..: Vlaky do Mochova: průměrně 2,5 člověka na spoj :..

Motorový osobní vlak 18323 v Mochově, foto: Michal Jaroš - ŽelPageMochov – Obyvatelé či návštěvníci středočeského Mochova se mohou již více jak dva roky běžně dostat do své obce také po železnici. Pravidelné osobní vlaky v objednávce kraje začaly mezi Čelákovicemi a Mochovem jezdit v dubnu 2018 po dlouhých dvanácti letech, kdy byl na trati pouze příležitostný nebo sezónní provoz. Poslední dva roky však spoje společnosti KŽC Doprava jezdí po trati 233 každý pracovní den v počtu šesti párů vlaků. Srdce nejednoho železničního nadšence možná při obnovení provozu zaplesalo, nicméně pohled na čísla obsazenosti vyvolává pochyby.

Průměrná obsazenost vlaků S 24 (2019)

Os 18320 - 0,67 osob

Os 18321 - 8,33 osob

Os 18322 - 0,37 osob

Os 18323 - 5,00 osob

Os 18324 - 2,80 osob

Os 18325 - 1,57 osob

Os 18326 - 3,20 osob

Os 18327 - 0,73 osob

Os 18328 - 3,63 osob

Os 18329 - 1,33 osob

Os 18330 - 2,57 osob

Os 18331 - 0,70 osob

Průměr na 1 spoj - 2,57 osob

Průměr za 1 den - 30,89 osob

Zdroj: IDSK

Maximálně 8 lidí ve vlaku

Interiér osobního vlaku linky S 24, foto: Michal Jaroš - ŽelPageRedakce ŽelPage získala přesná data o obsazenosti vlaků na této dráze (jinak také lince S 24 Pražské integrované dopravy) od krajského koordinátora dopravy IDSK na základě žádosti dle zákona o svobodném přístupu k informacím. Organizace poskytla čísla za rok 2019, která si můžete prohlédnout v informačním rámečku vpravo. Údaje vychází z pravidelných sčítání, která provádí dopravce v určených termínech v průběhu celého roku. Z dat vyplývá, že maximální průměrná obsazenost spoje na této trati byla 8,33 cestujícího na jeden spoj u ranního vlaku 18321, minimální průměr byl pak u úplně prvního a úplně posledního spoje: 0,67, respektive 0,70 osoby. Ačkoliv je logické, že takzvaně protišpičkové vlaky jsou využity méně, i po zprůměrování všech spojů během celého dne vychází obsazenost na 2,57 cestujícího na jeden vlak. Souhrnný průměr za den provozu na trati je necelých 31 přepravených pasažérů, což je zřejmě v rámci kraje i v rámci celé České republiky tak trochu unikát. Při počtu 248 provozních dnů ve sledovaném roce vychází následně roční součet cestujících na 7663 osob.

Odstavený motorový vůz mezi výkony v Čelákovicích, foto: Michal Jaroš - ŽelPageK datům je třeba doplnit, že sčítání cestujících neprobíhá každý den a některé krátkodobé výkyvy v obsazenosti oběma směry tedy nemusí statistika zaznamenat. Organizaci IDSK jsme žádali také o údaje za rok 2018 a první dva měsíce roku 2020, nicméně tato čísla nebyla zaslána.

Ekonomika provozu

Směrová tabule ve vlaku, foto: Michal Jaroš - ŽelPageZe smlouvy se Středočeským krajem, která je včetně dodatku k dispozici v Registru smluv vyplývá, že v roce 2019 měl dopravce obdržet za provoz svých vlaků kompenzaci ve výši 169,60 Kč za vlakový kilometr. Je třeba dodat, že se jedná o sazbu průměrnou za všechny objednávané vlaky této společnosti v kraji, tedy nejen spoje vedené motorovými vozy řady 810 do Mochova. Smlouva na linku S 24 je totiž společná se sezónními výletními vlaky jako jsou Rakovnický rychlík, Kokořínský rychlík, Podlipanský motoráček, Posázavský motoráček a podobně. Každopádně, pokud vynásobíme odjeté kilometry na trati Čelákovice – Mochov částkou za vlakokilometr, dojdeme k sumě lehce přes 2 miliony Kč. Tolik tedy zřejmě přibližně stojí Středočeský kraj, respektive daňové poplatníky, provoz vlaků do Mochova. Pokud se podíváme, kolik nás stojí jeden přepravený cestující, pak dojdeme k částce přibližně 263 korun. Smlouva mezi krajem a dopravcem je uzavřena na 10 let do konce roku 2027.

Otázka nyní zní: opravdu je efektivní takto obsazené vlaky objednávat a hradit z veřejných peněz? Nedaly by se vynaložené finance použít na vlaky na frekventovanějších tratích, kde by je využilo možná i několikanásobně více cestujících?

Pohled od stanice Mochov na trať směr Čelákovice, foto: Michal Jaroš - ŽelPageKdyž byl provoz v roce 2018 zahajován, představitelé objednatele byli optimističtí: „Nově dojedete z Mochova až do centra Prahy na Masarykovo nádraží za 38 minut,“ popisoval tehdy projekt nové linky František Petrtýl, radní Středočeského kraje pro oblast dopravy za hnutí ANO. „Není o čem diskutovat. Je to rychlejší než cesta autem do centra Prahy a také rychlejší než cesta autobusem a metrem přes Černý Most. Vlaky tady na čas jednoznačně vítězí,“ doplňoval ho v tiskové zprávě tehdejší ředitel IDSK Pavel Procházka. „Zájem je rostoucí, za první týden připadalo na jeden spoj v průměru 16 až 24 lidí,“ uvedl mluvčí organizátora IDSK Oldřich Buchetka pro server Zdopravy.cz přibližně dva týdny poté. Když byla po dvou měsících od začátku provozu zveřejněna první souhrnná čísla ze sčítání cestujících, vycházela průměrná obsazenost přibližně na čtyři cestující na vlak. Kraj to hodnotil jako úspěch a také tehdy ještě mohl být pádný argument, že hodnotit linku po tak krátké době od obnovení provozu je zavádějící, nicméně nyní od dubna 2018 uplynuly nikoliv dva měsíce, ale dva roky, a čísla jsou navíc horší.

Na linku jsou nasazovány motorové vozy řady 810 KŽC, foto: Michal Jaroš - ŽelPageCo nelze lince S 24 upřít je rychlost spojení z Mochova do centra Prahy nebo opačně. Zatímco autobusem a metrem trvá cesta do stanice Náměstí Republiky přibližně 48 minut, vlak dojede na Masarykovo nádraží v letošním jízdním řádu za 39 minut, tedy asi o 10 minut rychleji. Možnost menších zpoždění na cestě vlakem sice vzhledem k výlukovým činnostem na trati Praha – Lysá nad Labem aktuálně je, nicméně pravděpodobnost zdržení je stále zřejmě nižší, než v autobuse na silnici v ranní či odpolední dopravní špičce. Plusem může být také více prostoru ve vlaku, možnost využití toalety a podobně. Autobusu naopak hraje do karet umístění zastávky v centru obce (vlaková stanice Mochov je na jejím okraji), bezbariérovost vozidel a také větší četnost spojů: autobusy jezdí ve špičkách každých 20 až 30 minut, v sedlech po hodině a o víkendech po dvou hodinách. Další alternativou pak je samozřejmě individuální cesta autem. Plánovače trasy hovoří o přibližně 33 minutách cesty z Mochova ke stanici metra Muzeum, nicméně v ideálním čase za malého provozu. Ve špičkách bude čas rovněž zřejmě delší.

Autobus linky PID č. 398 v Mochově, foto: Michal Jaroš - ŽelPageZdali bude pravidelné vlakové spojení do Mochova zachováno ve světle faktů i v následujících letech, a zdali třeba Středočeský kraj i někteří ostatní objednatelé nezačnou v kontextu aktuální koronavirové krize po letech růstu železniční dopravu mírně omezovat, se dozvíme možná již zanedlouho. Na začátku léta bývají zveřejňovány návrhy jízdních řádů na další období, které mohou leccos napovědět. A ačkoliv si redukci vlakových spojů asi žádný z našich čtenářů nepřeje a veřejné dopravě jako celku by mohla výrazně uškodit, v případě Mochova je to přinejmenším k zamyšlení. Pokud je třeba řešit napojení Mochova na spolehlivou a kapacitní železniční dopravu, nabízí se zřejmě ekonomičtější alternativa v podobě minibusové či autobusové linky vedené z obce k hlavní trati do Čelákovic.

Zdroje: Registr smluv, data o obsazenosti vlaků (IDSK), linkové vedení PID (ROPID), zdroje přímo uvedené v textu


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 25.5.2020 (10:00)
Related newsopen/close

More on Reportáže Jízdní řád

More from ČR Praha ČR Středočeský


  1 2      Zpráv na stránku:   
26.05.2020 (5:23)  
"vlak dojede na Masarykovo nádraží ... asi o 10 minut rychleji." To je zase srovnani aby to spravne vyslo. A jak to vychazi kdyz budu chtit jet treba na Palmovku, na Smichov, na Pankrac nebo do Holesovic?
Registered user Ešus 
26.05.2020 (0:52)  
Chary: To poukazuje na to, že v ranní špičce má vlak mikroskopicky vetší význam než odpoledne. :-)

Jinak naprostý souhlas s článkem, tohle je fakt přes čáru. Jestli je silnice přes Nehvizdy a Počernice ucpaná, je lepší navážet lidi do Čelákovic autobusem. Ostatně z Nehvizd do Mstětic na vlak autobusy také jezdí.
Editor or ŽelPage Administrator Chary  mail  
25.05.2020 (20:36)  
Podle těch čísel mi vychází, že v průměru 13,24 osob jelo z Čelákovic do Mochova a 17,66 osob jelo z Mochova do Čelákovic. Slovy klasika to vypadá, že se jim v Čelákovicích hromadí horníci. :-)
25.05.2020 (17:13)  
Já bych do nákladů na linku ještě zahrnul kilometry, které šukafon ujede jako Sv z Čakovic, respektive až z Vysočan.
25.05.2020 (15:08)  
Staronový fenomén IVD = individuální vlakové dopravy?
Registered user 55p 
25.05.2020 (11:11)  
Zrovna Mochov patří ve Středočeském kraji mezi postradatelné.
Nechápu logiku, podle které se nechává, ale zároveň se ruší spoje na jiných tratích. Teda chápu, poctivě napsaná smlouva...
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko