Plzeň — Neděle 11. prosince bude dnem, kdy poprvé vyjede soukromý dopravce na státem objednávanou rychlíkovou linku. Jak již asi správně tušíte, jedná se o linku z Plzně do Mostu a dopravce GW Train Regio. Na 139 kilometrů dlouhou trasu se vydají čtyři páry vlaků vedené rekonstruovanými jednotkami řady 628 z Německa, doplněné o další pár vlaků v neděli večer. Jenže právě příklad nástupu soukromého dopravce na tuto trasu ukazuje, jak přesně nemá otevírání trhu ze strany státu vypadat. Jak můžete vidět v přehledném jízdním řádu, další dva páry rychlíků a osobní vlaky v objednávce kraje totiž budou dále provozovat České dráhy a oba dopravci si navzájem nebudou prodávat ani uznávat jízdní doklady. Problémem jsou i nadále trvající díry v taktu, kdy například z Plzně do Mostu chybí rychlík odjíždějící po osmé hodině ranní.
Spekulace o tom, že na lince R 25 nastane od nového grafikonu tak trochu tarifní zmatek, se objevovaly již od doby, kdy Ministerstvo dopravy potvrdilo plán zadat objednávku státních rychlíků soukromému dopravci. Nyní se tyto informace oficiálně potvrdily prakticky ze všech zúčastněných stran: „Dohoda s ČD o vzájemném uznávání jízdenek nebyla uzavřena z důvodu právních překážek stávající legislativy a prozatímní neexistence státního clearingového centra,“ uvedl člen představenstva GW Train Regio Pavel Faugner. Podobně se nechaly slyšet i České dráhy: „Je to důsledkem předčasné liberalizace bez ošetření kritických míst ze strany státu. V důsledku bude cestující poškozen, minimálně v oblasti odbavení, kde není státem zajištěna tarifní integrace, a přesto se již otevírá trh veřejné železniční dopravy,“ uvedla mluvčí státního dopravce Radka Pistoriusová. Ministerstvo dopravy pak na dotazy zaslané naší redakcí do doby vydání tohoto článku nereagovalo.
Částečně vylepšit situaci by nyní mohly alespoň jednotlivé kraje, a to integrací všech vlaků do svých integrovaných dopravních systémů. Ústecký kraj tak již učinil: tarif Dopravy Ústeckého kraje (DÚK) bude platit ve vlacích všech dopravců v úseku Blatno u Jesenice – Most. Plzeňský kraj pak zatím o podobném kroku uvažuje a na rovinu také říká, kde je v současné době v oblasti uznávání jízdenek mezi dopravci problém: „Plzeňský kraj má zájem na vzájemném uznávání jízdenek, s GWTR jsme o tomto problému jednali, ČD zatím s uznáváním nesouhlasí. S oběma dopravci budeme dále jednat o zařazení do Integrované dopravy Plzeňska (IDP). Vzhledem k tomu, že teprve 21. 11. byla sestavena nová krajská vláda, máme pro ni připraveny variantní návrhy, jak dále pokračovat,“ uvedla jednatelka plzeňského organizátora dopravy POVED Zdeňka Kmochová.
Cestujícím zejména na Plzeňsku tak nezbývá než doufat, že se jak dopravci, tak politici rychle dohodnou, a oni tak budou moci cestovat například na dlouhodobé traťové jízdenky tak, jak byli zvyklí doposud.
Zdroje: GW Train Regio, POVED, Mladá fronta Dnes
edit: Neumíte počítat. Ti nejlepší z nejlepších najedou za den 1200 km. To je ročně padesát tisíc km, s obyčejnou kilometr za korunu - padesát tisíc korun. Jestli nutně chcete sbírku všech celoročních traťovek, tak ten milion klidně utraťe, ale pravidelný cestující si snadno poradí levněji.
Zajímavá je i cenová politika. Roční jízdenka pro tuto trať využitelná u mírně nadpoloviční části spojů stojí 14 990,- Kč ve druhé třídě, 17 990,- v první. U ČD stojí IN 100 na celou síť 19 990,- resp. 24 980,-.
To je hodně dobrá, prozákaznická nabídka. Až se konečně završí dokonalá privatizace celé sítě a každou trať bude provozovat jiná společnost, nakoupí si pravidelný cestující roční jízdenky od všech dopravců, stát ho to bude cca milion a v systému tak bude konečně dost peněz na zářivý rozvoj železniční dopravy v ČR. V roce 2055 bude završena kompletace sítě VRT otevřením úseku Krupá - Kolešovice a každý cestující dostane báječné kafe a koláček úplně, ale úplně zdarma.
Fakt hodně dobré vykročení na cestu podpory železnice jako dopravního systému. Mám velkou radost! Ajzboňáky a blondýnami tolik vzývané skutečně síťové jízdenky konečně zmizí jako relikt minulosti v prachu dějin!
Ne, proč? Doba, po kterou ji můžete používat, je stále stejná. Podívejte se, kolik stojí třeba taková síťovka na 120km úsek (říká se tomu traťovka).
Na to existuje jednoduché řešení - kupujte si roční síťovku vždy na přelomu grafikonů.
A to si představte, že ve své rodině, kam až moje paměť a dostupné prameny sahají, nikdy nebyl žádný ajzbon:-)
Máme 21. století: fifinu, idos, rezervace a platby online. Hlášení každého vlaku sděluje i jeho dopravce už několik let. Možná jste si nevšiml, ale to, že mezi Mostem a Plzní můžete jet na jednu jízdenku a libovolným vlakem, je tradiční a změnynehodný stav pouze pro ty, pro něž historie začala, když je posadili na nočník.
Ono to jedno předplatné jedno tak úplně není už dlouho. Zkuste si vyjet na Ještěd s kilometrickou bankou. A zkuste si to z Černého Mostu. Ještě, že se naši vyznavači síťovosti neživí rybolovem. Chcípli by hlady.
Naprosto uznávám, že pro lidi vyrostlé v ajznpoňácké rodině může být zpočátku problém pochopit, proč na Leoše potřebují jinou jízdenku, než na Radima a že ty kurvy nechtějí dát slevu in50 a že průvodčí ČD v rychlíku 1111 tuto trojkolejnost nějak nezmínil (totéž slovo). Nicméně i vnadné blondýně stačilo kafe, cigárko a desetiminutové školení, aby pochopila, jak cestovat drahou v jednadvacátém století.
Nechci slevu zadarmo!
Jen tak mimochodem, nemělo by pak součástí změn být i zlevnění toho předplatného? Když už neplatí všude...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.