České Budějovice — České dráhy možná již za rok přijdou o část svých dnešních výkonů v Jihočeském kraji. V nabídkovém řízení, které vypsal tamější krajský úřad na tzv. šumavské lokálky, tedy tratě 194, 197 a 198, totiž skončily až na posledním místě. Naopak zabodoval soukromý dopravce GW Train Regio, který je propojen s autobusovou firmou ČSAD Jihotrans a již dnes zajišťuje provoz na několika regionálních tratích na různých místech České republiky. Soutěže se účastnila ještě společnost ARRIVA MORAVA, která skončila na druhém místě s cenou těsně nad vítězem. Provoz by vítězný dopravce měl zahájit už přibližně za necelé dva roky, v prosinci 2016.
Detailnější informace k průběhu a výsledkům nabídkového řízení zatím Jihočeský kraj nechce zveřejňovat, a to vzhledem k tomu, že zatím neskončila lhůta k podávání námitek: „Podrobné informace o průběhu a nabídkách budou zveřejněny až v okamžiku definitivního podpisu smlouvy s vítězem,“ uvedl Jiří Klása z dopravního odboru krajského úřadu. Zatím jsou tak zřejmé pouze přibližné částky za vlakokilometr, které dopravci požadovali od kraje jako subvenci. Vítězná firma náklady podle serveru iDnes.cz v závěru tendru vyčíslila na 88 korun za kilometr. České dráhy nejprve nejprve požadovaly bezmála dvojnásobek, 160 korun, nicméně následně cenu podle informací portálu ŽelPage výrazně snížily na hodnotu mezi 100 a 110 korunami.
Podle kraje byla rozhodujícím kritériem při hodnocení uchazečů právě cena, vedle ní pak byla posuzována i kvalita nabízených služeb vyjádřená zejména nadstandardním vybavením vozidel. Porovnání se současnou cenou nelze udělat, protože státní dopravce zveřejňuje pouze průměrnou částku za kilometr na celý kraj, což je značně nepřesný údaj. V Jihočeském kraji si nicméně České dráhy letos účtují v průměru 115 korun za vlakový kilometr.
„Předmětem zakázky bylo uzavření nové patnáctileté smlouvy v celkovém objemu cca 1,337 milionu vlakových kilometrů ročně a předpokládaných nákladech 2,25 miliardy korun. Rozhodnutím rady kraje o výběru nejvhodnější nabídky došlo k jednomu z nejdůležitějších kroků směřujících k dovršení více než tříletého úsilí k dokončení celého procesu. Domníváme se, že účast tří uchazečů s konkurenceschopnými a kvalitními nabídkami a předpokládaná úspora finančních prostředků v řádu stovek milionů korun za dobu 15 let ukazuje, že cesta, kterou jsme se vydali, je cestou správnou,“ uvedl hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola. Kraj od dopravců v zadávacích podmínkách požadoval například možnost přepravy vozíčkářů, maximální rychlost vozidel mininálně 100 km/h, vnitřní audioinformační systém či možnost přepravy určitého množství kol. Naopak nebyla požadována klimatizace či vnější nebo vnitřní elektronické tabule s informacemi o jízdě vlaku, tyto faktory byly hodnoceny pouze jako doplňkové. Někteří poukazují také na malou požadovanou kapacitu míst pro jízdní kola.
Celé nabídkové řízení bylo provázeno několika nejasnostmi, nepřesnostmi či překlepy v zadávací dokumentaci, která se musela opakovaně upřesňovat a upravovat. Celý průběh i výsledky se nelíbí zejména Českým drahám a podaly k němu v tomto týdnu námitky: „Dle názoru představenstva je potřeba upozornit na pochybení v rozhodovacím procesu, rozhodli jsme se proto podat námitky a o tomto našem postupu jsme informovali Dozorčí radu. Činíme kroky, jež vyplývají nejen z naší zákonné povinnosti jednat s péčí řádného hospodáře, ale také v zájmu práv cestujících a našich zaměstnanců,“ uvedl předseda představenstva ČD Pavel Krtek. Co se však Drahám konkrétně nelíbilo, odmítají zatím jejich představitelé upřesnit, podle některých informací byli tradičně hlasitě proti také železniční odboráři. Ti poukazovali například na neexistenci nezávislého regulátora trhu a vzájemného uznávání jízdenek. Otázkou však je, jaké problémy by právě u těchto tratí měl regulátor řešit, jelikož zde nejsou kapacitní problémy s přístupem na trať jako například u trasy Praha - Ostrava. Dohodu o vzájemném prodeji jízdenek navíc České dráhy a GW Train Regio mají již nyní, a to včetně uznávání některých typů síťových jízdenek. K tendru se zatím stejně jako České dráhy nechce vyjadřovat ani vítěz soutěže, GW Train Regio.
Hejtmanství soutěžilo tratě z Českých Budějovic do Černého Kříže, z Číčenic do Volar a ze Strakonic do Nového Údolí ve dvou kolech. U toho prvního z nich byli u pomyslného otevření obálek všichni tři účastníci tendru, v tom druhém si pak výběrová komise sezvala zájemce jednotlivě a ti následně měli možnost svou nabídku ještě pozměnit.
Zdroje: České dráhy, Jihočeský kraj, iDnes.cz
Vážení ! Uvědomte si prosím, že na těchto třech tratích je pravidelných cestujících jezdících vlakem minimum oproti tomu, kdy je zde přepravní špička. Naprosto jiný počet cestujících je v Pá a Ne, k tomu při pěkném počasí mnoho turistů, o prázninách a naopak v zimních měsících, kdy je náhodou sníh, ani nemluvě. Jsou ale také dny, kdy i 810 je skoro prázdná.
S tím se bude muset nový přepravce, ať je to kdokoliv, poprat. Věřím tomu, že společnost GWTR to určitě má zmapované. Zmapované to určitě má i jeho matka ČSAD Jihotrans, jinak by určitě GWTR nekoupila.
Případ INkarty u RJ je něco jiného. V relaci Praha Ostrava dochází přímé konkurenci a boji o každého zákazníka. V případě nabídkového řízení ke konkurenčnímu boji dochází v okamžiku podání nabídky objednateli. Následně už je jen věcí dopravců a objednatelů, jak si zvednou tržby a jak do vlaků přilákají víc lidí. Zde trochu záleží, o jaký typ smlouvy jde. Jestli netto nebo brutto.
Sjednocovat tarify IDS jednoduše nejde, protože každý IDS pracuje na trochu jiném principu. Bude-li si chtít každý zachovat vlastní suverenitu, bude se jednat opět o pěkný taneček kolem různých smluv a vyrovnání.
V.
Napadlo někoho, že třeba tarif a jeho vychytávky lze zcela bez problémů zveřejnit až v září 2016? Proč by to dělali už teď? Opravdu si myslíte, že obě strany se budou chtít mstít na cestujících a neuznávat si z principu doklady a pak se divili, že jim nějak cestujících ubývá? (To tak možná ještě je toho schopná nějaká organizační složka ČD, vedená echt modrou pryží)
Tak ať jim ČD umožní tu inkartu s aplikací IN-25/IN-50 vrátit s navrácením příslušného podílu částky. Není nic jednoduššího.
Pokud tento návratek není možný, je to chyba ČD a ne chyba jiného dopravce.
Já jsem taky nehodlal v horečkách vyřizovat v 2. den platnosti traťové týdenní jízdenky eventuální možnost vrácení týdenní nepřenosné jízdenky (měl jsem být 10 dní v domácím léčení, tak jsem to dodržel; platnost jízdenky tím vypršela a těch 6/7 jízdného mi dnes už nikdo nevrátí).
Když si půjčíte v Praze/Brně/Ostravě/Plzni ve skiservisu lyže, dojedete na hory a tam žádný sníh nebude, byť předpověď tvrdila něco jiného, tak budete žádat vrácení půjčovného?
Znovu. INkarty jsou komerční nabídka dopravce a nikde není uzákoněna povinnost tento slevový systém uznávat. Žádný objednatel v ČR ho nepožaduje. Nechápu, co je s tím za problém. Český člověk je bohužel stále zaostalý ve svém názoru, že se o něj musí stát postarat, a je mu stále málo, to co má.
V.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.