..: Nové zastávky: zkracují vzdálenosti, ale budí i kontroverze :..

Zastávka Znojmo nemocnice je od 14.10.2015 v provozu, foto: Město Znojmo Opatovice nad Labem — Tradiční prosincová změna jízdního řádu cestujícím nepřináší pouze zavedení nových či rušení některých stávajících spojů, změnu řazení a drobné úpravy časových poloh. Každoročně bývá do provozu uvedeno také několik nových železničních zastávek. Nejinak tomu bylo také letos: 13. prosince se v jízdním řádu objevily hned čtyři nové zastávky. Ty s sebou obvykle přinášejí zkrácení docházkových vzdáleností, některé však vyvolávají také rozporuplné reakce.

Komplikace pro obyvatele Březhradu: dočkají se i oni své zastávky?

První část trati 031 mezi Pardubicemi a Hradcem Králové letos získala druhou kolej: rekonstruováno bylo prvních sedm kilometrů a součástí stavby bylo kromě modernizace zastávek Stéblová a Čeperka také vybudování úplně nové zastávky Opatovice nad Labem. Původní stanice nesoucí tento název byla již v prosinci 2014 přejmenována na Opatovice nad Labem-Pohřebačka, rekonstrukcí však neprošla a vlaky zde letos přestaly definitivně zastavovat. Stanice má nadále sloužit pouze pro potřeby nákladní dopravy, ústí do ní totiž vlečka místní uhelné elektrárny.

Nová opatovická zastávka se nachází zhruba o kilometr blíže k Pardubicím, vlivem čehož se výrazně zkrátí docházková vzdálenost do stejnojmenné obce. Opatovičtí novou polohu, bezbariérové nástupiště i audiovizuální informační zařízení pravděpodobně uvítají, přesunutí zastávky ovšem zkomplikovalo život obyvatelům hradecké místní části Březhrad.

Ačkoliv zmiňovaná trať zhruba tisícovým Březhradem rovněž prochází, žádná zastávka se zde nenachází. Březhradští byli proto zvyklí využívat starou, kilometr vzdálenou opatovickou stanici. Od půlky prosince jsou odkázáni na královéhradeckou městskou dopravu a autobusovou linku z Hradce Králové do Pardubic, která nabízí 14 spojů v pracovní dny (ve směru z Pardubic 10 spojů). Cesta k nové opatovické zastávce je příliš dlouhá.

Možným řešením vzniklé situace by byla nová zastávka přímo v Březhradě, jejíž výstavba má být součástí navazující etapy rekonstrukce trati. Čekat několik let se ale místním nechce, lokální sdružení Zdravý a bezpečný Březhrad proto usiluje, aby alespoň část osobních vlaků, zejména ve špičkách, i nadále na stanici v Pohřebačce zastavovala. Je proto možné, že se stanice Opatovice nad Labem-Pohřebačka do jízdního řádu pro cestující opět vrátí.

Návrat novoveské zastávky: rozvrátí čtyřicet cestujících jízdní řád?

Původní nevyužívaná budova zastávky Nová Ves nad Nisou, foto: Adam Fogl

Stanice v Pohřebačce by tak následovala jinou znovu otevřenou zastávku Nová Ves nad Nisou, na trati 036 z Liberce do Tanvaldu. Poslední osobní vlak tu zastavil 4. srpna 2014, den na to započala velká rekonstrukce trati, během které se z novoveské zastávky stalo pouhé nákladiště, oficiálně byla zastávka z jízdního řádu odstraněna jeho zářijovou změnou a rok a půl tu vlaky jenom projížděly. Teď už tu vlaky zase zastavují.

Důvodem zrušení zastávky byla plánovaná změna dopravního konceptu spočívajícího v zavedení špičkového třicetiminutového taktu: vlak tak musí stihnout dojet z Jablonce do Smržovky za méně než 15 minut. Na osmikilometrové jednokolejné trati se přitom nacházejí celkem čtyři zastávky – dvě v centru Jablonce, jedna v místní části Paseky a jedna v Lučanech nad Nisou. Páté zastavení v Nové Vsi proto bylo zrušeno.

Uvažovaný dopravní koncept byl skutečně zaveden, právě letos v prosinci. Jenže ve stejný den se opět začalo zastavovat i v Nové Vsi nad Nisou. I přesto, že se zastávka nachází mimo území obce (asi 600 metrů od jejího okraje) a dlouhodobě vykazovala velmi nízký počet nastupujících a vystupujících (dle údajů z roku 2013 šlo o pouhých 44 cestujících denně, přičemž ostatní zastávky v dotčeném úseku využívalo v průměru bezmála 300 osob), zvedla se proti oznámenému rušení vlna odporu. Za zastávku se postavili komunální i krajští politici, takže také zde bylo dodatečně vybudováno nové nástupiště a zastávka se do jízdního řádu vrátila.

Kompromisem se stalo zastavování každého druhého, ve špičkách každého třetího spoje. Podle sešitových jízdních řádů vlaky úsek mezi dvěma dopravnami v Jablonci a ve Smržovce urazí za čtrnáct (ve směru do Jablonce), respektive za patnáct minut (ve směru opačném). Plánovaná jízdní doba je shodná jak pro zastavující, tak pro projíždějící vlaky.

Napjatá jízdní doba tak může být problémem při byť i drobných nepravidelnostech: např. pro křižování ve Smržovce je v grafikonu vyhrazena pouhá půlminuta.

Blíže to mají také v Krumlově či v Běchovicích

Kromě opatovické a novoveské zastávky se 13. prosince v jízdním řádu objevila také zastávka Domoradice, ležící v této severovýchodní části Českého Krumlova na jihočeské trati 194. Původní zastávka nesoucí stejné jméno byla již před časem přejmenována na „Přísečná“. CityElefanty jezdící na pražské příměstské lince S1 pak začaly vedle stanice Praha-Běchovice zastavovat také na zastávce Praha-Běchovice střed.

Už letos na podzim byly otevřeny zastávky Červená Voda-Pod rozhlednou na trati 024 a také Znojmo nemocnice na trati 241. V následujících letech by měly být zprovozněny nové zastávky například v Července, Havířově, Lesůňkách nebo v Táboře.

Zdroj: Hradecký deník, Analýza stavu dopravy na území Libereckého kraje, Jízdní řád 2015/2016


Adam Fogl Poslat mail autorovi | 30.12.2015 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel CART 
08.01.2016 (8:59)  
JK ml.: souhlas... btw: pod zkapacitnění železnice bych možná tak uvedl zvyšování přípustného nápravového tlaku, a sem tam zdvojkolenění nebo elektrifikace, ale tím to končí...
registrovaný uživatel JK ml. 
08.01.2016 (2:28)  
RUR: ja vidim problem prave v tom co pisete za poslednich 100 let se spousta silnic postavila spousta zrusila .... Ja bych spise napsal ...." Spousta silnic se postavila a spousta z nich se za 100 let zkapacitnila, nezrusila se zadna..." Nebo aspon o zadne vylozene zrusene silnici nevim ...ano v trase okrsky se postavi dalnice s privadecem...ale to neni fakticke zruseni silnice.... Muzeme si probrat situaci za poslednich 100 let na priklade okoli co ja vim dovolim si tvrdit ze znam sirsi okoli ceske lipy...za poslednich 100 let silnice .... Nove postavene plus zkapacitnene.... To by se sem neveslo....zrusene: nevim o jedine, zeleznice nove postaveno: tri kupkyhnoje.... Dlouho dlouho nic zase tri kupky hnoje a tamhle v dalce prelozka trati liberec ceska lipa a magicky rychlostnik 100kmh v okoli vyhybny ziznikov. Zkapacitneno: ok tam je to lepsi napr trat do liberce i kdyz ikdyz zruseni zdislavy jako stanice uvedeni rynoltic do stavu hybernace po vetsinu dne muze mit zhusta za nasledek ze toco se nazene odstranenim propadu rychlosti lipa - jablonne se ztrati prave cekanim na krizeni v jablonnem nebo krizanech....., dalkovona tusim do bakova, prujezd ceskou lipou (nepouziva se prakticky) a jo k tem trem kupkam hnoje je mozno jeste pripocist ten tarifni 1 km poustevna -siebnitz ....a zruseno???Vsak vime. Postavit vrt znamena ok transit bude supr rychlej ale ty zrusene lokalky budou mit za nasledek jen narust gumokolu...no a protoze co dela transit at uz na draze na parniku nebo na gumovym kole je politikum jedno , dopadne to tak ze se zrusi lokalky a vrt se nepostavi a sejdeme se vsichni na stk. Co za penize na vrt postavit lokalky a trate typu 310 292 110 086 240 a podobne "lokalky" postavit na vmax a zaroven v min 80 - 100 kmh ( v CELEM useku- ne jen tam kde je to rovne po poli) s dalkovým rizenim na takt 30 min-1hodina .... s podobne modernim vozovým parkem jako by disponovala vrt
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
07.01.2016 (15:15)  
To je taky důsledkem toho, že železniční infrastruktura neni tak flexibilní jako silnice (nevím proč to tak je). Za poslední desítky let se spousta silnic postavila, spousta zrušila, podle toho jak vznikala a zanikala dopravní potřeba. Ale koleje vesměs furt vedou stejně, takže tam kde se náhodou postavili tak že s to dneska hodí tak se využívaj, a tam kde ne tak prostě smůla. To je normální, že člověk nedovede něco vybudovat tak aby to za 100 let sloužilo pořád stejně dobře, když se všechno kolem mění, tak je potřeba to tak brát a chovat se podle toho.
Kdyby někdo navrhnul, že zrušíme většinu lokálek, ale zato postavíme chybějící vysokorychlostní páteřní tratě, já bych byl pro.
registrovaný uživatel CART 
07.01.2016 (9:51)  
KEPRT - to byla samozřejmě nadsázka. :)

Je mi jasné, že na trasování trati a umístění stanic byl v době stavby naprosto jiný náhled a kritéria, a atraktivita pro cestující byla na tom seznamu hodně nízko. Nemluvě o místních konšelích, kteří tomu mohli dokonce aktivně bránit. Každopádně výsledek byl: "tady máte vlak, nádraží je v polích za městem, pojede to ráno a odpoledne, a buďte rádi, že už nemusíte až do Jihlavy na žebřiňáku", a dnes je důsledkem to, že každý radši popojede autem...
registrovaný uživatel kubam 
07.01.2016 (9:01)  
Lesůňky se stavět nebudou...
registrovaný uživatel Keprt 
06.01.2016 (15:39)  
Tu trať evidentně stavěl někdo, kdo "chtěl mít hospodu, ale chodili mu tam lidi"...

Nejde o to kdo, ale kdy tu trať stavěl. V té době (kolem 1870), ale i mnoho let poté, nehrála železnice v "osobně-dopravní obsluze venkova" žádnou roli. Železnice se stavěly pro nákladní (a vojenskou) dopravu, čistě osobní vlaky jezdily jen na hlavních tratích (což třeba tato byla, jinde smíšené couráky), ale nikoliv pro místní potřeby vesnic kolem, ale pro dálkové spoje. Zastávky se nestavěly, stavělo se ve stanicích postavených tam, kde se to hodilo pro nákladní dopravu, případně z provozních důvodů, a cestování chtivé obecenstvo si přišlo na nádraží, protože jinou možnost nemělo (kromě vlastních nohou). Na venkově se prakticky necestovalo, každý měl hospodářství a chodil tak maximálně do vedlejší vsi do kostela. Když se někam jelo, bylo to párkrát za rok a vlakem to bylo velmi nákladné.
registrovaný uživatel CART 
06.01.2016 (10:38)  
MICHAL DRÁBEK - co tak koukám, tak jsou ty Lesůňky fakt díra, to je asi opravdu jen o tom utratit dotace... Přitom by se na 241 našla spousta staveb, kde by se daly utratit určitě taky, především mne napadá přemístění mnoha zastávek blíže civilizaci...
Tu trať evidentně stavěl někdo, kdo "chtěl mít hospodu, ale chodili mu tam lidi"...
05.01.2016 (18:25)  
Anebo se mohla prověřit "radikální přeložka" trati 241 tak, aby se neodpojovala z Okříšek, ale z Třebíče. Tím by všechny vlaky od Znojma obsluhovaly rovněž Třebíč. Nápad to není nový, viz např. mapa v knize Rychlá železnice i v České republice. Ale tím by se samozřejmě porušila všechna drážní i veřejnodopravní dogmata, tak radši postavme ty Lesůňky :-/
05.01.2016 (18:21)  
Já přihodím ještě jednu KONTROVERZI, či spíše do očí bijící ZASTÁVKOVÝ POPULISMUS: Lesůňky.
Úplně nová zastávka, která se má stavět letos, nejspíš v rámci šturmování OPD1. Viz například Roční plán výluk 2016, str. 21: http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/96FF1B58-79A4-4C77-8C61-FEAF5704CD9F/0/Rocniplanvyluk2016.pdf

Počet obyvatel k 1. 1. 2015 je 88 (https://www.czso.cz/csu/czso/pocet-obyvatel-v-obcich-k-112015)

Nevím, kdo tenhle nesmysl tlačil po politické linii, ale za podobné peníze mohl mít třeba projekt (částečného) zdvojkolejnění Havl. Brod - Jihlava či Jihlava - Třebíč!

Někdy mi přijde, že žijeme vlastně na Balkáně, i když s německou technikou...
registrovaný uživatel CART 
05.01.2016 (14:11)  
PINKPONY - samozřejmě jsem nemyslel čtyřkolejku kvůli Počernicím, spíš jako reakci na debatu o kapacitě trati. Navíc si nemyslím, že by se propustnost projížděním těch dvou-tří zastávek nějak razantně zvedla...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko