..: Vozová krize u ČD, na Rx se částečně vrátí „béčka“ :..

ČD in Kooperation mit DB, foto: Aleš PetrovskýPraha — (aktualizováno v 17:30) V minulém roce si mohli zákazníci Českých drah zvykat na trasách Praha – Plzeň – Cheb a Praha – Plzeň – Klatovy (– Železná Ruda-Alžebětín) na vozy, které relativně splňují standardy 21. století. Od 15. ledna 2016 se na vlaky Rx v relaci Praha – Plzeň – Cheb navrátí částečně vozy řady B, a to nejen jako prakticky celotýdenní posily, ale oficiálně i jako součást kmenových souprav vlaků. Nově tak cestující nalezne na chebské variantě vlaků Rx vozy Aee (1. třída), Bbdgmee (víceúčelový vůz), Bee (oddílový vůz s klimatizací a u vybraných vozů se zásuvkami), Bpee (velkoprostorový vůz s klimatizací a zásuvkami) a vůz řady B. Ve své podstatě byl jeden z vozů Bee nahrazován vozem řady B již na konci roku 2015.

Vůz řady B249, foto: Aleš PetrovskýProblém s dodržováním řazení na vlacích Rx však mohou pociťovat cestující již delší období. Vozy ABpee jsou nahrazovány vozy AB (bez klimatizace, zásuvek, či velkých stolů), vozy Bdtee např. vozy Bdt či B. Problém je v tom, že vozy ABpee a Bdtee jsou provozovány bez provozní zálohy vozů stejné kvality, takže cestující pocítí prakticky ihned nestandardní řazení na vlastní kůži. Pravděpodobně největší ostudou bylo nasazení vozu Ds spolu se soupravou starých vozů B, když dopravce potřeboval akutně lepší vozy pro relaci Praha – Slovensko na podzim minulého roku. Tehdejší ředitel Českých drah, Daniel Kurucz, při zavádění vlaků Rx připomínal: „Linka Praha – Cheb přes Plzeň bude první rychlíkovou trasou, kde během léta nahradíme u všech spojů celou kmenovou soupravu starších vozů novými vagóny…“

Na problematickou situaci jsme se zeptali i Petra Šťáhlavského, tiskového mluvčího ČD: „Jedná se o přechodný stav vyvolaný aktuálními investicemi a opravami vozidel, které se soustřeďují do nadcházejících týdnů, a jsou navíc v souběhu s dlouhodobými projekty.“ Jako příklad jmenují dráhy vyvazovací opravy jednotek Pendolino, instalaci WiFi do vozů Bdmpee a dva modernizační projekty – vozy pro relaci Praha – Hamburg a vozy Bdpee. Zlepšování kvality cestování na pro dopravce zajímavějších linkách tak pocítí především cestující na západě Čech v negativním slova smyslu.

Interiér vozu Bbdgmee, foto: Aleš PetrovskýTím problémy nekončí. Například ve vozech Bbdgmee se stále nepodařilo vyřešit problém s interiérovými dveřmi. Původně byla vina svalována na cestující a vlakové čety, nyní však již nepomáhají ani výrobcem doporučované postupy a je více než jasné, že byl zvolen nevhodný způsob pohonu dveří. Ty jsou tak, i za plně funkčního stavu, zkouškou trpělivosti pro palubní personál a cestující. Jen čekání na otevření všech dveří při průchodu vozem zabere v součtu přes půl minuty. Naopak interiérové dveře vozů ABpee jsou daleko svižnější a nevykazují tak velké množství poruch.

Naše dotazy mířily i na vozy Siemens pro projekt Hamburk a vozy Bdpee pro vlaky do Budapešti a na rychlíky vyšší kvality. Na otázku ohledně rozdílu plánu dodaných vozů a vozů skutečně dopravcem přebraných, a také na otázku spolehlivosti těchto vozů odpověděly dráhy jen velmi neurčitě: „Pokud jde o projekt modernizace vozů Siemens (tzv. projekt Hamburk), platí i nadále již dříve zveřejněná informace, že realizace zakázky probíhá s určitým časovým skluzem. Aktualizace dodávek i kvalita a spolehlivost přejímaných vozidel je předmětem průběžných jednání s Pars nova. Bližší podrobnosti k tomuto kontraktu však v současnosti poskytovat nebudeme, stejně jako k modernizaci vozů Bdpee, která je také v realizaci.“

Pohled na vůz Bdpee, foto: Aleš Petrovský Informace od osob blízkých dopravci však hovoří o kvalitativních nedostatcích např. u modernizovaných vozů Bmz, kdy docházelo k zatékání vody do vozu přes dveře či přijímače signálu na střechách. Diskutabilní je také spolehlivost modernizovaných vozů WRmz. Problém s disponibilitou jídelních vozů dokládá i fakt, že např. o víkendu chyběly jídelní vozy na osmi párech vlaků, vč. vlaků EuroCity právě na budoucí výkladní skříni, lince Praha – Berlín – Hamburk.

Zmrzlá Astra a lehátka jako vozy k sezení u RegioJetu

Vůz Astra dopravce Regiojet, foto: Aleš Petrovský Problémy s vozy se však objevují i u RegioJetu. Vozům Astra, které mají být výkladní skříní dopravce, nesvědčí zima a sníh, a tak zamrzají nástupní dveře a toalety, což spolu se zasněženými nástupními prostory (špatně těsnící dveře), vyvolává dojem ledového království. Tyto problémy se ale objevovaly již u testovacího provozu prvního kusu vozu Bmpz a zjevně se je tedy nepodařilo vychytat ani u vozů v desetikusové sérii. Problémem jsou také dlouhé oběhy vozů Astra bez servisního zásahu, a tak se případný porouchaný vůz dotkne cestujících nejen v Česku, ale i na Slovensku. Aleš Ondrůj, tiskový mluvčí skupiny Student Agency, dodává: „U vozů Astra jsme upravili nastavení mechanismu zavírání dveří, kde se při zasněžení hromadil namrzlý sníh a bránil 100% těsnosti dveří. Tak se sníh dostával na představek vozu. Je to bohužel něco, co se odhalí až v plném nasazení za zimního provozu a je třeba během provozu následně odstranit.“

Zajímavostí, byť nepříliš pozitivní, bylo také nahrazení vozu v tarifu standard (např. Amz) vozem Bcmz v denní úpravě, tedy vozem lehátkovým. RegioJet se tak dostal do podobné situace jako České dráhy, které na vlaky nasazovaly lehátkové vozy trvale přeznačené na řadu B255. Celý kolorit nedostačující péče o již poměrně velké množství vozů dotváří i jen letmý pohled na špinavé vozy, u kterých žlutou střídá pomalu černá.

Zdroje: České dráhy, facebook RegioJetu, vlastní pozorování


Aleš Petrovský | 15.1.2016 (16:13)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Komín  mail  
15.01.2016 (21:01)  
Tak jsem si vyzkoušel těsnění oken i dveří reko Bmz na vlastní kůži doslova a musím říct, že je opravdu tristní, dveře byly uplně mokré. Šukafon, na nějž jsem později přestoupil, měl těsnění o veľa lepšie...
registrovaný uživatel Yves 
15.01.2016 (20:16)  
Kategorie Rx je leda tak fraška spíš jak paradox. Na dvou relacích v zemi jezdí na rychlících normální vozy odpovídající letopočtu v kalendáři a hned se musí zavádět další směšné označení vlaků. Je to rychlík a hotovo. Tak jako Ex a IC, to má ale alespoň historický kontext, Rx je paskvil pro zasmátí. Astry se taky vybarvily, holt ne vždycky jsou na místě nové vozy, vykoupit Rakousko a Německo ve starých vozech, přetřít to, vyladit a máme vůbec ty nejlepší možné vozy. Jenže potom by na ně ještě musela být kromě 3-4 tratí infrastruktura hodná k roku 2016 a ne 1870 až 1970. :) :)
15.01.2016 (19:44)  
Kategorie Rx je paradox... Srovnáme-li to s obyčejnými rychlíky přes Vysočinu do Brna, kde se sice koženka taky vyskytne, ale jsou tam pravidlem "piva" (dřívější řada Beer). Což je oproti kožence nebe a dudy.
Ale dovedu si představit, že se najde šotouš, co koženky a blecháče kvituje.
registrovaný uživatel Šepli  mail  
15.01.2016 (19:22)  
Jinými slovy říkám, že to není tak špatné, aby bylo nutno použít slovo krize, jen se zbytečně vidí problém tam, kde až takový dle mého názoru není.
Ještě jinak, trochu odbočím: před pár dny jsem absolvoval cestu expresním vlakem mezi Londýnem a Bristolem, kde by se dala čekat velmi moderní souprava. Nicméně, kterékoliv EC/IC/Ex mezi Prahou a Brnem je oproti té anglické superluxusní vlak. Tak to jen na podporu ČD v této konkrétní věci...
15.01.2016 (17:38)  
ČD by potřebovaly tak 100 až 200 fungl nových vagonů. Nejlépe loni. Asi se čeká, až Škodovka začne vyrábět vagony.
15.01.2016 (17:31)  
Praktická otázka k článkům tohoto typu: má vůbec nějaký smysl na cokoli se ptát tiskového mluvčího? Vždyť ty odpovědi jsou nedůstojné jak odpovídajícího, tak čtenáře.
registrovaný uživatel Komín  mail  
15.01.2016 (17:25)  
Problém je spíše v tom, že to řeší cestující, je to pro ně v podstatě podvod, když jim byly slibeny lepší vozy a ve skutečnosti jedou tím, čím jedou. Výhoda kategorie RX byla, že cestující věděli, co mohou od daného vlaku očekávat. Pravdou vsak je, že ta "vyšší kvalita" by mela byt spise standardem. Dnes už bohužel ani mnou jmenována výhoda neplatí.
registrovaný uživatel BigDye 
15.01.2016 (17:13)  
Největší problém vidím u samotné škatulky "Rx", v případě kdyby šlo o obyčejné R, málokdo by onu vozovou krizi tolik řešil.
A to by bylo dobře?
registrovaný uživatel Komín  mail  
15.01.2016 (16:53)  
Právě teď jedu v řekl Bmz. Jsem naprosto spokojen, jen to zmiňované těsnění, skrz okna skutečně protéká.
15.01.2016 (16:51)  
Ono se u Rx na západ jedná o trvalejší problém. To co se děje nyní je v podstatě jen legalizováním stavu, který trvá již delší dobu.
Největší problém vidím u samotné škatulky "Rx", v případě kdyby šlo o obyčejné R, málokdo by onu vozovou krizi tolik řešil. Ovšem manažerské rozhodnutí o jakési pseudokategorii Rx a následná absolutní, už několikaletá, neschopnost dodržovat proklamované standardy oné kategorie, je do nebe volající ostudou odpovědných osob u dopravce ČD a.s.
Takže staniční rozhlas hrdě hlásí "příjíždí rychlík vyšší kvality" - zastavují béčka a následuje posměch cestujících. Ten koneckonců zazníval úplně stejně i v případě vozů Bdtee. Být to rychlíky, tak je klid a dopravce si soustavně neuřezává hromskou ostudu.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko