..: První plynová lokomotiva na síti SŽDC :..

Lokomotiva na zemní plyn ve zkušebním provozu, foto: Payus Opava — První nejen česká, ale dokonce středoevropská lokomotiva s pohonem na stlačený zemní plyn schválená pro provoz na veřejné železniční síti vyjela na tuzemské koleje. Nyní stroj čeká zkušební provoz s osobními vlaky na trati 317 mezi Opavou východ a Hlučínem. Jejím cílem je dosáhnout až 40% provozních úspor oproti srovnatelnému naftovému stroji a také snížit množství škodlivých výfukových emisí. Zda se záměr podařil, bude zjišťováno porovnáváním nové plynové lokomotivy 714.801 s klasickým strojem 714.016, který se s ní bude střídat v pravidelném turnusu. V pravidelném provozu zde budou tato hnací vozidla jezdit s lehkými přívěsnými vozy řad Btax780 či BDtax782.

Lokomotiva vznikla ve firmě Vítkovice Doprava jako v pořadí již druhá na tento druh paliva. Vůbec první byl stroj 703.821 z roku 2010, tedy legendární „prasátko“, určený pro lehký posun na vlečkách. Při kompletaci této lokomotivy firma využila předchozí zkušenosti z přestavby silničních vozidel. Právě poznatky proměny řady 703 posloužily při rekonstrukci olomouckého vozidla 714.010 (ex T 466.0167, TSM Martin, 44-23-0167/1977) na pohon stlačeným zemním plynem. Pro tyto účely byly původní vznětové šestiválce LIAZ M 1.2 C nahrazeny jedinými v té době dostupnými zážehovými šestiválci na CNG TEDOM TG 250 AV o výkonu 2x 260 kW. Místo palivových nádrží pod rámem zaujal svazek tlakových zásobníků o průměru 360 mm a celkovém objemu 3430 l, schopný pojmout při tlaku 200 barů celkem 479 kg stlačeného zemního plynu a umožnit dojezd až 510 km. Jemu musely ustoupit i vzduchové zásobníky, které se přesunuly za čelníky rámu a které byly za tímto účelem rovněž pozměněny, včetně tažného ústrojí a písečníků. Ostatní úpravy se omezily jen na nezbytné minimum, například dosazení manometrů zbývající zásoby CNG. Pojezd i systém elektrického přenosu výkonu včetně regulace zůstal původní. Zachována byla také jak nápravová hmotnost 16 tun, tak nejvyšší povolená rychlost 90 km/h.

714.014-8, Opava východ, foto: Payus Stroj se k rekonstrukci dostavil již v roce 2009 a jeho přestavba byla dokončena o dva roky později. Kromě výrobce na projektu spolupracovaly i České dráhy včetně dceřiné společnosti ČD Cargo, dále také společnosti CZ LOKO, VÚŽ a TEDOM. Stroj následně jezdil ve zkušebním provozu na vlečkách Vítkovice Doprava, kde získal i přezdívku „Ronson“. V roce 2012 pak získal od Drážního úřadu označení 714.801 a vyrazil na další fázi testů už přímo do sítě SŽDC, tentokrát při staničním posunu v Bohumíně. Ta byla zpestřena faktem, že pro plyn musela lokomotiva dojíždět stále do Vítkovic, jelikož v Bohumíně chyběla plnicí stanice. Tento fakt je v další fázi testů, zahájené 11. 12. 2014 na Opavsku, vyřešen vytvořením improvizované plničky, dovezené na železničním vagonu. Zásobníky, uložené na jiném vagonu, jsou pak do Vítkovic zaváženy k doplňování. Stroj ještě předtím v listopadu obdržel nový, zeleno-modrý nátěr a s ním se pustil do pravidelného osobního provozu na trati Opava východ – Hlučín, kde v rámci TS 751 vozí během školního roku vlaky Os 13405, 13404, 13421, 13420, 13425 a 13424. Zde se střídá s již zmíněným strojem 714.016, s nímž je pravidelně porovnávána spotřeba.

V současné době podstupuje první testy také další rekonstruovaný stroj, označený 714.811, na první pohled rozpoznatelný podle pozměněných tvarů kapot a koncepčně pojatý zcela odlišně. Používá totiž jediný spalovací motor CAT 3412 G o výkonu 600 kW, větší zásobníky pro dojezd až 740 km a zcela nové pohonné ústrojí s EDB a moderní modulovou řídicí elektronikou. V případě pozitivního výsledku provozních zkoušek uvažují České dráhy o přestavění všech strojů řady 714 právě na plynový pohon. Projekt by měl přinést výrazné provozní úspory, neboť CNG je v Evropské unii momentálně preferován jako strategická náhrada ropy a česká vláda jej v souladu s těmito záměry zatím zatěžuje spotřební daní jen v zanedbatelné výši, tedy přinejmenším ve srovnání s naftou.

Druhé prvenství pro bývalého „pilštyka“

To by bylo další zajímavou kapitolou v pestré historii těchto lokomotiv, opředené hned několika primáty. Zatímco sériová lokomotiva T 466.0 se stala teprve druhým nepřímovstřikovým dieselem ve službách ČSD a její rekonstrukce, řada 714, zase první dvoumotorovou lokomotivou ve vlastnictví železničních správ, působících na našem území, nyní této řadě připadlo další prvenství, a sice zahájení provozu na CNG v síti SŽDC.

Zdroje: Technmagazín, Opavský železniční klub


NIcKON Poslat mail autorovi | 30.1.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Luxian  mail  
02.02.2015 (10:08)  
Pikehead: Třeba už jen k tomu, že se jedná o unikátní lokomotivu, která si zaslouží být restaurována? Některé reakce mi tady přijdou, jak kdybych ani nebyl na webu o železnici...
registrovaný uživatel Keprt 
02.02.2015 (9:12)  
Pikehead: dobré to bude k tomu, že to má EDB a dá se tím "brzdit". Doteď si na to půjčovali 743 a další.
02.02.2015 (8:57)  
Luxian: Hm, a k čemu to bude dobré? Ta věc byla k ničemu i v době, kdy vznikla. Pod článkem je k tomu hezký vysvětlující příspěvek.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
01.02.2015 (13:55)  
Sice to sem přímo nepatří a doufám, že o tom na Želpage vyjde článek, ale Kyklop se vrací!

http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/na-koleje-se-po-letech-vraci-rekordman-kyklop-1158468
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
31.01.2015 (18:15)  
MOL: Formulace "zase první dvoumotorovou lokomotivou ve vlastnictví železničních správ, působících na našem území" je řekl bych dostatečně exaktní. Pravda, o ČSD přímo nemluví, avšak kolik železničních správ tehdy působilo na našem území? Btw, jsem rád, že jsem vás svým omylem potěšil. Doufám, že vás příliš nermoutí, když má někdo náhodou pravdu.
registrovaný uživatel MOL  mail  
31.01.2015 (16:20)  
Teď mě ještě napadlo, že dva komůrkové motory měla i řada M260.0 v roce 1939:D Takže prvenství se nějak hroutí.
31.01.2015 (15:02)  
Špáňa: no samozřejmě, že je to málo, že je 714 stroj úplně k prdu vědí všichni kromě ČD, která s tím otravuje všude, kde jí to objednatel nezatrhne.

Jediné, co je na tom zajímavé, je ta experimentální přestavba tohoto vozu.
31.01.2015 (14:04)  
Není těch 520 kW na lokomotivu, která sama o sobě váží 64 t málo? Přecijen i motorák 843 má 600 kW a když se za to dá vlek, žádné žihadlo to také není...
31.01.2015 (13:12)  
Nemyslím si, že přestavba 810 a 814 na CNG je zrovna nejlepší nápad. Vymýšlet pro tyto 30-40 let stará vozidla (v případě 814 již jednou zásadně předělávaná), nějaké střešní nebo jiné zásobníky.... Tzn. hledat konstrukční řešení, pak je realizovat ... nemyslím si, že to bude ekonomicky přínosné s ohledem na km, které ty vozidla na některých lokálkách najezdí. Postě úspora v nákladech na provoz, nebude při porovnání s náklady na rekonstrukci, tak zajímavá. Nutno taky započítat náklady na vybudování stanic....
Ty 714 teda taky nejsou nějaké mladice, ale přece jen jsou to lokomotivy s poněkud vyšším výkonem a tedy i spotřebou ....
Pokud by byl zájem o motorové vozy na CNG, tak by spíš stalo za zvážení, jestli případné nově nakupované motorové vozy a jednotky nepožadovat v "provedení" CNG. Prostě, aby konstrukční řešení hledali již výrobci při navrhování nových vozidel, se kterými se chtějí účastnit ve výběrových řízeních...
31.01.2015 (12:45)  
Chary: Za poslední rok bouchly, co vím, dva plynofikované domy. Asi z milionu. Přičemž jeden byl přiveden k výbuchu úmyslně. Převedeno na štreku: Za milion roků ta lokomotiva s pravděpodobností jedna ... už dávno existovat nebude.
Edit: Když jsme u těch výbuchů http://www.cd.cz/old/TCD2005/5_42mazu.htm
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko