Komentář — Kolegové postupně přinášejí sérii článků k připravovanému novému grafikonu. Pod jedním z nich se na chvíli objevil tento komentář, který ale po chvíli autor smazal: „Už o niekoľko týždňov začne platiť zatiaľ najhorší gvd so schválením Ministerstva dopravy ČR. Zk…súčasné vlaky EC premávajúce cez Vsetín a H. Lideč! Zastávky v dierach jako Mohelnice, Červenka a príchody do prestupnej stanice Púchov v 48. minútu, cestujúci smer Turiec, Orava, Liptov, Košice budú mať na prestup iba 5 minút. V tomto gvd je to 13 minút a ani tých 13 minút niekedy nestačí a rýchliky R 6XY musia dispečeri zdržať. Toto je vážnejší problém jako diery v takte na trati 320!“ Když jsem ale na síti zaregistroval rozhovor s generálním ředitelem Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Filipem Hlubockým, který připravil tým Hospodárskych novín, nedalo mi to, abych neusedl za klávesnici. Nechci tady vypisovat z návrhu JŘ změny – poslechněte si pana generálního.
Vlaky IC se vracejí na slovenské koleje
Počátkem letošního roku zrušila ZSSK své vlaky IC, které provozovala na vlastní podnikatelské riziko a které nikdy nebyly ziskové (a tedy ztrátu musel uhradit i tak vlastník společnosti, tedy stát). S novým grafikonem je znovu obnovuje. Budou jezdit dva páry mezi Bratislavou a Košicemi s odjezdy z Bratislavy v 9.30 a 15.30, z Košic pak bude ranní spoj odjíždět v pracovní dny v 7.30, o víkendech a svátcích v 9.30, druhý spoj pojede odpoledne. Přesné časy nejsou zatím potvrzeny správcem dopravní cesty. Řazeny budou z klasických vozů – 1. a 2. třída, restaurační vůz a vůz pro děti (dětské kupé). Soupravy budou pětivozové. Cena jízdného bude v průměru o 15 % vyšší, než je cena u rychlíků ZSSK ve stejné relaci, avšak ceny budou rozděleny podle poptávky na „slabé dny“, „standardní dny“ a „silný provoz“. V těchto vlacích nebude platit cestování zdarma pro studenty a důchodce. Podle pana generálního se časem – v horizontu několika let – dostanou do černých čísel, jen si musí najít svou klientelu. Redaktorce se nepodařilo pana ředitele přimět k tomu, aby jí odpověděl na dotaz, jaký je podle něj potenciál cestujících na dané trase.
Nevím, ale pokud bych cestoval do Bratislavy přes celé Slovensko, asi bych měl rád k dispozici rychlý ranní vlak do hlavního města, abych se tam dostal v rozumném čase a stihl případná jednání, konference, školení. Na to mně připadá odjezd v 7.30 příliš pozdě. Jízdní doba bude cca 5 hodin, takže v Bratislavě budu po poledni. A je-li zpáteční odjezd už v 15.30, moc času mně nezbude. Možná jsem „zmlsaný“ dříve provozovanými spoji ČSD resp. Českých drah – Ostravanem a Manažerem – které mi dovolily se z Ostravy dostat do Prahy v rozumném čase a po skončení jednání se zase vrátit. (Podíváte-li se třeba do jízdního řádu pro období 1988/9, zjistíte, že Ostravan odjížděl ve 3.41 z Ostravy a v Praze byl v 8.40. Na zpáteční cestu se vydával v 15.41 h.) Při takto nastavených časech bych na Slovensku musel svá jednání plánovat jako dvoudenní. Co tak odjezd z Košic ve 3.30? A pokud v té době ještě nejezdí místní doprava, tak třeba i se smluvní dopravou na nádraží, kterou bych si mohl objednat společně s jízdenkou. Před devátou bych byl v Bratislavě. Zpátky pak v 15.30, případně i později v 16.30 nebo 17.30 h, když už ty odjezdy musí být v XX.30. Příjezd do Košic v cca 21.30 či 22.30 by byl ještě snesitelný. Ale možná ZSSK cílí na úplně jinou cílovou skupinu, než je ta, do které bych patřil já. Nebo je to záměr přivést cestující do Bratislavy na více dnů a v budoucnu nabídne ZSSK k jízdence IC i slušné ubytování v Bratislavě za rozumnou cenu.
Milovníci a příznivci železnice se mohou těšit na další rozvoj – jak jej pan generální ředitel předestřel ve druhém rozhovoru. Těšte se třeba na „vzdálenou ekonomiku“. Budete si moci třeba zajistit půjčení vozidla v cíli vaší cesty, přistavení taxíku… (Nefunguje to už u některých našich dopravců?) Nevyužil ale možnosti představit novinky nového grafikonu (neznal je, neměl s sebou podklady) a odkázal na samostatnou tiskovou konferenci. Kouzelné mi připadalo jeho tvrzení, že ZSSK je nejrychlejší na trase mezi Košicemi a Prahou. Jezdí tam přece Pendolino! (Na Slovensku v závazku veřejné služby s dotací. Ale nějak na vlajkové lodi Českých drah neumím najít logo Železničnej spoločnosti Slovensko.) Navíc nové spoje IC budou mít přípoje na mezinárodní expresy ze Žiliny přes Púchov do Prahy. Nejsem železniční profesionál, takže si slova pana generální překládám jednoduše – budu mít vždy zajištěn přípoj mezi vlaky IC (či jinými rychlými spoji ZSSK) na trase Košice – Bratislava a mezinárodními rychlíky mezi Žilinou a Prahou, aby byla splněna podmínka nejrychlejšího spojení mezi Košicemi a Prahou. Že tomu rozumíte také tak? A pokud Vám přípoj náhodou před nosem ujede, tak jistě budete pana generálního ředitele obratem kontaktovat (Kancelária generálneho riaditeľa).
Jako potěšující zprávu registruji informaci o zavedení čtyř párů vlaků mezi Banskou Bystricí resp. Zvolenem a Ostravou. Je příjemné, že R 346 Detvan ze Zvolena bude mít v Bohumíně (9.01) přípoj na SC 510 do Prahy (odj. 9.12), R 344 Kysuca z Banské Bystrice bude mít v Ostravě hl. n. (13.10) přípoj na SC 506 do Prahy (odj. 13.21) a R 342 Odra z Banské Bystrice bude mít v Ostravě hl. n. (17.10) přípoj na SC 502 do Prahy, (odj. 17.21). V opačném směru pak budou zajištěny přestupy v Ostravě Svinově mezi SC 507 (14.30) a R 345 Kysuca do Banské Bystrice (14.43) nebo SC 509 (16.30) a R 347 Detvan do Zvolenu (16.43). Pan generální sice neprozradil vše, ale to shrnul jeden ze slovenských komentujících.
Pokud vás zajímá konečný návrh GVD 2017 ŽSR pro osobní dopravu, podívejte se na web našich slovenských kolegů.
Komentář nemusí vyjadřovat stanovisko redakce.
Zdroj: Hospodárske noviny (skupina MAFRA Slovakia)
Bral bych EN Bohemia, v 10 večer z Košic, v 8 ráno v Blavě. Cena 18,76 € je stejná jako 18,76 € za normální rychlík.
A když se podíváte třeba na "takt" osobních vlaků pod Tatrami, tak to tu vzájemnou relaci mezi ČR a SR, kdo ho má většího, poněkud mění.
No to je ale HODNĚ nadnesený údaj.
nakupit na tento ucel siemens vaggio comfort alebo pendolina aspon 2-3 supravy
S tím by se moc legrace nenadělalo. Pokud umíte počítat, tak vám vyjde, že byste s tím udělal "takt" 6 (2 spr.), přinejlepším pak 4 hodiny (3 spr.), ale bez zálohy! (Yasně, jako záloha může být souprava vyžilých Bc + 363 :-))
Nehledě na to, že pořídit si 2 atypické soupravy vede k nezměrnému jásotu všech, co se starají o údržbu (vč. pořizování náhradních dílů) či výcvik personálu.
Taky trochu soudnosti, než plácnete takovou kravinu.
vaggio
Nevypadlo vám tam jedno písmenko? (nemyslím teď "N" na předposlední pozici :-))
Kazdopadne je dobre, ze ZSSK nakreslila svoje IC mimo polohu IC RJ.
PS: Nejvtipnejsi na tech rozhovorech mi prisla ta cast, kde redaktorka zminuje, ze Jancura se nechal slyset, ze by uplne stacilo, kdyby Praha - Kosice jezdil on a LE; Je pravda, ze pan generalni nepusobil moc suverene, na druhou stranu lepsi, nez aby vypoustel blaboly typu "zbrusu nove soupravy se sesti tridami".
... pojedu den předem a přespím v hotelu.
Řekl bych, že ZSSK prostě jen plní politické zadání. Jak to provede už je ve výsledku vlastně jedno.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.