Pardubice — „Železniční nový rok“ začal již v neděli a s jeho příchodem se na některé tratě v České republice vrátila osobní doprava, která zde byla již dříve zastavena. Konkrétně se jedná o dvě tratě v Pardubickém kraji, který tak pokračuje ve své politice obnovování a posilování provozu právě na lokálních tratích. Paradoxní však je, že stejný kraj dříve ve spolupráci s koordinátorem dopravy, společností OREDO, sám provoz na těchto tratích zastavil. Mezi další změny v pardubickém regionu patří například také rozšíření zastavování na trati 261 na Svitavsku a Poličsku či různé odlišnosti v oblasti jednotlivých nasazovaných vozidel. Ostatní změny pak jsou již spíše kosmetického charakteru a obnášejí minutové časové rozdíly či datová omezení u některých spojů.
Méně spěšných vlaků, více zastávkových
„Trendem je zvyšování rozsahu zastavování regionálních vlakových spojů, tzn. odklon od systému páteřních spěšných vlaků. Pardubický kraj požaduje plošnou obsluhu všech vlakových zastávek na svém území,“ shrnuje velmi trefně některé ze změn tisková zpráva Českých drah. Z původního konceptu zrychlených spěšných vlaků z Pardubic do Letohradu či Lichkova tak postupně nezbylo již vůbec nic, z přímých vlaků z krajského města do polských destinací Kłodzko či Wrocław zůstal již jen jeden zastávkový osobní vlak. Na tratích 010 a 024 zbydou z regionálních vlaků téměř pouze osobní vlaky. Otázkou zůstává, zdali mají opravdu všechny obce nárok na stejnou dopravní obslužnost a je tak správné zastavovat všude, nebo zdali se vyplatí některá menší sídla některými vlaky projíždět a dopravu tak pro ostatní zatraktivnit zkrácením jízdní doby či zavedením přímého spojení bez přestupu.
Obnovení provozu na lokálkách
Prvním úsekem, kde byl počínaje nedělí obnoven provoz, je úsek mezi stanicemi Dzbel a Chornice na rozhraní Pardubického a Olomouckého kraje. V pracovní dny zde tak budou zavedeny čtyři nové páry vlaků z Moravské Třebové až do Dzbelu, o víkendech polovina. Bohužel lze opět pochybovat o budoucí obsazenosti těchto vlaků, a to z důvodu nenávazností ve stanici Dzbel na vlaky z Prostějova, a také z důvodu nutnosti přestupu v Moravské Třebové při pokračování ve směru na Českou Třebovou.
Další z tratí, kde je od 14. prosince obnoven provoz, je úsek tratě 016 mezi Holicemi a Borohrádkem, kde se tato dráha stýká s tratí 020. V tomto úseku nově jedou v pracovní dny čtyři páry vlaků, o víkendech pak dva, stejně jako v okolí Chornic. I přesto, že úsek prochází oběma sousedními kraji, tedy Pardubickým i Královéhradeckým, bude provoz financován výhradně prvním jmenovaným krajem. Hradecký region totiž o tyto vlaky nemá zájem, a tudíž se na nich nechce ani finančně podílet.
Více zastávek na Poličsku
Na trati 261 ze Svitav do Žďárce u Skutče dochází k dalšímu rozšíření zastavování u osobních vlaků v relaci Svitavy - Pustá Kamenice (a zpět). Zatímco po nástupu společnosti OREDO před několika lety začaly vlaky většinu zastávek ze Svitav do Poličky projíždět, nyní se trend obrací. Umožněno to bylo díky nasazení moderních motorových vozů řady 841 RegioStuttle, které dokáží na rozdíl od dříve nasazovaných motoráků řad 810 či 814 zastavit ve více zastávkách při podobné celkové jízdní době. Některé vlaky, zejména v přepravních špičkách, však budou i nadále zastávky Vendolí a Květná zastávka projíždět. Důvodem je to, že i nadále budou na cca 20 % vlaků nasazována starší vozidla, navíc v přepravních špičkách lze očekávat vyšší frekvenci cestujících a tím i větší zdržení v zastávkách.
Zdroje: České dráhy, Jízdní řád 2015


1 2 | Zpráv na stránku: |
Tak to prr. Jizdni rady na couraky jsou plne v kompetenci kraje. Nezkousejte to hodit na prazaky. To je ciste nase blbost, ze jsme si zvolili na krajskej urad takovy mamlase (Ne konkretne ja, mozna ani ne vy, ale krajske obyvatelstvo jako celek).
Jinak za sebe hlasim z 238 taky zhorseni (uz druhym rokem). Rozhazeni pripoju, spoje uplne mimo takt, takze clovek musi furt hledat v JR, nestala jizdni doba (napr. Pce - Hlinsko v rozmezi 61 - 85 minut), navic asi spatny grafikon, protoze jsou casta zpozdeni a diky absenci taktu clovek nevi, jestli pro nej napr 7 minut znamena problem nebo ne.
Frantisek: na "vyšší" vlaky se čeká, ale aby počkal Os nebo R na Os, když je třeba, to je kolikrát problém
Mne pripada, ze to je podle toho jak se dispecer vyspi.
Tak Královéhradecký kraj nemá na spojení do Moravan zájem, ale až tam budu zase chtít na nějaký ten výlet a pak dojet do Hrochova Týnce, to budou rádi, že jsem se jim na jejich památky a restaurace nevykašlal... Bude-li tedy přípoj...
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
