Plzeň — Neděle 11. prosince bude dnem, kdy poprvé vyjede soukromý dopravce na státem objednávanou rychlíkovou linku. Jak již asi správně tušíte, jedná se o linku z Plzně do Mostu a dopravce GW Train Regio. Na 139 kilometrů dlouhou trasu se vydají čtyři páry vlaků vedené rekonstruovanými jednotkami řady 628 z Německa, doplněné o další pár vlaků v neděli večer. Jenže právě příklad nástupu soukromého dopravce na tuto trasu ukazuje, jak přesně nemá otevírání trhu ze strany státu vypadat. Jak můžete vidět v přehledném jízdním řádu, další dva páry rychlíků a osobní vlaky v objednávce kraje totiž budou dále provozovat České dráhy a oba dopravci si navzájem nebudou prodávat ani uznávat jízdní doklady. Problémem jsou i nadále trvající díry v taktu, kdy například z Plzně do Mostu chybí rychlík odjíždějící po osmé hodině ranní.
Spekulace o tom, že na lince R 25 nastane od nového grafikonu tak trochu tarifní zmatek, se objevovaly již od doby, kdy Ministerstvo dopravy potvrdilo plán zadat objednávku státních rychlíků soukromému dopravci. Nyní se tyto informace oficiálně potvrdily prakticky ze všech zúčastněných stran: „Dohoda s ČD o vzájemném uznávání jízdenek nebyla uzavřena z důvodu právních překážek stávající legislativy a prozatímní neexistence státního clearingového centra,“ uvedl člen představenstva GW Train Regio Pavel Faugner. Podobně se nechaly slyšet i České dráhy: „Je to důsledkem předčasné liberalizace bez ošetření kritických míst ze strany státu. V důsledku bude cestující poškozen, minimálně v oblasti odbavení, kde není státem zajištěna tarifní integrace, a přesto se již otevírá trh veřejné železniční dopravy,“ uvedla mluvčí státního dopravce Radka Pistoriusová. Ministerstvo dopravy pak na dotazy zaslané naší redakcí do doby vydání tohoto článku nereagovalo.
Částečně vylepšit situaci by nyní mohly alespoň jednotlivé kraje, a to integrací všech vlaků do svých integrovaných dopravních systémů. Ústecký kraj tak již učinil: tarif Dopravy Ústeckého kraje (DÚK) bude platit ve vlacích všech dopravců v úseku Blatno u Jesenice – Most. Plzeňský kraj pak zatím o podobném kroku uvažuje a na rovinu také říká, kde je v současné době v oblasti uznávání jízdenek mezi dopravci problém: „Plzeňský kraj má zájem na vzájemném uznávání jízdenek, s GWTR jsme o tomto problému jednali, ČD zatím s uznáváním nesouhlasí. S oběma dopravci budeme dále jednat o zařazení do Integrované dopravy Plzeňska (IDP). Vzhledem k tomu, že teprve 21. 11. byla sestavena nová krajská vláda, máme pro ni připraveny variantní návrhy, jak dále pokračovat,“ uvedla jednatelka plzeňského organizátora dopravy POVED Zdeňka Kmochová.
Cestujícím zejména na Plzeňsku tak nezbývá než doufat, že se jak dopravci, tak politici rychle dohodnou, a oni tak budou moci cestovat například na dlouhodobé traťové jízdenky tak, jak byli zvyklí doposud.
Zdroje: GW Train Regio, POVED, Mladá fronta Dnes
V čem se to od 90. let zhoršilo? Jezdí snad méně vlaků? Nasazují se horší vozidla? Ve vlacích a na nádražích se méně uklízí a budovy chátrají?
V.
Zato u ČD je to lacné kafe v papierovom kelímku za 40 Kč, to je luxus, že?
Jakékoliv oddelení PR napíse jen to, co chce, aby bylo slyseno. A jenom vlastník smí ulozit, aby formulace byla jiná.
Cesky: Jen MD muze CD ulozit, aby akceptovali i jízdenky GWTR. To potom rádo bude uznávat i jízdenky CD a stanoví i vnitrní zúctovací sazbu.
I ojetá jednotka BR 682 je lepsí, nez to, co dnes z domácí výroby muze nasadit na dané trase CD.
GW Train Regio (GWTR) a České dráhy (ČD) a dole Ve vlacích GW Train Regio neplatí jízdenky Českých drah a samozřejmě opačně.
Zřejmě tedy neplatí bežný tarif GWTR na regionálních tratích.
Jejich tarif je podle ujetých km (jenom není rozpásmovaný po 1 km jako nyní u ČD) a je totožný s jejich regionálním tarifem.
V Ústeckém kraji pokles cestujících nebude velký, na "přeshraničním" úseku to je naprosto nepoužitelný pro každodenní dojíždění a na straně Plzně bych tipoval, že se vylidní spíše GWTR (ČD jezdí s osobáky deset minut po rychlíku s nepříliš delší jízdní dobou). GWTR si rozhodně udrží studenty a pak náhodné cestující.
Ale už teď by mě stav jako cestujícího totálně odrazoval, uvažoval bych o IAD (a to nemám řidičák ani auto!)
Za co jsem si vysloužil tu hromadu mínusů u odkazu na ceník GWTR? Že by to byl ten základní kámen úrazu, proč není uznávání jízdenek?
Díky za opravení chyby v článku
Todle jsem uz jednou videl. V Energetice. Nezávislí soukromí výrobci energie elektriku prodávali, tehdejsí CEZ se holedbal, ze energii dodává. Tak vláda (tehdy vedená CSSD) podnítila koupi podílu u "nezávislých". To melo dvojí efekt:
- faktická likvidace nezávislých vyrobcu (vcetne REAS),
- skoro skokové zdrazení elektrické energie.
Vrcholem pak byla problematická investice CEZ na Balkáne.
A stejně i já nepovažuji vysoutěžení GWTR ani za dílčí úspěch. Za těchto okolností, hlavně i po tom, jak to celé probíhalo a bez jakýchkoliv sympatií k ČD, je to co vznikne neskutečný cirkus.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.