..: Deset let, deset lokomotiv, jedna miliarda :..

380.002, ŽZO Cerhenice, foto: Chary Komentář — Poslední březnový den ČTK zveřejnila stručnou tiskovou zprávu, že expresy na trase mezi Prahou a Hamburkem se od prosince tohoto roku dočkají nových třísystémových lokomotiv s provozní rychlostí 200 km/h, které od nového jízdního řádu umožní jízdu bez přepřahání. České dráhy, které expresy na této trase zajišťují, se k jízdě bez přepřahu zavázaly smluvně a za nesplnění této podmínky jim hrozí pokuta. Avšak pozor – novými stroji, kupodivu, nebudou lokomotivy řady 380, které byly, mimo jiné, i kvůli této trase kdysi dávno objednány, ale půjde o jiné stroje, které si České dráhy budou muset pronajmout. Jak potvrdil mluvčí ČD Radek Joklík, Řídící výbor ČD již schválil vypsání soutěže na desetiletý pronájem 10 lokomotiv, přičemž předpokládaná hodnota pronájmu přesáhne 1 miliardu Kč.

Rozhlédnete-li se po evropském železničním trhu, zjistíte, že v úvahu připadá pronájem strojů vyráběných společností Siemens. Lokomotivy Vectron využívá již třeba RegioJet, požadavky by zřejmě splnily i lokomotivy „taurus“, které už ve flotile ČD jsou a je možno je potkat v čele souprav railjet mezi Prahou a Grazem.

380.002-6 + 380.003-4 + 380.001-8, Velký zkušební okruh VUZ, foto: Louis Armstrong Avizovaný pronájem je jedním z dalších důsledků ne zrovna idylické spolupráce ČD a Škody Transporation (ŠT). Lokomotivy Škoda 109E (řada 380 ČD) byly nejen dodány o několik let později, než bylo smluvně dohodnuto, ale zařazování do provozu provázely komplikace se získáváním schválení k provozu v Rakousku a pak i v Německu, kde se proces táhne dodnes. Tam sice stroje od loňska první schválení k provozu získaly, ale ne od všech zainteresovaných organizací, takže stále mohou v Německu jezdit nejvýše rychlostí 120 km/h.

ČD rovněž loni prohrály se ŠT arbitráž týkající se sporu o penále za pozdní platby od ČD, čímž ČD chtěly kompenzovat penále, jež měla ŠT zaplatit za pozdní dodání lokomotiv a která se bránila tím, že je nemohla dodat včas, protože se během projektování a vývoje změnily bezpečnostní předpisy pro tento typ lokomotivy. ČD tak budou muset společnosti ŠT zaplatit kolem 1 miliardy korun.

A když k ne zrovna malé ceně lokomotiv a k tomuto miliardovému penále přičteme ještě onen budoucí více než miliardový pronájem, tak se nám ty třistaosmdesátky už opravdu, ale opravdu notně prodražují. A protože jsou ČD státním podnikem, (tedy akciovou společností, kde jediným akcionářem je stát), tak na ty miliardy navíc budeme muset přispět ze svých daní nejspíš všichni, i kdybychom už vlakem v životě nejeli.

380.002-6, Základna VUZ Velim, foto: Josef Petrák Naskýtá se tedy otázka, zda by se neměly smlouvy na tak významné obchody uzavírat o něco pečlivěji, či zda by se v předprojektové etapě neměl dělat důkladnější informační průzkum, či zda by se s příslušnými zahraničními organizacemi neměla vést předběžná jednání s poněkud závaznějšími závěry. Anebo že by šlo z německé strany o úmyslné obstrukce s cílem jakýmikoli prostředky podpořit svého „národního“ výrobce lokomotiv?

Nějakou dobu se snažil získat dlohodobou smlouvu na provoz dálkových vlaků mezi Prahou a Hamburkem i soukromý dopravce RegioJet. V době, kdy o smlouvě vyjednával, neměl zajištěné ani lokomotivy ani vagony. Jistě, je to jen „kdyby“ – ale pokud by německá strana dala přednost RegioJetu před Českými drahami, asi by potřebná vozidla včas zajistil a České dráhy by nemusely zbytečně vyhazovat peníze za pronájem lokomotiv, ale mohly by je směřovat do jiných, také potřebných věcí. 


IR Poslat mail autorovi | 6.4.2016 (6:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Komentáře

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 10      Zpráv na stránku:   
08.04.2016 (13:45)  
rymn: Díky za odkaz :-)

ythomas_ct: To máš pravdu, ta vozidla samozřejmě vyhovět mohou. Ale stejně je to sranda: Teď se používá moderní vysokohodnotový beton, všechno se to konstruuje a počítá v CADech a FEMech na výkonných počítačích a jsou problémy. Před padesáti lety lítala dvoustovkou stotrojka (kreslená na prkně) se třinácti vagónama (kreslenejma na prkně) po mostech počítanejch ručně. Někde se stala chyba...
08.04.2016 (13:05)  
Ad Raquac:
Nebyl by nějaký odkaz na článek týkající se te mostne-vozidlove problematiky?
Zkuste pročíst Železniční magazín č. 8/2015, konkrétně konec pojednání o ruském talgu na str. 29; tam je o tom pojednáno celkem pěkně. Nebo se pídit po RiL modulu 810.0200A81...

Ad Jiří Bajer:
Takže muzejní mašiny mají smůlu, co se týká jízdy vyššími rychlostmi...
Abych pravdu řekl, tak nevím. Z toho, co jsem četl, mi tak nějak vyplynulo, že ani asi sami Němci ještě neví, jak to (ne)budou uplatňovat. Zároveň není ale nikde řečeno, že starší vozidlo automaticky nevyhoví...

O Wankbewegungen u IC2 slyším až teď od Tebe.
Tak se mrkni sem: https://www.youtube.com/watch?v=trfSiBVZgzw
Moc se mi to líbí; fajnový materiál do teorie vozidel... ;-)
08.04.2016 (12:08)  
ythomas_ct: Díky za info. Takže muzejní mašiny mají smůlu, co se týká jízdy vyššími rychlostmi :-( Máš nějaké info, proč s tím přišli až teď? Protože ten beton se snad nepoužívá první rok a pochybuji, že by stavbaři nepodrobili novou technologii zátěžovým a únavovým testům.

O Wankbewegungen u IC2 slyším až teď od Tebe. (Kdo to vidí prvně jako já - jedná se o neklidný chod nových patrových vozů pro vlaky IC ve vyšších rychlostech). Podle tisku o tom prý DB vědělo už při zkouškách; jak postupuje řešení, bohužel netuším.
Registrierter Benutzer Raquac 
08.04.2016 (9:41)  
ythonas_ct: Nebyl by nějaký odkaz na článek týkající se te mostne-vozidlove problematiky?
08.04.2016 (9:10)  
Ad Jiří Bajer:
...od kdy je ze strany DB Netz požadován výpočet/zkouška dynamiky na mostě?
Jde o otázku zhruba posledního roku a vede se kolem toho v Německu celkem dost sporů. Podstatou problému by měly být dynamické účinky na nové mostní konstrukce z tzv. vysokohodnotných betonů. Co jsem tak četl, tak časem to snad DB Netz chce prokazovat i zpětně u všech vozidel pro rychlost vyšší než 140 km/h a mimochodem jde o důvod, proč např. DB Netz zatrhla dokonce i zkušební jízdy ruského talga v Německu. Jo a když Tě tu vidím - nevíš, jak postupuje řešení problémů IC2 ohledně jejich Wankbewegungen? ;-)
08.04.2016 (7:10)  
Martin99: Nestátní evropští dopravci většinou neprovozují dálkovou osobní dopravu, pro kterou je 109E primárně určena. Ti potřebují většinou lokomotivy vhodné především pro nákladní dopravu. Ale jinak správný dotaz ;-)

Mne osobně by zajímalo, od kdy je ze strany DB Netz požadován výpočet/zkouška dynamiky na mostě? Je totiž velmi zajímavé, že tato důležitá záležitost vyplula na povrch až nyní. Dříve se to neřešilo? Protože pokud ne, tak jak je pak možné, že mosty nepopadaly třeba pod legendární lokomotivou DB řady 103, která lítala 200 km/h už v šedesátých letech (a to byl šestikolák!).
07.04.2016 (21:54)  
JiP, Rail-man: Souhlas.

Ta 380-tka nás daňové poplatníky vyšla pěkně draho a není to evidentně takový zázrak.....

Ostatně stačí si položit otázku, proč o ní není zájem ze strany jiných dopravců? V Evropě je dnes spousta nestátních dopravců, kteří rozhodně netrpí nějakým národním protekcionismem při nákupu vozidel .....

Petr Budvar: A že taková polská PESA se dokázala se žraloky prosadit nejen u nás, ale právě i u DB..... Nebo třeba v Itálii s 41 ks ATR220.....
I když Škodovka taky pronikla na zahraniční trh. Na Slovensku má dokonce dvě 380-tky a nějaké ty Elefanty... Ty má i na Ukrajině a v Litvě...... :-)
07.04.2016 (19:36)  
Ješte by se hodilo přidat něco k výmluvám škodovky na nové TSI. Ty sice v době vývoje přišly, ale nikdo Škodovku nenutil tyto normy plnit. Na nové TSI platilo sedmileté přechodné období, kdy se nemusely plnit. Takže Škodovka mohla dodat lokomotivy bez problem podle starých norem stejně jako to udelal Siemens s Taurusem. Jenomže Škodovka si zřejmě chtěla rovnou vyvinout lokomotivu podle nových standardů a spoléhali na to, že zpoždění nikdo řešit nebude a ono ve výsledku ani neřešil, protože smlouvy byly náležitě "ošetřeny".

Zajímalo by mě, proč už dávno nemá Škodovka svůj Dispolok a lokomotivy alespoň nepronajímá ostatním dopravcům, když jsou ty lokomotivy tak dobré.
Registrierter Benutzer Raquac 
07.04.2016 (19:05)  
Panove, neprehanejte to s tema kecama o zlych Nemcich. Schvaleni k provozu v Nemecku ma i několik ne-německých lokomotiv a od vyrobcu, kteří realne muzou konkurovat tem domacim. Třeba stroju Class 66 nejezdi vůbec malo. Podívejte se na pozici Skodovky alespoň trochu realisticky...

Ad Vectron a Netzzugang - zaridil si to samozrejme Siemens sam a za svy.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 10      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko