj chystá předání provozu sítě šumavských lokálek dopravci GW Train Regio.
- Ministerstvo chystá s dopravci jednotný železniční tarif. Lze ale důvodně očekávat, že pro většinu cestujících bude jeho výše a možnosti slev zklamáním a půjde spíše o formální krok k možným soutěžím na dopravce než o reálnou alternativní nabídku k současným tarifním nabídkám jednotlivých dopravců.
- Vznikne nový Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře a vyřeší vše, co naše dopravce v oblasti kapacity dráhy trápí :-)
- Bude finišovat OPD2, budou se snad nakupovat nová vozidla, otevírat nové stavby.
- České dráhy slibují novou verzi úspěšné aplikace Můjvlak. Můžeme se těšit na řadu vylepšení, na některých jsme se mohli i společně podílet. Verze pro Windows Phone to ale nejspíš nebude.
Jsme rádi, že jsme těmito hektickými kroky mohli projít i s Vámi. Věříme, že ŽelPage stále má čím doplnit prostor. Že bylo, je a bude o čem psát, co fotit a o čem referovat. Dovolte mi, abych nyní poděkoval všem, kteří ŽelPage v roce 2016 tvořili, podpořili a navštívili. Budeme rádi, když u toho budete s námi i v roce 2017 a do naší dobrovolnické práce se třeba zapojíte i aktivně, máme stále plno námětů, co je třeba zlepšovat.
Přeji Vám nejen do roku 2017 hodně radostí, úspěchů a pevné zdraví a těším se na shledání, ať už ve vlaku, ve veřejné dopravě, na ŽelPage i jinde.
Zdeněk Michl, předseda Spolku ŽelPage


Mi smo certificirani, pouzdan, pouzdan, učinkovit, brz. primjenjuju se sada i ostati blagoslovljen. Vaš kredit je osiguran i vaša pobjeda je 100% zajamčeno. Vaše zadovoljstvo je naš prioritet i dinamičan. Kontaktirajte nas još danas.
(Paulistacharles@gmail.com). Hvala vam i Bog vas blagoslovio.
Dovolím si tu větu trochu poupravit:
Nepříjemné pro všechny čtyři spící cestující do Prahy, pozdní příjezd do Prahy.
Dělat z nočního spojení spěšný vlak je hloupost.
http://www.gwtr.cz/files/editor/files/S%C3%AD%C5%A5ov%C3%A9%20doklady%20%C4%8CD_01_01_2017.pdf
Nedospusim si "rejpnutí": aneb "od minulosti spejme zpátky". Stát je opravdu ten nehorsí vlastník práv. To není pochlebování dnesním soukromníkum a nevztahuje se na "sítová odvetví". Jen konkurence dokázala pozvednout i výkon tzv "národního" dopravce CD.. :-)
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
