..: České dráhy představily nový jízdní řád pro Prahu a střední Čechy :..

Hejtman Středočeského kraje Miloš Petera a náměstek Českých drah Michal Štěpán podepisují dodatek ke smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti 10.12.2015, foto: Zdeněk Michl - ŽelPage Praha – Nový jízdní řád je již za dveřmi a s ním i některé změny v dálkové i regionální dopravě. Novinky v grafikonu konkrétně v oblasti Prahy a Středočeského kraje představily České dráhy spolu s objednateli ve středu 9. prosince na tiskové konferenci. Ta byla uspořádána vskutku ve stylovém prostředí – v jídelním voze řady WRmz817 v konferenční úpravě. Zpět ale ke změnám v jízdním řádu. Ten přinese v Praze a okolí například obnovení průjezdných vlaků na lince S7 z Řevnic přes pražské hlavní nádraží do Úval, prodloužených nově až do Českého Brodu, zavedení osmi zcela nových párů vlaků z Hostivice do Středokluk a další rozšíření provozu na linkách S3 a S8.

Představme si tedy jednotlivé změny podrobněji. Po roční pauze z důvodu rekonstrukce zastřešení pražského hlavního nádraží budou obnoveny přímé průjezdné vlaky na lince S7 z Řevnic skrz Prahu do Úval. Tyto spoje budou nově prodlouženy ještě o tři stanice dále až do Českého Brodu. Vlaky budou vedeny, stejně jako všechny ostatní osobní vlaky na tratích 011 a 171, jednotkami řady 471 City Elefant. Na lince S7 navíc dojde ještě k dalšímu drobnému posílení, a to prodloužením dvou párů špičkových posilových osobních vlaků z Prahy-Radotína do Řevnic. Všechny vlaky na lince S7 budou nově zastavovat ve všech stanicích a zastávkách, a to na základě požadavků Středočeského kraje. V praxi to znamená, že vybrané osobní vlaky již nebudou projíždět zastávky Praha-Velká Chuchle, Černošice-Mokropsy a Všenory, čímž dojde k drobnému prodloužení jízdní doby u těchto spojů.

Motorový vlak na trati 121, foto: CharyDalší významnou novinkou je rovněž již zmíněné zavedení sedmi párů osobních vlaků na trati 121 v úseku Hostivice – Středokluky. Tyto vlaky jsou objednány v souvislosti s otevřením skladu firmy Amazon v Dobrovízi. Na této nové lince S54 budou jezdit denně čtyři páry osobních vlaků ráno a dopoledne a tři páry odpoledne. Nasazen zde bude motorový vůz řady 810. První ranní vlak bude vyjíždět již ze stanice Praha-Vršovice a pojede do Středokluk po tzv. Pražském semmeringu, poslední ranní vlak pak pojede přímo do stanice Praha Masarykovo nádraží.

Od neděle se také výrazně změní časové polohy vlaků na tratích 122 a 173. Důvodem je zlepšení návazností ve stanici Praha-Smíchov mezi linkou S6 od Rudné u Prahy a vlaky linky S7 na hlavní nádraží a opačně. Zároveň je požadavkem objednatelů, aby v Rudné u Prahy na linku S6 navazovaly vlaky linky S65. Přípoje mezi těmito linkami tedy zůstanou zachovány. Naopak ve stanici Hostivice proto bude linka S65 nově navazovat namísto dnešních návazností na spěšné vlaky či rychlíky na osobní vlaky linky S5 relace Praha – Kladno (- Rakovník/Kralupy nad Vltavou). Pro úplnost dodejme, že prvotní návrh jízdního řádu s těmito opatřeními nepočítal, ale bylo k nim přistoupeno na základě připomínek cestujících.

Motorový vlak ve stanici Praha-Čakovice, foto: Honza Marek ala HonzinusMírného rozšíření provozu se dočkají také cestující na lince S8, tedy na trati 210. Nově bude v úseku Praha – Vrané nad Vltavou vypraveno v pracovní dny o dva páry vlaků více, ten odpolední pak až do a z Davle. Na lince S3 bude naopak v úseku Praha-Vršovice – Praha-Čakovice zaveden hodinový takt osobních vlaků i o víkendech – vlaky dříve jezdily jen v pracovní dny. Více vlaků o víkendech vyjede také na lince S9 mezi Strančicemi a Benešovem u Prahy, mezi Čelákovicemi a Lysou nad Labem bude posílen provoz v odpolední špičce pracovních dní.

V neposlední řadě je třeba zmínit také obnovení pravidelného provozu na trati 076 z Mělníka do Mšena. Slavnostní otevření tratě se koná v den začátku platnosti nového grafikonu, tedy právě v neděli 13. prosince.

814 v zastávce Rudná zastávka, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePředstavení novinek v jízdním řádu bylo spojeno s jízdou do Rudné u Prahy, Hostivice a zpět na Masarykovo nádraží a s představením nových zastávek, které zde byly vybudovány. Zmiňme snad jen na okraj, že autoři jejich názvů projevili značnou kreativitu, když zastávky vzniklé v podstatě ve stejném období pojmenovali v každé obci jiným způsobem. Zastávka v Rudné tak byla nazvána konzervativně jen Rudná zastávka (ale u Prahy vypadlo), v Chýni bylo naopak použito aktuálně moderní pojmenování světovou stranou - tedy Chýně jih. V Hostivici pak byli tvůrci řekněme kreativní, když pojmenovali zastávky podle názvů ulic (Hostivice-Sadová) či podle přilehlých objektů (Hostivice-U hřbitova). Jinočany se pak žádného dovětku jako jediná zastávka logicky nedočkaly. I jinde v Praze ale došlo v poslední době k vybudování nových zastávek, ať už vyjmenujeme Kačerov, Podbabu nebo Hlubočepy. Aktuálně bude s novým jízdním řádem otevřena nová zastávka Praha-Běchovice střed, která napojí širší střed této městské části na linku S1, a to až čtyřikrát za hodinu ve špičkách a s cestovní dobou 15 minut do centra města.

Je nicméně dobré mít nejen výsledky, ale i vize. Z těch, které aktuálně prezentovali zástupci ČD, organizace ROPID i Středočeského kraje, jmenujme například záměr postavit zastávku Neratovice sídliště a/nebo Neratovice-Mlékojedy na trati 070. Aktuální je také záměr zastávky Dobrovíz Amazon v souvislosti s novými vlaky k nedávno vystavěnému a již zmíněnému distribučnímu skladu stejnojmenné firmy (Nu, tak přeci jenom se našel ještě jeden způsob pojmenování zastávky, podle firmy). Z dalších zastávek v Praze padla jména zastávek Eden a Zahradní Město, které by měly být vystavěny v souvislosti s rekonstrukcí úseku Vršovice – Hostivař na lince S9, a evergreen s nádražím Vyšehrad.

RegioPanter, 2. třída, foto: Juraj KováčDalší zmíněnou strategií je obnova vozového parku. V průběhu roku 2016 bude rekonstruováno 12 patrových vozů řady Bmto, které budou doplněny o nové dveře, zásuvky a wifi a v pracovní dny pak budou nasazovány na posilové vlaky na páteřních linkách, o víkendech pak nadále na trati Posázavského pacifiku číslo 210. Údajně se tak děje podle standardů ROPIDu, aby cestující měl jistotu konkrétních služeb ve vlaku, nicméně je překvapivé, že na rozdíl od jednotek 471 nebudou mít klimatizaci a ty zase nemají a v nejbližší době mít nebudou připojení k wifi, ani zásuvky ve druhé třídě. Jednotlivé vlaky tak budou mít zcela odlišný standard. Další záměr pořídit z operačního programu doprava II pro České dráhy kapacitní elektrické jednotky (přímo byla zmíněna vozidla RegioPanter z produkce Škoda Transportation) prezentoval vedoucí odboru dopravy Středočeského kraje s dovětkem, že v roce 2016 ani na železnici, ani v autobusech nechystá žádné soutěže ať už z důvodu nevyjasněné pozice memoranda o financování železniční dopravy, nebo z důvodu legislativních změn v oblasti minimální výše mzdy řidičů autobusů. Další postup prý budou Praha a Středočeský kraj, které si vzájemně pochvalovaly nebývale dobrou spolupráci, koordinovat nejen spolu, ale i s Asociací krajů. Změny nás čekají i v oblasti tarifní, kdy v Praze dobíhá projekt Opencard a zároveň se ladí definitivní podoba sloučeného integrovaného dopravního systému, který bude mít patrně výsečový charakter zón, jako je tomu třeba v Mnichově nebo ve Vídni.

Zdá se tedy, že zdárně pokračujeme mírnými pokroky v mezích zákona k lepším zítřkům. V Praze roste objem objednávky o 1,5 %, ve Středočeském kraji pak o 1 %. Celý region nadále zůstává klíčovým trhem regionální dopravy v České republice. Přesto je poněkud zarážející, že například dopravce ČD nadále nenabízí svým cestujícím integrované jízdenky i pro jednotlivou jízdu a výrazně v tomto segmentu prosazuje vlastní tarif – na nádražích je sice rozmístěno několik automatů na integrované jízdenky, pokladny a průvodčí je ale vydávat nemohou. Dle sdělení ROPIDu je použití těchto jízdenek podle přepravních průzkumů zcela marginální (cca 5 %), a řeší tak v podstatě pouze předplacené časové jízdenky. Podobně tomu bylo i při dotazu na zástupce Středočeského kraje v otázce zavedení páteřních, tedy rychlých spojení například na trasách Praha – Kolín, Praha – Benešov u Prahy či Praha – Beroun, kde nedochází k žádným změnám, naopak několik existujících projetí zastávek je nově nahrazeno zastavováním. Dokonce i prodloužené vlaky do Českého Brodu oproti návrhu zastavují v Tuklatech a Rostoklatech. Jako příklad uveďme město Pečky. Ačkoliv zde osobní vlaky jezdí většinou každých 30 minut, pro zdejší cestující nemusí být 55 minut trvající cesta do Prahy (s 12 zastávkami) v porovnání s individuální dopravou atraktivní. Rezervovanost odpovědí na tyto dotazy nás překvapila. Člověku se až chce říct, jak je s podivem, že nikdo nepoužívá jízdenky, které mu neprodáváme (dostupné jednotné jízdenky), a nestěžuje si na služby, které nenabízíme (rychlá spojení center kraje).

Zdroje: České dráhy, ROPID, Středočeský kraj, jízdní řád 2016


Michal Jaroš Poslat mail autorovi , Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 12.12.2015 (7:52)
Related newsopen/close

More on Tarify Jízdní řád

More from ČR Praha ČR Středočeský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
14.12.2015 (11:40)  
Indi - tak se na doplatky zavede manipulační přirážka :D
Registered user Indi  mail  
14.12.2015 (10:20)  
Tak na 171 se dnes už ukázal důsledek toho nesmyslného zlevnění jendičky - byla narvaná. Navíc vzhledem k tomu, že se nezměnila cena ročního doplatku, nikomu se již pro příměstské dojíždění nevyplatí a všichni si budou doplatek kupovat až u průvodčího, který stejně přijde každou druhou jízdu. Marně v tom hledám nějakou logiku :(
Editor or ŽelPage Administrator Chary  mail  
14.12.2015 (0:59)  
Promiňte mi mou neznalost, ale co přesně je špatně na "Ostrově nad Ohří"? Jako že se ten uzel na síti jmenuje jinak, než přilehlá obec? V tom byl někdy problém?

babilon: existuje nějaký seznam uzlů, které se jmenují jinak než nejbližší obec (Kropáčova Vrutice ~ Střižovice), anebo uzlů, které se jmenují RELATIVNĚ jinak než názvy obcí (Sázava u Ždáru ~ Sázava)?
14.12.2015 (0:44)  
Ostrov nad Ohří se taky nejmenuje Ostrov nad Ohří.
Takových případů je několik desítek. To by mě zajímalo, jestli třeba na poštovním diskusním fóru taky řeší stejné "problémy".
Registered user Honza  mail  
13.12.2015 (23:19)  
Ostrov nad Ohří se taky nejmenuje Ostrov nad Ohří.
13.12.2015 (20:04)  
Radek Papež: to jsem si říkal, ale netušil jsem, že až do roku 2011. :)

František: No u tak formalizovaného systému jako je železniční síť bych čekal nějakou logiku i v názvech. V době uvedení tratí do provozu bylo běžné jít na nádraží i 5-10 kilometrů, dnes je docházková vzdálenost někde jinde.
Registered user Pazzy 
13.12.2015 (13:19)  
První vlak ve Středoklukách. Překvapivě přijel pouze jeden cestující, vyfotil a odjel zase pryč :-)
http://www.riz.cz/znvfl
13.12.2015 (12:06)  
Mně přijde, že se tam hlavně zbytečně mockrát propírají ty názvy. A naopak mi nepřijde, že když jednomu vlaku chybí internet a zásuvky a jinému klimatizace, jedná se o zcela odlišné služby. Spíš by mě zajímalo, jak se všechny ty nové vlaky na úseky společné s dálkovou dopravou vejdou. Dávat k tomu ještě další spěšné už nejspíš není kam. Jedinou cestou by bylo u poloviny z nich vypustit méně významné zastávky, čímž by vznikly z jednoho "taktu" dva; ten rychlejší by byl nadstavbou bez přípojných vazeb (svoz/rozvoz do/z Prahy).

Co se zdejší diskuse týče, pak žasnu, kolika lidem dělá různorodost až takový problém, že by vše, co vyčuhuje z řady a žije si svým životem, nejradši neviděli a pokud možno vymýtili, přestože jim to reálně nijak nepřekáží. Chápu snahu o určitou jednotu v síti a nevoli z vytváření nahodilých názvů podle toho, jak se kdo vyspí. Na druhou stranu je název pouhá formalita, která se dá snadno změnit. Paradoxně nedávný pokus přejmenovat Zličín na Řepy podle spádování dopadl, jak dopadl. Možná proto se dnes raději do logiky názvů v PID moc nesahá.

Nakonec, ani život nelze žít podle šablony.
13.12.2015 (2:10)  
Autoři si patrně až do konce článku nebyli jisti, píší-li zprávu, nebo fejeton, a mezitím jim ta masa nečleněného textu nějak vykynula.
12.12.2015 (22:11)  
Jak ale pak odlišíš např. Hranice a Hranice?
Že by např. 73065 a 33722?
Přijde mi, že tady zase někdo řeší naprosté kraviny.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko