..: Na šumavské lokálky pravděpodobně vyjede GW Train Regio :..

Motorový vlak na trati 197, foto: Martin KlecánČeské Budějovice — České dráhy možná již za rok přijdou o část svých dnešních výkonů v Jihočeském kraji. V nabídkovém řízení, které vypsal tamější krajský úřad na tzv. šumavské lokálky, tedy tratě 194, 197 a 198, totiž skončily až na posledním místě. Naopak zabodoval soukromý dopravce GW Train Regio, který je propojen s autobusovou firmou ČSAD Jihotrans a již dnes zajišťuje provoz na několika regionálních tratích na různých místech České republiky. Soutěže se účastnila ještě společnost ARRIVA MORAVA, která skončila na druhém místě s cenou těsně nad vítězem. Provoz by vítězný dopravce měl zahájit už přibližně za necelé dva roky, v prosinci 2016.

Detailnější informace k průběhu a výsledkům nabídkového řízení zatím Jihočeský kraj nechce zveřejňovat, a to vzhledem k tomu, že zatím neskončila lhůta k podávání námitek: „Podrobné informace o průběhu a nabídkách budou zveřejněny až v okamžiku definitivního podpisu smlouvy s vítězem,“ uvedl Jiří Klása z dopravního odboru krajského úřadu. Zatím jsou tak zřejmé pouze přibližné částky za vlakokilometr, které dopravci požadovali od kraje jako subvenci. Vítězná firma náklady podle serveru iDnes.cz v závěru tendru vyčíslila na 88 korun za kilometr. České dráhy nejprve nejprve požadovaly bezmála dvojnásobek, 160 korun, nicméně následně cenu podle informací portálu ŽelPage výrazně snížily na hodnotu mezi 100 a 110 korunami.

Podle kraje byla rozhodujícím kritériem při hodnocení uchazečů právě cena, vedle ní pak byla posuzována i kvalita nabízených služeb vyjádřená zejména nadstandardním vybavením vozidel. Porovnání se současnou cenou nelze udělat, protože státní dopravce zveřejňuje pouze průměrnou částku za kilometr na celý kraj, což je značně nepřesný údaj. V Jihočeském kraji si nicméně České dráhy letos účtují v průměru 115 korun za vlakový kilometr.

Osobní vlak u Černého Kříže, foto: Martin Klecán„Předmětem zakázky bylo uzavření nové patnáctileté smlouvy v celkovém objemu cca 1,337 milionu vlakových kilometrů ročně a předpokládaných nákladech 2,25 miliardy korun. Rozhodnutím rady kraje o výběru nejvhodnější nabídky došlo k jednomu z nejdůležitějších kroků směřujících k dovršení více než tříletého úsilí k dokončení celého procesu. Domníváme se, že účast tří uchazečů s konkurenceschopnými a kvalitními nabídkami a předpokládaná úspora finančních prostředků v řádu stovek milionů korun za dobu 15 let ukazuje, že cesta, kterou jsme se vydali, je cestou správnou,“ uvedl hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola. Kraj od dopravců v zadávacích podmínkách požadoval například možnost přepravy vozíčkářů, maximální rychlost vozidel mininálně 100 km/h, vnitřní audioinformační systém či možnost přepravy určitého množství kol. Naopak nebyla požadována klimatizace či vnější nebo vnitřní elektronické tabule s informacemi o jízdě vlaku, tyto faktory byly hodnoceny pouze jako doplňkové. Někteří poukazují také na malou požadovanou kapacitu míst pro jízdní kola.

Celé nabídkové řízení bylo provázeno několika nejasnostmi, nepřesnostmi či překlepy v zadávací dokumentaci, která se musela opakovaně upřesňovat a upravovat. Celý průběh i výsledky se nelíbí zejména Českým drahám a podaly k němu v tomto týdnu námitky: „Dle názoru představenstva je potřeba upozornit na pochybení v rozhodovacím procesu, rozhodli jsme se proto podat námitky a o tomto našem postupu jsme informovali Dozorčí radu. Činíme kroky, jež vyplývají nejen z naší zákonné povinnosti jednat s péčí řádného hospodáře, ale také v zájmu práv cestujících a našich zaměstnanců,“ uvedl předseda představenstva ČD Pavel Krtek. Co se však Drahám konkrétně nelíbilo, odmítají zatím jejich představitelé upřesnit, podle některých informací byli tradičně hlasitě proti také železniční odboráři. Ti poukazovali například na neexistenci nezávislého regulátora trhu a vzájemného uznávání jízdenek. Otázkou však je, jaké problémy by právě u těchto tratí měl regulátor řešit, jelikož zde nejsou kapacitní problémy s přístupem na trať jako například u trasy Praha - Ostrava. Dohodu o vzájemném prodeji jízdenek navíc České dráhy a GW Train Regio mají již nyní, a to včetně uznávání některých typů síťových jízdenek. K tendru se zatím stejně jako České dráhy nechce vyjadřovat ani vítěz soutěže, GW Train Regio.

Hejtmanství soutěžilo tratě z Českých Budějovic do Černého Kříže, z Číčenic do Volar a ze Strakonic do Nového Údolí ve dvou kolech. U toho prvního z nich byli u pomyslného otevření obálek všichni tři účastníci tendru, v tom druhém si pak výběrová komise sezvala zájemce jednotlivě a ti následně měli možnost svou nabídku ještě pozměnit.

Zdroje: České dráhy, Jihočeský kraj, iDnes.cz


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 23.3.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 ... 8 9 10 11 12 ... 14      Zpráv na stránku:   
23.03.2015 (16:29)  
Pravidelní cestující na šumavských lokálkách:
Vážení ! Uvědomte si prosím, že na těchto třech tratích je pravidelných cestujících jezdících vlakem minimum oproti tomu, kdy je zde přepravní špička. Naprosto jiný počet cestujících je v Pá a Ne, k tomu při pěkném počasí mnoho turistů, o prázninách a naopak v zimních měsících, kdy je náhodou sníh, ani nemluvě. Jsou ale také dny, kdy i 810 je skoro prázdná.
S tím se bude muset nový přepravce, ať je to kdokoliv, poprat. Věřím tomu, že společnost GWTR to určitě má zmapované. Zmapované to určitě má i jeho matka ČSAD Jihotrans, jinak by určitě GWTR nekoupila.
23.03.2015 (16:28)  
Až na to, že RJ neuznával komerční slevu ČD (IN0, IN25, ...), ale slevu Rail+, která je definovaná UIC. A uznával to logo i na kartách jiných legacy dopravců (ZSSK, ...) Nemusíme dodávat, že RJ členem UIC je.
registrovaný uživatel VencaM 
23.03.2015 (15:46)  
->R.U.R.
Případ INkarty u RJ je něco jiného. V relaci Praha Ostrava dochází přímé konkurenci a boji o každého zákazníka. V případě nabídkového řízení ke konkurenčnímu boji dochází v okamžiku podání nabídky objednateli. Následně už je jen věcí dopravců a objednatelů, jak si zvednou tržby a jak do vlaků přilákají víc lidí. Zde trochu záleží, o jaký typ smlouvy jde. Jestli netto nebo brutto.
Sjednocovat tarify IDS jednoduše nejde, protože každý IDS pracuje na trochu jiném principu. Bude-li si chtít každý zachovat vlastní suverenitu, bude se jednat opět o pěkný taneček kolem různých smluv a vyrovnání.
V.
23.03.2015 (15:43)  
R.U.R: Myslím, že například Leoš by prskal úplně stejně kdyby Regiojet využíval jeho Smile kartu. To jsou komerční spoje. Jinak s tou Prahou a okolím souhlas, něco takového by mělo fungovat v celostátním měřítku. Pak by bylo po problémech
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
23.03.2015 (15:39)  
Ohledně jízdného mi docela vyhovuje stav v Praze a okolí, kde má člověk ve vlacích obvykle na výběr jízdenky dopravců a jízdenky Pražské integrované dopravy, a může si tedy vybrat, zda si koupí N jednotlivých jízdenek a každou za jiných podmínek, anebo jednu integrovanou jízdenku. Takže představa celonárodního IDS mi připadá hezká. A připadá mi úplně v pořádku to co se teď děje, že se budují jednotlivé krajské IDS, a třeba až všude bude nějaké IDS, tak se pak ukáže, že už není tak velký problém je všechny zintegrovat do jednoho.
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
23.03.2015 (15:33)  
Pokud se dobře pamatuju, tak když RegioJet dával lidem slevu na InKartu, tak ČD dost prskaly, až s tím RJ radši zase přestal. Tak nevím, proč očekáváte, že se ČD budou snažit s někým dohodnout na tom aby uznával InKarty... Já když jsem si kupoval IN50 na 3 roky, tak jsem si u toho byl vědom rizika, že se časem výhodnost bude snižovat, pokud ČD budou obsluhovat míň a míň tratí. Ale tipnul jsem si, že to nepůjde tak rychle, abych toho pak litoval.
23.03.2015 (15:24)  
Strašně mi baví obavy šotoušů o slevy a vozový park 2 roky před zahájením provozu. Myslíte si, že by nějaký soudný ekonomický subjekt měl několik let zavřené nepoužitelné výrobní nástroje jen proto, aby si je hobbysté mohli prohlédnout, posoudit a pokývat moudrými hlavičkami?
Napadlo někoho, že třeba tarif a jeho vychytávky lze zcela bez problémů zveřejnit až v září 2016? Proč by to dělali už teď? Opravdu si myslíte, že obě strany se budou chtít mstít na cestujících a neuznávat si z principu doklady a pak se divili, že jim nějak cestujících ubývá? (To tak možná ještě je toho schopná nějaká organizační složka ČD, vedená echt modrou pryží)
registrovaný uživatel DJ 
23.03.2015 (15:20)  
To mají být tito lidé najednou podvedeni a ošizení o míru předplacených služeb?
Tak ať jim ČD umožní tu inkartu s aplikací IN-25/IN-50 vrátit s navrácením příslušného podílu částky. Není nic jednoduššího.
Pokud tento návratek není možný, je to chyba ČD a ne chyba jiného dopravce.

Já jsem taky nehodlal v horečkách vyřizovat v 2. den platnosti traťové týdenní jízdenky eventuální možnost vrácení týdenní nepřenosné jízdenky (měl jsem být 10 dní v domácím léčení, tak jsem to dodržel; platnost jízdenky tím vypršela a těch 6/7 jízdného mi dnes už nikdo nevrátí).
23.03.2015 (14:59)  
Doufám, že JČ kraj zůstane v tomto ohledu výjimkou. Dokud se nevyřeší jednotný tarif+to ostatní (INkarty, kreditové jízdenky atd.). GWTR skupinovou slevu v tarifu nemá, zpáteční jízdenka=2x cesta tam. Kdyby byl aspoň v JČ kraji nějaký krajský integrovaný systém. Cestujících mající INkartu je velké množství. Je mi úplně jedno jestli je to komerční nabídka CD. Doufám, že se CD budou i přesto snažit a uznávání INkaret protlačit.
registrovaný uživatel VencaM 
23.03.2015 (14:57)  
->Nechic
Když si půjčíte v Praze/Brně/Ostravě/Plzni ve skiservisu lyže, dojedete na hory a tam žádný sníh nebude, byť předpověď tvrdila něco jiného, tak budete žádat vrácení půjčovného?

Znovu. INkarty jsou komerční nabídka dopravce a nikde není uzákoněna povinnost tento slevový systém uznávat. Žádný objednatel v ČR ho nepožaduje. Nechápu, co je s tím za problém. Český člověk je bohužel stále zaostalý ve svém názoru, že se o něj musí stát postarat, a je mu stále málo, to co má.

V.
  1 ... 8 9 10 11 12 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko