Opatovice nad Labem — Tradiční prosincová změna jízdního řádu cestujícím nepřináší pouze zavedení nových či rušení některých stávajících spojů, změnu řazení a drobné úpravy časových poloh. Každoročně bývá do provozu uvedeno také několik nových železničních zastávek. Nejinak tomu bylo také letos: 13. prosince se v jízdním řádu objevily hned čtyři nové zastávky. Ty s sebou obvykle přinášejí zkrácení docházkových vzdáleností, některé však vyvolávají také rozporuplné reakce.
Komplikace pro obyvatele Březhradu: dočkají se i oni své zastávky?
První část trati 031 mezi Pardubicemi a Hradcem Králové letos získala druhou kolej: rekonstruováno bylo prvních sedm kilometrů a součástí stavby bylo kromě modernizace zastávek Stéblová a Čeperka také vybudování úplně nové zastávky Opatovice nad Labem. Původní stanice nesoucí tento název byla již v prosinci 2014 přejmenována na Opatovice nad Labem-Pohřebačka, rekonstrukcí však neprošla a vlaky zde letos přestaly definitivně zastavovat. Stanice má nadále sloužit pouze pro potřeby nákladní dopravy, ústí do ní totiž vlečka místní uhelné elektrárny.
Nová opatovická zastávka se nachází zhruba o kilometr blíže k Pardubicím, vlivem čehož se výrazně zkrátí docházková vzdálenost do stejnojmenné obce. Opatovičtí novou polohu, bezbariérové nástupiště i audiovizuální informační zařízení pravděpodobně uvítají, přesunutí zastávky ovšem zkomplikovalo život obyvatelům hradecké místní části Březhrad.
Ačkoliv zmiňovaná trať zhruba tisícovým Březhradem rovněž prochází, žádná zastávka se zde nenachází. Březhradští byli proto zvyklí využívat starou, kilometr vzdálenou opatovickou stanici. Od půlky prosince jsou odkázáni na královéhradeckou městskou dopravu a autobusovou linku z Hradce Králové do Pardubic, která nabízí 14 spojů v pracovní dny (ve směru z Pardubic 10 spojů). Cesta k nové opatovické zastávce je příliš dlouhá.
Možným řešením vzniklé situace by byla nová zastávka přímo v Březhradě, jejíž výstavba má být součástí navazující etapy rekonstrukce trati. Čekat několik let se ale místním nechce, lokální sdružení Zdravý a bezpečný Březhrad proto usiluje, aby alespoň část osobních vlaků, zejména ve špičkách, i nadále na stanici v Pohřebačce zastavovala. Je proto možné, že se stanice Opatovice nad Labem-Pohřebačka do jízdního řádu pro cestující opět vrátí.
Návrat novoveské zastávky: rozvrátí čtyřicet cestujících jízdní řád?

Stanice v Pohřebačce by tak následovala jinou znovu otevřenou zastávku Nová Ves nad Nisou, na trati 036 z Liberce do Tanvaldu. Poslední osobní vlak tu zastavil 4. srpna 2014, den na to započala velká rekonstrukce trati, během které se z novoveské zastávky stalo pouhé nákladiště, oficiálně byla zastávka z jízdního řádu odstraněna jeho zářijovou změnou a rok a půl tu vlaky jenom projížděly. Teď už tu vlaky zase zastavují.
Důvodem zrušení zastávky byla plánovaná změna dopravního konceptu spočívajícího v zavedení špičkového třicetiminutového taktu: vlak tak musí stihnout dojet z Jablonce do Smržovky za méně než 15 minut. Na osmikilometrové jednokolejné trati se přitom nacházejí celkem čtyři zastávky – dvě v centru Jablonce, jedna v místní části Paseky a jedna v Lučanech nad Nisou. Páté zastavení v Nové Vsi proto bylo zrušeno.
Uvažovaný dopravní koncept byl skutečně zaveden, právě letos v prosinci. Jenže ve stejný den se opět začalo zastavovat i v Nové Vsi nad Nisou. I přesto, že se zastávka nachází mimo území obce (asi 600 metrů od jejího okraje) a dlouhodobě vykazovala velmi nízký počet nastupujících a vystupujících (dle údajů z roku 2013 šlo o pouhých 44 cestujících denně, přičemž ostatní zastávky v dotčeném úseku využívalo v průměru bezmála 300 osob), zvedla se proti oznámenému rušení vlna odporu. Za zastávku se postavili komunální i krajští politici, takže také zde bylo dodatečně vybudováno nové nástupiště a zastávka se do jízdního řádu vrátila.
Kompromisem se stalo zastavování každého druhého, ve špičkách každého třetího spoje. Podle sešitových jízdních řádů vlaky úsek mezi dvěma dopravnami v Jablonci a ve Smržovce urazí za čtrnáct (ve směru do Jablonce), respektive za patnáct minut (ve směru opačném). Plánovaná jízdní doba je shodná jak pro zastavující, tak pro projíždějící vlaky.
Napjatá jízdní doba tak může být problémem při byť i drobných nepravidelnostech: např. pro křižování ve Smržovce je v grafikonu vyhrazena pouhá půlminuta.
Blíže to mají také v Krumlově či v Běchovicích
Kromě opatovické a novoveské zastávky se 13. prosince v jízdním řádu objevila také zastávka Domoradice, ležící v této severovýchodní části Českého Krumlova na jihočeské trati 194. Původní zastávka nesoucí stejné jméno byla již před časem přejmenována na „Přísečná“. CityElefanty jezdící na pražské příměstské lince S1 pak začaly vedle stanice Praha-Běchovice zastavovat také na zastávce Praha-Běchovice střed.
Už letos na podzim byly otevřeny zastávky Červená Voda-Pod rozhlednou na trati 024 a také Znojmo nemocnice na trati 241. V následujících letech by měly být zprovozněny nové zastávky například v Července, Havířově, Lesůňkách nebo v Táboře.
Zdroj: Hradecký deník, Analýza stavu dopravy na území Libereckého kraje, Jízdní řád 2015/2016


Což je dobře, protože žst. Běchovice je svou polohou pro několik set obyvatel Běchovic rovněž atraktivní (nebo lépe řečeno, Běchovice střed jsou pro ně rozumně nepoužitelné). Spíš se po tisící vkrádá na mysl otázka, jestli (oboje) Běchovice má obsluhovat prakticky stejné množství vlaků, jako např. Úvaly a Český Brod.
Vzhledem k tomu, že připravovaná koncepce veřejné dopravy v Kraji Vysočina počítá se "zespěšněním" osobních vlaků na trati č. 241 (zrušení zastavování v několika stanicích i zastávkách), bych s budováním této zastávky příliš nepočítal.
Anebo, bude-li vybudována, může být na ni do roka a do dne opět zrušeno zastavování.
Tím nechci říct, že je ta zastávka zbytečná, naopak, v pražské aglomeraci se hodí (téměř) každá nová zastávka.
A obecně si myslím, že konec stavby na hranici drážního pozemku je pochopitelný -- obec tam asi tu zastávku chtěla, tak jistě taky bude chtít na svých pozemcích k té zastávce zřídit přístup... A jestli ne, tak ať se na ni občani obrátí. SŽDC by samozřejmě mohla tohle s obcí předjednat, ale pokud by se udělala zastávka jen tam kde se obec zavázala zároveň k tomu dobudovat obecní infrastrukturu, tak by se asi těch nových zastávek moc neudělalo.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
