Ústí nad Labem — K jedenácti stávajícím českým integrovaným dopravním systémům, v nichž jsou kromě autobusů či prostředků městské hromadné dopravy integrovány též vlaky, se v pátek 1. ledna připojil dvanáctý. Nově je totiž možné na jednu společnou jízdenku cestovat vlaky, autobusy a městskou dopravou ve vybraných městech po celém Ústeckém kraji. Zdejší systém s názvem Doprava Ústeckého kraje (DÚK) přitom není žádnou horkou novinkou, již rok funguje v autobusové dopravě v celém kraji, vlaky však byly do systému zapojeny právě až s příchodem letošního roku.
Obyčejnou nebo integrovanou? Cestující dostanou na výběr
Srovnání cen
Níže je uvedeno srovnání jízdného dle tarifu DÚK a ČD (obyčejné jízdné, IN 25) na vybraných relacích v Ústeckém kraji:
Trasa | DÚK | ČD | ||
---|---|---|---|---|
H | EP | obyč. | IN25 | |
Chomutov – Jirkov | 19 | 17,1 | 17 | 13 |
Ústí nad Labem – Teplice | 31 | 27,9 | 32 | 24 |
Litoměřice – Louny | 50 | 45 | 66 | 50 |
Kadaň – Děčín | 130 | 117 | 159 | 119 |
Veškeré ceny jsou uvedeny v Kč.
Cestovat na ústeckou integrovanou jízdenku je možné ve všech osobních a spěšných vlacích Českých drah, a také v rychlících. Integrovány však nejsou vlaky kategorií EuroCity a EuroNight mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Integrované jízdenky si cestující mohou zakoupit u pokladen i u průvodčích, vydávány a uznávány jsou ale pouze papírové jízdenky, nikoliv elektronické jízdenky nahrané na čipových kartách.
Tarif Dopravy Ústeckého kraje je zónově-relační a zároveň časový. Území kraje je rozděleno do jednotlivých zón, mezi nimiž se cestující může pohybovat po povolených trasách, tedy cestou nejkratší či nejvýhodnější, a zároveň musí jízdu absolvovat za určený čas.
Cestující ve vlacích nově získají na výběr mezi tarifem integrovaným a železničním, podobně jako je tomu už i v jiných krajích. Ceny se přitom mnohdy i zásadně liší, cestující proto musí uvážit, zda se mu vyplatí koupit integrovanou jízdenku, s níž může následně pokračovat autobusem, nebo jízdenku Českých drah, na niž může uplatnit například zákaznickou slevu. Obecně se dá říci, že cena jízdného je u kratších tras levnější při použití kilometrického tarifu TR 10, u delších tras se naopak vyplatí doklad integrovaný.
Tarif DÚK nabízí také týdenní a měsíční jízdenky a poskytuje standardní slevy pro děti, žáky, studenty či držitele průkazu ZTP. Výhodnou nabídkou pro více cest v rámci jednoho dne může být celodenní celokrajská síťová jízdenka za 130 Kč, platná až do 4 hodin ráno následujícího dne. Celodenní jízdenka Českých drah, platná pouze ve vlacích, přitom vyjde na 209 korun.
Do Varnsdorfu zatím bez integrace

Kromě Českých drah, které na území kraje provozují většinu spojů, objednává krajský úřad dopravu též u železničního dopravce Vogtlandbahn, a to na trase Rybniště – Varnsdorf a Varnsdorf – Varnsdorf-pivovar Kocour. V těchto spojích, známých pod značkou Trilex, se ovšem integrované jízdenky prozatím neuznávají. „Kdy se Vogtlandbahn do systému připojí, zatím není jasné,“ uvedl mluvčí společnosti Uwe Miertschischk s tím, že je klíčové nastavit systém přerozdělování tržeb mezi jednotlivými dopravci. Vlaky Vogtlandbahnu jsou přitom již integrovány v saských dopravních systémech VVO a ZVON, a také v integrovaném systému Libereckého kraje IDOL.
Součástí systému by se naproti tomu měly stát také sezonní turistické spoje. Ty v Ústeckém kraji provozuje především společnost KŽC Doprava.
Celokrajský integrovaný dopravní systém byl v Ústeckém kraji spuštěn v roce 2015, jeho hlavní nevýhodou je zatím nezaintegrování většiny systémů MHD. Na jízdenku DÚK je možné cestovat v autobusech a trolejbusech pouze v Teplicích, a částečně v Ústí nad Labem. V dalších velkých městech kraje, včetně Mostu, Chomutova nebo Děčína lze prozatím použít pouze síťovou jízdenku Labe-Elbe. Ta vloni v prosinci mírně podražila a rovněž přestala platit ve vlacích EC a EN.
Zdroj: Ústecký kraj


Celostátní tarifní integrace by byla dobrá (řešila by např. i otevírání trhu v železniční dopravě) a samozřejmě by měla jít ruku v ruce s celostátní dopravní integrací (nebo na ni navázat). Celostátní integrace se ale musí řešit na celostátní úrovni a tedy je tento úkol plně na bedrech Ministerstva dopravy (nikdo to za ně neudělá). Postoj ministerstva k tomuto projektu se však omezuje jen na hezké proklamace, jak by integraci chtěli a jak by byla prospěšná, ale že by pro ni sami něco udělali, to už ne. Přitom mají v ruce všechny trumfy včetně možnosti návrhů legislativních změn.
Ač se všude dají najít nedostatky, zrovna Ústecký a Jihomoravský kraj mohou podle mého názoru sloužit ostatním objednatelům (i jejich politickým nadřízeným!) za vzor.
Pomalu nastává doba začít vážně diskutovat o celostátní tarifní integraci - takové GA nebo Halbtax by bodlo...
http://www.sbb.ch/en/travelcards-and-tickets/railpasses/ga.html
http://www.sbb.ch/en/travelcards-and-tickets/railpasses/half-fare-travelcard.html
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
