..: Drážní inspekce doporučuje změnu sklápění závor :..

Poškození čelního vozu jednotky 680.003, foto: Hitrádio ORION Praha – Drážní inspekce ukončila šetření loňského střetu pendolina s nákladním automobilem ve Studénce. Připomeňme, že 22. července 2015 v 7.41 řidič nákladního automobilu vjel na čtyřkolejný železniční přejezd P6501 v době, kdy již byla dávána světelná a zvuková výstraha přejezdového zabezpečovacího zařízení. Následně došlo ke sklopení závor, které řidič neprorazil a zůstal na železničním přejezdu stát. Do stojícího kamionu narazil vlak SuperCity 512 Pendolino, 3 osoby byly usmrceny a dalších 25 zraněno, včetně strojvedoucího.

Drážní inspekce (DI) ve své závěrečné zprávě shrnula průběh mimořádné události a rovněž vydala několik bezpečnostních doporučení. Ta jsou určena Správě železniční dopravní cesty, Českým drahám, Drážnímu úřadu a Ministerstvu dopravy.

Doporučení Českým drahám i dalším dopravcům spočívá ve dvou bodech:

  • při vzdělávání strojvedoucích se systémově věnovat řešení krizových situací (formou simulátorů či praktického výcviku přímo na vozidle),
  • zaměřit se na správné označování prostor za stanovištěm strojvedoucího tak, aby byla vždy zajištěna volná úniková cesta, a důsledně dbát na volnost těchto prostor.

Nutno však dodat, že při této mimořádné události k pochybení ze strany dopravce nedošlo. „V daném případě, jak vyplývá z výše uvedeného, nebylo zjištěno nic, co by strojvedoucímu znemožňovalo nebo znesnadňovalo rychlé opuštění kabiny strojvedoucího, resp. mu překáželo v únikové cestě. Obdobně lze konstatovat, že strojvedoucí vlaku Ex 512 reagoval na náhle vzniklou situaci zcela správně a nemohl v daném případě učinit více,“ uvádí DI.

Změní se sklápění závor?

Bezpečnostní doporučení určené SŽDC a Drážnímu úřadu se týká problematiky sklápění závor. Je-li přejezd vybaven „celými závorami“, tj. dvěma páry polovičních břeven, měla by se břevna umístěná ve směru jízdy automobilů před přejezdem (vjezdové závory) sklápět již po uplynutí předzváněcí doby, u břeven za přejezdem (výjezdové závory) by sklápění probíhalo stejně jako dnes, tedy až po uplynutí vyklízecí doby. Tato změna má být provedena na všech v úvahu přicházejících železničních přejezdech, jakožto i u nově budovaných přejezdů. V rámci prohlídek či modernizací přejezdů by pak SŽDC měla provést analýzu rizik – posouzení místních podmínek, chování účastníků provozu a ověření parametrů přejezdu (nejdelší a nejpomalejší vozidlo).

Drážní úřad má přijmout taková opatření, která budou směřovat k realizaci tohoto doporučení. Rovněž je zvažována změna normy ČSN 34 2650 tak, aby byl červenobílý nátěr na vnitřní straně břeven závor nahrazen takovým, který nebude na řidiče působit zákazem proražení břevna. Uvažuje se i o doplnění nápisu, který by řidiče nabádal k urychlenému opuštění přejezdu přeražením břevna závory.

Úkolem pro Ministerstvo dopravy je rozšířit povědomí řidičů o možnosti přeražení závor tak, aby v případě uvíznutí mezi sklopenými závorami neváhali opustit železniční přejezd. Dále by mělo být sjednoceno využívání kamerových systémů k prevenci i postihování nezákonného chování řidičů na přejezdech, s čímž souvisí i možnost zvýšení sankcí za porušení zákona.

Odkazy: Zpráva o výsledcích šetření příčin a okolností vzniku mimořádné události (PDF)

Tématu železničních přejezdů v souvislosti s loňskou nehodou ve Studénce jsme se též věnovali v článku Dva týdny po Studénce: přejezdy fungují, a co dál?, jenž byl zveřejněn 5. 8. 2015.


RaPa Poslat mail autorovi | 19.3.2016 (8:00)
Related newsopen/close

More on Legislativa Nehody a mimořádnosti

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
Registered user JOHNZ 
22.03.2016 (10:34)  
JiP: To ale platí len v prípade, že tam všetky vlaky jazdia plusmínus rovnakou rýchlosťou (a hlavne blízkou traťovej). A práve na priecestiach, na ktoré to v ČR treba, je aj najväčší rozptyl rýchlostí. O tom, že pri rýchlejších tratiach Vám takto mnoho ďalších priecestí spadne do zastávky, alebo rovno do stanice, ani nehovoriac. A v prípade, že to priecestie budeme ošetrovať takýmto spôsobom v obvode stanice (čož znamená odklad dovoľujúcej návesti o prakticky + ďalších 20 sekúnd), tak sa bude akurát nadávať na dráhu, pretože to ten výpravca proste nebude chcieť vôbec zdvíhať (a automatika už duplom)...

Takže naozaj jediný potenciálny prínos takéhoto riešenia je, že to (spolu s detekciou vypratania priecestia) bude tých vodičov oberať o toľko času, že začne na "spoločenských prínosoch" vychádzať CBA na nejedno mimoúrovňové kríženie...
21.03.2016 (12:56)  
Tento nápad ničemu nepomůže. Z pozorování v Kolíně na přejezdu u toho zvedacího mostu přes Labe za 1+ mld. € (který se nezvedá):

- slalom (viz kolega mahathma, zcela běžně motorkáři či cyklisti, občas i auta)
- chodci to samozřejmě využívají, protože chodník je na straně, která se sklápí později.
- cca jednou do měsíce (obvykle v noci) nasraný cyklista kus závor ulomí
- pokud je stav vytížení trati takový, že závory jsou během hodiny z 60 minut cca 45 dole, tak je holt přejezd nevhodným řešením. Kdysi tam byl aspoň nadchod pro chodce, ten shnil a při rekontrukci se už nepostavil. Nejbližší podchod je na zastávce Kolín Zálabí a cca 1,5 kilometru kvůli tomu vážně nikdo absolvovat nebude.

Takže suma sumárum, cyklisti a chodci se tam přes trať promenují v řádu stovek denně při spadlých závorách, no a řidiči co znají místní stav tak - pokud nejsou závory dole - přišlápnou plyn a co nejrychleji přejedou, protože jinak tam můžou tvrdnout taky půl hodiny. Ono směrem "do města" se dá přejít celkem bezpečně, ale ve směru od centra není vidět vůbec nic ani na jednu stranu, tak holt když chodí lidi odnaproti, tak se chodí i z druhé strany (s předpokladem, že pod vlak nikdo dobrovolně neleze.)
21.03.2016 (10:39)  
Iný spôsob sklápania závor podľa mňa nepomôže. Už to vidím ako frikulíni na vytunených Golfoch budú cez tie závory "slalomovať".
Registered user JiP 
21.03.2016 (8:42)  
Bartik09: Tak mi vysvetlete, jak ten clovek mohl udelat s takovymi neznalostmi test v autoskole?

Navrhovana zmena se tyka specifickeho chovani zavor na vicekolejnych prejezdech, kdy doslo jiz mnohokrate ke zbytecnemu uvezneni aut.

Problem je, ze system ceskych zavor ignoruje zaklady lidske psychologie. Mechanicka zabrana je proste psychologicky vetsi zabrana nez blikajici svetla a tudiz zarizeni by toto melo respektovat. Bohuzel u nas je to presne naopak, kdy mate zustat stat, i kdyz zavora jde nahoru a mate cekat az na zhasnuti svetel. Podivejte se na ten link co jsem tam dal. Presne takto by se prejezd mel chovat. Japonske prejezdy plne respektuji lidske uvazovani. Zveda se zavora= muzu jit (jet).
21.03.2016 (7:59)  
JiP: Spolecne s tim polakem by totiz mel jit sedet i vsichni ti, na zaklade jejichz rozhodnuti ten clovek mohl ridit.
Co je to zas za blabol? Zak autoskoly udela testy a pak pulhodinky jezdi s inspektorem. Kdyz neudela zadnej prestupek, tak ty papiry holt musi dostat. Nebo jak si to predstavujete?

Takze timto resenim omezite ono ceske nelogicke a matouci zvedani a padani zavor
Takze problem vjizdeni na prejezd na cervenou (umyslne nebo z nepozornosti) se vyresi tim, ze budeme jinak zvedat zavory?
Registered user JiP 
21.03.2016 (1:36)  
Johnz:
Ano na bezpecnostni tlacitko na prejezdu potrebujete jistou kulturni uroven obyvatelstva a jeho respekt k pravidlum. Ohledne prodlouzeni predzvaneci doby je neustale opakovany nesmysl, existuje nekolik zpusobu reseni aniz by doslo k prodlouzeni doby. Uplne nejjednodusi reseni je mit delku useku na trati kdy se spusti predzvaneni vlakem na cas prodlouzeny o doba nutnou k jednomu pohybu zavor. Prijizdi vlak z jedne strany a slapne si do useku (z druje strany nic nejede). Predzvaneni se nespusti okamzite, necha se uplnynout cas rovny dobe pohybu zavor a teprve potom se spusti predzvaneni a cely proces. Vlak odjizdi z prejezdu a mohou nastat dva pripady. Z druhe strany si neslapl zadny vlak, tudiz svetla okamzite zhasnou a zavory jdou nahoru a v ten stejny moment jde prejezd podminkou okamzite do neaktivniho stavu. Druhy pripad. Prvni vlak opousti prejezd a mezitim si z druhe strany vlak prave najel do useku. V tomto pripade zavory uz podminkou pritomnosti dalsiho vlaku zustanou dole a ceka se na prijezd dalsiho vlaku.
Nevidim kde dochazi k prodlouzeni doby stazenych zavor. maximalne tech par vterin, kdy jsou dole drzeny podminkou jiz bliziciho se vlaku, ale to na prejezd stejne vjet nemuzete ani dnes, protoze prece blikaji cervena svetla a zavory jdou nahoru a hned zase spadnou dolu. Kupodivu je tento system dokonce rychlejsi nez ten dnesni!!! protoze kdyz neprijizdi druhy vlak, tak muzete na prejezd okamzite vjet a nemusite cekat az zavory dojdou do uplne hornich poloh a zhasnou svetla-viz japonsky prejezd, ktery je okamzite zaplnen chodci, mopedy ci auty.

Nekritictejsi situace. Prvni vlak usek zavor prave opustil a zlomek vteriny nato vjede vlak z opacne strany. Tento pripad je identicky v podstate pripadu 1. Svetla zhasnou, zavory se zacnou zvedat-asi stihnout projit vsichni chodci, projede asi jedno ci dve auta a po par vterinach se spusti standardni predzvaneni o delce, ktere zname dnes.

Takze timto resenim omezite ono ceske nelogicke a matouci zvedani a padani zavor a soucasne v pripade ze jel jenom jeden vlak situaci dokonce ucastnikum silniho provozu o par vterim zrychlite, protoze nemuseji cekat na zhasnuto svetel pri pohybu zavor.
Registered user JOHNZ 
20.03.2016 (17:35)  
pacey: Áno majú, stanovuje sa podľa typu priecestia. Staršie priecestia to ale zapracované mať nemusia. V prípade takéhoto problému je zavolanie na 158 správny postup.

Farkač Karel: Niekde to tak naozaj je, ale vyžaduje to aby bolo buď priecestie dosť staré (pri sklápaní závor sa nepočítalo s chodcami), alebo dosť úzke (chodec je rýchlejší ako najpomalšie auto. Dnes je nutné uvažovať pri sklápaní závory s chodcom (ktorý ide po ľavej strane), takže fakticky sa musia obe závory sklápať naraz, pričom jediné čisté riešenie je dnes postaviť tam chodníky a ďalšie 4 závory. Ale riešenie to samozrejme (obzvlášť pre priecestia ako Studénka) je.

Ǧhuřfâḥ: Ani v tom Nemecku to nie je všade, a 160 sa tam cez priecestia tiež pomerne štandardne jazdí.

str: Ostatných dopravcov sa to dotkne prostredníctvom tej časti doporučenia, ktorá je adresovaná drážnemu úradu. DI nevymenuváva, ktorých dopravcov by sa to mohlo týkať, tá uvažuje len dopravcu-účastníka nehody.

Aleš Liesk: Sú priecestia, kde to tak je, a sú priecestia, kde to tak nie je. Obecne priecestia s celými závorami (čož sú teda spravidla PZM) sa nejako dohliadajú.

JiP: Uvedené problémy sú riešiteľné aj u nás, zatiaľ to však troskotá na tom, že spoločným menovateľom toho riešenia je (výrazné) predĺženie doby, kedy sú závory zatvorené, čo povedie k stresu vodičov a možno naopak k ešte väčšiemu riskovaniu (nadvihovanie a prerážanie závor, atď.). Navyše prípadné bezpečnostné tlačítko musí byť u nás najskôr monitorované kamerou, pretože odľahlosť priecestia ďaleko viac motivuje k zneužitiu, ako napr. uzavreté a exponované nástupište v stanici metra.
20.03.2016 (10:28)  
Tato myšlenka není špatná.
Registered user A.N. 
20.03.2016 (6:03)  
Michal Jaroš:
já tím chtěl říct, že to co je v elaborátu, jsou naprosto známá fakta a netřeba na to mít skvadru lidí, která se na to přiživuje. Nakonec do r.2003? jsme se bez DI obešli.

Na co lidem budeme neustále opakovat chování u závor a vymýšlet nějaké pruhy atd. To je prostě jen nekázeň řidičů s kterou takový elaborát stejně nehne.

Simulátor nic nevyřeší, jednak to stojí peníze, druhak lidí je málo a ještě je honit jinam = neobsadit směny. Nakonec reakce každého v takovém případě je stále stejná - utéct, pud zachránit si život.

Osobně by se měl někdo na bezpečností zamyslet z opačné strany. Třeba proč moderní vozida mají tak špatný únik ze stanoviště, proč za X let nikdo neodboural ty dementní západky na dveřích 122,123. Proč moderní vozidlo 471 má JEN lepené čelo bez bezpečnostních prvků, vyjma skla...atd.

Jenže DI je banda teoretiků, která dokáže vypsat pár článků z předpisů, řešit barvičky na závorách...atd. ale o technické stránce věci nemají bohužel ani páru.

Snad jediné plus za poslední roky je označování PZZ číslem, kdy stačí při MU nahlásit ono číslo a nemusí člověk lokalizovat místo dle obcí, stanic..atd. viz tehdy Vraňany.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko