..: ČD a GWTR si nebudou uznávat jízdenky na trati z Plzně do Mostu :..

Motorová jednotka GW Train Regio, foto: GW Train Regio, a.s.Plzeň — Neděle 11. prosince bude dnem, kdy poprvé vyjede soukromý dopravce na státem objednávanou rychlíkovou linku. Jak již asi správně tušíte, jedná se o linku z Plzně do Mostu a dopravce GW Train Regio. Na 139 kilometrů dlouhou trasu se vydají čtyři páry vlaků vedené rekonstruovanými jednotkami řady 628 z Německa, doplněné o další pár vlaků v neděli večer. Jenže právě příklad nástupu soukromého dopravce na tuto trasu ukazuje, jak přesně nemá otevírání trhu ze strany státu vypadat. Jak můžete vidět v přehledném jízdním řádu, další dva páry rychlíků a osobní vlaky v objednávce kraje totiž budou dále provozovat České dráhy a oba dopravci si navzájem nebudou prodávat ani uznávat jízdní doklady. Problémem jsou i nadále trvající díry v taktu, kdy například z Plzně do Mostu chybí rychlík odjíždějící po osmé hodině ranní.

Rychlík ČD na trati z Plzně do Mostu, foto: Radek TheumerSpekulace o tom, že na lince R 25 nastane od nového grafikonu tak trochu tarifní zmatek, se objevovaly již od doby, kdy Ministerstvo dopravy potvrdilo plán zadat objednávku státních rychlíků soukromému dopravci. Nyní se tyto informace oficiálně potvrdily prakticky ze všech zúčastněných stran: „Dohoda s ČD o vzájemném uznávání jízdenek nebyla uzavřena z důvodu právních překážek stávající legislativy a prozatímní neexistence státního clearingového centra,“ uvedl člen představenstva GW Train Regio Pavel Faugner. Podobně se nechaly slyšet i České dráhy: „Je to důsledkem předčasné liberalizace bez ošetření kritických míst ze strany státu. V důsledku bude cestující poškozen, minimálně v oblasti odbavení, kde není státem zajištěna tarifní integrace, a přesto se již otevírá trh veřejné železniční dopravy,“ uvedla mluvčí státního dopravce Radka Pistoriusová. Ministerstvo dopravy pak na dotazy zaslané naší redakcí do doby vydání tohoto článku nereagovalo.

Částečně vylepšit situaci by nyní mohly alespoň jednotlivé kraje, a to integrací všech vlaků do svých integrovaných dopravních systémů. Ústecký kraj tak již učinil: tarif Dopravy Ústeckého kraje (DÚK) bude platit ve vlacích všech dopravců v úseku Blatno u Jesenice – Most. Plzeňský kraj pak zatím o podobném kroku uvažuje a na rovinu také říká, kde je v současné době v oblasti uznávání jízdenek mezi dopravci problém: „Plzeňský kraj má zájem na vzájemném uznávání jízdenek, s GWTR jsme o tomto problému jednali, ČD zatím s uznáváním nesouhlasí. S oběma dopravci budeme dále jednat o zařazení do Integrované dopravy Plzeňska (IDP). Vzhledem k tomu, že teprve 21. 11. byla sestavena nová krajská vláda, máme pro ni připraveny variantní návrhy, jak dále pokračovat,“ uvedla jednatelka plzeňského organizátora dopravy POVED Zdeňka Kmochová.

Cestujícím zejména na Plzeňsku tak nezbývá než doufat, že se jak dopravci, tak politici rychle dohodnou, a oni tak budou moci cestovat například na dlouhodobé traťové jízdenky tak, jak byli zvyklí doposud.

Zdroje: GW Train Regio, POVED, Mladá fronta Dnes


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 29.11.2016 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu ČR Plzeňský ČR Ústecký


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel (gp) 
30.11.2016 (19:42)  
T.Z.: Dejme tomu, ale dát třicet korun obchodníkovi, kterej jenom za platbu kartou zaplatí přes čtyřicet korun bance, je trochu málo, ne?
30.11.2016 (18:59)  
M 474 003 (a další): U paušálních jízdenek to v CH funguje tak, že se podle nějakého dohodnutého klíče (pro představu např. podle dopravního výkonu, ale v reálu je to jinak neb má každý jinou jednotkovou cenu, jiný podíl využití předplatních jízdenek atd.) rozdělí podíl z každého prodaného dokladu po odečtení provize za samotný prodej. Tedy např. z toho In-100 by měl ten, kdo ho prodal dejme tomu 30 Kč (a může to být třeba nějaký smluvní partner, co sám žádné vlaky neprovozuje), a jednotliví dopravci by si ten zbytek rozdělili dejme tomu 20 tis. pro ČD, 1000 pro RJ, 150 GWTR atd. (ilustrativně).
Určitě to nefunguje tak, že jízda na paušální jízdenku od jednoho dopravce se bere jako přímo zúčtovatelný doklad na jednotlivou jízdu jinde; to by pak nikdo tu síťovku nechtěl vydat a nést riziko, že to všechno (nebo i víc) jen přeúčtuje jinam. Taky by to šlo úplně proti logice časovek. Případné zjišťování "kdo na co jede" slouží spíš jako podklad pro diskuse o případných úpravách toho rozúčtovacího klíče.


Jenže když se nechce, tak jauvajs.
registrovaný uživatel SYN 
30.11.2016 (18:49)  
jak by uznávání jízdenek mělo fungovat v praxi?

Je to divné, ale ve většině IDS s tím nemají až takové problémy. A dokonce i ty ČD se toho zúčastňují! A to prosím paralelně s vlastním jízdným, zázrak...
Bez průvodčího to též jakžtakž funguje (jistě, asi jsou drobné ztráty ale zase se dost ušetřilo na průvodčích), prostě samooznačování plus hrozba pokutou...
Jak tu správně podotýkají kolegové, dokud linky dotuje stát může si (jako platící) leccos poměrně jednoduše vynutit. Jiná situace je kde se jede bez dotace (Ostrava...), tam kromě vpuštění/nevpuštění už moc bič není...
registrovaný uživatel (gp) 
30.11.2016 (17:32)  
stoupa: No, zasáhl stát. Hamižnost jedněch se zločinně spolčila s hloupostí druhých.
konca: Verkehrsverbund-svaz platí dopravci souhrnně za to, že vlak jede. Prodávají se integrované lístky podle tarifu svazu, peníze utržené za lístky zůstávají svazu a ten platí provize za prodané lístky. Lístky podle vlastního tarifu dopravců se nějak zohlední v té souhrnné platbě. Průvodčího v tomto systému nepotřebuješ, stačí jízdenkovej automat.
Na uznávání jízdenek není nic složitého: dopravci si navzájem nahlásí čísla jízdenek, které si ulovili ve vlastních rybníčcích a zaplatí si za ně.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
30.11.2016 (15:47)  
Jediný funkční systém mi přijde ten, kdy objednaní dopravci jezdí za vyšší paušál (ale s patřičnými sankcemi) a jízdné jde do kapsy objednateli. Tak to funguje i ve Švýcarsku, viz flixbus kauza
registrovaný uživatel konca 
30.11.2016 (15:27)  
Keprt: Právě proto se ptám, jak to třeba v Německu funguje. Tam je to navíc celkem zajímavě komplikované tím, že průvodčí ve značném podílu vlaků ani není. Jak si tam rozdělují tržby?
registrovaný uživatel Keprt 
30.11.2016 (14:37)  
Mnozí si zde představují, že lze něco nařídit a basta.

Skoro přesně. Díváš se na to moc submisivně. Jednotliví dopravci (všichni - ČD i "soukromníci") chtějí jezdit v dotovaném segmentu - chtějí dodávat své služby státu/krajům a dostat za to zaplaceno. Je to smluvní vztah - strany se musí dohodnout a pro obě strany ta dohoda musí být smysluplná (výhodná). Ovšem ten co platí, má na své straně právě ty své peníze - to je "jistý" trumf. Máš pravdu, že v případě vztahu stát-ČD je výše uvedená ideální situace silně komplikována politickými zájmy, ale jednou se to začít štípat musí, jinak se toho nezbavíme.

jak by uznávání jízdenek mělo fungovat v praxi?

Třeba v Německu to funguje - co takhle se tam inspirovat? Nač vymýšlet vymyšlené?
registrovaný uživatel stoupa  mail  
30.11.2016 (14:31)  
pro (gp):

Jó to byly krásný casy, kdyz jsem elektriku prodával (rozumej nedodával) SCE Podmokly! A stát nám do toho nekecal a CEZ nebyl tak velký a jenom fnukal. To jsme jeste verili, ze se ta privatizace energetiky skoro povedla.... Pak ale zasáhl stát...
30.11.2016 (14:25)  
Co tady dokázala konkurence a jsem měl možnost sledovat nějaký čas, do vozu jsou už prodané místenky, tak musí odjet, i kdyby neměl podvozek, protože by se musely vracet poplatky. No a takové drobnosti, jako rozbitá a ohořelá koncovka VN na topném kabelu, to se vůbec nebralo v úvahu, strčila se do slepé zásuvky spojilo se to na druhé straně a vymalováno.

Zisk za každou cenu, co na tom, že se prodávají jedovaté potraviny, nebezpečné elektrické spotřebiče...
30.11.2016 (14:21)  
A jak to bude fungovat na IN 100, to teda nastoupím, vyhledám průvodčího aby načetl kde jsem nastoupil, a před výstupem zase vyhledám průvodčího, aby načetl, že vystupuju, nebo jak systém pozná, kolik km jsem s kterým dopravcem najel???

Nebo by IN 100 znamenalo, že jsem uzavřel přepravní smlouvu se SŽDC, a který vlak po její síti mně poveze, to by bylo jedno? Pak by ovšem IN 100 neplatila tam, kde koleje nepatří SŽDC.

To co tady nastává, bude jeden veliký BORDEL, a ještě budeme závidět Polsku jejich systém, na který zatím nadáváme.
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko