..: DC Streetcar konečně v provozu s cestujícími :..

Inekon Trio Washington, foto: Jan Kvídera Washington — Pod názvem DC Streetcar vystupuje tramvajový provoz v hlavním městě USA. V sobotu 27. února v 10 hodin místního času byl slavnostně zahájen provoz s cestujícími na první lince s označením H/Benning. To vychází z názvů ulic, po kterých je tato necelých 3,9 kilometrů dlouhá linka trasována. Provoz na tramvajové trati zajišťují tři tramvaje od ostravské společnosti Inekon typu 12-Trio a tři typu United Streetcar 100 vyrobené podle licence Škody Transportation (typ Škoda 10T) přímo v USA. Oba typy jsou si podobné. Tramvaje 12-Trio byly vyrobeny již v roce 2007, do roku 2009 byly na žádost objednavatele deponovány v Ostravě. Po převozu do USA stály nečinně další roky a zkušební provoz bez cestujících započal až v roce 2014 a nyní zhruba po roce a půl od začátku zkušebního provozu se mohou svézt i první cestující.

Možná ještě tragičtějším dojmem působí situace kolem výstavby jednotlivých tratí. Další rozšiřování sítě je stále v plánu, ale dlouhé přípravy a vysoké (mnohdy zbytečné) náklady, související mimo jiné s přerušením stavby současné linky v důsledku problémů s financováním, hrají do karet odpůrcům tramvají. Celý projekt linek zahrnuje výstavbu 60 kilometrů tratí vrámci 5 linek. Podobně váhavý postoj k výstavbě tramvajových traťí panuje v řadě dalších amerických měst, i když jinde jsou dosavadní zkušenosti s budováním provozu o poznání lepší. Americká města však nejsou v provozu tramvají úplnými nováčky. Po koňských drahách, často s hustou sítí linek, následoval provoz elektrických tramvají s napájením z trolejí, nebo baterií. Ani jeden ze způsobů napájení se ale nezdál příliš výhodný. S příchodem autobusů tak byl veškerý tramvajový provoz krátkozrace rušen. Například přímo ve Washingtonu zasáhly tramvaje do provozu naposledy 28. ledna 1962. Tramvajová síť v dobách největší slávy měřila více jak 320 kilometrů (200 mil) a na provozu se podílelo hned několik společností. Dnes zažívají tramvaje v USA renesanci, mimo Washingtonu také ve městech Portland, Seattle a Tampa.

Novou linku ve Washingtonu obsluhují v běžném provozu vždy 4 tramvaje od pondělí do čtvrtka od 6 hodin do půlnoci, v pátek až do dvou hodin ráno. V sobotu pak od 8 hodin rovněž do 2 hodin následujícího dne. Neděle je mimo tyto dvě ranní hodiny bez provozu, o svátcích byl měl být provoz zajištěn od 8 do 22 hodin. Tramvaje jezdí v patnáctimunutovém intervalu. Provozovatel zatím nemá žádný tarif, cestující jsou přepravováni zdarma. Podle dostupných informací bude tarif stanoven po skončení úvodního období provozu s cestujícími. Tramvaje by měly být vybaveny automaty na prodej jízdenek s možností platby v hotovosti a platební kartou. Na webu tramvajového provozu je k dispozici též mapa linky včetně sledování polohy vozidel. Trať vede ulicí H od nádraží, dále ulicí Benninga a končí na rohu Oklahoma Avenue. Na trati se nachází šest mezilehlých zastávek. Trať obsahuje výhybky, které jsou plánované k napojení dalších linek.

Zdroje: DC Streetcar, Československý dopravák, Wikipedia


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 1.3.2016 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Jízdní řád

Další z regionu USA


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
03.03.2016 (7:59)  
Lokálne verejne projekty v USA su neuveritelne komplikovane. Ciastocne z politickych dovodov ( jedna strana vzdy bude vyprávat do luftu, ze je to minanie danovych peniazi a obmedzenie individualnej slobody - ved nemozno slobodneho Americana nutit, aby pouzival tramvaj namiesto svojho auta. :-) ).
Na druhej strane je neuveritelna korupcia ( USA vedu rebricek svetovej korupcii takym odstupom, ktory ostatne státy sveta ani za 100 rokov nemozu dosiahnut), preto kazdy verejny projekt skonci väcsinou na sudoch a oddaluje sa na roky (vid Washington, ale aj Tampa ci Denver).
02.03.2016 (19:11)  
No nechat tam jezdit ten 7 či kolik let starý šrot dokazuje, že znovuzrození tramvají v U.S.A. se až tak moc nekoná. Na zlaté doby PCC mohou jen vzpomínat a tramvajemi za megadolary lepí jen pidibusové linky v rámci ekosměrnic na úrovni pražských 26x. A ty megadolary kolem je jejich opětovný hrob. v tom kopírují EU, kde renesance tramvají v mnoha zemích ihned tvrdě narazila na ekonomické ukazatele po odpadnutí money polštáře z EU. A přitom stačilo málo...
02.03.2016 (15:42)  
Ad Cart

Ano vo Wyomingu nepoznaju zacpy, ani MHD. Preto potom sa divia v nejakom velkom meste ako to treba pouzivat.
Dnesny boom MHD je spojeny asi aj tym, ze ked MHD zrusili galon benzinu stal 60-70 centov, pred vlani v lete takmer 4 dolare. S tymi autami co jazdia ( v takom Wyomingu ci v Indiane), tak na jednu nádrz sa dostanes mozno 3xkrat do prace a domov. Preto sa ani nedivil, ze vo fabrike kde som casto byval, na obrovskej elektronickej tabule organizovali Car sharing, lebo bezny robotnik uz jednoducho na to nemal, aby dvakrat do tyzdna tankoval, len kvoli tomu ze denne >100 km cestuje cez mesto do/z prace.
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
02.03.2016 (15:11)  
Carte, mě je úplně fuk, co si pytlikují v USA. Já vím, bez Velkého Mocného Vzoru to neumíme, domnívají se mnozí zde. Dříve i nyní. A proto ty nesmysly ve veřejné dopravě (naštěstí ne ve všech krajích ČR). Ale kdybyste místo pravicování (které se m.j. projevilo větou - velice provařenou, hloupou a reklamně nadužívanou "vyhazování peněz daň. poplatníků")zjistil, co kdy, proč a za jakých okolností který prezident, či federál.vláda v USA téměř osvobodil od daní, tak byste nepsal podobné prvoplánové nesmysly. Zánik MHD tam byl podporován vládou. Podobně je nyní třeba v EU podporována kamionová doprava zaměstnávající jinde neuplatnitelné pracovníky (když armády téměř nejsou). Za tak nastavených podmínek přežije máloco.....
registrovaný uživatel CART 
02.03.2016 (11:47)  
KROKODIL - ano, mám stejný dojem, ale to už jsme zase u akceschopnosti státního úředníka. Ale přijde mi, že v příměstské dopravě ve velkých městech to využití železnice docela roste, LIRR a PATH v NYC, nebo Metrolink v LA. Jasně, není to jak S-bahn v Německu, ale...

btw: dálková doprava, nebo snaha o pokrytí nějaké místní dopravy v méně obydlených oblastech, je na druhou stranu úplně mimo... Bavil jsem se na toto téma třeba s místními lidmi ve Wyomingu, a koukali jako vrány, nikoho by nenapadlo jet z města do města vlakem, když to autem vyjde na pár dolarů a s x-násobnou časovou svobodou pohybu... A těžko se jim divit, dopravní zácpy znají jen z televize...
02.03.2016 (10:40)  
Já se divím, že se ti Amíci nejdou občas zeptat na zelpage, co maj dělat - nestěhovat se z měst, jezdit kurňa tramvajema, nežrat hambáče a tak.
02.03.2016 (10:23)  
Ad Cart

Poznam zopar miest v USA, ktore su precpane zeleznicnymi tratiami avsak vlak chodi mozno raz za den, po niektorych raz za tyzden. Naopak pracujuci denne po rovnakych trasiach sedia hodiny autami v zacpach. Najmenej 10 rokov sa nevedia rozhodnut aku kolajovu dopravu by bolo treba zaviest po existujucicb tratiach v meste s >3 mill obyvatelov a rozsahom cca 70 km v uhlopriecke.
registrovaný uživatel CART 
02.03.2016 (9:56)  
PETR BUDVAR - já zase považuji za blbost (a vyhazování peněz daňových poplatníků vidlemi) držet po desetiletí při životě tramvajové systémy, které nikdo nevyužívá.

Když je benzín levnější než voda, nové auto stojí pár měsíčních platů, a všichni se stěhují z činžáků na předměstí, tak tím prostě nikdo jezdit nebude, ani kdyby se všichni šotoušové světa stavěli na hlavu. A totéž platí v USA o dálkové železniční dopravě.

btw: Tam, kde tento stav nenastal, a ekonomicky výkonná populace zůstala v centrech, se MHD udržela (NYC, Chicago, SF), byť za cenu "znárodnění", a z toho plynoucími důsledky typu nulový přírůstek tras metra v NYC, ale to už je další téma...
02.03.2016 (3:43)  
Ad. J.Bajer

Suhlas, na druhej strane v USA skutocne vsetko okamzite zabudnu, ak uz netreba - u nich neexistuje historicky vyvoj a tym viazane zvyky. Dlhe desiatky rokov nedbali na mestsku dopravu. Okrem zopar metropol ( NYC, Chicago atd) mestsku verejnu dopravu kompletne zrusili a tlkli do hlavy obyvatelov, ze osobne auto je symbolom slobody. Dodnes su obrovske mesta (>2-3 mil obyvatelov) kde nie je ani autobusova verejna doprava. Okrem toho (nutena) mobilita obyvatelov znamena, ze novi pristahovalci nemaju ziadne lokalne skusenosti ci znalosti.
Raz som precestoval stredo-západnu cast USA cielom navstivit zopar miest duchov (ghost town). Boli tam mesta >100 tisic obyvatelmi vyprazdnene za 5-6 rokov. V nich kedysi fungovalo zopar tramvajovych liniek, zeleznicne siete atd. Dnes nikto tam uz nebyva (
01.03.2016 (23:33)  
Takhle to dopadá, když tramvaj netvoří dopraváci, ale neomarxistické starostky. Mnohonásobně předražená, X let opožděná, dopravně zbytečná stavba. Hlavně, že vozovna má být postavena u nějaké památkově chráněné budovy, mít solární panely a recyklaci srážkové vody a bůhví co všechno.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko