..: Vozy Bdpee Českých drah již v provozu :..

Pohled na vůz Bdpee, foto: Aleš PetrovskýPraha — České dráhy v září nasadily do zkušebního provozu první dva exempláře vozů Bdpee231, které vznikly rekonstrukcí vozů Bp282. Celkem jich společnost Pars nova patřící pod Škodu Transportation dodá Českým drahám 31 kusů s tím, že zbylých 31 kusů bude následovat v dalších letech. V soutěži v hodnotě 1,09 miliardy korun porazil Pars nova společnosti ŽOS Vrútky a PESA Bydgoszcz. Ze soutěže byli vyřazeni pro nesplnění kvalifikačních požadavků NEWAG S.A. a KOS Krnov. Kromě modernizace interiéru, které se budeme věnovat podrobněji, byly u vozu upraveny technické prvky jako podvozky, do kterých byla doinstalována kolejnicová a elektropneumatická brzda, dále byla zvýšena rychlost z 120 km/h na 160 km/h, dosazen centrální zdroj energie a vozy přešly do režimu RIC, díky němuž je vozům umožněn mezinárodní provoz.

Standardní čtyřka sedadel, foto: Aleš Petrovský Ještě za dob generálního ředitele Daniela Kurucze se mluvilo zejména o nasazení na vlaky EuroCity z Prahy do Budapešti a na rychlíky Praha – České Budějovice. Tyto plány však doznaly jistých modifikací. Vozy jsou nyní určeny primárně pro rychlíky, kde dojde k nahrazení dalších zastaralých vozidel, a také k redislokaci některých vozidel novějších. Bdpee jsou tak určeny pro linky Praha – Plzeň – Cheb/Klatovy (Železná Ruda) a Praha – České Budějovice – Linz. Dále by se měly objevit na relaci Praha – Hradec Králové, kde by měly markantně zvýšit kvalitu poskytovaných služeb pro cestující oproti současnému stavu. Naopak do pozadí ustoupilo nasazení vozů na mezinárodní vlaky kategorie EuroCity Praha – Budapešť. Radek Joklík, tiskový mluvčí ČD, dodává, že vozy Bdpee budou na lince do Budapešti nasazeny jako dočasné řešení po dobu cca tří let. Poté by tam Dráhy rády nasadily jiné, ideálně nové vozy.

Sedadla u police na zavazadla, foto: Aleš Petrovský Co se ale změnilo v interiéru? Největší vášně pravděpodobně vzbudily sedačky, které svojí podobou a umístěním velmi připomínají původní sedadla vozu Bp. České dráhy nejdříve uváděly, že se jedná o sedadla kompletně nová, nakonec vše pro magazín ŽelPage upřesnil Radek Joklík: „Z původních sedadel vozů Bp zůstal spodní rám, který byl v rámci modernizace otryskán a opatřen novou povrchovou úpravou. Sedadla byla dosazena nová, výrobce MSV Interiéry, typ sedadla SE11. Z hlediska příslušné smlouvy o dílo (použitelnost sedadel, záruční podmínky, dostupnost náhradních dílů) je na sedadla pohlíženo jako na kompletně nová.“ Sedadla prakticky stejného typu je možné potkat například v některých příměstských jednotkách CityElefant. Interiér vozu je pochopitelně klimatizován a s tím souvisí i výměna oken. Bohužel i u tohoto vozu je voleno přímé zářivkové osvětlení a nikoliv osvětlení podhledové.

Sedadla na kraji vozu (1), foto: Aleš Petrovský Sedadla jsou sklopná, takže nejdou polohovat. Chybí jim také středová opěrka mezi cestujícími a u sedadel na kraji vozu chybí opěrka i u okna. Tedy prakticky stejný stav, jako u vozů Bp. Koše jsou vhodně instalovány pod sedadly, např. na rozdíl od vozů ABpee, kde Dráhy toto řešení zavrhovaly, jelikož by dle jejich vyjádření, mohli cestující o koše zakopávat. Zde pravděpodobně zakopávání již nehrozí.

Počty vozů v jednodtlivých depech:
  • Praha: 33 kusů
  • Plzeň: 10 kusů
  • České Budějovice 19 kusů

Při umisťování zásuvek nešla kvůli sklopným sedačkám aplikovat instalace pod sedák, takže jsou zásuvky (většinou dvě na čtveřici sedadel) umístěny pod stolkem, který se nově nachází u každé čtveřice sedadel. Vůz také obdržel elektronický rezervační systém a polici pro rozměrná zavazadla uprostřed vozu. U té bylo bohužel aplikováno lowcostové řešení, a proto cestující nemohou mít kvůli neprůhledným stěnám svá zavazadla neustále pod dohledem.

Sedadla na kraji vozu (2), foto: Aleš Petrovský Informace poskytuje vlakový rozhlas a vnitřní i vnější audiovizuální informační systém. Do vozu byl přidán i únikový žebřík pro případ mimořádných událostí. Na jednom z představků je prostor pro jízdní kola, na druhém se nachází zcela nové toalety s uzavřeným systémem vodního a odpadového hospodářství. Nástupní dveře jsou (stejně jako přechodové) ovládány tlačítky a na rozdíl od svých předchůdců u vozu Bp jsou i za jízdy blokovány. Celkově je tak nástup i výstup daleko příjemnější. To také usnadňuje práci vlakovému personálu, který může zavírat dveře u celé soupravy centrálně z jednoho místa vlaku.

Zavazadlová police nad sedadly, foto: Aleš Petrovský Oproti vozu Bp jde jistě o zásadní posun v kvalitě cestování, nicméně se nemůžeme ubránit pocitu, že jde opět o nízkonákladové řešení, zejména v případě sedadel. Interiér je sice dle Petra Šťáhlavského, mluvčího ČD, uzpůsoben pro častou výměnu cestujících, ale bohužel jsou i tací cestující, kteří v něm tráví celou cestu z Prahy až do Železné Rudy či Chebu. Jako ideální se pak jeví sedadla použitá ve vozech řady Bdmpee233 (pokud bychom měli uvažovat nad sedadly od stejné společnosti) a sedadla z vozů Bp se pak mohla zrecyklovat např. do vozů Bdt, kde by po výměně potahů mohla ještě nějakou dobu sloužit.

Názor na vůz si však můžete udělat i sami. Dva vozy jsou testovány na vlacích Praha – Plzeň – Cheb, konkrétně tedy na rychlících Úhlava, Egrensis a Křivoklát.

Toaleta vozu, foto: Aleš Petrovský Umístění zásuvek, foto: Aleš Petrovský Police na zavazadla, foto: Aleš Petrovský

Zdroj: České dráhy, vlastní pozorování


Aleš Petrovský | 6.10.2015 (6:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Dopravci Vozidla

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ Sim 
13.10.2015 (12:41)  
Hornisse > tak co si budem nalhavat, vse je o tom, v jakem rozsahu je modernizace zadana ... a jaka je pak jeji realna uroven, resp. jak probiha prejimka a zda je vuz pak v provozu omezovan necim, co s nespravne provedenou modernizaci souvisi.

Kdyz uvedu konkretni priklad ... dehumusace B. Prvni "prototypy" byly des a hruza ... nevim, jaka byla realita, ale pocitove to bylo jen prehadrovano a prestrikano barvou, aniz by pod to nekdo upravil podklad. Takze barva jeste nestihla prestat smrdet a uz se loupala. Tohle omlouvat tim, ze "je to jen reko, neni to novy vuz, takze co chcete" je proste blbost a modrym to pomerne brzy doslo a zacali si tohle hlidat.
Naopak, zcela z druhe strany to bylo s vymenou oken - na ty se u prvnich dehumusaci ani nesahlo, takze za stav, kdy dovnitr snezi skrz zavrene okno nemohl nikdo jiny, nez modri. A i tady se to zmenilo k lepsimu, takze dalsi kusy jiz mely okna resena.

Takze, z hlediska objednavatele znamena novy vuz v podstate to, ze pokud neco nefunguje, proste to resi dodavatel a (prestoze to u nas neni obvykle) v pripade, ze je toho spatne vic, proste to provozovatel dodavateli vrati a odstoupi od smlouvy. At si ty nove nevyhovujici vyrobky vetkne kam chce.
Zatimco u reko je to o tom, ze na majetku provozovatele probiha zmena za ucelem zvyseni uzitnosti a v pripade reseni problemu je to vzdy tak trochu pretahovana, kdo za to muze. Vyse uvedene priklady dehumusaci jsou jasne kontrasty, ktere ne vzdy jsou tak jasne zaskatulkovatelne.

No a z hlediska cestujiciho? Tam je to dane tim, jestli i po reko nese vozidlo nejakou kouli na noze jakozto pozustatek puvodniho reseni, ktery i nadale prinasi problemy, pripadne jestli pri zadani nekdo premejslel hlavou a zvazoval pro a proti dane koncepce. Co si budem nalhavat, spatne zadat lze jak reko, tak i novostavbu.

Takze takova Regina ... tady nadavam na hluk, ktery tu byt nemel. To proste nekdo podelal a jako cestujicimu je mi fuk, jestli objednavatel, nebo ten kdo reko delal. Ale na lokalce dokazu bez vetsich problemu prekousnout puvodni podvozky s pocitem, ze lepsi takoveto podvozky nez zavrena trat a cyklostezka misto ni.

No a jako priklad toho, jak to dopadne, kdyz je dobra myslenka, ale ve vysledku je videt, ze u toho nekdo hlavou nemyslel, jsou puvodni pulhytlaky s dnesnim oznacenim Bbdgmee236. Provedeni velmi prijemne, cestujici se tu citi velmi dobre ... ale jen za predpokladu, ze to nepatri do nektere ze skupin, pro ktere je tento vuz urcen. Takze technicky dobre udelany vagon srazi na kolena takovy detail, jako ze je urcen pro cyklisty, ale ti nesmi sami nakladat kola do jednoho prostoru k tomu urceneho. A do toho druheho zas jsou jen uzke dvere a kola musi zustat na predstavku. Ani z jednoho mista pro cyklisty vyhrazeneho neni na kola videt, presto si za ne cestujici nese odpovednost.
Je urcen pro vozickare, ale kupe se sklapecimi sedackami pro ne urcene je obsazene obsluhou vlaku - prostor pro jejich veci v tomhle voze proste chybi, tak si to zaridili po svem. A ze je to vagon urceny pro prepravu deti a neni uzpusoben pro kocarky (v realu je zde pri preprave mimina v kocarku komfort uplne stejny jako u zlutych, kteri pro to nemaji prizpusobeni zadne), to uz je jen takova tresnicka na dortu tohoto zpackaneho zadani.
A pritom z puvodniho vozu toho zustalo hodne malo, interier je komplet novy.
13.10.2015 (11:08)  
Já vím, že bych neměl, ale čim že se takový rekonstruovaný vůz pro cestující liší proti novému? Napadá mě snad jen absence vzduchoveho vypružení, což sice zamrzí, ale nepovažuji to za až tak zásadní. A v tom případě se ptám, proč by podle Vás bylo lepší kupovat nové?

Abyste mi rozuměli, to na co tu nadáváte (sedačky, rozložení, provedení světel) je otázka zadání a úplně stejně špatně by to mohlo být i u nového vozu. Špatné zadání je chyba zadavatele, ne vozu.
Z hlediska cestujícího by byla zásadní chyba modernizace absence klimatizace, zásuvek nebo nového záchodu, jenže to všechno tam je...
registrovaný užívateľ Yves 
13.10.2015 (9:30)  
Podle mě se počítá s tím, že lidi budou považovat tyto vozy jakoby za nové. :D Což je bohužel v naší společnosti v minimálně 60 % cestujících realita. Pro nákupy z Rakouska a podobných zemí určitě jsem, tam už se ty vozy stavěly pro klientelu 4*+ a měly kvalitu 4*+ plus nějakej servis. Tady když se začne rekonstruovat Bp, tak se rekonstruje vůz pro klientelu 1* v kvalitě těžko ohodnotitelné (protože v tom Bp člověk pořád sedí málem na samotném podvozku tím kraválem) na kvalitu možná tak 2*. Ale když koupím ÖBB vůz, tak ho proboha trochu přečalouním a přetřu, ne že bude jezdit v oldÖBB barvách ještě za osm let. Hanba fackuje.
13.10.2015 (6:32)  
Ony se kupují i nové. A k tomu vylepšují staré, které rozhodně ještě nejsou šrotem jen proto, že je jinde vyměnili za nové. Také, pokud se chystá přechod k jednotkám, je pochopitelné, že se nekupuje tolik klasiky. Možná by jí v tom Rumunsku ani tolik najednou nevyrobili. Nic není černobílé, vše má své klady i zápory.
12.10.2015 (23:38)  
Když já tomu pořád nerozumím ...

I.
novej vagon kupuje jeden malej dopravce od Astra Rumunsko za € 1 mio a druhej velkej dopravce si nechá opravit 62 starých vagonů / dle vás ohodnocen na hnusnej vagon - 1ks = € 651.000,- (= 65,1% hodnoty nového)

Nebylo lepší místo renovace 62ks koupit 40 nových vagonů za stejnou cenu od společnosti Astra Rumunsko?

A co kdyby si někdo koupil těch 62 ks starých vagonů za € 100.000,- / 1ks = € 6.200.000,- /62 ks a velký dopravce si mohl dovolit koupit dalších 6 vagonů z prodeje starých.
Při takové zakázce by nám možná prodali za 1.257.400.000,- Kč těch nových vagonů ne 40 + 6, ale třeba i 50 ks, krásných, nových ...

ne? proč prosím ne?

toto smrdí strašnou korupcí, nezlobte se.

II.
pokud má dopravce 3.000 vagonů a životnost 1 vagonu je 30 let, měl by správně nakoupit každý rok 100 nových vagonů. Jedině tak se zajistí dokonalou a nekonečnou výměnu.

Zatím nakupujeme VYŘAZENÉ vagony od těch, co si koupí nové a nám zůstane pořád šrot. Šrot, do kterého budeme muset investovat 65,1% hodnoty nového, abychom měli pořád vlastně starý šrot, ale bude vypadat nově

NE, TOMU JÁ NEROZUMÍM
11.10.2015 (21:41)  
Honza: No já nevím, ale podle mě je tam stejný počet sedadel ve směru a v protisměru :)
registrovaný užívateľ JiP 
11.10.2015 (2:02)  
quido.speedy: Zni to paradoxne, ale Honeckery byly v dobe dodani nepocetnejsi serie vozu u CSD umoznujici jizdu rychlosti 160 km/h prave diky GP200 a i za dob CD to tak jeste hodne dlouho bylo. Napr. u pocetne serie tehdejsich Beer bylo puvodne planovano zvyseni rychlosti na 160km/h ale prave diky vlastnostem podvozku Gorlitz tato nebyla povolena a zustalo stale pouze 140. A stejne modernizovane rady vagonu s timto podvozkem. V podstate jeste 2-3 roky zpatky nebyly CD schopne sestavit IC soupravu na Praha - Ostrava tak, aby mohla jet 160. Bud tam byl alespon jeden vuz na 140 a nebo nebyla dostatecna brzdici procenta. Takze Honeckery byly v tomto urcita perla a proto se tu mnohokrat resilo, jestli by ty podvozky z Honeckeru nesly strcit pod jine "uzitecnejsi" vagony, protoze tam kde jezdily obvykle neprekracovaly rychlost 100 km/h.
registrovaný užívateľ pinkpony  mail  
11.10.2015 (0:32)  
když lidi zaberou ty po směru, tak pak zůstanou jen proti

Když lidi zaberou všechny sedačky po směru, tak už opravdu zůstanou jen ty, co po směru nejsou. Děje se to i v jiných vozech. Například úplně všech. Alespoň v tomhle vesmíru.
10.10.2015 (20:44)  
QS: Honeckery maji GP200? Tak to je nejaka blbost ne?
A co podle vás mají? Gorlitz V? ;-)
10.10.2015 (10:23)  
Honza: To obsazování po směru a proti němu je ale v principu stejné u dvojek i u čtyřek. Výhodou čtyřek pak je, že podíl lidí vyhledávajících stejnou orientaci vůči směru se rozmístí po voze vyváženě. Stejně tak platí, že lidé zpravidla nejprve obsadí sedadla bez souseda. Zde je zase výhodou dvojek, že takových sedadel zůstává až dvojnásobek (záleží na tom, zda raději cizího před nebo za sebou).
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko