..: Vozová krize u ČD, na Rx se částečně vrátí „béčka“ :..

ČD in Kooperation mit DB, foto: Aleš PetrovskýPraha — (aktualizováno v 17:30) V minulém roce si mohli zákazníci Českých drah zvykat na trasách Praha – Plzeň – Cheb a Praha – Plzeň – Klatovy (– Železná Ruda-Alžebětín) na vozy, které relativně splňují standardy 21. století. Od 15. ledna 2016 se na vlaky Rx v relaci Praha – Plzeň – Cheb navrátí částečně vozy řady B, a to nejen jako prakticky celotýdenní posily, ale oficiálně i jako součást kmenových souprav vlaků. Nově tak cestující nalezne na chebské variantě vlaků Rx vozy Aee (1. třída), Bbdgmee (víceúčelový vůz), Bee (oddílový vůz s klimatizací a u vybraných vozů se zásuvkami), Bpee (velkoprostorový vůz s klimatizací a zásuvkami) a vůz řady B. Ve své podstatě byl jeden z vozů Bee nahrazován vozem řady B již na konci roku 2015.

Vůz řady B249, foto: Aleš PetrovskýProblém s dodržováním řazení na vlacích Rx však mohou pociťovat cestující již delší období. Vozy ABpee jsou nahrazovány vozy AB (bez klimatizace, zásuvek, či velkých stolů), vozy Bdtee např. vozy Bdt či B. Problém je v tom, že vozy ABpee a Bdtee jsou provozovány bez provozní zálohy vozů stejné kvality, takže cestující pocítí prakticky ihned nestandardní řazení na vlastní kůži. Pravděpodobně největší ostudou bylo nasazení vozu Ds spolu se soupravou starých vozů B, když dopravce potřeboval akutně lepší vozy pro relaci Praha – Slovensko na podzim minulého roku. Tehdejší ředitel Českých drah, Daniel Kurucz, při zavádění vlaků Rx připomínal: „Linka Praha – Cheb přes Plzeň bude první rychlíkovou trasou, kde během léta nahradíme u všech spojů celou kmenovou soupravu starších vozů novými vagóny…“

Na problematickou situaci jsme se zeptali i Petra Šťáhlavského, tiskového mluvčího ČD: „Jedná se o přechodný stav vyvolaný aktuálními investicemi a opravami vozidel, které se soustřeďují do nadcházejících týdnů, a jsou navíc v souběhu s dlouhodobými projekty.“ Jako příklad jmenují dráhy vyvazovací opravy jednotek Pendolino, instalaci WiFi do vozů Bdmpee a dva modernizační projekty – vozy pro relaci Praha – Hamburg a vozy Bdpee. Zlepšování kvality cestování na pro dopravce zajímavějších linkách tak pocítí především cestující na západě Čech v negativním slova smyslu.

Interiér vozu Bbdgmee, foto: Aleš PetrovskýTím problémy nekončí. Například ve vozech Bbdgmee se stále nepodařilo vyřešit problém s interiérovými dveřmi. Původně byla vina svalována na cestující a vlakové čety, nyní však již nepomáhají ani výrobcem doporučované postupy a je více než jasné, že byl zvolen nevhodný způsob pohonu dveří. Ty jsou tak, i za plně funkčního stavu, zkouškou trpělivosti pro palubní personál a cestující. Jen čekání na otevření všech dveří při průchodu vozem zabere v součtu přes půl minuty. Naopak interiérové dveře vozů ABpee jsou daleko svižnější a nevykazují tak velké množství poruch.

Naše dotazy mířily i na vozy Siemens pro projekt Hamburk a vozy Bdpee pro vlaky do Budapešti a na rychlíky vyšší kvality. Na otázku ohledně rozdílu plánu dodaných vozů a vozů skutečně dopravcem přebraných, a také na otázku spolehlivosti těchto vozů odpověděly dráhy jen velmi neurčitě: „Pokud jde o projekt modernizace vozů Siemens (tzv. projekt Hamburk), platí i nadále již dříve zveřejněná informace, že realizace zakázky probíhá s určitým časovým skluzem. Aktualizace dodávek i kvalita a spolehlivost přejímaných vozidel je předmětem průběžných jednání s Pars nova. Bližší podrobnosti k tomuto kontraktu však v současnosti poskytovat nebudeme, stejně jako k modernizaci vozů Bdpee, která je také v realizaci.“

Pohled na vůz Bdpee, foto: Aleš Petrovský Informace od osob blízkých dopravci však hovoří o kvalitativních nedostatcích např. u modernizovaných vozů Bmz, kdy docházelo k zatékání vody do vozu přes dveře či přijímače signálu na střechách. Diskutabilní je také spolehlivost modernizovaných vozů WRmz. Problém s disponibilitou jídelních vozů dokládá i fakt, že např. o víkendu chyběly jídelní vozy na osmi párech vlaků, vč. vlaků EuroCity právě na budoucí výkladní skříni, lince Praha – Berlín – Hamburk.

Zmrzlá Astra a lehátka jako vozy k sezení u RegioJetu

Vůz Astra dopravce Regiojet, foto: Aleš Petrovský Problémy s vozy se však objevují i u RegioJetu. Vozům Astra, které mají být výkladní skříní dopravce, nesvědčí zima a sníh, a tak zamrzají nástupní dveře a toalety, což spolu se zasněženými nástupními prostory (špatně těsnící dveře), vyvolává dojem ledového království. Tyto problémy se ale objevovaly již u testovacího provozu prvního kusu vozu Bmpz a zjevně se je tedy nepodařilo vychytat ani u vozů v desetikusové sérii. Problémem jsou také dlouhé oběhy vozů Astra bez servisního zásahu, a tak se případný porouchaný vůz dotkne cestujících nejen v Česku, ale i na Slovensku. Aleš Ondrůj, tiskový mluvčí skupiny Student Agency, dodává: „U vozů Astra jsme upravili nastavení mechanismu zavírání dveří, kde se při zasněžení hromadil namrzlý sníh a bránil 100% těsnosti dveří. Tak se sníh dostával na představek vozu. Je to bohužel něco, co se odhalí až v plném nasazení za zimního provozu a je třeba během provozu následně odstranit.“

Zajímavostí, byť nepříliš pozitivní, bylo také nahrazení vozu v tarifu standard (např. Amz) vozem Bcmz v denní úpravě, tedy vozem lehátkovým. RegioJet se tak dostal do podobné situace jako České dráhy, které na vlaky nasazovaly lehátkové vozy trvale přeznačené na řadu B255. Celý kolorit nedostačující péče o již poměrně velké množství vozů dotváří i jen letmý pohled na špinavé vozy, u kterých žlutou střídá pomalu černá.

Zdroje: České dráhy, facebook RegioJetu, vlastní pozorování


Aleš Petrovský | 15.1.2016 (16:13)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JiP 
17.01.2016 (12:01)  
Pikehead: Je to presne jak pisete. A prapuvod tohoto stavu je prave v nekonecne rade vsemoznych ruzne zpackanych modernizaci a nasledny pre...premodernizovavani jiz modernizovanych vagonu takze CD maji neuveritelnou paletu vagonu. Uz jsem to tu psal mnohokrat a take jste to zminil. Vyjma pendolina a Railjetu, kde je razeni dano fyzikalne je jizda vlakem CD naprosta statistika ohledne urovne vozoveho parku a nelze se spolehnout v tomto ohledu naprosto na nic. V tomto ohledu u me proto u CD vzdy dlouhodobe vytezilo pendolino, kdy jeden jasne vi co presne obdrzi za sluzbu.
16.01.2016 (22:36)  
Do užšej súťaže ministerstva dopravy na prevádzku dotovaných rýchlikov medzi Bratislavou a Banskou Bystricou sa podľa neoficiálnych informácií prihlásilo osem záujemcov. Podanie žiadosti o účasť v tendri, vrátane potrebných dokladov pre splnenie podmienok, zatiaľ potvrdili štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK), súkromní dopravcovia RegioJet, a.s. a Arriva, ale aj štátne České dráhy, a.s. (ČD).
V pracovných dňoch na 230-kilometrovej trati premáva deväť párov rýchlikov, cez víkendy osem a v nedeľu navyše dva posilové spoje.
http://aktualne.atlas.sk/udalosti/doprava/rychliky-z-bratislavy-do-banskej-bystrice-chce-prevadzkovat-osem-zaujemcov.html
16.01.2016 (21:40)  
Komín: Vadí mi přesně to, co jmenujete - přenos zpoždění např. Tyhle výjimky v systému jen komplikují systém pro cestující i dopravce samotné (7 denních spojení z BTS do BER je s přestupem, 1 není). Pokud by se garantoval v Praze přestup hrana-hrana, k dispozici by byli informátoři a případně porter na pomoc se zavazadly, cestujícího to nezdrží a bude to podobně použitelné.

A to nemluvím o tom, jak asi vypadá realizace ČD Restaurantu se servisem Utasellátó. :) Určitě bude nabídka a cenová hladina podobná ostatním vlakům na trase.
registrovaný uživatel Komín  mail  
16.01.2016 (20:26)  
Výhody přelomení ramene v Praze určitě jsou - eliminace zpoždění, uklizení soupravy. Ale myslím si, že Budapešť s Bratislavou (a asi i Brnem) by alespoň 1 denní spojení s Berlínem, případně i Hamburkem, mít měly. Co vám vadí na jejím zachování?

O novém vozu MÁV-START vím a jeho nasazení by mě potěšilo. Zejména dnešní Bmz MÁV by mi však chyběla, jsou podle mě poměrně pohodlná, s polohovatelnými sedadly a navíc mně příjemnou vůní :-) . Jediné, co mi na maďarských vozech opravdu vadí, je absence zásuvek 230V.
16.01.2016 (19:03)  
Je to celé trapárna, ČD umí udržet kvalitu na Pendolinu (tam je dána naštěstí fyzikálně) a ve směru na Berlín (tam je kope do zadku DB a navíc za to maj KEVy).

Všechno ostatní je megatrapárna bez garance čehokoliv a nevím jak jim např. objednatel dovolil kategorii Rx vůbec zavést.
registrovaný uživatel M 
16.01.2016 (18:46)  
To je pěkná kombinace - byla by škoda Hungarii zrušit, ale jinak je úplně na ho..uby:-)
16.01.2016 (17:01)  
Komín: Já z Hungarie tak nadšený nejsem, ale to je věc preference. Každopádně toto v roce 2014 ukázaly MÁV-START na Innotrans:
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/H/MAV_Bpmz-2091-4.php
registrovaný uživatel Komín  mail  
16.01.2016 (16:44)  
Jestli je zachování Hungarie zásluhou MÁV, tak jsem jim velmi vděčný, protože si myslím, že by to byla veliká škoda. A je v plánu nějak omladit maďarské Ampz, Amz, Wrmz, Bmpz, Bmz, jež jezdí právě na Hungarii?
16.01.2016 (15:59)  
Láďa Mlynařík: Souvisí. A že přežila Hungaria je čistě na úporném vyjednávání MÁV-START, jinak by nebyl průjezdné žádné EC skrz Prahu.

To, že DB budou mít přebytek vozů po nástupu ICx je budoucnost. Současnost je, že mají naopak nedostatek vozů. A nejhorší je, že to měly řešit soupravy Twindexx, které ale mají taky zpoždění.
16.01.2016 (15:36)  
Josef Petrák: Dík to jsem nevěděl. A omezení maďarských souprav do německa s tím také nějak souviselo? Je docela zajímavé, že DB budou mít po příchosu ICx značné přebytky vozů a trvají na dlouhodobém zajíždění vozů cizích.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2021 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko