..: Vozy Bdpee Českých drah již v provozu :..

Pohled na vůz Bdpee, foto: Aleš PetrovskýPraha — České dráhy v září nasadily do zkušebního provozu první dva exempláře vozů Bdpee231, které vznikly rekonstrukcí vozů Bp282. Celkem jich společnost Pars nova patřící pod Škodu Transportation dodá Českým drahám 31 kusů s tím, že zbylých 31 kusů bude následovat v dalších letech. V soutěži v hodnotě 1,09 miliardy korun porazil Pars nova společnosti ŽOS Vrútky a PESA Bydgoszcz. Ze soutěže byli vyřazeni pro nesplnění kvalifikačních požadavků NEWAG S.A. a KOS Krnov. Kromě modernizace interiéru, které se budeme věnovat podrobněji, byly u vozu upraveny technické prvky jako podvozky, do kterých byla doinstalována kolejnicová a elektropneumatická brzda, dále byla zvýšena rychlost z 120 km/h na 160 km/h, dosazen centrální zdroj energie a vozy přešly do režimu RIC, díky němuž je vozům umožněn mezinárodní provoz.

Standardní čtyřka sedadel, foto: Aleš Petrovský Ještě za dob generálního ředitele Daniela Kurucze se mluvilo zejména o nasazení na vlaky EuroCity z Prahy do Budapešti a na rychlíky Praha – České Budějovice. Tyto plány však doznaly jistých modifikací. Vozy jsou nyní určeny primárně pro rychlíky, kde dojde k nahrazení dalších zastaralých vozidel, a také k redislokaci některých vozidel novějších. Bdpee jsou tak určeny pro linky Praha – Plzeň – Cheb/Klatovy (Železná Ruda) a Praha – České Budějovice – Linz. Dále by se měly objevit na relaci Praha – Hradec Králové, kde by měly markantně zvýšit kvalitu poskytovaných služeb pro cestující oproti současnému stavu. Naopak do pozadí ustoupilo nasazení vozů na mezinárodní vlaky kategorie EuroCity Praha – Budapešť. Radek Joklík, tiskový mluvčí ČD, dodává, že vozy Bdpee budou na lince do Budapešti nasazeny jako dočasné řešení po dobu cca tří let. Poté by tam Dráhy rády nasadily jiné, ideálně nové vozy.

Sedadla u police na zavazadla, foto: Aleš Petrovský Co se ale změnilo v interiéru? Největší vášně pravděpodobně vzbudily sedačky, které svojí podobou a umístěním velmi připomínají původní sedadla vozu Bp. České dráhy nejdříve uváděly, že se jedná o sedadla kompletně nová, nakonec vše pro magazín ŽelPage upřesnil Radek Joklík: „Z původních sedadel vozů Bp zůstal spodní rám, který byl v rámci modernizace otryskán a opatřen novou povrchovou úpravou. Sedadla byla dosazena nová, výrobce MSV Interiéry, typ sedadla SE11. Z hlediska příslušné smlouvy o dílo (použitelnost sedadel, záruční podmínky, dostupnost náhradních dílů) je na sedadla pohlíženo jako na kompletně nová.“ Sedadla prakticky stejného typu je možné potkat například v některých příměstských jednotkách CityElefant. Interiér vozu je pochopitelně klimatizován a s tím souvisí i výměna oken. Bohužel i u tohoto vozu je voleno přímé zářivkové osvětlení a nikoliv osvětlení podhledové.

Sedadla na kraji vozu (1), foto: Aleš Petrovský Sedadla jsou sklopná, takže nejdou polohovat. Chybí jim také středová opěrka mezi cestujícími a u sedadel na kraji vozu chybí opěrka i u okna. Tedy prakticky stejný stav, jako u vozů Bp. Koše jsou vhodně instalovány pod sedadly, např. na rozdíl od vozů ABpee, kde Dráhy toto řešení zavrhovaly, jelikož by dle jejich vyjádření, mohli cestující o koše zakopávat. Zde pravděpodobně zakopávání již nehrozí.

Počty vozů v jednodtlivých depech:
  • Praha: 33 kusů
  • Plzeň: 10 kusů
  • České Budějovice 19 kusů

Při umisťování zásuvek nešla kvůli sklopným sedačkám aplikovat instalace pod sedák, takže jsou zásuvky (většinou dvě na čtveřici sedadel) umístěny pod stolkem, který se nově nachází u každé čtveřice sedadel. Vůz také obdržel elektronický rezervační systém a polici pro rozměrná zavazadla uprostřed vozu. U té bylo bohužel aplikováno lowcostové řešení, a proto cestující nemohou mít kvůli neprůhledným stěnám svá zavazadla neustále pod dohledem.

Sedadla na kraji vozu (2), foto: Aleš Petrovský Informace poskytuje vlakový rozhlas a vnitřní i vnější audiovizuální informační systém. Do vozu byl přidán i únikový žebřík pro případ mimořádných událostí. Na jednom z představků je prostor pro jízdní kola, na druhém se nachází zcela nové toalety s uzavřeným systémem vodního a odpadového hospodářství. Nástupní dveře jsou (stejně jako přechodové) ovládány tlačítky a na rozdíl od svých předchůdců u vozu Bp jsou i za jízdy blokovány. Celkově je tak nástup i výstup daleko příjemnější. To také usnadňuje práci vlakovému personálu, který může zavírat dveře u celé soupravy centrálně z jednoho místa vlaku.

Zavazadlová police nad sedadly, foto: Aleš Petrovský Oproti vozu Bp jde jistě o zásadní posun v kvalitě cestování, nicméně se nemůžeme ubránit pocitu, že jde opět o nízkonákladové řešení, zejména v případě sedadel. Interiér je sice dle Petra Šťáhlavského, mluvčího ČD, uzpůsoben pro častou výměnu cestujících, ale bohužel jsou i tací cestující, kteří v něm tráví celou cestu z Prahy až do Železné Rudy či Chebu. Jako ideální se pak jeví sedadla použitá ve vozech řady Bdmpee233 (pokud bychom měli uvažovat nad sedadly od stejné společnosti) a sedadla z vozů Bp se pak mohla zrecyklovat např. do vozů Bdt, kde by po výměně potahů mohla ještě nějakou dobu sloužit.

Názor na vůz si však můžete udělat i sami. Dva vozy jsou testovány na vlacích Praha – Plzeň – Cheb, konkrétně tedy na rychlících Úhlava, Egrensis a Křivoklát.

Toaleta vozu, foto: Aleš Petrovský Umístění zásuvek, foto: Aleš Petrovský Police na zavazadla, foto: Aleš Petrovský

Zdroj: České dráhy, vlastní pozorování


Aleš Petrovský | 6.10.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
07.10.2015 (14:15)  
Hmmm....a co rychlíky UnL-Kolín ????
registrovaný uživatel 55p 
07.10.2015 (13:19)  
Hradec stejně určitě přijde na řadu až v poslední fázi a jak to s plány ČD bývá ... kdo ví jestli.
Stejně jako není nikde psáno, že do té doby nepřibudou nějaké reko či novostavby AB, A či zda se třeba něco neuvolní příchodem ř. 660...
registrovaný uživatel JiP 
07.10.2015 (11:56)  
Podstatne u techto vozu ale je, ze se upustilo od puvodni planovane rekonstrukce, ktera mela byt pouze na rychlost 140km/h a predevsim bez klimatizace. Jinak prestoze obvykle kritizuji nepolohovatelna sedadla, tak tato jsou i v zakladni poloze pomerne prijmena. Na rozdil od vetsiny dnesnich jsou totiz stale projemne mekka a tak nejak se to cloveku prizpusobi dle krivosti jeho siluety. Ekvivaltni byly i prvnich verzich elefantu a jsou zdaleka nejpohodlnejsi v porovnani s tim co prislo pozdeji-cim novejsi serie elefantu, tim prisernejsi sedacky.
registrovaný uživatel JB 
07.10.2015 (10:36)  
pozn. k Pavel S. a omluva za OT: vozy A se na hradecké rychlíky připojují jen ve špičce. V základu je pouze AB349 (ideálně otočený jedničkou dovnitř).
07.10.2015 (10:08)  
Takže na Hradec bude jezdit 2. třída Bdpee a pak BDs a A149/A151? Dětský bude tedy nejhorší vůz soupravy a první třída bez zásuvek, klimy, ...
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
07.10.2015 (10:03)  
Á propos - nevíte, zda se v dohledné době chystá modernizace psychedelických ex Beer-ů? Výměna potahů sedadel tak nějak nestačí.
registrovaný uživatel Honza  mail  
07.10.2015 (0:47)  
No to určitě! Dávat ty hnusy z Bp do Bdt, kde jsou jedny z nelepších sedadel co jsou.
Na první pohled mi ta nová sedadla připomněla ten první typ v elefentech, co je ještě jakž takž pohodlný.
Bp se mi nikdy nelíbily, ale po té modernizaci to o moc lépe nevypadá.
registrovaný uživatel Ešus 
06.10.2015 (21:23)  
Zato tady nemusíte drátovat přes souseda, ale notebook máte na klíně, protože stolek je moc krátký... :)

Z fotek vypadá interiér docela děsně, takové absurdity se jen tak někde nevidí (vyklápěcí stolek pro hasičák, dřevěně vypadající bedna na zavazadla, klasický stůl u "dvojky" na konci vozu atd.). Celkově je vidět, že se PARS snažil využít, co se dalo (jinak si nedokážu vysvětlit místa s výhledem do police).
Docela by mě zajímalo, jak jsou sedadla pohodlná, na pohled jsou jiná než v "konkurenčním" Bdmpee. Chybějící područka je dost velký prohřešek předurčující vůz maximálně na rychlíky s četným zastavováním (plus malý stolek). Místa na nohy taky asi není příliš a zmíněné čtyřky vůz degradují o to víc. (Zde se mi opět líbí Bdmpee - půl na půl.)
Zvědavý jsem i na funkci klimatizace. V Bdmpee se mi moc líbí, v railjetu se pravidelně cítím přidušen. Tenhle bod já osobně považuji za to nejdůležitější, na co je nějaký stolek nebo područka, když je člověku blbě.
registrovaný uživatel 471.015  mail  
06.10.2015 (21:16)  
Na první pohled se to zdá jako zdařilá modernizace. Použitá sedadla od MSV Interiér považuji za lepší, než od Borcadu, hlavně kvůli tomu, že budou určitě měkčí. Také je dobré zachování opěrek hlavy (uší). Jako jedinou vadu vidím náhradu individuálního ovládání osvětlení centrálním světelným kanálem. To je bohužel "nemoc" většiny modernizací. Takže interiér opět bude přesvětlen.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
06.10.2015 (19:05)  
Aleš: Jo, to je taky dobrý, ale na svých cestách z Brna do Studénky (a zpět) se s něčím takovým nesetkáš, neboť spojení druhého a třetího největšího města v ČR je ČD u zadele. Takže jsou zásuvky jen v reko polohytláku a v Aee-cosi, za což odmítám platit příplatek. A v obou případech jsou zásuvky u oken, což je tristní...
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko