Vsetín/Luhačovice – Ministerstvo dopravy při přípravě objednávky dálkových vlaků na příští rok zvažuje změnu dopravního konceptu u linek Ex 2 a R 18, které spojují Prahu, Pardubice a Olomouc s Valašskem a Slováckem. Vyplývá to z pracovního materiálu, který zveřejnilo Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP). Konečný jízdní řád sice bude ještě ovlivněn řadou dalších činitelů (zejména jeho přesnou konstrukcí se zohledněním regionální a komerční dopravy), avšak základní principy zveřejněného dokumentu by měly být zachovány.
Konkrétní změnou na linkách Ex 2 Praha–Olomouc–Vsetín–Žilina a R 18 Praha–Olomouc–Přerov–Luhačovice je úprava zastávkové politiky. Zatímco dnes ve společném úseku z Prahy do Olomouce zastavuje linka Ex 2 v Kolíně, Pardubicích, České Třebové a Zábřehu na Moravě, linka R 18 obsluhuje navíc ještě Přelouč, Choceň, Ústí nad Orlicí, Mohelnici a Červenku. Nově by linka Ex 2 měla obsluhovat právě stanice mezi Českou Třebovou a Olomoucí, kdežto R 18 si ponechá pouze zastavení z Prahy do České Třebové. Výsledkem je zkrácení cestovní doby u přímého spojení z Prahy do Přerova, a to z dnešních 3:12 na 2:45, pro Luhačovice je časová úspora podobná (dnes 4:42, výhledově 4:18).
Koncepční návrh JŘ linek Ex 2 a R 18
Praha–Olomouc–Valašsko/Slovácko
Valašsko/Slovácko–Olomouc–Praha
Obsahuje pouze vlaky objednávané MD ČR.
Další příležitostí pro luhačovickou linku je plánovaná elektrifikace tratí na Slovácku – ze Starého Města do Luhačovic, Bojkovic a Veselí nad Moravou. Díky ní by odpadla nutnost přepřahu lokomotivy ve Starém Městě u Uherského Hradiště, což by spolu se zvýšením traťové rychlosti přineslo další zrychlení cesty do největších moravských lázní. Otázkou zůstává, zda by takové zkrácení cestovní doby bylo natolik velké, aby došlo i k úspoře v počtu nasazovaných souprav.
U linky Ex 2 sice kvůli zvýšení počtu zastavení dojde ke zpomalení spojení mezi Prahou a Olomoucí asi o 5 minut, avšak rychlé spojení na této trase zůstane zachováno prostřednictvím komerčních produktů Českých drah (linka Ex 1 Praha–Ostrava a Pendolino), RegioJetu a LEO Expressu.
Zdroj: CEDOP, Ministerstvo dopravy
a >Ne. To je Františkovy Lázně - Tršnice, Žatec západ - odb. Velichov a Rybník - Lipno
Ad EC v Kolíně:
jel jsem na megaakci do Světlý nad Sázavou - pátek odpoledne, tak jsem si napsal o posilu. Posilu dali. Co se stalo? Do Kolína jsem stál, z Kolína jsem stál na jedné noze a ještě k tomu jsem nevěděl na čí (nahrnuli se tam Ústečáci, Mělníčáci, Nymburčáci, Poděbraďáci, Mladobolčáci, Všetatisti atd.), takže přepravní proudy táhnou lidi do Kolína nejen na tranzit. Tam by se uživilo i Pinďolíno, které tam z Prahy přijíždí stejně pomalu (ne 160)
Proč vnímat IC jako jakési "podEC"? Logicky vyplývá:
IC: komfortní dálkové spoje zastavující ve významných uzlech
EC: mezistátní IC
Rx: údajně komfortní spoje zastavující ve velkých a středně velkých městech a významných uzlech
R: A+BDs+B / AB+BDs+B zastavující ve velkých a středně velkých městech a významných uzlech
na Ex by logicky vycházelo
Ex: mezistátní Rx (béčka by snad nikdo nepustil ani do Polska)
jenže do kategorie Ex se cpou i A+BDs+B / AB+BDs+B / údajně komfortní (mezistátní) dálkové spoje zastavující ve významných uzlech
a pak že v tom neni bordel, když EC zastavujou v dírách, o kterých jsem ani já jako zeměpisný olympionik neměl a nemám povědomí
a pak že v tom neni bordel, když se Rx chovaj jako Sp
a pak že v tom neni bordel, když se R (Rx) maj v části trasy chovat jako Sp a v části jako IC
a pak že v tom neni bordel, když se souděj kvůli diferenciaci značek RJ a rj
a pak že v tom neni bordel, když jsou SC vedený jako Ex (když už brát SC jen jako Komerzkategorie tak jako IC, ne?!)
ještě bychom potřebovali rozlišovat MOs (motorový Os), EOs (elektrický Os) a EMOs (přepřahající osobní vlak), MSp.....
konkrétně kategorie EMOs je definována jako "osobní vlak vedený elektrickou příměstskou jednotkou
a pak že v tom neni bordel...
Nezastaví však z důvodů naplněnosti trati.
Po konzultaci se SŽDC od toho i pro příští JŘ ustoupil.
Ale nikdy neříkej nikdy...
Souhlasím s s tim, že Kolín je frekventovanou stanicí s přestupní vazbou.
Omezil bych však použití vlaků vyšších kategorií úsek Praha Kolín.
Sice se to možná nebude někomu líbit. Ale nabídka je dostatečná u ostatních kategorií...
EC už prostě dávno nejsou prestižní vlaky pouze pro dálkové cestující. Začalo to zrušením příplatku. Dnes prostě vezou i tu úsekovou frekvenci.
Mnohem důležitější mě připadá, jestli si vyberu spoj,
kdy je na přestup v Horní Lidči 5 minut nebo 20 minut.
A vzhledem k tomu, že dojíždím relativně často,
tak jestli za jednu cestu tam a zpět najedu 9 hodin nebo 8 hodin je rozdíl, takže mě každé zrychlení potěší,
ale horlivé nezastavování by mohlo znamenat,
že by to přestalo stavit v Horní Lidči a to by bylo hodně velké zhoršení.
Ale i kdybych musel o jednou víc přesedat,
tak by to mělo být tak, že bych měl dojet
na Vsetín a tam přesednou, ale obávám se toho,
že by to vycházelo lépe osobákem až do Hranic,
což by bylo divné.
Pro mě jako cestovatele není až tak extrémně
důležitý počet zastavování, ale celková jízdní
doba, ideálně co nejvíc ve vlaku
a přestupy, které i s pravidelným zpožděním
navazují a neujíždí.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.