..: GVD 2017: ZSSK je nejrychlejší mezi Košicemi a Prahou :..

350.012-1, Jablůnka - Vsetín, foto: Johník Komentář — Kolegové postupně přinášejí sérii článků k připravovanému novému grafikonu. Pod jedním z nich se na chvíli objevil tento komentář, který ale po chvíli autor smazal: „Už o niekoľko týždňov začne platiť zatiaľ najhorší gvd so schválením Ministerstva dopravy ČR. Zk…súčasné vlaky EC premávajúce cez Vsetín a H. Lideč! Zastávky v dierach jako Mohelnice, Červenka a príchody do prestupnej stanice Púchov v 48. minútu, cestujúci smer Turiec, Orava, Liptov, Košice budú mať na prestup iba 5 minút. V tomto gvd je to 13 minút a ani tých 13 minút niekedy nestačí a rýchliky R 6XY musia dispečeri zdržať. Toto je vážnejší problém jako diery v takte na trati 320!“ Když jsem ale na síti zaregistroval rozhovor s generálním ředitelem Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Filipem Hlubockým, který připravil tým Hospodárskych novín, nedalo mi to, abych neusedl za klávesnici. Nechci tady vypisovat z návrhu JŘ změny – poslechněte si pana generálního.

Vlaky IC se vracejí na slovenské koleje

350.017-0, Štrba - Važec, foto: Tomáš Krajcar Počátkem letošního roku zrušila ZSSK své vlaky IC, které provozovala na vlastní podnikatelské riziko a které nikdy nebyly ziskové (a tedy ztrátu musel uhradit i tak vlastník společnosti, tedy stát). S novým grafikonem je znovu obnovuje. Budou jezdit dva páry mezi Bratislavou a Košicemi s odjezdy z Bratislavy v 9.30 a 15.30, z Košic pak bude ranní spoj odjíždět v pracovní dny v 7.30, o víkendech a svátcích v 9.30, druhý spoj pojede odpoledne. Přesné časy nejsou zatím potvrzeny správcem dopravní cesty. Řazeny budou z klasických vozů – 1. a 2. třída, restaurační vůz a vůz pro děti (dětské kupé). Soupravy budou pětivozové. Cena jízdného bude v průměru o 15 % vyšší, než je cena u rychlíků ZSSK ve stejné relaci, avšak ceny budou rozděleny podle poptávky na „slabé dny“, „standardní dny“ a „silný provoz“. V těchto vlacích nebude platit cestování zdarma pro studenty a důchodce. Podle pana generálního se časem – v horizontu několika let – dostanou do černých čísel, jen si musí najít svou klientelu. Redaktorce se nepodařilo pana ředitele přimět k tomu, aby jí odpověděl na dotaz, jaký je podle něj potenciál cestujících na dané trase.

Nevím, ale pokud bych cestoval do Bratislavy přes celé Slovensko, asi bych měl rád k dispozici rychlý ranní vlak do hlavního města, abych se tam dostal v rozumném čase a stihl případná jednání, konference, školení. Na to mně připadá odjezd v 7.30 příliš pozdě. Jízdní doba bude cca 5 hodin, takže v Bratislavě budu po poledni. A je-li zpáteční odjezd už v 15.30, moc času mně nezbude. Možná jsem „zmlsaný“ dříve provozovanými spoji ČSD resp. Českých drah – Ostravanem a Manažerem – které mi dovolily se z Ostravy dostat do Prahy v rozumném čase a po skončení jednání se zase vrátit. (Podíváte-li se třeba do jízdního řádu pro období 1988/9, zjistíte, že Ostravan odjížděl ve 3.41 z Ostravy a v Praze byl v 8.40. Na zpáteční cestu se vydával v 15.41 h.) Při takto nastavených časech bych na Slovensku musel svá jednání plánovat jako dvoudenní. Co tak odjezd z Košic ve 3.30? A pokud v té době ještě nejezdí místní doprava, tak třeba i se smluvní dopravou na nádraží, kterou bych si mohl objednat společně s jízdenkou. Před devátou bych byl v Bratislavě. Zpátky pak v 15.30, případně i později v 16.30 nebo 17.30 h, když už ty odjezdy musí být v XX.30. Příjezd do Košic v cca 21.30 či 22.30 by byl ještě snesitelný. Ale možná ZSSK cílí na úplně jinou cílovou skupinu, než je ta, do které bych patřil já. Nebo je to záměr přivést cestující do Bratislavy na více dnů a v budoucnu nabídne ZSSK k jízdence IC i slušné ubytování v Bratislavě za rozumnou cenu.

681.003-0, Štrba - Štrba zastávka, foto: Tomáš Krajcar Milovníci a příznivci železnice se mohou těšit na další rozvoj – jak jej pan generální ředitel předestřel ve druhém rozhovoru. Těšte se třeba na „vzdálenou ekonomiku“. Budete si moci třeba zajistit půjčení vozidla v cíli vaší cesty, přistavení taxíku… (Nefunguje to už u některých našich dopravců?) Nevyužil ale možnosti představit novinky nového grafikonu (neznal je, neměl s sebou podklady) a odkázal na samostatnou tiskovou konferenci. Kouzelné mi připadalo jeho tvrzení, že ZSSK je nejrychlejší na trase mezi Košicemi a Prahou. Jezdí tam přece Pendolino! (Na Slovensku v závazku veřejné služby s dotací. Ale nějak na vlajkové lodi Českých drah neumím najít logo Železničnej spoločnosti Slovensko.) Navíc nové spoje IC budou mít přípoje na mezinárodní expresy ze Žiliny přes Púchov do Prahy. Nejsem železniční profesionál, takže si slova pana generální překládám jednoduše – budu mít vždy zajištěn přípoj mezi vlaky IC (či jinými rychlými spoji ZSSK) na trase Košice – Bratislava a mezinárodními rychlíky mezi Žilinou a Prahou, aby byla splněna podmínka nejrychlejšího spojení mezi Košicemi a Prahou. Že tomu rozumíte také tak? A pokud Vám přípoj náhodou před nosem ujede, tak jistě budete pana generálního ředitele obratem kontaktovat (Kancelária generálneho riaditeľa).

Jako potěšující zprávu registruji informaci o zavedení čtyř párů vlaků mezi Banskou Bystricí resp. Zvolenem a Ostravou. Je příjemné, že R 346 Detvan ze Zvolena bude mít v Bohumíně (9.01) přípoj na SC 510 do Prahy (odj. 9.12), R 344 Kysuca z Banské Bystrice bude mít v Ostravě hl. n. (13.10) přípoj na SC 506 do Prahy (odj. 13.21) a R 342 Odra z Banské Bystrice bude mít v Ostravě hl. n. (17.10) přípoj na SC 502 do Prahy, (odj. 17.21). V opačném směru pak budou zajištěny přestupy v Ostravě Svinově mezi SC 507 (14.30) a R 345 Kysuca do Banské Bystrice (14.43) nebo SC 509 (16.30) a R 347 Detvan do Zvolenu (16.43). Pan generální sice neprozradil vše, ale to shrnul jeden ze slovenských komentujících.

Pokud vás zajímá konečný návrh GVD 2017 ŽSR pro osobní dopravu, podívejte se na web našich slovenských kolegů.

Komentář nemusí vyjadřovat stanovisko redakce.

Zdroj: Hospodárske noviny (skupina MAFRA Slovakia)


Vlad Poslat mail autorovi | 30.10.2016 (8:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Komentáře

Ďalšie z regiónu Slovensko (celé)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ Jugy  mail  
30.10.2016 (20:01)  
Pan ředitel plácá jednu frázi za druhou, ale ve skutečnosti toho moc neřekl. Chvílemi jsem si připadal jak před 25 lety v diskusních pořadech ČST (a to včetně té neskutečné "moderátorky"). Slovenské železnice jsou poměrně v háji, což ví každý, kdo jejich služeb využívá. Řekněme si upřímně, nebýt Pendolina do Košic a EC souprav ČD na lince do Budapešti, nebýt RegioJetu a LeoExpressu, nebýt nové "štiky" Arrivy, byl by ten železniční provoz na kolejích ŽSR už totální tragédie.

K těm obnoveným IC bych měl 2 otázky:
1/ Bude to zase tahat chudinka Gorila, co už to má dávno za sebou?
2/ Kde jsou ty slavné překližkové stolky z třídy 1+? Nebo se tento zoufalý a komický koncept roku 2017 nedožije?
registrovaný užívateľ ORION  mail  
30.10.2016 (19:58)  
Záleží samozřejmě na každém člověku, v kolik hodin potřebuje být v Bratislavě na jednání a v kolik hodin je ochoten vstávat. Ale pokud musím být v Bratislavě kolem 8:00 až 9:00 ráno, rozhodně bych nejel z Košic ve 3:30 (vstávat ve 2:00), ale využil bych lůžkový vůz Košice - Bratislava. U trasy 445 km se to už vyplatí - sám jsem toto lůžko několikrát využil. Jak asi bude na tom jednání vypadat člověk, který vstával ve 2 ráno? Přijde na jednání a usne :-)
Analogicky v ČR - z Rokycan do Ostravy je to 446 km. Kolik lidí pojede ve 3:30 z Rokycan, aby v 8 hodin přijelo do Ostravy? Nikdo. Kdyby existovalo vhodné spojení lůžkovým vozem, byla by to optimální možnost. Vzhledem k tomu, že spojení neexistuje, každý pojede z Rokycan do Ostravy na jednání o den dřív. Obdobně Košice - Bratislava: buď využiju lůžko, nebo pojedu o den dřív.
registrovaný užívateľ stoupa  mail  
30.10.2016 (13:55)  
Vzdy jsem dával prednost VHD (obecne) pred osobní dopravou. Ale ta VHD musí být pro obcana zajímavá, pritazlivá (coz pro mne nikdy nebyl mobil, nebo sluchátka na usích). "Zbytkovou" vzdálenost jsem potom resil indivindi dopravou.
Casto cestu optimalizovali jiní, k tomu urcení. Uvedu nekolik obecných prikladu:
1) Praha - Mannheim: Praha - Frankfurt - letecky, do Mannheim ICE, zbytek pesky,
2) Berlin - Wien. Vindobonu jsem mel vskutku rád, ale na této trase se vyplatí letadlo.
3) Praha - Kosice. Pouze letecky lze zvládnout jednání za jeden den, pokud se letí.
4) Berlin - Praha, nejrychleji a nejpohodlnejsí je EC.
5) Praha -Ostrava; zamestavatel mi vzdy zaplatil (pridelil) jen gumokol. Závididel jsem tem, kdo smeli do Mosnova letet. Ale i Pindolíno jsem vyzkousel - nic moc.

To jsou jen namátkové priklady, na trasách kde jsem doopravdy nejednou jel. Omlouvám se, do svých úvah nezahrnuji cesty studentu do a ze skoly. Neznám.
A Slovenska je mi líto-jelito. Jejich GVD opravdu nechápu (a jiz se ani nesnazím).
PS: Prave jsem se rozloucil se sousedy. (Znovu) cestovali na trase Berlin Tegel - London letecky. Vlakem je to zdlouhavé.
30.10.2016 (12:27)  
TTtrain: Tak projíždět Trenčín je asi blbost, ale zase by se to se zastavováním nemělo prehánět.
30.10.2016 (11:42)  
Autorov navrh prevadzkovat IC o 3:30 by bol, pri vsetkej ucte, ekonomicka samovrazda. Nikto nebude vstavat na IC o druhej rano, nehovoriac o uplnom rozbiti pripojov.

Ak chcu dva vlaky denne, tak logickou volbou by boli casy 5:30 a 17:30, teda tie dopravne najsilnejsie. Ak sa chcu vyhnut RegioJetu, potom by sa este dalo uvazovat nad posunom o dve hodiny neskor (7:30 ako ranne spojenie, ktore ale nie je prilis skore a 19:30 ako vecerne spojenie ktore dnes zufalo chyba). Akurat s vlakom 19:30 je problem ze by neboli pripoje v KE.

Problem je ze ZSSK sa dostala do nejakeho cudneho interneho rozporu kedy na jednej strane chcu robit premiovy produkt (sami to stavaju na tom ze pojde o najrychlejsie spojenie a tvrdia ze si za to ich zakaznici radi priplatia), ale zaroven celu premiovost zabijaju jednak mizernym poctom vlakov a co je este horsie, absolutne nevhodnymi casmi. Ano, existuje mnoho premiovych zakaznikov ktori si radi priplatia za komfort a lepsiu rychlost. Ale tito zakaznici nechcu cestovat v strede dna.

V tejto podobe to budu len vyhodene peniaze.
registrovaný užívateľ TTtrain  mail  
30.10.2016 (9:24)  
Honza 7887: úplně nerozumím tomu, co má Leo společného se zastavováním slovenských IC. Můj příspěvek je o Slovensku a konkrétně o Trenčíně, kde se jim plánované projíždění IC velmi, ale velmi nelíbí.
30.10.2016 (9:15)  
TTtrain: Jo, zastávky jsou fakt bezva. Zvlášť třeba taková jízda Leo Expressem do Ostravy to je dneska při počtu jeho zastávek pomalu výlet na celý den :D Zaplať pánbůh za Pendolina a rychlé vlaky.
registrovaný užívateľ TTtrain  mail  
30.10.2016 (8:45)  
Některá vyjádření pana ředitele jsou opravdu k pousmání. Vlaky budou v černých číslech, ale nevíme kdy, firma musí být v plusu jako celek, ale "křížové" financování to není. Priorita je jasná - být rychlejší než ta zlá konkurence a protože zastávky zdržují, tak stavět nebudeme.
registrovaný užívateľ stoupa  mail  
30.10.2016 (8:28)  
Dekuji za prínosný clánek, vcetne slovenským autorem "smazaného" komentáre. Nehodlám se jakkoliv vmesovat do slovenského gvd. Jen podotknu, ze mne historicky zajímalo, zda a jak se dostanu vcas na jednání v Ostrave, s odjezdem z Prahy, takze i Ex Ostravan mne nikdy moc nezajímal. V letech 1980 az 2008 jsem proste jezdil opacným smerem. (Pozn.: A nejhorsí byl "gumokol", jenze na rozdíl od vlaku zamestanvatel tyto náklady hradil)
registrovaný užívateľ chio 
30.10.2016 (8:25)  
Prípoje BB - Ostrava - Praha: to by ale tie rýchliky nesmeli meškať každý druhý deň pol hodiny, ako v aktuálnom GVD.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko