..: Hraniční přechod Głuchołazy opět ožívá :..

Stanice Głuchołazy, foto: Petr Jetelina Głuchołazy — Po čtyřech letech se do pohraniční stanice Głuchołazy opět vrací osobní vlaky z polského vnitrozemí. Od 14. prosince, kdy v rámci Evropské unie vstupuje v platnost nový jízdní řád, se polské Opolské vojvodství rozhodlo objednat dva páry vlaků mezi stanicemi Nysa a Głuchołazy Miasto. Nové vlaky však nepojedou denně, ale pouze každou sobotu, neděli a ve vybrané polské státní svátky. Spoje budou zajišťovat „autobusy szynowe“ (v doslovném překladu kolejové autobusy) Opolského vojvodství.

Jízdní řád 203 Nysa - Głuchołazy 2014/2015, foto: Petr Jetelina Samotné vlaky vznikly de facto prodloužením tras stávajících osobních vlaků Opole – Nysa (resp. Kluczbork – Nysa), kdy místo prostoje v Nyse vykoná souprava obrat do Głuchołaz Miasta, kam pravidelný osobní vlak naposled zajel před deseti lety. Zatím však nebylo dosaženo ideálních přestupních vazeb na české spěšné vlaky v relaci Jeseník - Krnov (- Ostrava) ve stanici Głuchołazy. Výborná návaznost je pouze dopoledne od Sp 1663 z Jeseníku, kdy přestupní doba činí 5 minut, resp. odpoledne od Sp 1667 z Jeseníku, s přestupní dobou 11 minut. Pro polské občany pak už činí přestupní doby směr Krnov přibližně 40 minut, směrem na Jeseník si cestující počkají až 90 minut.

Co se týče tarifu, Przewozy Regionalne nabízí cenově výhodné jízdenky z Głuchołaz do Opole či Nysy (viz plakát) vlevo). Z českých síťových jízdenek je možno použít Celodenní jízdenku + Polsko (resp. Skupinovou víkendovou jízdenku + Polsko), a to i v regionálních variantách. Ve spojích dopravce Przewozy Regionalne lze využít také polských výhodných nabídek Bilet turystyczny, Regiokarnet, celotýdenní jízdenky a podobně.

Další novinky v přeshraniční regionální dopravě do Polska

Nové vlaky do Głuchołaz - plakát, foto: Przewozy Regionalne Kromě obnovení spojů do Głuchołaz se českých občanů dotkne ještě další novinka. Polská strana, konkrétně dopravce Przewozy Regionalne ve spolupráci s místní samosprávou, zavádí zcela nové denní spojení Ostravy a Krakova. Vlak InterRegio 3050/3053 (na českém území veden v kategorii Os) bude denně vyjíždět v 6.25 z Ostravy hl.n. s příjezdem do Krakova v 9.53, respektive v 17.29 z Krakova s příjezdem do Ostravy v 20.50, a bude veden po trati č. 141 Oświęcim – Skawina, která je v současnosti bez pravidelné osobní dopravy. Dle zatím nepotvrzených informací zde budou nasazeny české vozy řady B249 s lokomotivou řady 163. Zároveň byla zavedena zpáteční relační sleva pro jednotlivce i malé skupiny cestujících. Cena z Ostravy do Krakova pro jednu osobu v jednom směru vychází již od 5,70 EUR / 161 Kč (skupinová zpáteční jízdenka pro 5 osob stojí 57 EUR / 1613 Kč). Tuto jízdenku lze zakoupit i ve variantě do Osvětimi.

Zastávka Głuchołazy miasto, foto: Petr Jetelina SA134-011, 28.6.2013, Kedzierzyn-Koźle, foto: Petr Jetelina EN57-1404, 8.12.2012, Bohumín, foto: Petr Jetelina 162.004-2, 16.11.2014, Zwardoń, foto: Petr Jetelina

V jízdním řádu najdeme také dva páry osobních vlaků v relaci Bohumín – Rybnik – Kędzierzyn-Koźle (- Wrocław), avšak kvůli nižší dotaci pro všechny mezinárodní spoje dopravce Przewozy Regionalne nakonec tyto vlaky nevyjedou. Nutno podotknout, že tuto informaci česká strana oficiálně obdržela pouhých šest dní před začátkem platnosti jízdního řádu.

Na slovensko-polském pomezí zatím zůstávají v provozu mezinárodní vlaky ze stanice Čadca do polské pohraniční stanice Zwardoń, avšak návaznosti dále do Polska zůstávají i nadále tristní (čekání na návazný spoj až cca 1,5 h). Příjemnou zprávou je však naopak znovuzavedení sezónních osobních vlaků do pohraniční stanice Łupków z polské strany v rozsahu tří párů víkendových spojů v červenci a srpnu. Slovenská strana sem však žádné vlaky zatím nevypraví.

Poznámka na závěr

Všeobecná nevyzpytatelnost polských železnic může mít zásadní vliv i na informace v tomto článku. Jízdní řády se v poslední době de facto měnily každý týden, jejich podoba ještě nemusí být zdaleka konečná, a může se stát, že některý z uvedených vlaků nevyjede vůbec, a to i navzdory tomu, že nový jízdní řád je již za dveřmi. Pokud však u popisovaných vlaků nastanou náhlé změny, budete o nich následně i zde informováni.

Zdroje: Rynek Kolejowy, Tarifní změny v dálkové dopravě ČD, Tablice sieciowego rozkładu jazdy


Petr Jet (intelpetr) | 8.12.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Polsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
21.12.2014 (19:52)  
Dnes jsem se podíval osobně: Vlaky do Głuchołaz skutečně jezdí :D
registrovaný uživatel SMall42  mail  
16.12.2014 (12:36)  
Podstatná informace: vlaky Ostrava - Kraków a zpět vyjedou naposled 31.12.2014 (stejné důvody jako v případě všech ostatních: nakonec někdo přesunul peníze jinam).
14.12.2014 (15:04)  
Ještě jedno dopnění k Vlaku Ostrava - Kraków: zpáteční lístek pro jednu osobu vyjde na 19 EUR, a je platný 4 dny.
registrovaný uživatel koyot 
09.12.2014 (17:33)  
Nevíte jak to bude s cenou EC do Gdansku, nechystá se nějaký výhodný etiket - včasná jízdenka?
09.12.2014 (15:31)  
Článek je skvělý, moc se mi líbí... Jezdit vlakem po polském příhraničí je vždy zajímavá věc, osobně jsem to několikrát vyzkoušel Ostružná - Nysa - Opole i Bohumín - Chalupki - Ratiboř a vždy to byla vcelku zajímavá cesta. Obnovení spojení do Glucholaz rozhodně kvituji, ovšem ta celková nekoncepčnost, o které píše simbianis je bohužel tristní a může být brzy z těchto akcí konec..:( Ovšem řekněme si sami, že jak se chtce domluvit CZ/PL stana, když i na dalších jiných pohraničních bodech to není úplně ideální.., ba co víc, na "hranicích" některých krajů to vypadá, jakobychom cestovali do jiné země, kdy návaznosti jsou tytam...:-(
08.12.2014 (20:06)  
Borovička:
přesně tak. Vlaky se zrušily, protože s nimi údajně nikdo nejezdil (co by taky chtěli, tu šanci už prošvihli, otevření Glucholaz jako osobního železn.přechodu tuším bylo až v roce 2006), neobnovení zastávek v městě a na Pokrzywné taky svědčí o přístupu polské strany, stejně jako o přístupu k infrastruktuře - rychlost byla druhým důvodem, proč přímé vlaky Opole - Nysa - Glucholazy - Jeseník - Ostružná byly zrušeny.
08.12.2014 (19:38)  
Vůbec nechápu o čem je tento článek. Autor zřejmě nevládne logikou. Hraniční přechod Głuchołazy rozhodně popsanými změnami neožívá. Jen setrvalý stav. Nějaké sváteční vnitropolské vlaky (zřejmě pro místní katolíky) bez vazeb na vlaky do ČR nic nemění. Už i proto, že ty víkendy v minulosti už měly snahu o smyslplné ježdění alespoň do Jeseníku..
08.12.2014 (19:28)  
Snaha se v případě Glucholaz cení - ovšem bez vzájemné domluvy CZ/PL o návaznosti vlaků je to jen výstřel do tmy a za rok (nejpozději) po ní neštěkne ani pes. Bohužel.
Buď návaznosti nebo přímé vlaky, tohle je k ničemu, stejně jako řešení v podobě Regionov na Sp - to je postupná likvidace železniční dopravy i na peáži. Vidnava, Zlaté Hory, tahle je v další pořadí, následovat bude Javorník a nakonec odříznou i ten Jeseník od Hanušovic.
registrovaný uživatel rak  mail  
08.12.2014 (18:24)  
zdroj: k-report.net
Depeše č. 2014-12-001447
Datum a čas odeslaní: 8.12.2014 13:56
Datum a čas podání: 8.12.2014 13:28
Předmět: edps Zrušení vlaků 3350 - 3353

Text zprávy:
Zpracovatel: Ing. Alexandr Vrtěl

Na základě oznámení správce železniční infrastruktury Polska (PKP-PLK) jsou na přechodu Bohumín - Chalupki bez náhrady zrušeny osobní vlaky 3350 Bohumín os.n. - Chalupki - Kedzierzyn-Kožle, 3351 Wroclaw Gl. - Chalupki - Bohumín os.n., 3352 Bohumín os.n. - Chalupki - Wroclaw Gl. a 3353 Kedzierzyn-Kožle - Chalupki - Bohumín os.n.

Všechny údaje těchto vlaků odstraňte ze seznamů vlaků pro cestující a z informačních systémů pro veřejnost.
registrovaný uživatel rak  mail  
08.12.2014 (18:22)  
Tak vlaky Bohumín-Chalupki nakonec nevyjedou.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko