..: Deutsche Bahn vymění informační tabule ve 120 stanicích :..

Nové informační tabule ve stanici Dresden Hbf, foto: Kai Michael Neuhold – Deutsche Bahn AGBerlín — Německý správce železniční infrastruktury DB Netz, člen koncernu Deutsche Bahn, chystá pro cestující ve 120 nejfrekventovanějších železničních stanicích nové odjezdové informační tabule na nástupištích. Prvními třemi stanicemi, kde byly již nové systémy instalovány, jsou nádraží Leipzig Hbf, Leipzig/Halle Flughafen a Karlsruhe Hbf v západní části Německa. Již do konce letošního dubna má být novou generací tabulí vybaveno 60 stanic, do konce roku pak ještě dalších 60. Kromě toho se chtějí u Deutsche Bahn více zaměřit také na kvalitu úklidu na nástupištích a nádražních budovách, a to konkrétně v 53 městech, na která poukázali sami cestující.

A v čem jsou vlastně nové německé informační panely na nástupištích inovativní? Již dnes drtivá většina informačních tabulí v Německu umí zobrazit aktuální informaci o vlaku – jako například že dnes není řazen vůz číslo 368, že je dnes vlak mimořádně veden v obráceném řazení či že je již plně rezervován. Zároveň se na nástupištních tabulích zobrazuje i základní řazení každého vlaku a také příjezdy vlaků. Nové panely zobrazí navíc ještě další dva vlaky, které z daného nástupiště odjíždějí po vlaku aktuálním, a to včetně případného zpoždění a dalších informací. Obecně pak platí, že v Německu jsou nástupiště, odkud vlaky odjíždějí a přijíždějí, stanovena již dopředu a jsou uvedena ve vlakových průvodcích a jízdních řádech. Případné změny jsou pak zpravidla vyhlašovány a vyznačovány.

Pro českého cestujícího, zvyklého na zveřejnění nástupiště většinou třeba 10 minut před odjezdem, to může vypadat trochu jako jiný svět. Informační tabule, jež používá Správa železniční dopravní cesty, se většinou liší stanici od stanice, jednotný informační systém chybí a centrálního hromadného nákupu se nevyužívá. Zobrazení aktuálních informací o vlaku na nástupištích je většinou spíše nemožné, protože tabule k tomu nejsou uzpůsobeny a umí pouze úzké spektrum možných provozních informací, pokud je umí vůbec. O zobrazení řazení vlaku přímo na odjezdové tabuli si spíše můžeme opravdu jen nechat zdát. Na rozdíl od nejen obou našich západních sousedů navíc stále mícháme koleje a nástupiště a dělíme je různě podélně na části (typicky vlak přijede k nástupišti číslo 2, kolej pátá, severní část apod.), zatímco ve světě se logicky označují jednotlivé nástupištní hrany a používají jednotné sektory označované písmeny. Přitom při vhodném nastavení sektorového systému cestující mohou dopředu přesně vědět, kde jejich vůz zastaví, a tím i zkrátit čas, který potřebují k nástupu do vlaku.

Je samozřejmě pravdou, že i český správce infrastruktury udělal v informování cestujících na nádražích v posledních letech znatelný pokrok. I přesto se však nelze vyhnout pocitu, že je v jeho systému skryt výrazný formalismus a znatelný odstup od potřeb cestujícího. To ostatně ukázala i diskuze cestujících na neoficiálním profilu České dráhy – omezení provozu na sociální síti Facebook, který informaci o nových informačních tabulích v Německu přinesl jako první.

Na některá z výše uvedených zlepšení se můžeme těšit v dohledné době i u nás – jednotné moderní označování nástupišť a sektorů má náš správce státní infrastruktury podle mnohých zdrojů již v podstatě připravené. Naopak jednotný informační systém, který by zpracovával a publikoval informace tam, kde je cestující potřebuje, a v míře a formě, která mu pomůže, je prozatím v nedohlednu. Slabou náplastí na „plechovou hubu“ meloucí stále stejnou monotónní úřední písničku a vizuální systémy fungující relativně dobře za pravidelného provozu, ale selhávající již při v podstatě banálních scénářích mimořádností, tak může být jedině iniciativa dopravců. Například České dráhy s aplikací Můj Vlak, možností rezervací prakticky veškeré meziregionální dopravy a propracovaným systémem mimořádností nastavily poměrně vysoký standard.

Zdroje: Deutsche Bahn, facebookový profil České dráhy – omezení provozu


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 16.3.2016 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Stavby a projekty

Další z regionu Německo Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza  mail  
18.03.2016 (21:57)  
Sim: jak má? Směr jízdy se přece píše i utěch nejjednodušších panelů, pokud to není nějaký speciální, který není v "databázi".
18.03.2016 (20:50)  
danovy poradce: Prosím, jak se správně čte např. číslo 500, 1000, 1500, 27400?
Pět set, deset nula nula, patnáct nula nula, dvacet sedm čtyři sta. Dále třeba 5318 je padesát tři osmnáct.
registrovaný uživatel Sim 
18.03.2016 (19:47)  
Honza > kam, kdyz ma stacit presny cas odjezdu a cil?
registrovaný uživatel Honza  mail  
18.03.2016 (17:14)  
Tak na to je tam přece směr jízdy a tam se napíše ten Přerov a Prostějov.
registrovaný uživatel Sim 
18.03.2016 (11:22)  
Prochy67 > jooo Olomoooc .... to je tam, co se mali ajznbonaci ucili pocitat do peti takto: 5-1-2-3-4 :-D
registrovaný uživatel SYN 
18.03.2016 (10:46)  
Kave: ještě jednou zopakuju - to že to stačí VÁM je informace o ničem...
18.03.2016 (10:29)  
co jezdi z Bozkova do (Novy) Hospody.
Jojo, to bejvala častá otázka ještě v 80. letech: kde se v Plzni točí dvanáctka za korunu? Na Nový Hospodě!
(chtěl bych vědět, kolik pivařů to nepochopilo a pak na N.H. vyjeveně koukali... :-)))
18.03.2016 (9:04)  
kave:
ve stanici Olomouc hl.n.
14.32 - Nezamyslice (Os 3825 přes Přerov)
14.32 - Nezamyslice (Os 3727 přes Prostějov)
registrovaný uživatel Honza  mail  
17.03.2016 (22:44)  
SYN: samozřejmě že to asi nějak jde udělat čitelné, myslím že zrovna ta první generace elektronických panelů (co je na Masaryčce a byla v Olomouci, takže teď je někde na Smíchově), kdyby se trochu vylepšila a zvětšila, tak by mohla být OK.
registrovaný uživatel kave 
17.03.2016 (21:45)  
Sim, SYN, R.U.R., JOHNZ:

Všichni odbíháte od toho, co jsem napsal. Řešíte cestujícího, který jede neví kdy, možná ani neví kam a kudy, jezdí pravidelně, nepravidelně, skutečný odjezd a podobné věci, nesovisející s mým tvrzením. Takže zopakuji:
Jako cestujícímu mně stačí, abych věděl o vlaku, kterým hodlám jet, pouze dva údaje. Jeho pravidelný odjezd z dané stanice a jeho cílovou stanici. A tyto údaje explicitně poskytuje každé informační zařízení, používané u SŽDC.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko