Golčův Jeníkov (aktualizováno 28. 3. 5.30) — Krátce po sedmé hodině ranní v pondělí 21. března došlo u železniční zastávky Golčův Jeníkov město ke střetu pracovního vlaku společnosti Lokotrans Servis s osobním automobilem, přejezd v Mírové ulici je po dobu vyprošťování pro silniční dopravu uzavřen. Nehoda má bohužel tragické následky. „Muž a žena cestující v autě utrpěli vážná zranění, jejichž následkům na místě podlehli,“ uvedla pro ČTK mluvčí Krajského ředitelství policie Dana Čírtková. Přejezd P3706, na němž se nehoda udála, je vybaven světelným PZZ se závorami. Na trati však probíhají výlukové práce a PZZ pro vyloučenou kolej bylo vypnuté, závory byly zvednuty. Dle vyjádření policejní mluvčí byl při dechové zkoušce u strojvedoucího zjištěn alkohol v množství téměř dvě promile.
Právě vypnuté zabezpečovací zařízení přejezdu spolu s aktuálním stavem strojvedoucího pravděpodobně hrálo roli při vzniku nehody. Ačkoliv měl jet přes přejezd se zvýšenou opatrností rychlostí 10 km/h, byla rychlost vlaku při nárazu přibližně 40 km/h. Přesnou příčinu však stanoví až vyšetřování Drážní inspekce, o jehož výsledku vás budeme informovat.
České dráhy ubezpečují cestující, že nehoda nijak neomezuje provoz osobních vlaků ani rychlíků Praha – Havlíčkův Brod – Brno. Ty totiž jezdí po nevyloučené traťové koleji.
Strojvedoucí obviněn
Aktualizace 23. 3. 7.30: Jak v úterý večer uvedla ČTK, kriminalisté strojvedoucího obvinili z ohrožení pod vlivem návykové látky a usmrcení z nedbalosti. Rovněž podali návrh na vzetí do vazby. Prokáže-li se jeho vina, hrozí mu při horní hranici až desetiletý trest odnětí svobody.
Ministr dopravy chce centrální kontroly u soukromých dopravců
Aktualizace 28. 3. 5.30: V návaznosti na tuto tragickou nehodu ohlásil ministr dopravy, Dan Ťok, svůj úmysl zavést plošné kontroly drážních zaměstnanců ze strany Drážní inspekce nebo Drážního úřadu. Tyto složky nebo SŽDC smí nyní provádět svůj dohled pouze ve spolupráci s dopravci, resp. na jejich žádost. Podle něj nehoda ukazuje, že prevence pouze ze strany zaměstnavatelů je nedostačující, bude proto chtít znát, jaké kontrolní systémy mají jednotliví dopravci nastaveny. Zaměřit se chce nejen na alkohol, ale též na odpočinek mezi směnami - naráží tak na kauzu otevřenou po nehodě u Úpořin, po níž ukázalo, že někteří strojvedoucí mohou jezdit pro více dopravců, přičemž důsledné čerpání odpočinku se narozdíl od profesionálních řidičů v silniční dopravě centrálně nesleduje a jeho dodržování tak závisí pouze na vůli té které osoby.
Zdroje: ČTK [1] [2] [3], Český rozhlas, iDnes, České dráhy, Drážní inspekce
Ale k veci: na spravodajských stránkach som videl fotky nehody, Google Street View a aj fotky z miesta deň po nehode, čítal som fakty o nehode. A strašne sa mi páčili tie vaše prepočty, v akej vzdialenosti mohol vodič ten vlak vidieť a teda ako hrubo porušil pravidlá cestnej premávky... Len nerozumiem, prečo nikto neuvažujete o tom, že aj vodič sedel v pohybujúcom sa objekte? Nikde na fotkách som nevidel, že by bola na priecestí umiestnená značka STOP, alebo tam bola značka, informujúca o nefunkčnej signalizácii. Takže nie je dôvod, aby vodič pred priecestím zastal, kľudne mohol ísť rýchlosťou 30 km/h 50 metrov pred priecestím (všetko v súlade s českými dopravnými predpismi).
50 m pred priecestím nevidí na trať vôbec, aký taký výhľad na trať (aspoň) vpravo (neberúc do úvahy, že tam mohli zavadzať chodci, stĺpik karosérie, príp. navigácia, je tam skriňa AŽD, bolo skoro ráno) má +/- 20m pred priecestím (dajme tomu, že 25 m od miesta nehody). Pri rýchlosti 30 km/h sú to 3 sekundy do nehody (ak šiel vlak uvádzanou kolíznou rýchlosťou 40 km/h, tak bol necelých 35 m od miesta nehody). Za tie 3 sekundy (resp. 2,5 sek. do vjazdu na priecestie) sa treba POZRIEŤ (nie mrknúť) VĽAVO (z tejto strany je na dvojkoľajnej trati obvyklejšie, že prichádza vlak po koľaji, na ktorú vstupujem ako prvú), VPRAVO (a zbadať vlak), ROVNO (skontrolovať, či sa niečo nezmenilo za priecestím a teda môžem bezpečne opustiť priecestie) a ešte byť schopný zareagovať na situáciu a zabrzdiť.
Som skúsený vodič, ale toto by som asi nedal. Takže sa mi natíska otázka, prečo dané priecestie nebolo počas dlhodobej výluky nejako zabezpečené a prečo nebolo priecestie aspoň prechodne opatrené značkou STOP? Takto nechali celú zodpovednosť za bezpečnosť len na rušňovodičov, bohužiaľ, v daný deň rušňovodič Pavel dôveru sklamal, za čo zaplatili životom 2 ľudia.
Opäť sa potvrdilo, že nehoda je súhrnom viacerých náhod, ale Pavel má v rukách veľmi zlé karty (čo sa týka zodpovednosti). Mimochodom, zvaliť vinu za každú cenu na toho, kto sa už nemôže brániť, je buď cynické alebo trápne.
Na záver pridám „fakty“ z bulváru:
„Na přejezdu kvůli rozsáhlé rekonstrukci nefunguje signalizace, dvojice na něj proto vjížděla velmi opatrně, což potvrdili i svědci.“ (zdroj: http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-krimi/381864/strojvudce-smetl-na-prejezdu-dva-lidi-nadychal-2-promile-ale-tvrdil-ze-nepil.html)
A povedať do ČT po tom, ako nafúkam 2 promile, že som nepil, svedčí o Pavlovej ťažkej cukrovke alebo náhlej strate pamäte... Ach jaj.
Zákon explicitně nařizuje, že před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet. Ale nikde není stanoveno, kde má zastavit u otevřených závor, u kterých není dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly. Řidič tedy zastaví vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať, což je až za závorami. V našem konkrétním případě je pak rozhled na téměř 100 m, což prezentuje při rychlosti 40 km/hod 9 sec, což jen naprosto dostatečná doba k opuštění přejezdu, pokud se vozidlo rozjede a vlak se přesně v tomto okamžiku objeví. Když je vlak už vidět, tak se řidič zkrátka už nerozjede a počká. Z výše uvedeného tedy s vysokou mírou pravděpodobností lze tvrdit, že řidič vůbec nezastavil a vjel přímo pod vlak. Je tedy bohužel také spoluviníkem nehody, ač to zde mnozí vehementně popírají. Jeho konkrétní výši určí až soud, osobně ji vidím tak na 50%.
A teď mi prosím řekněte, když se z tohoto místa podíváte doprava, tak vidíte na skoro 70 metrů (ke druhému sloupu). To je malý rozhled?
Z předchozího "puntíku" na mapách.cz (tj. ještě o 5 metrů víc před přejezdem) je vidět ještě dál, asi na 100 metrů (nepřekáží tam výstražník).
Navíc teď není listí, takže je průhled lepší, a mašina je červená.
Znovu se opakuji, jakkoliv to ten strojvedoucí pos*al, že byl nalitej (a nijak ho neobhajuju ani se ho nezastávám), tak KDYBY se řidič rozhlédl, jak mu ukládá zákon, tak ten vlak MUSEL vidět.
http://jdem.cz/b8fx83
Vidno tam aj tien auta, tak sa da odhadnut kde je kapota auta.
Ten odkaz co poslal Petr Šimral je uz podla mna uz moc daleko. Hodil by sa pohlad tak uprostred medzi nami, to je to by bol tak tesne pred rampami ale to streetview neponuka.
Co si pametam, tak vyhlaska hovori, ze ked treba zastat tak sa stoji pred bielou ciarou alebo pokial nie je vyznacena tak pred hranou krizovatky. Urcite, sa nemoze vliezt do cesty s tym, ze polka auta mi bude trcat na hlavnu cestu aby som sa rozhliadol. Pokial nie su korektne rozhladove pomery tak by sa to malo upravit. Dat na protilahlu stranu cesty zrkadlo, obstrihat kriky alebo urobit inaksie technicke opatrenia.
K ožralému fírovi....bez soucitu a bez omluvy naprosto jednoznačně-tohle nebylo nějakých pitomých 0,13 prom.a (i taková množství se nedají tolerovat, byť na pracovním vlaku, při nedostatku personálu, že zrovna majistr v zoufalství nejvyšším někoho kdo měl mít volno probudil ráno shodou okolností po konzumaci....no budiž i tak blbě ale budiž stane se)....Ale fíra na šichtě a 2 promile to ne tohle. Výjimka co potvrzuje pravidlo snad doufám teda...bo alkohol u MU na fírově straně jsem v místních luzích nezaznamenal hooodně dlouho....
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.